Mingorría

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Mingorría ye una villa y un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. La llocalidá atopar a 12 quilómetros de la capital provincial, bien comunicada, xunto a la llinia ferrial Madrid-Hendaia y a la carretera Nacional 403, que xune Toledo con Valladolid. Tien un nucleu de población anejo: Zorita de los Molinos con bien poca población. En 2017 cuntaba con una población de 394 habitantes.

Mingorría
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mingorría Maria Luz Arroyo Vazquez
Nome oficial Mingorría (es)[1]
Códigu postal 05280
Xeografía
Coordenaes 40°45′03″N 4°39′55″W / 40.750833333333°N 4.6652777777778°O / 40.750833333333; -4.6652777777778
Mingorría alcuéntrase n'España
Mingorría
Mingorría
Mingorría (España)
Superficie 30.69 km²
Altitú 1032 m
Llenda con
Demografía
Población 389 hab. (2023)
- 204 homes (2019)

- 183 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.25% de provincia d'Ávila
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 12,68 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mingorria.com
Cambiar los datos en Wikidata

Allugamientu editar

Allugamientu Mingorría

ta asitiada a una altitú de 1032 msnm,[2][3] , nuna redolada carauterizada pol afloramientu de roques granítiques nuna zona de transición ente'l Sistema Central y la Meseta Norte. Carauterizar por un clima continental con iviernos llargos y rigorosos y branos curtios pero templaos. La so pluviosidá ye escasa y l'agricultura ye de secanu. El so términu municipal llinda al norte colos de Santo Domingo de las Posadas y Pozanco, al este col de San Esteban de los Patos; al oeste colos de Peñalba de Ávila y Cardeñosa; y al sur col d'Ávila. Predomina na vexetación la encina.

Noroeste: Peñalba de Ávila Norte: Pozanco Nordeste: Santo Domingo de las Posadas
Oeste: Cardeñosa   Este: San Esteban de los Patos
Suroeste: Cardeñosa Sur: Ávila Sureste: San Esteban de los Patos

El ríu Adaja percuerre'l términu de sur a norte, magar el so cursu ta alloñáu unos cinco quilómetros del cascu urbanu. En 1984 empecipióse la construcción d'una gran presa nel puntu en que s'atopen los términos municipales de Mingorría, Cardeñosa y Ávila, xunto al castru celta de Les Cogotas, que sería terminada en 1994. El ríu tien al so pasu una infinidá de molinos, magar la mayoría tán n'estáu ruinosu salvu'l de Hernán Pérez que sigue funcionando como va cuatro sieglos.

Cunta'l conceyu cola población aneja de Zorita de los Molinos.

Historia editar

Hai quien sostién que'l topónimu Mingorría caltién les reminiscencies vasques [mingorría, de mendi gorría, monte coloráu] de la so fundación, como asocede n'otros tantos casos de la provincia d'Ávila, otros autores achaquen el so nome al repoblador Domingu de Negorría, qu'apaez nel Llibru de Gil Torres.

Sicasí, otra lleenda creada na primer metá del sieglu XX atribuyir al avisu que dio José Chinchurreta al monarca Felipe II pa xustificar el retrasu nel suministru de granitu mientres les obres del Monesteriu del Escorial. "Mingorria (mal colloráu), Jauna" señaló, que puede traducise como "sarampión, señor".[4]

Non Demasiáu lloñe álzase'l cuetu de Gorría [1.715 metros] y poblaciones como Chamartín o Chaherrero amuesen tamién esta vinculación (de etxea Martín y de etxea Herrero, siendo etxea, «casa»).[5] Sicasí'l verdaderu orixe d'esti llugar sigue siendo un misteriu y bien pudiera asoceder que l'asentamientu actual fuera relativamente recién, productu de la repoblación del Pandu por navarros, vasconos, ástures, y cántabros na Edá Media una vegada reconquistaes estes tierres a los árabes.

Esisten nel so términu municipal muertes de cultures prerromanes; xunto a la Ermita de la Virxe caltién un verraco de clara tipoloxía vettona sobre que la so función los arqueólogos establecieron distintes teoríes. Pa Álvarez Sanchis tratar de símbolos que teníen por oxetu señalar les camperes pal ganáu nes zones cercanes a los grandes castros, nesti casu'l cercanu de les Cogotas.

La documentación esistente dexa siguir la evolución de Mingorría dende finales del sieglu XV. La so ilesia, de clara planta y arquiteutura herreriana, cuenta con diversos altares d'estilu barrocu con columnes churriguerescas y con un órganu de gran tamañu. Les dimensiones del templu faen pensar en que la llocalidá tuviera entós una gran importancia.

Mientres el reináu de Felipe IVcirca 1660— la llocalidá recibió de manera conxunta a San Esteban de los Patos el privilexu de villazgo, convirtiéndose con esta postrera nun señoríu.[6]

Mingorría foi un pueblu tradicionalmente de canteros, nel que güei habiten daqué menos de 500 persones (INE 2007), ente los que s'inclúin los habitantes de Zorita de los Molinos, la población aneja que nun perteneció al conceyu hasta mediaos del S.XIX.

La estracción y trabayu de la piedra de granitu foi bien intensa dempués de la guerra civil gracies, tamién, a la modernización del ferrocarril Madrid-Hendaia que foi electrificáu y cuntó dende entós con doble vía. El cayente de la cantería, xunto col abandonu de los llabores agrícoles. supunxo un procesu qu'a finales de los setenta condució a una intensa despoblación qu'amenorgó'l so númberu d'habitantes de forma llamativa. Esti procesu ye bien carauterísticu de tola Comunidá Autónoma de Castiella y Llión, la mayor unidá subestatal de la Xunión Europea.

