Maris Bustamante (20 de payares de 1949Ciudá de Méxicu) ye una artista visual, profesora, escritora ya investigadora mexicana.[1] Destacada pola so actividá nel performance y por ser miembru fundador de los coleutivos artísticos Non-grupu y Polvu de pita negra, pionera en Méxicu del arte feminista.

Maris Bustamante
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu20 de payares de 1949 (74 años)
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Estudios
Estudios Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado "La Esmeralda" (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu artista, profesorainvestigadora
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació na Ciudá de Méxicu en 1949. Ente 1968 a 1973 estudió la Carrera d'Artes Plástiques na Escuela Nacional de Pintura y Escultura "La Esmeralda".

Dende los once años demostró dotes artísticos con pintura, sicasí la mesma artista considera que l'entamu de la so carrera artística ye na década de los setenta, dómina de los Grupos en Méxicu, momentu en que los artistes estremábense y formaben distintos agrupaciones pa espresase y dase a conocer al públicu, coles mires de llograr un cambéu na concepción del arte.

Bustamante formó parte de distintos grupos artísticos, como'l Non Grupu, del cual formó parte dende la so creación en 1979 hasta la so separación en 1985. Bustamante foi esposa de Rubén Valencia- otru miembru del Non Grupu- con él cual tuvo dos fíos y morrió en 1989 de cáncer.

Na so carrera tuvo alredor de 21 esposiciones individuales y participó en más de 900 esposiciones coleutives, tanto nacionales como estranxeres, y desenvolvió diverses téuniques artístiques tanto como dibuxu, pintura, mural, grabáu, etc. Anque'l so desenvolvimientu artísticu básase principalmente en téuniques non tradicionales como lo son el happening, el performance, instalaciones, ambientaciones, contra-espectáculos, arte-corréu, arte oxeto, llibros d'artista, escenografíes pa teatru, muestres pa televisión y cine, ente otros.

El so primera happening foi en 1971 na UNAM, nel Muséu de Ciencies y Artes na Facultá d'Arquiteutura. El happening convidó a participar al públicu a pintar lo que quixeren en diverses mampares. Dende entós buscó diversos medios pa espresase. Cuenta con un repertoriu d'alredor de 750 performances, de los cualos dalgunos tuvieron llugar na televisión, como La Patente del Tacu de 1979, na so busca por ampliar la visión del públicu.[1]

La so otra destacada participación coleutiva ye nel grupu feminista: Polvu de Pita Negra, fundáu por ella mesma y Mónica Mayer en 1983. Los años ochenta foi'l momentu de puxanza del movimientu feminista en Méxicu, polo que la creación d'esti grupu trataba de modificar la imaxe construyío y distribuyío a la sociedá pelos medios de comunicación masiva sobre la muyer.

Maris Bustamante abrió un taller de producción plástica llamáu L'Araña de Peluches, llugar nel cual desenvolvió oxetos pa televisión, teatru, publicidá, ente otros. Amás del so llabor en producción artística, Bustamante desenvolvió un gran llabor académicu a lo llargo de la so carrera. Tuvo'l puestu de profesora en diverses cortiles, dende'l Politéunicu, La Esmeralda, la Universidá Autónoma Metropolitana, ente otros. Bustamante tamién se desempeñó como asesora d'Artes Plástiques y Visuales na Direición Xeneral de Promoción Cultural de la SEP y na Sub-direición Xeneral de ISSSTECULTURA.[2]

L'artista foi merecedora de la beca pa Creadores Intelectuales y Artísticos ente 1990 a 1991 per parte del Fondu Nacional pa la Cultura y les Artes. En 1993 propunxo y empecipió les investigaciones pa publicar el Primer Inventariu de les Formes PIAS en Méxicu, siendo de les primeres persones en recuperar la hestoria de les nueves téuniques, como los son el performance y les instalaciones.

