Nanyue (chinu tradicional: 南越, pinyin: Nányuè; en cantonés: Nām⁴yūd⁶) foi un antiguu reinu que tomaba partes de les modernes provincies chines de Guangdong, Guangxi y Yunnan y la mayor parte del norte del actual Vietnam. El reinu foi establecíu pol xeneral han Zhao Tuo (en chinu tradicional: 趙佗; en pinyin: Zhào El toō; en cantonés: Zīo⁶ Tō4) de la dinastía Qin, quien asimiló'l costumes del pueblu Yue y de China central nel so territoriu. La so capital llamábase Panyu, lo qu'anguaño ye Guangdong, China. En Vietnam, el nome Dinastía Triệo (basada na pronunciación vietnamita del apellíu Zhào) usar en referencia al llinaxe de los reis de Nanyue, y por estensión a la era del gobiernu Nanyue.

Dinastía Qin
[[An Dương Vương (es) Traducir|←]] [[An Dương Vương (es)
Nanyue
(de 204 edC a 111 edC)
[[Dinastía Han Occidental (es) [[Dinastía Han Occidental (es) Traducir|→]]
[[Bắc thuộc (es) [[Bắc thuộc (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Panyu County (en) Traducir
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata
Llocalización de Nanyue
Nanyue (203 e. C.)

Historia editar

La hestoria de Nanyue foi escrita nes Memories históriques del historiador de la Dinastía Han Torca Qian, ente'l 109 e. C. y el 91 e. C.

Entós que el primer Emperador de China, Qin Shi Huang, unificara China al traviés de la conquista de los seis reinos nel añu 219 e. C., ordenó a los sos xenerales conquistar les rexones qu'anguaño son Guangdong y Guangxi. La conquista completóse l'añu 214 e. C. Formóse una nueva unidá alministrativa, la Comandancia Nanhai (南海郡), pa rexir lo qu'aproximao anguaño se conoz como Guangdong. Zhao Tuo foi designáu a alministrar Lóngchuān (龍川), un puestu estratéxicu nel exércitu. Solicitó a Qin Shi Huang la unviada de 500 mil persones dende la China Central hasta Nanhai p'asimilar les cultures Yue y China Central.

Establecimientu editar

Dempués de la muerte de Qin Shi Huang, China Central sufrió una fola de disturbios en contra de la Dinastía Qin, lo que produció la so capitulación. El 208 e. C., el líder de la Comandancia Nanhai, Ren Xiao (任囂), designó a Zhao Tuo p'asoceder la so posición y aconseyólu qu'estableciera un país nel sur, tomando ventaya de les fronteres montascoses cola China del norte. Zhao llueu reforzó les defenses nos pasos montascosos del norte y reemplazó a los oficiales Qin polos sos siguidores. El 203 e. C. conquistó otros dos comandancies, Guilin (桂林郡, aproximao lo que ye Guangxi) y Xiang "Elefante" (象郡, aproximao lo que ye Yunnan y el norte y centru de Vietnam), al sur de los montes. Naciera asina'l nuevu reinu de Nanyue, con Panyu como la so capital; Zhao Tuo se autoproclamó Wǔ Wáng (武王, llit. rei marcial) de Nanyue.

Liu Bang, depués d'años de guerra colos sos rivales, estableció la Dinastía Han y reunificó la China Central en 202 e. C. Liu y los sos socesores adoptaron una política pacífica pa dar a esti imperiu tiempu a refaese. L'añu 211 e. C., l'emperador Liu unvió a Lu Jia (陸賈) a Nanyue pa nomar a Zhao Tuo como rei de Nanyue. Les rellaciones comerciales establecer na llende ente Nanyue y el reinu Han de Changsha. Anque Nanyue yera un tao súbditu d'Haber, caltuvo gran autonomía.

Dempués de la muerte de Liu l'añu 195 e. C., el gobiernu foi puestu en manes de la so esposa, la Emperatriz de Lu (呂后). El rei de Changsha pidió a Lu bloquiar el comerciu ente los dos reinos y preparóse pa la conquista de Nanyue. Ante esto, Zhao Tuo, cegáu pola roxura, se autoproclamó Emperador de Nanyue y atacó el reinu de Changsha. Lu unvió al xeneral Zao (灶) pa castiga-y. El clima caloroso y húmedo fixo lo propio, careciendo a los soldaos y incapacitando al exércitu a cruciar los montes, que tuvo que retirase. Col ésitu militar, Zhao Tuo axuntó los estaos vecinos de Minyue (閩越) al este, y de Ouluo (甌雒) al oeste pa convertilos en reinos súbditos. La emperatriz entós asesinó al clan de Zhao n'Han y estropió les tumbes de los sos ancestros.

