Mos

conceyu gallegu de la provincia de Pontevedra

Mos ye un conceyu español asitiáu na provincia de Pontevedra, na comunidá autónoma de Galicia. Asitiar nel valle del ríu Louro, afluente del Miño que crucia'l términu municipal de nordés a suroeste al que se-y xune tamién el regueru Perral. Forma parte de la contorna y del área metropolitana de Vigo, lo mesmo que de la contorna histórica d'As Terras da Louriña. Llenda al norte con Redondela y Pazos de Borbén, al sur con O Porriño, al oeste con Vigo, y al este con Ponteareas. La población supera llixeramente los 15.000 habitantes, nun área de 53,2 quilómetros cuadraos, partíos en diez parroquies: Cela, Dornelas, Guizán, Louredo, Mos, Pereiras, Petelos, Sanguiñeda, Tameiga y Torroso.

Mos
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia de Pontevedra provincia de Pontevedra
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Mos Nidia Arévalo
Nome oficial Mos (es)[2]
Códigu postal 36410–36419
Xeografía
Coordenaes 42°12′50″N 8°37′52″W / 42.2138°N 8.6312°O / 42.2138; -8.6312
Mos alcuéntrase n'España
Mos
Mos
Mos (España)
Superficie 52 km²
Altitú 399 m
Llenda con O Porriño, Vigo, Redondela, Pazos de Borbén y Ponteareas
Demografía
Población 15 076 hab. (2023)
- 7453 homes (2019)

- 7625 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.6% de provincia de Pontevedra
0.56% de Galicia
0.03% de España
Densidá 289,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellomos.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
Dolmen en Mos, na zona de Meixoeiro.
 
Palaciu de Mos.

En Mos atópense abondosos restos arqueolóxicos que son testimoniu d'una intensa ocupación del territoriu.

Aun así, dende la esistencia de poblamientos prehistóricos documentaos pola presencia del Campu de Mámoas y la Pedra Cabaleira (dolmen con restos de corredor incipiente) nun hai más datos hasta la romanización. Naquella dómina por Mos trescurría la vía romana que xunía Braga con Lugo y Astorga.

  • El marquesáu de Mos

El Conceyu de Mos, empezó a utilizar el títulu de villa dende'l postreru terciu del sieglu XVII hasta primeros del sieglu XIX. A mediaos del sieglu XIII yera conocida como'l nome de Molis. Les actuales parroquies de Mos taben antes distribuyíes en tres jurisdicción pertenecientes a l'antigua provicincia de Tui. Les de Mos y de Torroso dependíen del marqués de Mos; Cela, Dornelas, Petelos y Sanguiñeda del Conde de Salvaterra y Guizán, Louredo, Pereiras y Tameiga, del Conde de Maceda.

En 1599, Gabriel de Quirós, casáu con Violante de Sousa, descendiente de la familia real portuguesa, fixo información de nobleza pa ser familiar de la Inquisición. Al traviés de distintos enllaces matrimoniales con dames de la nobleza, el primitivu cotu va enanchando la so posesiones y emparentando con pernomaos llinaxes, como los príncipes de Chinay, señores de Lánzara, Castrelos, etc.

Ente 1685 y 1686 Gabriel de Quirós recibe'l títulu de Marqués de Mos de manes de Carlos II; Dende 1776 tien grandor d'España, mercé dada a Benito Correa y Sarmiento, cuartu marqués de Mos. En 1810 xúnese'l marquesáu de Mos al de Valadares, al morrer esti ensin descendencia, y en 1908, al finar el marqués de La Vega de Armijo y de Mos, pasa la propiedá a una sobrina, María Vinials, marquesa de Ayerbe.

Cola creación de los primeros conceyos constitucionales n'España, nel añu 1833, surde tamién el de Mos, formáu dende'l primer momentu poles diez parroquies que tien na actualidá. El cambéu más importante producir en 1935, col polémicu treslláu de la capital de Mos a Petelos.

Clima editar

 
Paisaxe de Mos.

La carauterística fundamental del clima de Mos ye la esistencia de dos microclimes bien estremaos, una de monte y otra de valle, representaes nes estaciones de Peinador y O Porriño, respeutivamente. Obviamente dambes tienen un calter atlánticu, magar so influencia mediterránea, lo qu'esplica la seca estacional a pesar de l'abondosa pluviosidá añal. Esta seca ye más acusada na variante del valle, onde nel trimestre xunetu setiembre rexistra un déficit de precipitaciones.

· Temperatura medio: 14,2 (13,6 Peinador / 14,8 O Porriño)

Xeografía editar

Plantía:Mos
Conceyu de Mos.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Mos ente 1900 y 2014

Mos esperimentó una notable crecedera demográfica dende 1900, cuando apenes algamaba los 6000 habitantes, hasta los más de 15000 de l'actualidá. Esta crecedera guarda rellación cola so situación próxima a Vigo, ciudá que mientres esti periodu de tiempu multiplicó descomanadamente la so población. El desenvolvimientu d'infraestructures por cuenta de esa crecedera supunxo un revulsivo pa Mos. Darréu col desenvolvimientu del sector industrial vigués y la estensión de fábriques auxiliares a Mos, siguióse la sienda de crecedera. Al escarecer d'un centru urbanu, la población atópase altamente esvalixada.

Población total 15.367 (7.807 muyeres, 7.560 homes)
De 0 a 15 años 2.286
De 16 a 64 años 10.491
De 65 años o más 2.590
Población estranxera 571
Edá media 42

Economía editar

La economía de Mos tien un calter fuertemente industrial. Esto ye debíu en bona parte al desenvolvimientu d'empreses dada la so posición central na exa Vigo-Porriño y pola so posición estratéxica n'infraestructures. Presenta importantes polígonos industriales como los de Rebullón, Puxeiros, Montefaquiña y A Veigadaña. Munches empreses tán rellacionaes col sector automovilísticu como Falopu Mos. Destaca tamién la presencia d'empreses químicu-farmacéutiques y l'establecimientu d'una pequeña industria aeroespacial. Sicasí, como na mayoría de conceyos d'España, el sector servicios tien cada vez más importancia.

 
Puxeiros col polígonu de Montefaquiña a la so derecha.
 
Construcción del polígonu industrial d'A Veigadaña.

Nos últimos años el desemplegu hai aumentar considerablemente de resultes del zarru de munches empreses, amenorgamientos de plantía en factoríes y grandes empreses según axustes en pequeñes empreses familiares por falta d'actividá. El treme económicu del conceyu basar en pequeñes y medianes empreses d'ámbitu familiar según grandes empreses en sectores clave de la zona (automoción, piedra-granito, alimentación, tresporte, etc). Les empreses de construcción y servicios completementarios (fontanería, eletricidá, aluminiu, etc..) viéronse tamién bien afeutaes pola dicha crisis. L'importante puntu neurálxicu que ye Mos pal tresporte fai que munches empreses de tresporte según empreses transitarias tean allugaes na zona.

La falta d'iniciativa privada o la non promoción y atraición de la iniciativa pública p'atraer inversiones, proyeutos o nueves empreses faen que la zona, entá siendo un enclave realmente importante perfectamente allugáu a nivel de tresporte, nun acabe de desenvolver tol so potencial económicu. Les zones industriales nun tán totalmente ocupaes, munches empreses cerraron y les nueves empreses que s'instalaron nel conceyu nun son abondos pa dar l'impulsu qu'ésti precisa.

Tocantes a les zones "industriales" destaca'l nuevu P.I. de la Veigadaña. Ensin tar ocupáu al 100% delles empreses importantes y otres de recién creación instaláronse nel mesmu. Ye un P.I. cómodu pero con un accesu quiciabes daqué incómodu pa trailers o vehículos especiales (rotonda con interseición de carretera nacional N-550). Na zona de Mos-Aeropuertu hai una gran cantidá d'empreses según el CDL, una moderna gasolinera de recién apertura ya importantes empreses allugaes con instalaciones de grandes dimensiones, xunto con otres munches PYMES. Destaquen como zones industriales la zona del Rebullón (pequeñes y medianes empreses, negocios familiares, etc) asitiáu pela redolada del Centru Médicu del Conceyu y la zona de la Arrufana, cuntando con empreses cárnicas, conserveres, preparaos y complementos alimenticos y loxística, ente otres. Na zona cercana al aeropuertu, Puxeiros, les grandes naves industriales otrora ocupaes por grandes empreses auxiliares del sector de la automoción o metalúrxica que cerraron, viéronse ocupaes por almacenes de venta al per mayor de propiedá china, lo cual trai a xenerar movimientu de mercancíes y compres en dicha zona.

El sector servicios aumentó considerablemente nos últimos años , a pesar de que la falta de zona urbana o nucleu urbanu ye una situación que nun ayudar n'absolutu. Destaquen establecimientos de restauración, corredoríes de seguros, talleres y servicios de compra-venta de vehículos, peluqueríes, almacenes de venta de productos pa l'agricultura y ganadería, panaderíes, etc, dando vitalidá y comerciu al Conceyu.

El sector primariu sigue siendo importante, debíu al cultivu pa consumu propiu aprovechando la riqueza natural de la tierra o cría d'animales (gochos, pites), destacando a Galiña de Mos, como raza autóctona de gran y reconocíu prestíu.

Comunicaciones editar

Cuatro importantes víes de comunicación del sur de Galicia crucien Mos: la N-550 (La Coruña-Tui), AP-9 (Autopista del Atlánticu) , l'A-52 (O Porriño-Ourense) y l'A-55 (Vigo-Portugal).

 
L'autovía A-55 al so pasu pola parroquia de Tameiga (Mos).

La peligrosidá de l'A-55 al so pasu por Mos ye latente a diariu, con choques casi diarios que faen que dicha Autovía sía una de les que presenta mayores índices de siniestraliedad, sufriendo los sos miles d'usuarios diarios continuos accidentes, retenciones y problemes derivaos de dicha peligrosidá. Tomáronse delles midíes como la llimitación de la velocidá por aciu radares fixos y móviles, pero por cuenta de les carauterístiques de dicha Autovía, climatoloxía de la zona y númberu d'usuarios fai que dende la so construcción hasta la fecha nun se pudiera solucionar el pergrave problema de seguridá. Añadir que ye casi l'únicu accesu a la ciudá de Vigo y el so puertu, siendo frecuentada diariamente por vehículos particulares según tresportes (trailers, furgonetes, camiones portacontenedores, tresportes especiales, etc).

Los recién proyeutos de construcción de les víes del AVE que cruciaríen Mos y de una nueva autovía tán xenerando un gran discutiniu ente los mosenses. El conceyu escarez de parada de tren, salvo un apeaderu en Louredo, siendo'l tresporte ferroviariu non usáu por demás nin aprovecháu'l posible bon rendimientu d'este pa movimientu de persones dende o escontra Vigo o tráficu de mercancíes escontra'l puertu de Vigo o otros llugares d'España.

 
L'aeropuertu de Vigo tamién se conoz como aeropuertu de Peinador pola so proximidá al barriu mosense de mesmu nome.

Parte de la pista del aeropuertu de Vigo (Peinador) asitiar en territoriu mosense. Mientres el mandatu de Jose Antonio Iglesias López fixeron les xestiones oportunes pa dexar parte de los terrenes de Mos onde s'asitiaría dichu aeropuertu. Anguaño, dichu aeropuertu foi remocicáu dotándolo d'instalaciones modernes, tantu ampliando les places de garaxe con un parking de delles plantes según la modernización de les mesmes instalaciones del aeropuertu y de la zona de carga. El problema de la borrina nel aérea onde ta allugáu dichu aeropuertu solucionóse va años cola instalación d'un sistema d'aterrizaxe instrumental (ILS), evitando la esviadura de vuelos a otros aeropuertos cercanos por non poder aterrizar de manera segura. Dichu aeropuertu sufre les consecuencies y reclamaciones dende va años de nun ser esplotáu como debería teniendo en cuenta la zona metropolitana a la que debería de sirvir como danzadera, ente otres coses pola d'escasez de rutes y presuntu desinterés de les aereollinies en coneutar l'aeropuertu con más ciudaes españoles, precios bien altos nos billetes, según competencia d'otros aeropuertos cercanos (Santiago y Porto). En tema de carga aérea por cuenta de la llimitación de capacidá nos aviones escontra o dende Madrid fai que la competitividá nun sía curiosa, por non poder cargar mercancía avolumada (aquello que nun sía paquetería) en dichos aviones, afectando a la de tránsitu de los tresportes aéreos.

Política editar

Ficheru:Conceyu de Mos.JPG
Edificiu del conceyu.

Nes eleiciones municipales del 2003 los escaños quedaron partíos de la siguiente forma: PP:6 (3.309), PSdeG-PSOE:5 (2.423), BNG:4 (2.333) y IMOS:2 (967), formándose asina un gobiernu de coalición ente PSdeG y BNG, convirtiéndose en alcalde María Jesús Escudero Lago.

Nes eleiciones del añu 2007, produzse un llixeru cambéu nel mapa políticu de la llocalidá, los resultaos establecen al PP de Nidia Arévalo 8 conceyales (4133 votos), en segundu llugar quédase Escudero pol PSdeG-PSOE con 6 conceyales (2.827 votos) y d'últimes el BNG de Xose Manuel Ojea con 3 conceyales (1819 votos). MOVEMOS (395 votos) nun consigue representación.

Dempués d'unes llargues y tirantes negociaciones, con un añu de gobiernu en minoría del PSdeG, el BNG entra nel conceyu pa formar un gobiernu de coalición. Ente los principales retos del nuevu equipu atópase l'aprobación del PXOM, la puesta en marcha del Parque Empresarial de Mos (Veigadaña) y la xestión de les obres del Plan E.

El vienres 12 de setiembre de 2008, el PP de Mos presenta una moción de censura pa desallugar del poder al gobiernu bipartitu sofitándose nun tránsfuga. Dempués d'un tirante plenu nel que cientos de vecinos manifestar en contra de la moción, Nidia Arévalo convertir n'alcaldesa de Mos, declarando que s'acababa cola situación de "desgobiernu". Tanto ella como los sos compañeros de partíu y Gerardo Alonso tuvieron qu'abandonar el plenu en vehículos de la Guardia Civil escoltaos polos antidisturbios.[3]

La Comisión de Siguimientu del Pactu Antitransfuguismo declaró en setiembre de 2009 como "casu claru de transfugas" en referencia al conceyal que fuera escoyíu na llista del PSdeG Gerardo Alonso, según declárase a Nidia Arévalo y a los siete ediles del PP en Mos, que pidieron la baxa del partíu, beneficiarios del casu de transfuguismo.[4]

Nes eleiciones de 2011 Nidia Arévalo volvería presentar la so candidatura pol PP y a ganar llargamente les eleiciones, mayoría que caltendría tamién nes eleiciones de 2015.

Eleiciones municipales en Mos
Partíu políticu 2015[5] 2011[6] 2007[7]
Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Partíu Popular de Galicia (PPdeG) 3747 43,67 9 4809 55,49 10 4133 44,41 8
GañaMos - SON 1954 22,77 4
Partíu dos Socialistes de Galicia (PSdG-PSOE) 1601 18,66 3 2375 27,41 5 2827 30,37 6
Bloque Nacionalista Galego (BNG) 757 8,82 1 1302 15,02 2 1819 19,54 3
MOVEMOS 395 4,24 0
Ciudadanos de Centru Democráticu (CCD) 392 4,57 0

Patrimoniu editar

 
Ilesia de Santa María de Guizán.

Mos presenta abondoses muestres de patrimoniu arqueolóxicu como los petroglifos de Laxe das Cruces y Monte Salgueirón, o'l Castru de Torroso datáu como'l más antiguu de Galicia (sieglu VII e.C.). Tamién atopamos importantes restos de la cultura megalítica a lo llargo del territoriu como los túmulos funerarios de la parroquia de Cela.

De la vía romana del XIX, caltiénse un miliario romanu (Baralloca), columna asitiada en cantu de la vía que sirvía pa indicar distancies. Na actualidá esta zona ta travesada pel Camín de Santiago portugués.

El palaciu de Mos (XVI), apocayá restauráu, dio nome al conceyu y nel so escudu ta basáu l'actual blasón de la villa. El palaciu de Santu Antoíño ta asitiáu na parroquia de Louredo. Tien orixe nel sieglu XIV, pero foi reconstruyíu nel XVIII. Cuenta con una capiya del XVI.

Mos cunta amás con munches ilesies espardíes poles sos parroquies, como la ilesia de Louredo o la ilesia de Guizán que caltienen el so aspeutu ramánico.

Datos d'interés editar

Códigos Postales
Cela (parroquia) Dornelas Guizán Louredo (parroquia) Mos (Santolaya) Pereiras Petelos Sanguiñeda Tameiga Torroso
36311 36417 36417 36415 36415 36419 36416 36419 36416 36417
PARROQUIA BARRIOS Y LLUGARES POBLACIÓN
Cela (San Pedro) Arufe, Atín, Cabanelas, O Coto, Erville, Igrexa, Pardellas, Sequeiros. 1.365
Dornelas (Sta. María) A Brea, Os Castros, O Cotiño, A Pedreira. 662
Guizán (Sta. María) Fraela, Regomil, As Sobráns. 868
Louredo (San Salvador) Arrufana, Candosa, Casanova, Cortiñas, Eiragrande, O Enxertado, O Pantaño, O Pombal, Quintal, San Antoíño, Torroira. 1.626
Mos (Sta. Eulalia) Cantín, O Castro, Espain, A Gándara, Pedrapinta, As Regadas, A Rúa, Santa Marta, Sobrado, A Zapateira. 1.585
Pereiras (San Miguel) Campu de Eiro, Casal, Casalmorto, A Florida, San Rafael, Roublín, As Vid. 1.407
Petelos (San Mamede) Rubial, Balteiro, Barro, A Estibada, Laxe, A Porteliña, O Reguengo, Veigadaña. 1.373
Sanguiñeda (Santa María) Agüeiro, Amieiro Longo, Ansar, Areas, Cerqueirás, Congoxes, Monte, Piñeiro. 1.623
Tameiga (San Martiño) Bosende, Camaña, O Casal, A Igrexa, Pedraúcha, Puxeiros, Rans, Rebullón, San Eleuterio. 3.397
Torroso (San Mamede) Barreiros, Cabezal, Carballeira, Cerdedelo, Cotofe, Fontiña, Igrexa, Louriño, O Outeiro, Peinador, San Xoán, Seixabre y Texe. 1.418

Fiestes y celebraciones editar

· Fiesta de la Rosa (Festa da Rosa). Fiesta oficial de Mos que se celebra'l 13 de xunu y qu'epondera la Rosa dos Quirós, marqueses de los que s'herieda l'emblema del escudu del conceyu.

· Fiesta del Codiyu. Fiesta d'interés gastronómicu na redolada del Palaciu de los Marqueses de Mos. El tercer domingu ochobre.

· Festival Intercélticu "O son do Palaciu". Celebrada na redolada del Palaciu de los Marqueses de Mos. El segundu fin de selmana d'agostu.

· Fiesta d'Ambura o Palaciu. Nella recréase'l pasu de Napoleón y la victoria per parte de los guerreros d'A Louriña. Conclúi cola simulación de la quema del palaciu de los marqueses.

· Fiesta de la Prehistoria. Mientres un fin de selmana establecen tribus que constrúin cabanos onde van dormir y van realizar una serie d'actividaes rellacionaes cola cultura y costumes de la dómina.

Personaxes célebres editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Aprobada la moción de censura en Mos qu'asitia como alcaldesa a Nidia Arévalo (PP)
  4. Mos y Abegondo son casos de transfuguismo
  5. «Resultaos Eleiciones Municipales 2015 en Mos» (mayu de 2015). Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 23 de xunu de 2015.
  6. «Resultaos Eleiciones Municipales 2011 en Mos» (mayu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de payares de 2012. Consultáu'l 25 de payares de 2012.
  7. «Resultaos Eleiciones Municipales 2007 en Mos» (mayu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de payares de 2012. Consultáu'l 25 de payares de 2012.

Enllaces esternos editar