Muralla romana de Lugo

La muralla romana de Lugo arrodia'l cascu históricu de la ciudá gallega de Lugo na provincia del mesmu nome n'España. L'antigua ciudá romana de Lucus Augusti, fundada por Paulo Fabio Máximu en nome del emperador Augustu nel añu 13 e. C. cola cuenta d'anexonar, definitivamente, el noroeste de la península Ibérica al Imperiu romanu foi dotada nel Baxu Imperiu d'un muriu de defensa que perduró, con escases reformes, hasta l'actualidá.

Muralla Romana de Lugo
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Vista de la muralla.
Llugar  España
Criterios Cultural: iv
Referencia 987
Inscripción 2000 (XXIV Sesión)
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata

La muralla, con un llargor de 2266 metros, coronada por 85 poderoses torres, delimita el cascu históricu de la urbe gallega y pasó de ser una torga pa la so evolución y crecedera a ser un monumentu integráu na estructura urbana y fonte de riqueza turística.

Construyida como separación y defensa tresformóse nun elementu integrador ente l'antigua Lucus y la que se desenvolvió al so alredor. Los sos diez puertes realicen la función de xunir una parte de la ciudá cola otra y el so paséu de ronda, adarve, tornóse nuna cai más que ye percorrida polos viandantes autóctonos y visitantes.

La muralla romana de Lugo foi declarada Patrimoniu de la Humanidá[1][2] pola Unesco nel añu 2000 el día 30 de payares y ta hermanada dende'l día 6 d'ochobre de 2007 cola Gran Muralla China de Qinhuangdao.

En 2015, na aprobación pola Unesco de l'ampliación del Camín de Santiago n'España a «Caminos de Santiago de Compostela: Camín francés y Caminos del Norte d'España», foi incluyíu como unu de los bienes individuales (nᵘ ref. 669bis-008) del camín primitivu.[3]

Descripción editar

La muralla de l'antigua Lucus Augusti ye la meyor caltenida de les muralles romanes allugaes na península Ibérica. Los cambeos que sufrió a lo llargo de los sos más de 17 sieglos d'esistencia nun llegaron a alteriar, sustancialmente, el so aspeutu orixinal que sigue les directrices del inxenieru romanu Vitrubio.

Dimensiones editar

El conxuntu defensivu tien un llargor de más de 2 km, esautamente 2117 m, anque hai diverxencies na midida, y toma una estensión de 34,4 ha. L'anchor de los murios ye de 4,20 m algamando los 7 m en dellos tramos.

La muralla caltién una serie de torres defensives ente les cualos llevántense los llenzos de la mesma. La distancia ente torres, hai constancia de qu'había 85 o 86, 46 d'elles caltiénense íntegres ente qu'hai restos de les otres 39 más o menos meyor calteníos, varia ente los 8,80 y 9,80 metros hasta los 15,90 y 16,40 metros con un altor ente los 8 y los 12 metros pela parte esterior.

Les torres tienen unes dimensiones de 5,35 metros hasta 12,80 metros nel buecu o segmentu, y de 4,80 hasta 6 metros, na flecha. Una de les torres tien ventanales de mediu puntu de 1,15 m d'anchu y de 1,43 m d'altu (dalgún llega a los 1,53 m).

Trazáu editar

El trazáu de la construcción defensiva[4][5] ta envolubráu nel misteriu, inda naide atina a entender por qué dexó fuera importantes nucleos residenciales de l'antigua ciudá al empar que protexía zones despoblaes.

Estender por una orografía irregular, más altu al noroeste y en descensu escontra'l sureste. La forma ye cuadrangular, con vértices anidiaos.

Materiales editar

Los materiales de lo que ta construyida la muralla son, principalmente, el granitu, pa los remates de les puertes y ángulos de refuerzu de les torres y los llábanos de cayuela, que constitúi la esterior de los murios. L'interior ta rellenu d'un morteru compuestu de tierra, piedres y quixarros cementados con agua. Tolos materiales son abondosos na zona.

Torres editar

De les 85 o 86 torres orixinales caltiénense 71, d'elles 60 son de planta circular y 11 cuadrangular. Tuvieron De tar coronaos por torres de dos pisos que teníen ventanales, como atestigua la torre llamada de A Mosqueira na qu'inda permanecen.