Na so incursión de los medios de comunicación masivos, Bustamante remanó un programa de radio en AbcRadio, llamáu L'Arte ye como la vida mesma, espaciu nel que presentaba artistes, diseñadores, cineastes, escritores, poetes, inventores, científicos y más, siempres y cuando buscaren un cambéu nes concepciones del so momentu.

L'artista tomó'l papel de direutor xeneral en CAHCTAS, S.C., Centru d'Artes, Humanidaes y Ciencies transdisciplinarias, organización qu'empezó les sos actividaes en 2005, y que busca promover la esperimentación de propuestes ente artistes y científicos.[3]

Bustamante tamién escribió y publicó diversos testos, ente los que destaquen Estructures narratives non objetuales: les alógicas, Arte pa danos cuenta de que damos cuenta, Árbol xenealóxicu, ente otros.

Non-grupu editar

Grupu formáu por Maris Bustamante, Melquiades Herrera, Alfredo Núñez y Rubén Valencia, creáu en 1977 y desintegráu en 1983. El Non Grupu participó en diversos proyeutos, entamaron conferencies, meses redondes y participaron en diversos eventos, dende esposiciones grupales, biañales y Coloquios.

Los Grupos fueron coleutivos d'artistes que queríen anovar el sistema artísticu del país, que buscaron crear un nuevu espaciu críticu n'ónde los artistes tuvieren la oportunidá de faer un arte público, políticu y asina participar nel procesu de cambéu de Méxicu y el mundu. Ente los Grupos de la dómina destacaron: Non Grupu, Suma, Mira, Tepito Arte Acá, Proceso Pentágonu, ente otros. Tuvieron munches contribuciones al arte mexicano, de les que más destaca atópase la propuesta coleutiva, pos abandonaron la individualidá artística y autoría única de la so idea y obra, pa marcar con un calter d'unidá y coleutividá a les pieces. Tamién destaca'l so fuerte llazu políticu, una y bones Los Grupos fixeron de la so temática principal la represión post-68, la guerra puerca, la tortura, los encarcelamientos políticos, les desapaiciones forzaes, la manipulación de los medios en Méxicu, los problemes sociales con urbanización rápida (la cultura de consumu y probeza), los fracasos del sistema educativu y la situación políticu-social de Llatinoamérica, destacando la crisis económica, los conflictos y dictadures; tou con un calter y actitú de denuncia pa xenerar reflexón y cambéu.

Polvu de pita negra editar

Ye un grupu feminista fundáu por Maris Bustamante y Mónica Mayer, que desenvolvió diverses actividaes por 10 años, dende performances y aiciones con públicu en direuto y pa diversos medios de comunicación.

El grupu tenía una posición definida de política feminista desenvuelta al traviés de propuestes artístiques contemporánees. Buscaba esaniciar les fronteres nos términos instauraos pa la definición de lo que conforma ser una muyer y otres concepciones sociales.

Por casu, unu de los sos trabayos más destacaos ye'l proyeutu ¡MADRES!, que desenvolvióse como un proyeutu mayor y campaña que buscaba desendolcar y tratar la concepción y distintos aspeutos de la maternidá. El proyeutu basar en diverses actividaes, dende muestres y talleres en museos, como nel Muséu Carrillo Gil de la Ciudá de Méxicu, hasta diversos performance, unu de los cualos foi nel programa de Guillermo Ochoa n'El nuesu Mundu de la Canal 2[4].

Importancia editar

Maris Bustamante ye una artista de gran importancia, yá que la so obra y el so desenvolvimientu foi de la mano del cambéu artístico y cultural en Méxicu dende los setentas, cambeos orixinarios pola dómina de la rotura y el movimientu del 68.

L'artista foi unu d'esos artistes que trabayaron y engarraron coles torgues impuestes pol gobiernu, la institución y el mercáu del arte, pa camudar tanto al campu artístico en Méxicu como a quien lo producíen. Formó parte del cambéu na forma de pensar del artista, promovió la politización del arte y l'espansión del mesmu a tou públicu, averó y promovió l'arte ante la sociedá, facer públicu a partir de medios non tradicionales y medios de comunicación masiva, ensin depender por completu del mercáu del arte.