En 179 e. C. xubió al tronu del Imperiu Han Liu Heng, quien invirtió la política de la emperatriz. Unvió oficiales a la villa familiar de Zhending (真定), asitió una guarnición na villa y dio ufriendes a los sos ancestros regularmente. El so primer ministru, Chen Ping (陳平), aconseyó unviar a Lu Jia, familiar de Zhao Tuo, a Nanyue. Esti postreru, sorprendíu cola llegada de Lu, retiró'l so títulu d'emperador y Nanyue convertir en tao súbditu d'Haber.

Los Yue, so la dominación d'Haber, fueron forzaos, torturaos y esclavizados pa reparar y realzar la Gran Muralla China.

Zhao Hu editar

Zhào El toō finó nel 137 e. C. Asoceder como rei de Nányuè, el so nietu Zhào Hú (趙胡). Yǐng Xìng (郢興), el rei de Mǐnyuè, atacó a Nányuè. Zhào Hú pidió-y al emperador Liu Che qu'unviara tropes pa detener l'ataque de Mǐnyuè. L'emperador unvió dos xenerales a Mǐnyuè. Antes de la meyora d'Han escontra Mǐnyuè, Yú Shàn (餘善) l'hermanu más nuevu de Yǐng Xìng, mató a Yǐng Xìng y rindióse.

L'emperador Liu Che unvió a Zhuang Zhu (莊助) a Nanyue. Zhao Hu estimó-y al emperador y unvió al so fíu Zhao Yingqi (趙嬰齊) a Chang'an la capital Han. Aquél espresó la so intención de dir tamién a Chang'an pero'l so ministru aconseyólu que nun lo fixera, yá que corría'l riesgu de nun poder tornar y poner en riesgu la esistencia del reinu. Polo tanto asemeyó tar enfermu y permaneció en Nanyue. Zhao Hu tuvo en realidá enfermu por un ralu de diez años y depués finó. Asignóse-y el nome póstumu de Wén Dì (文帝).

Zhao Yingqi editar

Zhao Yingqi tornó a Nanyue y asocedió al rei. Casóse con una muyer de la familia Jiu (樛), proveniente de Handan y tuvieron un fíu al que llamaron Zhao Xing (趙興) mientres el padre atopar en Chang'an. Pidió al emperador que nomara a Jiu como reina y a Zhao Xing príncipe y unvió al so segundu fíu a Chang'an. Zhao Yingqi morrió y asignóse-y el nome póstumu de Míng Wáng (明王).

Zhao Xing editar

Zhao Xing foi'l socesor de Zhao Yingqi. Como yera nuevu, la so madre tomó'l control del reinu. Nel añu 113 e. C., l'emperador unvió a Anguo Shaoji (安國少季) a Nanyue a preguntar al rei y la so madre alrodiu de la visita del emperador. Anguo Shaoji fuera amante de Jiu cuando ella atopábase en Chang'an y retomaron la so rellación, lo que fizo que los súbditos resabiaren d'ella. P'asegurar los sos puestos, el rei y la so madre empezaron a buscar la forma de convertir a Nanyue nun reinu dientro del imperiu Han. Al pie de Anguo Shaoji intentaron persuadir a Lü Jia (呂嘉) y otros ministros a siguilos. Lü Jia negóse y depués coló, polo que Jiu intentó asesinalo, pero Zhao Xing torgar.

Lü Jia negar a tener un alcuentru col rei y empezó a entamar una rebelión. Como sabía que'l rei nun tener# cuenta de matalo, nun llevó a cabu'l plan mientres meses.

Zhao Jiande editar

Lü Jia llevó a efeutu la so rebelión y asesinó al rei y la so madre, pa depués nomar a Zhao Jiande (趙建德), fíu mayor de Zhao Yingqi, rei de Nanyue. La seronda del 112 e. C. l'emperador unvió una armada de cien mil naves a atacar el reinu. L'iviernu del 111 e. C. la capital, Panyu, cayó y munchos rindiéronse. Lü Jia y Zhao Jiande escaparon per mar y llueu fueron prindaos. Nanyue foi incorporáu oficialmente al imperiu Han.