La disposición de les torres evita la esistencia d'ángulos muertos. Les cortines (tramu de muriu que s'estiende ente dos torres) tienen un llargor d'ente 6,30 m. y 13,50 m.

Los restos de la torre llamada A Mosqueira faen suponer que caúna de les torres, o cubos, tenía n'orixe una estructura cimera que cuntaba, siquier, con dos pisos. Estos pisos teníen grandes ventanales onde s'envalora que s'allugaríen armes defensives como ballestes, onagros o escorpiones.

Puertes editar

 
Puertes de la muralla de Lugo.
1. Puerta de San Fernando
2. Puerta Falsa
3. Puerta de la Estación
4. Puerta de San Pedro
5. Puerta del Obispu Izquierdo
6. Puerta del Obispu Aguirre
7. Puerta de Santiago
8. Porta Miñá
9. Puerta del Obispu Odoario
10. Puerta Nueva

La muralla disponía de cinco puertes d'accesu que correspondíen a les víes principales del trazáu urbanu. Ente 1853 y 1921 abriéronse otros cinco por necesidaes de la espansión de la ciudá, de los diez puertes esistentes, seis son piatonales y cuatro dexen el tráficu rodáu.

Na dómina romana había cinco puertes[6] que coinciden coles actuales de Porta Miñá, Porta Falsa, Porta de San Pedro, Porta Nova y Porta de Santiago. D'elles portar Miñá y, posiblemente, la Falsa son de factura orixinal, les otres trés son posteriores. La puerta principal taba onde se construyó l'Apartaz de Cristina y yera conocida pol nome de Porta Castelli.

Les puertes abiertes a partir de 1853 son les de San Fernando (1853), la Estación (1875), Obispu Izquierdo (1888), Obispo Aguirre (1894) y Obispu Odoario (1921).

Pela puerta de San Pedro entraben les calzaes XIX y XX procedentes d'Asturica Augusta, actual Astorga y Braccara Augusta, actual ciudá de Braga en Portugal. Por Portar Nova enllazar con Brigantium, Betanzos y por Portar Miñá dir a Iria Flavia, Padrón ente que por Portar Falsa dir escontra la mariña y al puertu de Lucus Asturum, Lugo de Llanera.

La muralla non yá yera un elementu defensivu. Tamién sirvía pa delimitar el fueru y con él los impuestos de la ciudá. Nelles cobraba l'impuestu de portargo y realizábase el control de les persones qu'entraben y salida del recintu.

Les puertes de madera que dexaben cerrar l'accesu permanecieron, con más o menos intensidá hasta'l sieglu XIX. A partir de 1877 sumieron definitivamente. El control del tránsitu caltener hasta bien entráu'l sieglu XX permaneciendo como testigu del mesmu los fielatos en delles de les puertes.

Puerta de San Fernando editar

 
Esterior de la puerta de San Fernando.

Inaugurada en 1858 pola reina Sabela II d'España empezar a construyir en 1853 y rematóse l'añu siguiente. Llamar puerta del príncipe n'honor al fíu de Sabela II. En 1962 reformóse aumentando l'anchor de la mesma y dándo-y el so aspeutu actual. Les sos midíes son: anchu 12,5 m, alto 7,50m. Tien una bóveda de cuernu de vaca, o de camín oblicuu.

Ye unu de los principales accesos a la ciudá vieya y dexa el pasu de vehículos y peatones al empar. Comunica les zones más poblaes de la urbe.

Porta Falsa editar

 
Esterior de la puerta Falsa.

Nos sieglos XVII y XVIII yera conocida como Puerta de la Buraca y ye, poles sos dimensiones, una de les orixinales romanes. Respuende al tipu de puertes romanes llamaes de posterulae d'usu militar, anque foi bien modificada.

Mide 3,45 m d'anchu y 5,65 d'altu. En 1798 foi modificada y ta formada por un arcu de mediu puntu. Mientres la Edá Media foi condergada y reabierta en 1602, hasta 20 años dempués nun s'estabilizaría esa apertura.

Porta da Estación editar

La llegada del ferrocarril a la ciudá y l'allugamientu de la estación del mesmu forzó a l'apertura d'esta puerta que foi proyeutu de Nemesio Cobreros Cuevillas y abrióse en 1875. Un añu más tarde amplióse tirando les dos torres allugaes a los sos llaos. En 1921 baltóse y construyóse l'actual. Tien 10 m d'anchor y 8 d'altor. Ye d'arcu carpanel y tien adosaos dos recintos que sirvieron como fielatos.