La so obra foi munches vegaes catalogada como radical, nun s'amedranó, nin vendió'l so trabayu intelectual por intermediarios, buscó los sos propios medios de divulgación. Bustamante destaca pol so interés intelectual en conceptualizar y diseñar non yá oxetos sinón esperiencies y situaciones, busca esponer planteamientos. Por casu, el faese dueña del tacu, na so obra Patente del tacu” ella apoderóse d'un conceutu típicamente mexicanu y amosar al mundu. Na so obra remanar a ella mesma como'l suxetu y oxetu de les sos obres. Por casu nel proyeutu ¡Madres!, ella embarázase pa formar parte del discursu que quier crear y poder trabayar el conceutu como tal.

El so trabayu enfatiza la busca por romper les fronteres colos conceutos tradicionales y la disciplina, ella ve en cada creación so una responsabilidá artística.

L'artista destacó pola so posición feminista; la so obra amplió diversos conceutos rellacionaos col xéneru y la muyer, amplió la concepción esistente pa describir a una muyer artista. Ye una artista que dende los empiezos de la so carrera destacar por romper les llendes establecíes y que se punxo al par nun mundu y campu apoderáu polos homes.

Influencies editar

Maris Bustamante diznos nuna entrevista[5] qu'una gran influencia foi'l so padre Andreu Bustamante Arnalich y la so coleición d'un mancomún biográficu-personal y cultural- políticu catalán. Tamién comentó'l valor que-y da a Engels, Edgar Morin, Sigmund Freud y otros pensadores. Como influencia artística, inspirar nos artistes que participaron nel movimientu del 68, José Luis Cueves, Andy Warhol, Ives Kline, Allan Kaprow, John Cage, Jim Dine, Michel Kirby, Frida Kahlo, Alejandro Jodorowsky, ente otros. Los dos últimos mentaos, Kahlo y Jodorowky, considera Bustamante qu'impactaron na sociedá mexicana de forma que dexaron ya influyeron na disposición de performance nel país.

Obres editar

La so obra trata diverses temes y rellacionar coles sos implicaciones social y políticu, polo que remana temes como la sexualidá, el cuerpu y el xéneru. L'artista dalu gran importancia na so obra a la parte intelectual y conceptual de la obra d'arte.

Bustamante destacar pol so versatilidad, nun hai un espaciu específicu pa la so obra, nin un públicu determináu, mientres tenga la posibilidá d'esponer la so obra, trabaya con medios tradicionales o alternos, de forma estática o dinámica, formal o informal.

L'artista na so obra dedicar a salir de los medios tradicionales y concepciones establecíes, remana dende instalaciones, ambientaciones, happenings, performance y diversos actos artísticos. Maris Bustamante vio nestos medios una estructura intelectual, artificial, non objetual, nin tradicional. Emplegó les nueves formes de pensar la realidá dende les artes visuales.

Ente les sos obres destacáu y celebrar inclusive pola mesma artista atópase El pene como preséu de trabayu de 1982, que ye un performance que busca una confrontación y crítica colos pensamientos ya ideales de Sigmund Freud. Ella diz: “Cuando fixi esa crítica a Freud, de poneme un pene na ñariz, yera una crítica que naide fixera a la parte machista del psicoanalista. Creo qu'ende-y atolené.[6]”

Otra de les sos obres representatives ye la patente del tacu de 1979. Al traviés d'una investigación, l'artista analizó la hestoria del tacu y el so orixe, de forma qu'unvió a patentar el tacu, pa faese la dueña formal y conceptual del tacu, una aición que llamó l'atención xeneral del país, foi promovíu inclusive pola televisión.