Reyes editar

Nome personal Nome póstumu ---- Chinu Cantonés Pinyin Vietnamita Chinu Cantonés Pinyin Vietnamita  
趙佗 Zīo⁶ Tō4 Zhào Tuó Triệo Đà 武王 Mou⁵ Wōng⁴ Wǔ Wáng Vũ Vương 203137 e. C.
趙眜 Zīo⁶ Mūd⁶ Zhào Mò Triệo Mạt 文王 Men⁴ Wōng⁴ Wén Wáng Văn Vương 137122
趙嬰齊 Zīo⁶ Ying¹cei⁴ Zhào Yīngqí Triệo Anh Tề 明王 Ming⁴ Wōng⁴ Míng Wáng Minh Vương 122115
趙興 Zīo⁶ Hing¹ Zhào Xīng Triệo Hưng 哀王 Ōi¹ Wōng⁴ Āi Wáng Ai Vương 115112
趙建德 Zīo⁶ Gīn³deg¹ Zhào Jiàndé Triệo Kiến Đức 陽王 Yêng⁴ Wōng⁴ Yáng Wáng Dương Vương 112111

Discutinios editar

Esistieron discutinios ente los vietnamites, sobre la dinastía Zhao/Triệo. Munchos consideren a esti como un periodu de dominación china, yá que yeren gobernaos por un xeneral chinu, mientres otros considerar un periodu d'independencia porque creen que'l rei adoptara'l costumes Yue/Việt ya inclusive gobernó desafiando al Emperador Han.

La mayoría de los añales oficiales vietnamites antiguos, como'l Đại Việt sử ký toàn thư, nomen a la dinastía Trieu como una dinastía vietnamita. Hubo puntos de vista que discrepen, pero nun foi hasta'l sieglu XX que s'aceptó oficialmente la visión de que yeren agresores estranxeros. Anguaño, tolos llibros d'historia aprobaos oficialmente consideren a la Dinastía Trieu un periodu de dominación estranxera.

Afayos arqueolóxicos editar

En xunu de 1988 foi topada en Guangdong la tumba de Zhao Hu. Atopáronse miles d'oxetos, incluyendo instrumentos rituales de bronce, preseos musicales, armes, instrumentos agrícoles, laques, sedes y xoyes de jade, oru, plata y marfil. Tamién fueron topaes otres coses xuntu soterraes xunto al rei, ente elles, el sellu d'oru de Wen Di.

Guangdong y Vietnam editar

Nán/Nam (南) quier dicir "nel sur", ente que Yuè/Việt (越) significa "xente de Yue" o "llugar de la xente de Yue". Polo que Nam Việt ye "país del sur nel llugar de la xente de Yue".

El calter chinu 越 (Yuè/Việt) y la so variante homónima 粤 (Yuè/Việt), fueron usaos en dómines pasaes pa referise a los habitantes del sur de China. Anguaño, el primer calter refierse tanto a la xente, la cultura y los idiomes de la provincia de Zhejiang (na mariña oriental de China) o de Vietnam; mientres el segundu calter a los de la provincia de Guangdong.

Dempués que la etnia han controlara Nanyue per cerca de 1000 años, la xente al norte de Vietnam fueron solo parcialmente asimilaes llingüística y culturalmente, ente que les de les actuales Guangdong y Guangxi dir por completu.

Los habitantes del norte de Vietnam rompieron dafechu cola China Han l'añu 938, depués de la victoria nel ríu Bach Dang. Formaron el so propiu reinu al que llamaron Đại Việt (el Gran Reinu Viet). Esti reinu desenvolver con fuercia; tantu foi asina que s'espandió al sur y conquistó el reinu Champa (nel centru de Vietnam) y la mayor parte del imperiu Khmer (nel sur de Vietnam), forzando a estos postreros a emigrar. Nel sieglu XIX, Nguyen Anh, un rei Viet, quixo camudar el nome del reinu de Dai Viet a Nam Viet. Pero delles persones tuvieron mieu que se confundiera col reinu Nam Viet de Zhuo Tuo, polo que se dio vuelta'l nome quedando como Viet Nam.

Referencies editar

Enllaces esternos editar