Puerta de San Pedro editar

 
Esterior de la puerta de San Pedro.

Allugada nel llugar d'una puerta romana yera denomada na Edá Media como Puerta de Sancti Petri y tamién como Porta Toletana o Puerta Toledana al ser la que da accesu al camín de Castiella. Ye por onde entra'l Camín de Santiago na so variante Camín Primitivu a Lugo.

Mide 3,70 m d'anchu y 4,85 m d'altu y ta constituyida por una bóveda de mediu cañón y un arcu fajón. Ta flanqueada por dos torrexones y tien una cortil de cuerpu de guardia. Salvar del cambéu en 1865 por motivos económicos. Nel esterior ostenta l'escudu de la ciudá y la fecha de la remodelación data de 1781.

Puerta del Obispu Izquierdo editar

 
Esterior de la puerta del Obispu Izquierdo.

Conocida como Puerta de la cárcel yá que s'abrir por necesidaes d'accesu a la nueva cortil carcelario, foi la tercera nueva puerta que s'abrir nel sieglu XIX. Realizada en 1888 bautizar n'honor del Obispu Izquierdo que ta consideráu como unu de los benefactores de la ciudá.

Tien un anchor de 4,32m y un altor de 7,15. Con arcu de mediu puntu y bóveda de cañón, tien cortil que sirvía como fielatu. L'arquiteutu foi Nemesio Cobreros Cuevillas.

Puerta del Obispu Aguirre editar

 
Esterior de la puerta del Obispu Aguirre.

En 1894 abrióse esta puerta al envís de facilitar la comunicación col Seminariu que se construyera nes cercaníes en 1885 por orde del Obispu Aguirre y col campusantu que s'inaugurara en 1858.

Tien un anchor de 10 m y un altor de 8,15. Ye d'arcu carpanel y ta dotada de cortiles pal usu de fielatos. Al igual que'l seminariu, realizar l'arquiteutu Nemesio Cobreros Cuevillas. N'el so construcción baltáronse dos torres de la muralla que conteníen llábanes romanes.

Porta de Santiago editar

 
Interior de portar de Santiago.

L'antigua puerta del Postigo (Posticu o Porticu) y en gallegu de do Pexigo o Pexigu que paez derivar d'un portiellu esistente dientro d'una puerta de mayores dimensiones. Esistía yá en dómina romana. Les sos dimensiones son: 4,15 m d'anchu, 5,50 m d'altu y hasta l'adarve 6,90m.

En 1759 reformar pa dexar pasar carruaxes y decorar pela so parte interior poniendo una fornica cola imaxe de Santiago Matamoros y l'escudu d'armes del Obispu Izquierdo. Foi puerta particular pa usu esclusivu de los canónigos p'aportar a les sos güertes hasta 1589. En tiempos de pestes yera la puerta que permanecía abierta y tenía una ponte levadizo.

Porta Miñá editar

D'induldable orixe romanu, ye la que menos cambeos tuvo. Ta asitiada nuna vaguada y tien 3,65 m d'anchu. Ye conocida como Puerta del Carmen y foi llamada Minei o Mineana. La so actual denominación deber a que por ella s'apuerta al ríu Miño.

La so obra ye en bóveda de cañón y arcu de mediu puntu. Ta guarecida por dos torrexones y tien una cortil destinada a cuerpu de guardia (que s'usó como capiya mientres dalgún tiempu). Gracies a la crisis económica del conceyu en 1870, llibrar de ser baltada.

Puerta del Obispu Odoario editar

La construcción d'esta puerta, realizada illegalmente, dio llugar a que la muralla fuera declarada Monumentu Nacional. Abrióse'l buecu en 1921 como parte de les obres del nuevu Hospital de Santa María y construyóse en 1928 pol arquiteutu Ramiro Sainz Martínez, arquiteutu oficial del monumentu.

Mide 12 m d'anchu y 9,10 d'altu. Tien un arcu de tipu carpanel y una bóveda de cuernu de vaca.

Porta Nova editar

La puerta medieval foi baltada en 1899, construyéndose nel so llugar otra más moderna y de mayor tamañu. Tien 4,60 m d'anchu y 8 d'altu con arcu carpanel y apareyu de sillería. Perdura'l habitáculo destináu a fielatu.

