Monóxidu de carbonu

compuestu químicu

El monóxidu de carbonu, tamién denomináu óxidu de carbonu (II), gas carbonoso y anhídridu carbonoso (los dos últimos cada vez más en desusu), que la so fórmula química ye CO, ye un gas incoloru y altamente tóxicu. Puede causar la muerte cuando s'alienda en niveles elevaos. Producir pola combustión deficiente de sustancies como gas, gasolina, querosenu, carbón, petroleu, tabacu o madera. Les chimenees, les calderes, el calentadores d'agua o calefactores y los aparatos domésticos que quemen combustible, como les estufes o fornielles de la cocina o'l calentadores a querosenu, tamién pueden producilo si nun tán funcionando bien. Los vehículos col motor encendíu tamién lu despiden. Tamién puede atopase nes atmósferes de les estrelles de carbonu.

Monóxidu de carbonu
Ficheru:Monóxidu de Carbonu CO.PNG
Xeneral
Estructura química
Fórmula química CO
SMILES canónicu [C-#[O+]&zoom=2.0&annotate=none modelu 2D]
MolView [C-#[O+] modelu 3D]
Propiedaes físiques
Masa 28,01 unidá de masa atómica
Densidá absoluta 0,00125 gramu por centímetru cúbicu
Puntu de fusión −337±1 Grau Fahrenheit, −205 grau Celsius
Puntu d'ebullición −313±1 Grau Fahrenheit, −191,5 grau Celsius
Velocidá del soníu 338±1 metru por segundu
Enerxía d'ionización 14,01±0,01 electrón-voltiu
Propiedaes termoquímiques
Entalpía de formación −110,52 quiloxuliu por mol
Entropía molecular estándar 197,7±0,05 xuliu por mol kelvin
Peligrosidá
Llímite inferior d'esplosividá 12,5±0,1 porcentaxe en volume
Llímite superior d'esplosividá 74±1 porcentaxe en volume
Identificadores
IDLH 1380±10 miligramu por metru cúbicu
35±1 atmósfera
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El monóxidu de carbonu foi afayáu pol químicu francés De Lassone en 1776 mientres calecía óxidu de cinc con coque. Equivocadamente creyó que se trataba d'hidróxenu porque xeneraba una llapada de color azul. Más tarde, en 1800, el químicu inglés William Cruikshank comprobó que dichu compuestu contenía carbonu y osíxenu.

Les propiedaes tóxiques del CO fueron investigaes en fondura pol físicu francés Claude Bernard en 1846. Envelenando perros col gas detectó que la so sangre tornábase más acoloratada y brillante en tolos texíos.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, el monóxidu de carbonu foi usáu nos motores de los vehículos yá que arralecía la gasolina. Introducíase carbón mineral o vexetal y el monóxidu de carbonu xeneráu por gasificación alimentaba al carburador. El CO tamién foi usáu como un métodu d'estermín (cámares de gas) mientres l'Holocaustu nos campos de concentración.

Intoxicación editar

 
Indicador de monóxidu de carbonu nun garaxe.

Si aliéndase, anque sía en moderaes cantidaes, el monóxidu de carbonu puede causar la muerte por envelenamientu en pocos minutos porque sustitúi al osíxenu na hemoglobina de la sangre. Tien una afinidá pol grupu hemo 220 vegaes mayor que l'osíxenu.[1]

La carboxihemoglobina, productu formáu, nun puede tresportar osíxenu; entá ye más, la presencia d'esi compuestu interfier na disociación del osíxenu de la oxihemoglobina restante, enzancando asina la tresferencia d'osíxenu a los texíos.[1]

Una vegada alendada una cantidá bastante grande de monóxidu de carbonu (teniendo un 75 % de la hemoglobina con monóxidu de carbonu) la única forma de sobrevivir ye alendando osíxenu puru. Cada añu un gran númberu de persones pierde la vida por fuercia debíu al envelenamientu con esti gas. Les muyeres embarazaes y los sos fetos, los neños pequeños, les persones mayores y les que sufren d'anemia, problemes del corazón o respiratorios pueden ser muncho más sensibles al monóxidu de carbonu.

Efeutos del CO
Concentración nel aire Efeutu
55 mg/m³ (50 ppm) TLV-TWA*
0,01 % Esposición de delles hores ensin efeutu
0,04-0,05 % Esposición una hora ensin efeutos
0,06-0,07 % Efeutos apreciables a la hora
0,12-0,15 % Efeutos peligrosos a la hora
165 mg/m³ (1500 ppm) IPVS
0,4 % Mortal a la hora
*TLV-TWA ye la concentración correspondiente a un día normal de 8 hores o una selmana de 40 hores na que los trabayadores pueden tar espuestos ensin amosar efeutos adversos.

Calcúlase que los adultos normales non fumadores tienen niveles de carboxihemoglobina menores de la saturación de 1 %; esto ye, el 1 % de la hemoglobina ta xunida a monóxidu de carbonu. Esta cifra atribuyóse a la formación endóxena de CO. El fumadores pueden tener una saturación de 5 a 10 %, d'alcuerdu a la intensidá del so tabaquismu. Una persona qu'alienda aire con 0,1 % de CO (1000 ppm) tien un nivel de carboxihemoglobina de 50 %.[1]

El tratamientu consiste n'alloñar a la persona de la fonte d'esposición, y entamar midíes p'asegurar la so respiración. L'osíxenu funciona como antagonista específicu de CO y por esa razón alminístrase como tratamientu. La vida media del CO en sangre ye de 320 minutos; con osíxenu puro amenorgar a 80 minutos y con osíxenu hiperbárico (2 o 3 atmósferes) puede menguar a 20 minutos.[1]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 .

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar




Error de Lua en Módulu:Control_d'autoridaes na llinia 522: attempt to index field 'datavalue' (a nil value).