Palomero

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Palomero ye un pequeñu conceyu asitiáu al norte de la provincia de Cáceres, na comunidá autónoma d'Estremadura, España. Pertenez a la mancomunidá de conceyos de Trasierra-Tierres de Granadilla.

Palomero
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Palomero María Antonia Puertas Moreno
Nome oficial Palomero (es)[1]
Códigu postal 10660
Xeografía
Coordenaes 40°14′47″N 6°16′35″W / 40.2464°N 6.2764°O / 40.2464; -6.2764
Palomero alcuéntrase n'España
Palomero
Palomero
Palomero (España)
Superficie 20 km²
Altitú 453 m
Llenda con
Demografía
Población 406 hab. (2023)
- 215 homes (2019)

- 191 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.1% de provincia de Cáceres
0.04% de Estremadura
0% de España
Densidá 20,3 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
palomero.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía física editar

Destaca d'esti conceyu la so situación, yá que s'atopa arrodiáu de los más bellos paisaxes del norte de la provincia de Cáceres (Sierra de Gata, Valle del Jerte, Las Hurdes y Valle del Ambroz). La parte norte del territoriu ye sobremanera montascosa, destacando los cuetos de La Orde y Les Barreres, con una altitú de daqué más de 700 m. La zona Sur del conceyu ye menos montascosa anque'l terrén ye onduláu con pequeños cuetos.

Les llocalidaes más cercanes son Marchagaz (3 km), Cerezo y El Tarascu (6 km), Santa Cruz de Paniagua (9 km), Casar de Palomero (10 km) y Mohedas de Granadilla (12 km). Plasencia, que ye'l centru comercial ya industrial de la zona norte y cabeza de partíu xudicial, ta a unos 45 km y Cáceres capital a unos 115 km. Salamanca atopar a unos 130 km.

El norte del so términu municipal llenda colos conceyos de Marchagaz y Casar de Palomero, el sur col términu de Cerezo, l'oeste con Santa Cruz de Paniagua y l'este nuevamente con Cerezo y Casar de Palomero.

Historia editar

Los sos oríxenes nun tán bien definíos, anque en concencia ye una población milenaria, yá que s'atoparon tumbes ensin inscripciones que les sos carauterístiques nun son les esperaes de los ritos cristianos o musulmanes, y que por ello, suponen un orixe bastante anterior. Esiste un documentu de 1030 nel que se menta a Casar de Palomero (cases de Palomero) y Marchagaz (un pueblu cercanu) como conceyos dependientes de la cercana villa de Casar de Palomero Palomero, a la que vencíen como vasallaxe una serie de productos na fecha de Natividá. D'esa mesma dómina ye un documentu delimitando los términos d'un conceyu conocíu como Palumbarium (que podría ser referíu a Palomero) y Granata, dempués conocíu como Granadilla. Sábese qu'esistía un castiellu a lo cimero del picu de Altamira, na Sierra de Santa Bárbara, destruyíu darréu.

Yá que esisten pruebes fehacientes de la ocupación romana en poblaciones cercanes, ye de suponer que tamién debió de ser asentamientu romanu, dada la cercanía de poblaciones como Cáparra, na qu'esisten escavaciones y xacimientos arqueolóxicos importantes d'orixe romanu (esiste un interesante centru d'interpretación).

Apaecieron amás una serie de restos entá ensin clasificar como tuberíes y les tumbes enantes descrites que podríen ayudar a conocer meyor la hestoria del conceyu.

Interprétase equivocadamente que Palomero perteneció a la Casa d'Alba, tal que reflexa'l so actual y equivocáu escudu, pero en realidá enxamás foi asina. Tampoco ye ciertu que perteneciera a Granadilla (Granata) y de fechu hai abondosos documentos que lo demuestren, como l'esllinde de términos ente los dos pueblos na Baxa Edá Media y que "Granata" apaez más tardíamente que "Palumbarium".

Demografía editar

Palomero tuvo los siguientes datos de población dende 1900:[2][3]

Economía editar

La principal actividá que se desenvuelve ye'l cultivu de la olivar, destacando principalmente l'aceituna de mesa, cola variedá manzanilla cacereña, y l'aceite estrayíu d'ella. El pueblu ta dientro de la zona de denominación d'orixe Aceite Gata-Hurdes. Tamién hai una bona cabaña ganadera con oveyes, cabres y vaques, destacando la primera d'elles.

