El sistema Central ye un cordal asitiáu nel centru de la península ibérica que tien una orientación oeste-esti na so metá occidental, y orientación suroeste-nordeste na so metá oriental. Tien un llargor averáu de 600 km y va dende'l centru de Portugal al sistema Ibéricu, asitiáu nel centru-nordeste d'España. Constitúi la separación natural ente Castiella y Llión, al norte, y Castiella-La Mancha, Comunidá de Madrid y Estremadura, al sur. Tamién representa la división de la Pandu Central ente la submeseta norte y la Submeseta Sur. Salvo dalguna esceición menor, constitúi la divisoria ente les cuenques del Duero y del Tajo.

Sistema Central
cordal
Situación
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Coordenaes 40°12′N 5°18′W / 40.2°N 5.3°O / 40.2; -5.3
Datos
Altitú 2592 m y 0,3 m
Materiales caliar y gres
Llocalización Distritu de Guarda y Castelo Branco (es) Traducir
Anchor 90,000 m.
Llargor 485,000 m.
Cambiar los datos en Wikidata

La mayor elevación del sistema ye'l picu Almanzor (2.592 m), asitiáu na sierra de Gredos. El cordal subdividir en sierres separaes ente sigo por grandes valles o puertos de monte. De toes elles, les más importantes por estensión son les siguientes, ordenaes d'oeste a este: Estrella, Gredos, Guadarrama y Ayllón. La base d'estos montes bazcuya de los 500 a 1.200 metros.

Sierres editar

El términu "sistema Central" ye un términu académicu que nun ye compartíu polos habitantes de la zona, que refiérense a les distintes sierres de les que se compón el cordal y nun tienen conciencia d'un tou. Numberaes d'oeste a este, les sierres son les siguientes:

Les sierres más estenses ya importantes del sistema Central son les de la Estrella, la de Gata y la de Gredos na metá occidental, y la de Guadarrama y la de Ayllón na metá oriental. El cordal enllaza nel so estremu este col sistema Ibéricu al traviés de la sierra de Pela, los Altos de Baraona y sierra Ministra.

Xeoloxía editar

 
Allugamientu xeolóxicu del sistema Central. Zócalo varisco: Zona Centroibérica del Macizu Ibéricu. Relieve: Cadenes alpines del Antepaís Ibéricu ensin cobertera mesozoica.[1]
 
Seición esquemática noroeste-sureste del sistema Central. Nótese la corteza engrosada so la cadena y les estructures alpines tipu pop-up y pop-down, llindaes por falles inverses y d'esgañe.[2]

El sistema Central ye resultáu del acurtiamientu de la placa Ibérica pol choque de les plaques Euroasiática y Africana, que formó nos sos cantos los orógenos de choque de los Pirineos y les Bétiques. El sistema llevantar mientres la oroxenia alpina, nel Cenozoicu, anque los materiales sobre los que s'asitia (el zócalo graníticu meseteño) sían anteriores (de la oroxenia varisca). Les roques sufrieron una fuerte erosión, polo que s'apandaron enforma tantu nos cumes (conocíes polos montañeros como "cuerdes") como nes estribaciones septentrionales y meridionales. Poro, el sistema Central ye un cordal formáu por roques bien antigües pero con un relieve recién, d'edá similar a la de los Pirineos, los Alpes, los Andes o'l Himalaya. [ensin referencies]

Formación editar

 
Circu y visu de Peñalara (Madrid) (na derecha). Tanto les llagunes como'l circu de Peñalara son una de les poques formaciones d'orixe glaciar de tol sistema Central.

A mediaos del Paleozoicu mediu (hai ente 360 y 290 millones d'años), un sustratu inicial d'antiguos granitos y sedimentos empezar a plegar y metamorfizar, aniciándose los gneises.

A finales del Paleozoicu (ente 290 y 250 m.a.) dichos materiales québrense. Empecípiase l'allugamientu en superficie de mases magmátiques, dando llugar a los granitos. Na fase final d'esta era produz la elevación xeneral de toa'l cordal.

Dende finales del Paleozoicu y mientres el Mesozoicu (ente 250 y 65 m.a.) prodúcense los procesos d'erosión y esmantelamientu del relieve. Tamién mientres esti postreru produz una trasgresión marina, quedando na superficie zones subacuátiques y formándose cuenques de sedimentación anubriendo la plataforma continental con sedimentos que van dar llugar a les caliares. Estes alcuéntrense güei nos cantos de les sierres y dalgunes de les sos fueses interiores.