Na actualidá'l ferrocarril nun efectúa parada nesti conceyu y l'actividá comercial amenorgóse notablemente. Paradóxicamente, la cercanía a la capital abulense intensificó un procesu que ye propiu de tolos pueblos de la rexón.

Monumentos editar

Ilesia parroquial de San Pedro Apóstol.

De tres naves, cuenta con un impresionante campanariu de sillería granítica.

Ermita de la Virxe o de San Cristóbal.

Dedicada a la virxe del Rosario, construyida sobre un templu d'orixe visigodu, y enantes sobre dalgún tipu de templu d'orixe vettón.

Santísimu Cristu del Berrocal.

Ermita güei ensin teyáu, na so contorna celebra la Fiesta de les Agües, onde los habitantes comen el tradicional hornazo y empanadilla el miércoles posterior a la Selmana Santa.

Bracos vettones.

Construyíos polos pueblos celtizados, na población atopamos con dos bracos vettones, unu enllastráu na paré de la ermita y otru nes proximidaes.

Ilesia de San Miguel Arcánxel, Zorita de los Molinos.

Consta de dos naves, una y bones la tercera foi utilizada pa campusantu de la población, nel so ábside podemos contemplar un formosu frescu dedicáu al arcánxel

Santísimu Cristu de l'Agonía, Zorita de los Molinos.

De pequeñes dimensiones, contién la imaxe de Cristu crucificáu, tradicional fiesta de Zorita, y que se sacaba en procesión na Cruz de Mayu.

Molinos Fariñeros editar

Molín de Trevejo, Molín de Les Monxes o de Pajuela, Molín Nuevu, Molín del Cubu, Molín del Grillu, Molín de Les Xuntes, Molín del Negrucu, y Molín de Ituero.

Demografía editar

En 2017 el conceyu —que tien una superficie de 30,69 km²[7] cuntaba con una población de 394 habitantes.

Gráfica d'evolución demográfica de Mingorría ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[8][9]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Alministración política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Eduardo Pindado García INDEPENDIENTE
1983-1987 Alberto Pérez Álvarez INDEPENDIENTE
1987-1991 Jesús María J. Sanchidrián Gallego PSOE
1991-1995 Jesús María J. Sanchidrián Gallego PSOE
1995-1999 Mª Mar L'Aldea d'Antonio PSOE
1999-2003 Mª Lluz Regueru Vázquez IUCYL
2003-2007 Ana Isabel Sanchidrián González PSOE
2007-2011 Ana Isabel Sanchidrián González[10] PSOE
2011-2015 Mª Lluz Regueru Vázquez[11] IUCYL
2015-2019 Juan Ignacio Sánchez Trujillano PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu arquiteutónicu-cultural editar

Ruta de los molinos

El paisaxe que configura'l ríu Adaja al so pasu por Cardeñosa, Mingorría y el so anexu Zorita de los Molinos vese engrandecido pola presencia d'ensame de molinos fariñeros, carauterísticos d'una incipiente actividá industrial de tresformación de los productos cerealistas que se vieno desenvolviendo na zona dende'l sieglu XII d'onde se llograba la farina que fizo famosos a los panaderos de Mingorría.

Los molinos hidráulicos yeren les instalaciones d'usu coleutivu onde s'alvierte un nivel más eleváu de teunoloxía agraria. La so construcción data de los sieglos XIII y XIV, de que la so dómina son los molinos de Mingorría y Zorita.

Yá nel sieglu XVIII, el Catastru del Marqués de la Ensenada de 1751 censa en Cardeñosa los molinos de "Pedro Coxu" y "Pedro Cojillo", asitiaos na marxe izquierda del ríu Adaja anguaño invadida pola presa de les Cogotas.

Na marxe derecha, yá nel términu de Mingorría, el Catastru d'Ensenada daba cuenta de los molinos de "Trevejo", "Regueru Pepinu", "El Molinucu", "Pajuela", "Les Xuntes", "El Foscu", "El Pontón", "El Negrucu" y "Ituero" propiedá del monesteriu de la Encarnación, de la parroquia de San Vicente o de les Obres Pías de la ilesia de Mingorría y escepcionalmente de los particulares.

Nel marxe izquierda atoparíase "El Batán El Caleño" o "Molín del Francés", güei desapaecíu pol Cálcer de Zorita de los Molinos, y nel antiguu términu de Zorita podemos atopar "Molín Nuevu" o de "Los Policas", el "Hernán Pérez" propieda del Monesteriu de Santu Tomás, "Molín de la Ponte" "Molín del Cubu", "Molín del Piar", y "Molín del Vego".

Galería editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Mingorría na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«Motín de los canteros vascos nel escorial. ABC».
  5. «Chamartín» (en Castellanu). Revista de Filoloxía Española (35):  páxs. 1-7. 1951. 
  6. Duque Pindado, 2013, p. 86.
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos: Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Mingorría». Consultáu'l 27 d'ochobre de 2012.
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011». Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  10. Agustín, Ana (15 de febreru de 2011). «El Consistoriu rehabilita les cases de los maestros pa turismu rural». Diario de Ávila. http://www.diariodeavila.es/noticia.cfm/Provincia/20110215/consistoriu/rehabilita/cases/maestros/turismu/rural/7733298C-AF80-50DD-30652A56550BEF88. Consultáu'l 24 de mayu de 2013. 
  11. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Entidaes locales: Información de conceyales 2011». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de xunu de 2012. Consultáu'l 24 de mayu de 2013.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar