Movimientos de la Tierra

La Tierra nun s'atopa inmóvil, sinón que ta sometida a movimientos de diversa índole. Los principales movimientos de la Tierra definir con referencia al Sol y son los siguientes: rotación, traslación, precesión, nutación y avalumbu de Chandler.

Movimientu de rotación editar

 
Movimiento de rotación.

Ye un movimientu qu'efectúa la Tierra xirando sobre'l exa terrestre, que corta a la superficie en dos puntos llamaos polos. Una vuelta completa, tomando como referencia a les estrelles, dura 23 hores con 56 minutos 4,1 segundos y denominar día sidéreo. Si tomamos como referencia al Sol, el mesmu meridianu pasa frente a la nuesa estrella cada 24 hores, llamáu día solar. Los aproximao 3 minutos y 56 segundos de diferencia deber a que nesi plazu de tiempu la Tierra avanzó na so órbita y tien de xirar daqué más qu'un día sideral pa completar un día solar.

La primer referencia tomada pol home foi'l Sol, que'l so movimientu aparente, aniciáu na rotación de la Tierra, determina'l día y la nueche, dando la impresión que'l cielu xira alredor del planeta. Nel usu coloquial del llinguaxe utiliza la pallabra día pa designar el periodu qu'en astronomía llámase día solar, y correspuéndese col tiempu solar.

Movimientu de traslación editar

 
Esquema de la traslación de la Tierra alredor del Sol.

Ye'l movimientu pol cual el planeta Tierra xira nuna órbita elíptica alredor del Sol en 365 díes y daqué menos de 6 hores. Como'l calendariu rexistra 365 díes enteros, l'empiezu de cada añu va adelantrándose, lo que se compensa faciendo qu'unu de cuatro años, al que se denomina añu bisiestu, tenga 366 díes. La causa del movimientu de traslación ye l'acción de la gravedá, y anicia una serie de cambeos que, al igual que'l día, dexen la midida del tiempu. Tomando como referencia'l Sol, resulta lo que se denomina añu tropical, ralu necesariu por que se repitan les estaciones del añu. Dura 365 díes, 5 hores, 48 minutos y 45 segundos. El movimientu que describe ye una trayeutoria elíptica de 930 millones de quilómetros, a una distancia media del Sol de práuticamente 150 millones de quilómetros o 1 ua (unidá astronómica: 149 597 871 km). D'esto deduzse que la Tierra mover pola so órbita a una velocidá media de 106 200 km/h (29,5 km/s).

La trayeutoria o órbita terrestre ye elíptica. El Sol ocupa unu de los focos de la elipse y, por cuenta de la escentricidá de la órbita, la distancia ente'l Sol y la Tierra varia a lo llargo del añu. Nos primeros díes de xineru algama la máxima proximidá al Sol, produciéndose'l periheliu, cuando la distancia ye de 147,5 millones de quilómetros,[1] ente que nos primeros díes de xunetu algama la máxima alloñanza, denomináu afelio, cuando la distancia ye de 152,6 millones de quilómetros.

Como se repara nel gráficu de riba, la exa terrestre forma un ángulu d'unos 23,5º al respective de la normal de la eclíptica, fenómenu denomináu oblicuidá de la eclíptica. Esti enclín, combinada cola traslación, produz dos talos llargos periodos de dellos meses de lluz y escuridá siguíes nos polos xeográficos, amás de ser la causa de les estaciones del añu, derivaes de los cambeos nel ángulu d'incidencia de la radiación solar y na duración de les hores de lluz qu'esa oblicuidá produz.

 

Movimientu de precesión editar

 
Ángulu de precesión.

La precesión de los equinoccios (el cambéu lento y gradual na orientación de la exa de rotación de la Tierra) deber al movimientu de precesión de la Tierra causáu enagora de fuercia exercíu pol sistema Tierra-Sol en función del enclín de la exa de rotación terrestre con respectu al Sol (alredor de 23°43' anguaño).

L'enclín de la exa terrestre varia de 23° a 27°, yá que depende (ente otres causes) de los movimientos telúricos. En febreru del 2010, rexistróse una variación de la exa terrestre de 8 centímetros aproximao, por causa del terremotu de 8,8° Richter qu'afectó a Chile. En cuantes que el maremotu y consecuente tsunami qu'azotó al sureste asiáticu nel añu 2004, movió 17,8 centímetros a la exa terrestre.[2]

Movimientu de nutación editar

 
La precesión acompañar d'una oscilación de la exa de rotación escontra baxo y escontra riba, que recibe'l nome de nutación.

La precesión ye entá más complexa si consideramos un cuartu movimientu: la nutación. Esto asocede con cualquier cuerpu simétricu o esferoide xirando sobre la so exa; un trompu (peonza) ye un bon exemplu, pos cuando cai empieza la precesión. De resultes del movimientu de cayida, l'escayu del trompu sofitar nel suelu con más fuercia, de cuenta qu'aumenta la fuercia de reacción vertical, que finalmente va aportar# a mayor que'l pesu. Cuando esto asocede, el centru de masa del trompu empieza a acelerar escontra riba. El procesu repitir, y el movimientu componer d'una precesión acompañada d'una oscilación de la exa de rotación escontra baxo y escontra riba, que recibe'l nome de nutación.

Pal casu de la Tierra, la nutación ye la oscilación periódica del polu de la Tierra alredor de la so posición media na esfera celeste, por cuenta de les fuercies esternes d'atraición gravitatoria ente la Lluna y el Sol cola Tierra. Esta oscilación ye similar al movimientu d'una peonza (trompu) cuando pierde fuercia y ta a puntu de cayese.[3]

La Tierra muévese unos nueve segundos d'arcu cada 18,6 años, lo que supón que nuna vuelta completa de precesión, la Tierra realizaría 1385 bucles. Pa faenos una idea d'esti movimientu, imaxinemos que, mientres la exa de rotación describe'l movimientu cónicu de precesión, percuerre de la mesma una pequeña elipse o bucle nun periodu de 18,6 años.

Nuna vuelta completa de precesión (25.767 años) la Tierra realiza más de 1.300 bucles de nutación. El movimientu de nutación de la Tierra foi afayáu pol astrónomu británicu James Bradley.

Avalumbu de Chandler editar

Trátase d'una pequeña oscilación de la exa de rotación de la Tierra qu'añade 0,7 segundos d'arcu nun periodu de 433 díes a la precesión de los equinoccios. Foi afayáu pol astrónomu estauxunidense Seth Carlo Chandler en 1891, y anguaño nun se conocen les causes que la producen, anque se propunxeron delles teoríes (fluctuaciones climátiques causantes de cambeos na distribución de la masa atmosférico, posibles movimientos xeofísicos so la corteza terrestre, variaciones de concentración salina nel mar, etc.).[4] La suma del Avalumbu de Chandler y otros efeutos menores denominar movimientu polar.

Variaciones orbitales o ciclos de Milankovitch editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Phillips, Tony «La Tierra nel Periheliu» (2001). Ciencia NASA
  2. Buis, Alan «Chilean Quake May Have Shortened Earth Days» (2010). NASA.
  3. Argüello, Luis (2003). «Mecánica». páx. 190.
  4. Lambeck, K., 1980, The Earth's Variable Rotation: Geophysical Causes and Consequences, Cambridge University Press, London.