Nel Cenozoicu o Terciariu (ente 65 y 1.8 m.a.), actúen los procesos que provoquen la elevación del sistema y la compartimentación en bloques tal que los atopamos. La erosión del macizu predresu provoca'l rellenu sedimentariu de les cuenques con arcosas.

L'acción glaciar del Cuaternariu (fai 1,8 m.a. hasta güei) acabaría de modelar dellos de los relieves actuales de la sierra con pequeños circos de tipu pirenaicu, dellos exemplos atópase nes morrenes, pequeños circos y llagunes de Peñalara y Gredos, tamién delles buelgues glaciares quedaron na redolada del Picu Almanzor y La Maliciosa con forma de roques aborregadas-estriaes y pequeños circos. A última hora, nos últimos dos millones d'años, l'acción glaciar, l'afitamientu de la rede de ríos y l'escavación de valles y terraces dan llugar a la morfoloxía actual del terrén.

Flora y fauna editar

 
Circu de Gredos, na sierra de Gredos. Ye tamién otra de les poques formaciones glaciares del cordal.
 
Valle del ríu Moros, na sierra de Guadarrama.
 
Aldeanueva de la Vera xunto a la sierra de Gredos (zona oeste del cordal).
 
Vista xeneral de la sierra de la Estrella (Portugal), la más occidental del sistema Central
 
Sierra d'Ayllón, la más oriental del sistema Central.

La flora del sistema Central carauterizar pola bayura de montes de pinu montés y piñonero, y la presencia de carbayuda-yos y encinares en zones más baxes. Nos cumes predominen los pacionales y arbustos d'altu monte. Na zona más baxa de la cara sur de la sierra de Gredos esisten especies vexetales mesmes del clima mediterraneu típicu gracies a les influencies climátiques que recibe d'Estremadura. Tocantes a la fauna, abonden mamíferos como venaos, xabalinos, corzos, gamos, melandros, dellos mustélidos, gatos monteses, foínos, llebres, etc.; una gran cantidá d'especies d'aves acuátiques nos banzaos, y grandes rapazos como'l águila imperial o'l utre negra, ente otres.

Clima editar

El clima del sistema Central varia dependiendo de la sierra, l'aguada y l'altor de los montes. El más templáu d'ellos atópase na aguada sur de la sierra de Gredos, yá que recibe la influencia direuta del clima mediterraneu típicu d'Estremadura. Les temperatures más fríes dar nes partes más altes y nes cares norte de los montes, teniendo iviernos nos que nun se superen los 0 °C, carauterístiques del clima de monte. Les precipitaciones nel sistema Central son polo xeneral abondosos, superando en munches zones los 1.000 mm añales. Son en forma de nieve pel hibiernu a partir de los 900 metros nes cares norte, y a partir de los 1.100 nes cares sur, en permedios. Les nubes son bien frecuentes en toa'l cordal, más comunes pel branu.

Comunicaciones editar

La situación céntrico y divisorio del sistema Central fizo que sía trevesáu dende tiempos prerromanos por dellos puertos de monte. Los principales pasos naturales ente dambes aguaes son el corredor de Béxar, el puertu de Tornavacas (Cáceres), el puertu del Picu (Ávila) con calzada romana, el puertu de la Paramera y el puertu de Menga (Ávila) y los puertos de Somosierra, el Alto del Llión, el puertu de la Fuenfría con calzada romana, el de Navacerrada y el de Somosierra (ente Madrid y Segovia).

Economía editar

Mientres enforma tiempu, el llendo y una modesta agricultura de subsistencia fueron la base de la economía del cordal (magar nes fasteres meridionales, que cunten con más lluz y meyor clima, cultívense olivares y frutales). Na actualidá, un incipiente turismu de calter rural ta convirtiéndose na base de la economía de la zona.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Vera Torres, J. A. (ed.) (2004). Geología d'España. Sociedá Xeolóxica d'España ya Institutu Xeolóxicu y Mineru d'España, páx. 884. ISBN 84-7840-546-1.
  2. Vicente, G. de (2009) «Guía ilustrada de los cabalgamientos alpinos nel Sistema Central» Reduca (Xeoloxía). Serie Xeoloxía Rexonal, 1(1): 1-30

Enllaces esternos editar