Ochánduri

conceyu de La Rioxa (España)

Ochánduri ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España) asitiáu sobre una fastera a veres del ríu Tirón. En 2009 yera'l conceyu con mayor delda por habitante d'España, por cuenta de la inversión del pueblu na planta d'enerxía solar fotovoltaica sita nel mesmu.[2]

Ochánduri
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Ochánduri (es) Traducir Pascual Ugarte Marron
Nome oficial Ochánduri (es)[1]
Códigu postal 26213
Xeografía
Coordenaes 42°31′30″N 3°00′11″W / 42.5249°N 3.003°O / 42.5249; -3.003
Ochánduri alcuéntrase n'España
Ochánduri
Ochánduri
Ochánduri (España)
Superficie 11.72 km²
Altitú 550 m
Llenda con Baños de Rioja
Demografía
Población 87 hab. (2023)
- 47 homes (2019)

- 31 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de La Rioxa
0% de España
Densidá 7,42 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Redolada xeográfica editar

 
Términu municipal de Ochánduri.

Llenda al norte colos conceyos de Treviana y Cuzcurrita de Río Tirón, al este con Baños de Rioja, al sur con Villalobar de Rioja y Herramélluri y al oeste con Leiva.

La llocalidá atopar ente los cuetos Cuesta del Cortixu al noroeste y Cuesta de San Cristóbal al sureste.

Historia editar

La primer cita documental de la llocalidá ye de 1101. Pertenez a una donación na que Sancha Vélez, en memoria del so home Sancho Fortúnez y el so fíu Martín Sánchez, vence al Monesteriu de San Millán de la Cogolla cuanto tenía en Herramélluri y Oggaduri y el monesteriu de San Andrés, próximu a Villanueva.

En 1160 el rei Sancho VI de Navarra, valiéndose de la minoría d'edá d'Alfonsu VIII de Castiella, conquistó delles zones de La Rioxa, incluyíes Logroño y Nájera, y donó a la ilesia de Santo Domingo de la Calzada la ilesia de San Miguel de Ilagardia de Ochánduri, seique nel puntu en que güei s'alza la ermita de la Virxe de Legarda.

Topónimu editar

El so topónimu ye d'orixe euskérico y traduciríase como 'villa de Ochanda' (antropónimu bien documentáu; vease: torre de doña Ochanda en Vitoria y Otxandio en Vizcaya). La composición del nome vendría de dada por otcho ( otso en vascuencia) andi ( handia que significa gran) y d'últimes Uri ( forma antigua para sitio/ ciudá). Polo tanto podría traducise a ciudá del gran llobu.

Llugares d'interés editar

 
Portada Ilesia de la Concepción.

Edificios y monumentos editar

Ilesia de la Concepción editar

La ilesia parroquial de Santa María de la Concepción, ye románica de finales del sieglu XII o empiezos del XIII. Bien similar a la ilesia de El Salvador de la llocalidá de Tirgo.

Cuenta con ábside semicircular con cuatro columnes contrafuerte y una sola ventana, cubiertu con bóveda de fornu apuntada. Nave de tres tramos cubierta orixinalmente con madera, dende'l sieglu XVI con bóveda de crucería. La portada ye bien pervalible, con cinco archivoltes, trés d'elles con medies cañes y baquetón.

 
Ermita de La nuesa Señora de Legarda.

Ermita de la Virxe de Legarda editar

Atopar a un quilómetru de la llocalidá. Cuenta con una espodada espadaña. Al pie de ella esistió una población en dómina medieval.

Fanega solar editar

 
Fanega solar.

La llocalidá cunta con una instalación de plaques solares xestionada pola asociación "Fanega Solar" na que participa la mayoría de los vecinos. Produz 600 kW nominales que suministra a Iberdrola dende'l 5 d'avientu de 2007.[3] En 2008 recibió'l Premiu Sol y Paz al llabor solidariu, dau pola Fundación Tierra y el Parque de les Ciencies de Granada, «por ser una interesada forma de dar nueva vida a la economía rural y convertir a les sos moradores, pastores, llabradores, etc. en propietarios d'una 'güerta solar' autogestionada, de 700 kWp, lluchando contra los xigantes financieros y convirtiendo un bellu puntu de la Rioja nun santuariu solar del pueblu».

Fiestes llocales editar

Tolos años el sábadu d'estes fiesta entamen unos conciertos punk-rock,a partir de 2012 llamaos OchanduRock.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar