María Teresa Villaverde

escritora asturiana (1882–1934)

María Teresa Villaverde (21 d'avientu de 1882Villaviciosa – xunu de 1934Figares), conocida como "Maruxa" o "Tuxa", foi una escritora maliayesa nacida nel Palaciu de Villaverde o de Vista Hermosa de Tornón. Estudió nel Colexu de Carmelites d'Uviéu, foi una persona d'idees carlistes y relixoses.<[3] Escribió delles coses en castellanu, pero sobre too utilizó la llingua asturiana na so creación lliteraria, fundamentalmente en versu. Mantuvo durante años collaboraciones periodístiques na prensa llocal (Villaviciosa, Villaviciosa hermosa y Pan y paz) y na revista Asturies del Centru Asturianu de Madrid y de Buenos Aires.[4] Foi la homenaxeada na Selmana de les Lletres Asturianes de 2020.[3]

María Teresa Villaverde
Vida
Nacimientu Villaviciosa21 d'avientu de 1882
Nacionalidá España
Muerte Figares[1]xunu de 1934[1] (51 años)
Causa de la muerte accidente de tráficu[2]
Estudios
Llingües falaes castellanu
asturianu
Oficiu escritora
Cambiar los datos en Wikidata

Obra editar

Les sos primeres creaciones dátense a primeros de la década del sieglu XX y faen referencia a escursiones y llugares visitaos pola autora. Amiga l'alma (1914) ye probablemente la so primera pieza en n'asturianu. Recuerdos, Tornón, Consolatrix aflictorum son otres composiciones que foron publicando nos años siguientes. Durante les navidaes aprendía a los neños de la parroquia de Tornón llargues composiciones d'alredor de cien versos, que güei dellos d'aquellos rapacinos, ya añosos, mantienen vives na so memoria, casu de Diálogu navideñu o Los Reis Magos. Ente les composiciones teatrales citaremos El balcón de la Reina Lindahalaja, que foi representada en vida, llegando a encarnar ún de los sos personaxes.

Ye interesante la rellación que mantuvo col so primu Francisco Balbín de Villaverde, Xiquín de Villaviciosa, asentáu en Buenos Aires, y tamién autor d'un llibru de poemes n'asturianu: De la mio Asturies (1926). Con él mantuvo una amplia rellación epistolar en versu asturianu que salió a la lluz en distintos medios de la dómina como la entitulada Pa Xico d'Onón, mio primu.

Nel añu 1928 publícase la obra Villaviciosa y su progreso, nel que María Teresa inclúi un interesante artículu tituláu Algo sobre el bable, nel qu'aborda la historia de la llingua asturiana y les sos principales carauterístiques, reafirmando la so filiación llatina. Ye un cantu a la so llingua materna:

Lenguaje blando, cadencioso, de fonética exquisita, parece creado para la expresión de las más delicadas e íntimas afecciones que, por otra parte, tan admirablemente encajan en la idiosincrasia astur; y para la poesía préstase de modo maravilloso, avalorándola con matices de intensa idealidad. Lamentar la decadencia del bable de nuestros amores y sobre todo que haya asturianos que de ella experimenten algo así como vergüenza, al par que hacemos fervientes votos para que en el corazón de los hijos de Pelayo prenda una chispa siquiera de cariño.

Morrió en xunu de 1934 nun tráxicu accidente de coche -que segaría al empar la vida de so madre y una hermana- en Figares (Sariegu). Los sos restos descansen na capiella-panteón familiar del cementeriu de Tornón.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: https://www.lne.es/cultura/2013/01/09/tuxa-villaverde-escritora-porreu/1351575.html. Data de consulta: 19 setiembre 2020.
  2. URL de la referencia: https://www.lavozdeasturias.es/noticia/agora/ciencia-cultura/2020/02/26/gobiernu-asturianu-va-dedicar-selmana-lletres-maria-teresa-villaverde-tuxa/00031582733362489541119.htm. Data de consulta: 19 setiembre 2020.
  3. 3,0 3,1 «El Gobiernu asturianu va dedicar la Selmana de les Lletres a María Teresa Villaverde «Tuxa»» (26 de febreru de 2020). Consultáu'l 19 de setiembre de 2020.
  4. ««Tuxa» Villaverde, la escritora del porréu» (castellán) (9 de xineru de 2013). Consultáu'l 19 de setiembre de 2020.