Nelly Beltrán

actriz arxentina

Nelly Beltrán (29 d'agostu de 1925Buenos Aires – 2 d'avientu de 2007Buenos Aires) foi una actriz de comedia arxentina que se destacar nel cine, la televisión y el teatru.

Nelly Beltrán
Vida
Nacimientu Buenos Aires29 d'agostu de 1925[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina [2]
Muerte Buenos Aires2 d'avientu de 2007[1] (82 años)
Sepultura Panteón de la Asociación Argentina de Actores (es) Traducir
Causa de la muerte Diabetes
Familia
Casada con ‎Maurice Jouvet‎
Oficiu actriz
IMDb nm0069668
Cambiar los datos en Wikidata

La so estensa carrera empecipiar en la radio. Debutó en teatru con Les llárimes tamién s'ensuguen, protagonizada por Irma Córdoba. D'amplia filmografía, el so únicu rol protagonista en cine foi en La gorda (1966), xunto a Rodolfo Zapata. Compunxo personaxes marxinales en Rosaura a los diez (1958) y El rufián (1961).

Trabayó nuna gran númberu de películes picaresques y pasatistas. Fixo importantes ciclos de televisión y en teatru destacar en Boeing-Boeing. Casada con Maurice Jouvet, la so fía Mónica Jouvet, morrió accidentada n'abril de 1981.

Biografía editar

Comienzos editar

Afalada pol so padre, quien yera amigu del guionista de Ronda policial, un ciclu de fechos policiales tresmitíos per Radiu Porteña; decidieron realiza-y una prueba («casting») gracies a les sos condiciones actorales. Teniendo 10 años, integrar rápido al repartu radial de 1936 qu'incluyía a Guido Gorgatti y Nelly Prince. Tamién mientres la so mocedá, estudió pintura y tomó clases d'actuación.

En 1952, l'actriz Beatriz Taibo propúnxo-y un papel pa la obra Les llárimes tamién s'ensuguen, cola protagonización estelar d'Irma Córdoba. El so papel, pal cual tuvo d'engordar 10 kilogramos, consagrar como "Actriz Revelación". En 1953, integrando el repartu de Señorita maestra, conoció a Maurice Jouvet, un actor nacíu en Francia; col que se casó dos selmanes dempués d'empezar el novialgu y tuvo una fía en 1955, l'actriz Mónica Jouvet.[3]

Presentándose nel ámbitu radial, actuó, ente otros programes, en La familia Rampullet, un programa humorísticu de LOR Radio Arxentina y dende 1954 en La revista disllocada, programa que lideró mientres años l'audiencia de los mediudíes dominicales y depués pasó a la TV, tornó a la radio -por Nacional, domingos a les 14- col so programa tradicional.[4] En 1955 foi convocada pol direutor Leopoldo Torre Nilsson pa secundar a Tita Merello en Pa vistir santos, un drama p'Arxentina Sono Film (SACI). La trama indicaba qu'una moza gasta tol so dineru destináu a la so boda, polo que se dixebra de la so pareya. Depués, realcuéntrense tiempu dempués, yá casáu.

Consagración editar

Anque los sos primeros papeles fueron dramáticos, destacar en Rosaura a los diez (1958), de Mario Soffici onde compunxo a una prostituta que-y valió'l sofitu de la crítica; y en El rufián (1961), onde encarnó a una muyer recién casada cola compañía d'Aída Luz. Dende finales de la década del `50 acompañó a Juan Verdaguer y a Ámbare La Fox nel ciclu televisivu Rises y sorrises; y para 1960 siguió nesti mediu con Telecómicos, un programa d'humor con guiones d'Aldo Cammarota y Délfor Amaranto. En 1960 APTRA dio-y el premiu Martín Fierro como Meyor Actriz de Repartu pol so llabor en La hermana San Sulpicio.

Dende 1961, tuvo na repartida de diversos filmes d'importante trescendencia, como Libertad so pallabra, con María Aurelia Bisutti; La televisión (1962), comedia cola protagonización de Blanca del Prado; y Canutu Cañete y los 40 lladrones (1964), de Leo Fleider. Esti últimu filme taba protagonizáu pol cómicu Carlos Balá, y realizáronse delles versiones del so personaxe a lo llargo de la década, como Canutu Cañete, detective priváu (1965), de la que Beltrán participó ya interpretó a la esposa de Salvador. En rodando Placeres conxugales (1964) y Pajarito Gómez (1965); realizó, a pesar de tratase d'una figura de primer orde na comedia arxentina, el so únicu papel protagonista en cine, na película La gorda, col cantautor folklórico Rodolfo Zapata, autor de la famosa tema humorística que dio nome al filme.[5]

El so matrimoniu de 46 años con Jouvet consolidó una de les pareyes artístiques más importantes del espectáculu, motivu pol cual comparar cola de José Cibrián y Ana María Campoy.[6] Ente les pieces teatrales en que participó destácase'l so llabor nel Teatru Astral en Boeing-Boeing,[7] onde compartió cartelu con Osvaldo Miranda y Ernesto Bianco, dos de los sos referentes preferíos xunto con Ubaldo Martínez.

Participó en 43 películes y 85 obres teatrales aproximao. En 1967 foi dirixida por Julio Saraceni para Federal Films en Villa Cariño, una de les sos producciones más recordaes xunto cola so similar versión: Villa Cariño está que arde, so les órdenes d'Emilio Vieyra y estrenada un añu dempués, en 1968. En 1972 secundó a Palito Ortega y Libertad Lamarque en La sorrisa de ma, d'Enrique Carreras; del cual surdió una popular tema musical interpretáu xeneralmente, nel "Día de la Madre". A pesar de que nun intervieno na esitosa serie de TV de Los Campanelli, tuvo un curtiu papel nuna de les sos versiones cinematográfiques con Menchu Quesada.