L'actual construcción deber al arquiteutu Juan Álvarez de Mendoza y foi inaugurada n'abril de 1900. Constaba d'una cortil pal cuerpu de guardia d'orixe romanu que s'utilizó como capiya.

Escaleres editar

 
Vista del adarve, o paséu de ronda, y de una porción del muriu.

L'accesu al adarve, el paséu de ronda, realizar por aciu escaleres embutíes nos murios de les torres. Estes escaleres yeren dobles, de patrón imperial. Hai rastru de 16 d'estes construcciones.

En 1962 topáronse les primeres muertes de la esistencia d'estes escaleres d'accesu al adarve, pero taben totalmente cegaes por bagazos y tierra. Cola puesta en marcha del Plan Integral de la Muralla rehabilitáronse. Envalórase qu'había una escalera per cada torre.

Les escaleres nun llegaben al altor del suelu. P'aportar al primer pasu había qu'utilizar escaleres móviles. Esto dexaba, en casu de necesidá, aisllar la muralla retirándoles.

Na actualidá aportar por aciu seis escaleres esteriores a los murios (Campu Castelo, Praza do Cantiño, Porta da Estación, Porta Falsa, Porta Nova y Porta Miñá) y una rampla (Porta de Santiago) construyíes a partir del sieglu XVIII.

Estructura defensiva editar

La estructura defensiva que conformaba la muralla taba formada pol foso, la mesma muralla y el intervallum.

  • El foso ta asitiáu a unos 5 m de les torres y tenía un anchor de 20 metros y una fondura de 4. Na actualidá namái queden muertes del mesmu y pudo ser documentáu en 1987 por aciu distintos estudios arqueolóxicos. Comprobóse que nun ye un foso continuu, sinón que ta formáu por diversu tramu independientes con alcuentros acoplaos. Tienen no fondero una serie de canales que la so finalidá ta ensin definir.
  • El intervallum yera un espaciu ente la muralla y les edificaciones urbanes. Percorría toa'l llargor de la mesma, como un paséu de ronde inferior, y sirvía pa la intendencia de la defensa. Col pasu del tiempu esti espaciu foi siendo ocupáu por edificaciones. A mediaos del sieglu XX había más de 30 edificios adosaos a la muralla, invadiendo'l intervallum.

Historia editar

La datación de la muralla de Lugo, basada nos materiales constructivos y nos afayos arqueolóxicos, asitiar na segunda metá del sieglu III. La so construcción coincide cola perceición de l'amenaza bárbara per parte de les autoridaes del Imperiu.[7] Envalórase que la so construcción foi un únicu proyeutu que terminó de realizase sobre finales del sieglu III o la primer metá del sieglu IV.

Amás de l'amenaza bárbara, la situación ya importancia estratéxica de la ciudá aconseyaron la so construcción. La mesma allugamientu de la ciudá, bien abelluga'l tar a lo cimero d'una pequeña llomba y arrodiada per un sitiu pel ríu Miño y polos otros polos regueros Rato, Paraday y Chanca. La muralla protexó a la ciudá del vientu fríu del norte.

La construcción de la llinia defensiva dexó fora barrios enteros como'l de Recatelo ya incluyó tierres de llabor y despobladas. Ente que otres ciudaes amenorgábense cuando se fortificaben, Lugo creció.

Sol dominiu de los suevos y visigodos Lugo foise despoblando. Alfonsu I intentó frenar esa perda de población, pero nun foi hasta dempués de la so conquista a los musulmanes que s'invirtió l'enclín.

Nel sieglu VIII la ciudá cayó en manes de Musa, y nel añu 998 foi atacada por Almanzor, que baltó unu de los llenzos anque nun algamar a conquistar la urbe.

Na Baxa Edá Media conformóse un nuevu nucleu poblacional alredor de la Plaza Mayor. Pero inda hai grandes zones despobladas dientro del nucleu defensivu, tal ye asina que a principios del sieglu XIX inda esistíen árees ensin urbanizar entendíes nél.

Llevantáronse complexos defensivos sobre la muralla, hai documentación del que se realizó sobre la llamada puerta de San Pedro pol Infante Don Enrique, nel sieglu XIV. En 1621 reabrióse la llamada «puerta Falsa».