La so obra destacar pola so orixinalidá y la so perceición radical, ella busca impautar y sorprender al públicu, por tal motivu les sos temátiques son difíciles, de manera que puedan provocar choques d'idees y perceiciones. La so obra promueve la conciencia individual y social, busca un cambéu. Principalmente tien una posición feminista, polo que s'enfoca en problemes de xéneru, dada la so situación como muyer educada de clase media, Bustamante tuvo mayor algame y meyores perceiciones pa buscar el cambéu nes representaciones del cuerpu ya intelectu femenín, polo que rompió barreres de les concepciones de la muyer artista mexicana.

Llistáu d'obres editar

  • Corazón Sangrientu - 2004
  • Esto nun ye un caballín - 1998
  • Santa Interneta - 1997
  • Lliberación - 1996
  • Lluchadora - 1994
  • Performance gráficu - 1993
  • Yo Tarzán, tu América - 1992
  • Obsenikus - 1990
  • El respetu a dereches al cuerpu ayenu ye la paz - 1988
  • El Non Grupu nel espaciu de moda - 1984
  • ¡Madres! - 1984
  • Les Muyeres Artistes Mexicanes o Se Solicita Esposa - 1984
  • El pene como preséu de trabayu - 1982
  • Caliente! Caliente! - 1982
  • Diferencia ente lo eróticu y lo pornográfico - 1980
  • Comida p'artistes - 1979
  • Contra los superhéroes gringos - 1979
  • La patente del Tacu - 1979
  • Planu soluble - 1979
  • Nin tu yes, nin yo soi - 1983
  • Los pizarrones son pa falar - 1983
  • L'usurpador de solombres - 1985
  • Pornochou - 1985
  • “Picardía femenina”. Esposición individual
  • La Mexicanidad - 1992
  • Confrontaciones - 1993
  • A corazón abierto - 1995
  • Art as a Survival Act in the Human Specie - 1995
  • Los nuesos oxetos amorosos, los homes - 1997
  • Sexykitch and Boarders - 2003
  • El cuerpu descifráu - 2003

Bibliografía editar

Archivo virtual artes escéniques- Maris Bustamante. [citáu'l 1 de marzu del 2016] disponible en: http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=artis&id=54

Eric Ánxeles, Curtia hestoria de la Performance mexicanu, Migala, Reportaxe, Xunu 5 del 2013, [consultáu'l 29 de febreru del 2016] disponible en: https://vinoglauco.wordpress.com/2013/06/05/curtia-hestoria-de la performance mexicanu/

Josefina Alcázar (compiladora), Maris Bustamante, CDrom, Serie Documental de Performance "Muyeres n'Aición", Conaculta-Fonca, Ex Teresa, Citru, Méxicu, 2006.

Sitiu oficial de CAHCTAS, [citáu'l 1° de marzu del 2016] disponible en: http://www.cahctas.org/seccion/secc1.html

Referencies editar


[1] Archivu virtual artes escéniques- Maris Bustamante. [citáu'l 1 de marzu del 2016] disponible en: http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=artis&id=54

[2] Josefina Alcázar (compiladora), Maris Bustamante, Serie Documental de Performance "Muyeres n'Aición", Conaculta-Fonca, Ex Teresa, Citru, Méxicu, 2006.

[3] Sitiu oficial de CAHCTAS, [citáu'l 1° de marzu del 2016] disponible en: http://www.cahctas.org/seccion/secc1.html

[4] Polvu de Pita Negra, (consultáu'l 29 de febreru de 2016) disponible en: http://www.pintomiraya.com/pmr/pita-negra [Nesta mesma páxina puede vese el video de la performance en televisión con Guillermo Ochoa]

[5] Josefina Alcázar (compiladora), Maris Bustamante, Serie Documental de Performance...

[6] Eric Ánxeles, Curtia hestoria de la Performance mexicanu, Migala, Reportaxe, Xunu 5 del 2013, [consultáu'l 29 de febreru del 2016] disponible en: https://vinoglauco.wordpress.com/2013/06/05/curtia-hestoria-de la performance mexicanu/

  1. «Maris Bustamante». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'agostu de 2015. Consultáu'l 7 de setiembre de 2015.