Nelly Beltrán llucir pola so gracia natural, simpatía y la so facilidá pa interpretar toa clase de personaxes que tomaron con igual facilidá tantu la comedia como'l drama.

Pa los años 1970, Beltrán yá se convirtiera nuna de les actrices risibles más relevantes d'Arxentina al igual que Pepita Muñoz, Margarita Padín, Niní Marshall o Olinda Bozán. Col entamu de la dictadura militar, encabezada por Jorge Rafael Videla, en 1976 empezó a trabayar en cine colos cómicos más populares d'aquelles dómines. De primeres, acompañó a Osvaldo Pacheco en El profesor eróticu, de Rafael Cohen; y más tarde, secundó a Juan Carlos Calabró y a Susana Giménez en Yo tamién tengo fiaca, pa la empresa Cinematográfica Victoria a finales de la década de 1970. N'abril de 1981, la so fía Mónica Jouvet, sufre un accidente automovilísticu que lu dexa en coma mientres 11 díes hasta la so muerte, a la edá de 26 años. El fechu causó repercusión nel espectáculu, y dende aquel entós los sos trabayos amenorgar, diagnosticóse-y diabetes y díxose, "perdió l'allegría".

De casualidá, incursionó en 1982 en dos películes onde'l grupu musical Los Parchís yeren los protagonistes. Darréu confesó a los medios gráficos: "Pa llegar al públicu nun fai falta ser Miss Universu". El so valorable trayeutoria televisiva toma ciclos como El vendedor d'ilusiones (1971), por Canal 9; Mañana puedo morrer (1979), con Narciso Ibáñez Menta; Un besu bien peligrosu (1982), por ATC y en compañía del so maríu; y Coraje mamá (1985), onde encarnó a Dora.

En 1981 representó nel Teatru Nacional Cervantes L'enfermu imaxinariu, con Santiago Gómez Cou, recibió'l Premiu Konex a la Meyor Actriz Risible, y en 1983 llevó a cabu en Villa Carlos Paz la obra Ordenar qu'ámeme, señora, col so ex-xenru Pablo Alarcón y Perlla Caron. En 1985 comentó qu'abandonaría'l so espectáculu La fiaca.

De 1982 a 1987 trabayó viviegamente con Jorge Porcel y Alberto Olmedo en películes picaresques de gran ésitu, xeneralmente dirixíes por Enrique Carreras y con guiones de Juan Carlos Mesa. Ente los sos llabores con ellos puédese mentar les sos participaciones en Los fierecillos indomables (1982), Los fierecillos préstense (1983), Los colimbas préstense (1986), y Los colimbas al ataque (1987). Pero la tráxica muerte de Olmedo en 1988, produció un notable amenorgamientu de películes d'esti tipu.

Últimos años y fallecimientu editar

Nel branu de 1990, mientres protagonizaba Sor-pre-sas en Villa Carlos Paz, anunciara'l so retiru voluntario y definitivo de les tables». Magar argumentó tener «dellos alifaces de salú», reconoció qu'una de les razones más fuertes pasaba «pol amiestu que se ta dando nel oficiu... Antes había más compromisu, más seriedá. Agora, esti inventu de les modelitos y les secretaries de TV fíxo-y bien mal a l'actuación». Práuticamente retirada, en 1991 cumplió dos roles: en televisión, pa La banda del Golden Rocket, con Adrián Suar y Diego Torres; y en cine, pa Yá nun hai homes, d'Alberto Fischerman.[8]

El so retiru definitivu asocedió en 1996 cuando representó en TV a Teresa en Los ánxeles nun lloren, estelarizada por Patricia Palmer y Susana Campos. En 1999, morrió'l so maríu con 76 años y víctima d'una enllargada enfermedá. Sobrevivir los sos dos fíos varones del so primer matrimoniu con Juan Lejcovich, quien viven nos Estaos Xuníos.

En 2004 l'Asociación Arxentina d'Actores rindió-y un homenaxe onde tuvieron presentes Pablo Alarcón, Osvaldo Miranda, Rafael Carret y María Concepción César. De la mesma, recuperar del cáncer de mama que se-y diagnosticara, por aciu quimioterapia. En careciendo un agudu cuadru d'anemia y la profundización de la so diabetes, foi treslladada dende la so residencia en Palermo Viejo escontra la clínica "La Providencia", de Capital Federal; ellí solicitóse dadores de sangre de cualquier grupu por cuenta de que nun s'alimentaba correutamente.[9] Sicasí, finó'l 2 d'avientu de 2007 a les 9 h a la edá de 82 años. Los sos restos fueron soterraos el 4 d'avientu a les 10 h nel Panteón d'Actores del campusantu de La Chacarita.[10]

Filmografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0069668. Data de consulta: 22 xunetu 2016. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: cinenacional.com. Data de consulta: 31 mayu 2017. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  3. «Morrió l'actriz Nelly Beltrán, por Pablo De Vita» Diariu La Nación, 3 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  4. «Apagóse la vida de Nelly Beltrán» ElCine.ws. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  5. «Una comediante trevesada pola pena» Diariu Clarín, 4 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  6. «Morrió Nelly Beltrán» Diariu Páxina/12, 3 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  7. «Morrió Nelly Beltrán» Haceinstantes.net. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  8. «A los 82 años, morrió l'actriz Nelly Beltrán» Diariu La Razón, 2 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  9. «Morrió Nelly Beltrán» 26noticias.com.ar. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.
  10. «Pablo Alarcón: "L'arxentina perdio a una gran artista y yo a daquién bien importante na mio vida"» Revista Selmanariu, 5 d'avientu de 2007. Consultáu'l 14 d'agostu de 2010.

Enllaces esternos editar