Nel sieglu XVI empezar a construyir viviendes nos buecos ente les torres pela parte esterior favoreciendo la crecedera ultramuros de la ciudá.[8]

En 1837 realizóse la construcción del llamáu Reducto Cristina y ente los años 1853 hasta 1921 fuéronse abriendo nueves puertes nes muralles.[9] Aportaríen a cinco, estes son;

  • 1853, la del Príncipe Alfonso.
  • 1875, la de la Estación.
  • 1888, la del Obispu Izquierdo.
  • 1894, la del Obispu Aguirre.
  • 1921, la del Obispu Odoario.

El 16 d'abril de 1921 la muralla foi declarada Monumentu Nacional, arriendes de la apertura d'un buecu n'unu de los sos llenzos pa la construcción d'una de les puertes. En 1971 empecipióse'l plan conocíu como Operación Muralla Llimpia, que tenía como oxetivu'l llibrar al monumentu de toes la edificaciones adosaes al so panal esterior.

L'apartaz de María Cristina editar

En 1837 construyóse un baluarte defensivu pal allugamientu d'artillería ente la puerta del Obispu Aguirre y la torre d'A Mosqueira. Ye de forma triangular y tien troneres artilleres.

Realizar por motivu de les Guerres Carlistes y vinu a xunir dos tramos que taben dixebraos por una serie d'edificios medievales utilizaos como fortaleza. En 1990 afayóse un cubu orixinal que se cree formaba parte de la puerta ellí esistente, la principal, llamada Porta Castelli.

Esta construcción foi bautizada como apartaz de María Cristina n'honor a la reina Rexente, María Cristina de Borbón, madre de Sabela II.

Referencies editar

  1. Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte (2000). «Muralla Romana de Lugo». Consultáu'l 20 de xineru de 2016.
  2. UNESCO (2000). «Roman Walls of Lugo». Consultáu'l 20 de xineru de 2016.
  3. Puede consultase n'en el sitiu oficial de la UNESCO, na entrada «Routes of Santiago de Compostela: Camín Francés and Routes of Northern Spain», nel apartáu Maps, disponible en llinia en: http://whc.unesco.org/es/list/669/multiple=1&unique_number=2055. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017.
  4. López de Rego Uriarte, José Ignacio (2005). «La muralla romana de Lugo: sistema constructivu». Boletín do Muséu Provincial de Lugo (12-1):  páxs. 71-108. ISSN 0212-8438. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1301241.pdf. Consultáu'l 20 de xineru de 2016. 
  5. Alcorta Irastorza, Enrique (2007). «Muro, torres y escaleres: aproximamientu al modelu constructivu de la muralla romana de "Lucus Augusti", Lugo». Muralles de ciudaes romanes nel occidente del Imperiu: Lucus Augusti como paradigma: actes del Congresu Internacional celebráu en Lugo (26-29, XI, 2005) nel V aniversariu de la declaración, pola UNESCO, de la muralla de Lugo como Patrimoniu de la Humanidá:  páxs. 283-312. ISBN 978-84-8192-366-7. 
  6. González Fernández, Enrique; Carreño Gascón, María Cuadonga (2007). «Les puertes romanes de la muralla de Lugo: los datos arqueolóxicos». Muralles de ciudaes romanes nel occidente del Imperiu: Lucus Augusti como paradigma: actes del Congresu Internacional celebráu en Lugo (26-29, XI, 2005) nel V aniversariu de la declaración, pola UNESCO, de la muralla de Lugo como Patrimoniu de la Humanidá:  páxs. 255-282. ISBN 978-84-8192-366-7. 
  7. Alcorta Irastorza, Enrique J. (2009). «La muralla de Lugo: un exemplu d'inxeniería militar romana so imperial». TRAIANVS. http://www.traianvs.net/pdfs/2008_lugo02.pdf. Consultáu'l 20 de xineru de 2016. 
  8. Peiró Graner, María de les Nieves (1999). «La muralla de Lugo nel sieglu XVI». Los oríxenes de la ciudá nel noroeste hispánicu: actes del Congresu Internacional, Lugo 15-18 de mayu de 1996:  páxs. 1225-1234. ISBN 84-8192-136-X. 
  9. Abel Vilela, Adolfo de (1999). «La muralla romana de Lugo na dómina moderna, la so degradación y conservación». Los oríxenes de la ciudá nel noroeste hispánicu: actes del Congresu Internacional, Lugo 15-18 de mayu de 1996:  páxs. 1235-1252. ISBN 84-8192-136-X. 

Enllaces esternos editar