Tocantes a la industria, ta bien pocu desenvuelta. Hai dalgunes d'ellaboración d'aceitunes o cerrajería, amás de dos cooperatives agrícoles dedicaes a l'aceituna de mesa. Apocayá abrióse una quesería con venta direuta al públicu.

Nel sector servicios hai cuatro bares (2015), trés tiendas d'alimentación (2015), una farmacia, un taller mecánicu, dos peluqueríes, estancu y una oficina de Caja Estremadura. No que se refier a turismu, esiste una casa rural en C/La Ilesia (Casa Queta) abierta en 2015.

Tresportes editar

El pueblu topar a 2 km de la carretera EX-205, que ye la carretera más importante de la zona. Ta travesáu nel so cascu urbanu pela carretera provincial CC-14.2, que xune la EX-205 al sur con Marchagaz al norte. La CC-14.2 ye estrecha y tien un trazáu tropezosu, polo cual na so entrada hai un avisu que desaconseya percorrela a más de 60 km/h. Sicasí, esto nun supón una torga pa llegar al pueblu por cuenta de la poca distancia qu'hai que percorrer pa llegar a la EX-205, que ta en bon estáu.[4]

Servicios públicos editar

Nel pueblu hai una Escuela Unitaria con tres unidaes dende infantil a 6ᵘ de Primaria. El colexu llámase San Pedro de Alcántara y ta asitiáu na plaza Nueva. Los neños de secundaria van al Institutu Gregorio Marañón de Caminomorisco. Como les carreteres hasta esti pueblu nun son bones, siendo de monte y con munches curves, los neños viven mientres la selmana nuna Residencia de la Xunta d'Estremadura con más chavales de la zona. Les fines de selmana vuelven al pueblu. Tamién tien una pequeña biblioteca pública y un centru d'informática públicu.

Patrimoniu editar

Ilesia parroquial católica so la advocación de San Miguel, na diócesis de Coria.[5]

Al pie de el regueru Chica hai un pequeñu parque nel antiguu llagar d'aceites que caltién parte de la so maquinaria.

Festividaes editar

 
Campusantu.

Les fiestes y tradiciones nel calendariu de Palomero, n'orde cronolóxicu, son:

  • Navidá: Fiestes navidiegues como en toa España con especial dedicación el día de Nuechebona. Esi día fai la "Pastorela" o tradición de los pastores na ilesia. Namái se fai dellos años. Festividá de los Reis Magos cola so cabalgata.
  • San Blas: Los quintos del pueblu piden los chorizos peles cais.
  • Antroxu:Celébrase'l xueves de comadres con amarutes y comida posterior. Mientres el fin de selmana fai un pasacalles. L'últimu día pa cerrar los antroxos fai l'entierru de la sardina y prepárase una comida coleutiva nel pueblu con sardines. Nun son fiestes oficiales.
  • Selmana Santa: Procesiones el Xueves y Vienres Santu y el Domingu de Resurreición.
  • San Marcos: 25 d'abril. Festividá d'esti santu con procesión bendiciendo los campos. El sábadu siguiente más próximu a esta fecha fai una romería na Devesa del Encruz xunto a la EX-205.
  • Feria ganadera de San Gregorio: 8-9 de mayu. Festividá del patrón y feria ganadera. Comida de morros asaos y migues.
  • Corpus Christi: Procesión y engalanamiento de les cais con romeru (va dexase ensugar hasta la nueche de San Xuan y esi día va quemar nes cais), altares, sábanes y mantielles nos balcones, etc. Amás, como ye tradicional en toa España, fáense les Primeres Comuniones.
  • San Antonio: 13 de xunu. Procesión.
  • San Miguel Arcánxel (Branu): Segundu fin de selmana d'agostu. Son les fiestes mayores del pueblu por cuenta de la mayor arribación de públicu, con verbenes, actividaes lúdiques, deportives, procesiones, etc. Tamién el 29 de setiembre. Patrón de la parroquia. Fiesta tradicional del pueblu con procesión.

Deporte editar

Tocantes a los deportes, el pueblu cunta con un campu de fútbol y una pista multiuso al campu. Nel pueblu pueden faese otros deportes como ciclismu o senderismo polos munchos caminos rurales qu'esisten. Hai indicaes delles rutes pa ello, como la de Ahigal-Palombera-Cerezo.[6]

Hai dos piscines municipales, una pa mayores y otra pa pequeños. Solamente ábrese nos meses de branu.

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar