Carbón

combustible mineral

El carbón[1] o carbón mineral ye una roca sedimentaria de color prieto, bien rica en carbonu, utilizada como combustible fósil. La mayor parte del carbón formar mientres el periodu Carboníferu (fai 359 a 299 millones d'años). Nun ye un recursu anovable.

Carbón
combustible sólido (es) Traducir y Roca sedimentaria
Cambiar los datos en Wikidata
Carbón.

Formación del carbón editar

El carbón aniciar pola descomposición de vexetales terrestres, fueyes, maderes, corteces, y espores, que s'atropen en zones banzaosas, llagunares o marinas, de poca fondura. Los vexetales muertos van atropándose no fondero d'una cuenca. Queden cubiertos d'agua y, poro, protexíos del aire que los destruyiría. Empieza un lentu tresformamientu pola aición de bacteries anaerobies, un tipu de microorganismos que nun pueden vivir en presencia d'osíxenu. Col tiempu produz un progresivu arriquecimientu en carbonu. Darréu pueden cubrir con depósitos magrizos, lo que va contribuyir al caltenimientu del ambiente anaerobio, fayadizu por que siga el procesu de carbonificación. Los xeólogos envaloren qu'una capa de carbón d'un metro d'espesura provién del tresformamientu pol procesu de diagénesis de más de diez metros de llimos carbonosos.

Nes cuenques carboníferes les capes de carbón tán entrepolaes con otres capes de roques sedimentaries como arenisques, magres, conglomeraos y, en dellos casos, roques metamórfiques como esquistos y cayueles. Esto debe a la forma y el llugar onde se xenera'l carbón.

Si, por casu, un gran monte ta asitiáu cerca de la mariña y el mar invade la mariña, el monte queda progresivamente somorguiáu, por descensu del continente o por una transgresión marina, y los vexetales muertos y cayíos atropar na plataforma mariniega. Si sigue'l descensu del continente o la invasión del mar, el monte queda totalmente anubiertu. Les zones remanecíes cercanes empiecen a erosionarse y los productos resultantes, arenes y magres, cubren los restos de los vexetales que se van tresformando en carbón. Si retira'l mar, puede desenvolvese un nuevu monte y empezar otra vegada'l ciclu.

Nes cuenques hulleres caltiénense, tantu nel carbón como nes roques entrepolaes, restos y marques de vexetales terrestres que pertenecen a especies anguaño sumíes. El tamañu de les plantes y l'esuberancia de la vexetación dexen deducir que'l clima nel que s'anició'l carbón yera probablemente clima tropical.

Tipos de carbón editar

 
Antracita (Ibbenbüren, Alemaña)

Esisten distintos tipos de carbones minerales en función del grau de carbonificación qu'esperimentara la materia vexetal qu'anició'l carbón. Estos van dende l'alteria, que ye'l menos evolucionáu y en que la materia vexetal amuesa poca alteración, hasta l'antracita que ye'l carbón mineral con una mayor evolución. Esta evolución depende de la edá del carbón, lo mesmo que de la fondura y condiciones de presión, temperatura, redolada, etc., nes que la materia vexetal evolucionó hasta formar el carbón mineral.

El rangu d'un carbón mineral determinar en función de criterios tales como'l so conteníu en materia volátil, conteníu en carbonu fixo, mugor, poder caloríficu, etc. Asina, a mayor rangu, mayor ye'l conteníu en carbonu fixo y mayor el poder calorífico, ente que mengüen el so mugor natural y la cantidá de materia volátil. Esisten delles clasificaciones de los carbones según el so rangu. Una de les más utilizaes estrema a los carbones de mayor a menor rangu en:[ensin referencies]

La hulla ye un carbón mineral de tipu bituminosu mediu y alto en volátiles.

Producción y reserves editar

La producción mundial de carbón de 2001 a 2009 foi:

Carbón bituminoso y antracita Carbón sub-bituminosu y lignitu
2009* 5 990 Mt 913 Mt
2008 5 794 Mt 965 Mt
2007 5 542 Mt 956 Mt
2006 5 205 Mt 937 Mt
2005 4 934 Mt 906 Mt
2004 4 631 Mt 893 Mt
2003 4 231 Mt 893 Mt
2002 3 910 Mt 882 Mt
2001 3 801 Mt 897 Mt

Fonte: World Coal Institute - * Estimaciones

 
Repartu de la producción per países en 2007.

Los 10 países mayores productores de carbón bituminoso y antracita nel añu 2007 fueron:

País Producción*
República Popular China 2.549 Mt
Estaos Xuníos d'América 981 Mt
India 452 Mt
Australia 323 Mt
Sudáfrica 244 Mt
Rusia 241 Mt
Indonesia 231 Mt
Polonia 90 Mt
Kazakstán 83 Mt
Colombia 72 Mt

Fonte: World Coal Institute - * Estimaciones

Les reserves de carbón atópense bien partíes, con 70 países con xacimientos aprovechables. Al ritmu actual de consumu calcúlase qu'esisten reserves segures pa 133 años, por 42 y 60 del petroleu y el gas, respeutivamente. Amás, el 67% de les reserves de petroleu y el 66% de les de gas alcuéntrase n'Oriente Mediu y Rusia.

L'home estrai carbón dende la Edá Media. Nos xacimientos pocu fondos la esplotación ye a cielu abiertu. Sicasí, polo xeneral les esplotaciones de carbón facer con minería soterraña una y bones la mayoría de les capes atópense a cientos de metros de fondura.

Mina de carbón a cielu abiertu en Garzweiler, Alemaña. Panorámica n'altu resolución.

Aplicaciones editar

 
Evolución del consumu mundial de carbón 1984-2004.

El carbón suministra'l 25% de la enerxía primaria consumida nel mundu, namái por detrás del petroleu. Amás ye de les primeres fontes d'enerxía llétrica, con 40% de la producción mundial (datos de 2006). Les aplicaciones principales del carbón son:

  1. Xeneración d'enerxía llétrica. Les centrales térmiques de carbón pulverizáu constitúin la principal fonte mundial d'enerxía llétrica. Nos últimos años desenvolviéronse otros tipos de centrales que traten d'aumentar el rendimientu y amenorgar les emisiones contaminantes, ente elles les centrales de llechu fluyíu a presión. Otra teunoloxía en puxanza ye la de los ciclos combinaos qu'utilicen como combustible gas de síntesis llográu per aciu la gasificación del carbón.
  2. Coque. El coque ye'l productu de la pirólisis del carbón n'ausencia d'aire. Ye utilizáu como combustible y reductor en distintes industries, principalmente nos altos fornos (coque siderúrxicu). Dos tercios del aceru mundial prodúcense utilizando coque de carbón, consumiendo nello 12% de la producción mundial de carbón (cifres de 2003).
  3. Siderurxa. Entemeciendo minerales de fierro con carbón llógrase una aleación na que'l fierro arriquecer en carbonu, llogrando mayor resistencia y elasticidá. Dependiendo de la cantidá de carbonu, llógrase:
    1. Fierro duce: menos del 0,2 % de carbonu ##

Aceru: ente 0,2% y 1,2% de carbonu ## Fundición: más del 1,2% de carbono # Industries varies. Utilizar nes fábriques que precisen muncha enerxía nos sos procesos, como les fábriques de cementu y de lladriyos.

  1. Usu domésticu. Históricamente'l primer usu del carbón foi como combustible domésticu. Entá güei sigue siendo usáu pa calefaición, principalmente nos países en víes de desenvolvimientu, ente que nos países desenvueltos foi movíos por otres fontes más llimpies de calor (gas natural, propanu, butanu, enerxía llétrica) pa rebaxar l'índiz de contaminación.
  2. Carboquímica. La carboquímica ye practicada principalmente n'África del Sur y China. Por aciu el procesu de gasificación llograr del carbón un gas llamao gas de síntesis, compuestu principalmente d'hidróxenu y monóxidu de carbonu. El gas de síntesis ye una materia primo básica que puede tresformase en numberosos productos químicos d'interés como, por casu:
    1. Amoniacu
    2. Metanol
    3. Gasolina y gasoleo d'automoción al traviés del procesu Fischer-Tropsch (procesu químicu pa la producción d'hidrocarburos líquidos a partir de gas de síntesis, CO y H2)
  3. Petroleu sintético. Por aciu el procesu de licuefaición direuta, el carbón puede ser tresformáu nun crudu similar al petroleu. La licuefaición direuta foi practicada llargamente n'Alemaña mientres la Segunda Guerra Mundial pero anguaño nun esiste nenguna planta d'escala industrial nel mundu.

Estos dos últimes aplicaciones antigües son bien contaminantes y riquen muncha enerxía, desperdiciando asina un terciu del balance enerxéticu global. Por cuenta de la crisis del petroleu volvieron utilizase.

Ver tamién editar

Referencies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar