La pena ye'l recursu qu'utiliza l'Estáu pa reaccionar frente al delitu, espresándose como la "restricción de derechos del responsable". Por ello, el Derechu que regula los delitos denominar davezu Derechu penal. La pena tamién se define como una sanción que produz la perda o restricción de derechos personales d'un suxetu topáu responsable de la comisión d'una conducta punible. La pena ta contemplada na llei y ye impuesta pol órganu xurisdiccional, por aciu un procesu.

Pena
aición, resultáu y legal act (en) Traducir
Pena reforma (es) Traducir y reincidencia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El términu pena deriva del términu en llatín poena y tien una connotación de dolor causáu por un castigu.

El Derechu Penal modernu aboga pola proporcionalidad ente'l delitu y la pena. En munchos países búscase tamién que la pena sirva pa la rehabilitación del criminal (lo cual esclúi l'aplicación de penes como la pena de muerte o la cadena perpetua).

luigi paulini opina :l'estáu ye un ente normativu y caracter institucional , que dexa rexir de manera coaccionada y estremera, polo tanto ye l'únicu ente encargáu de suplir o aplicar una pena, yá sía de cualquier tipu.

Efeutos editar

La pena produz una serie d'efeutos nel conxuntu d'individuos que componen la sociedá que se suponen positivos pa ésta, y que según la teoría relativa de la pena, seríen los oxetivos nos que s'encontaría l'aplicación coactiva de la pena. Asina, tantu la teoría retributiva de la pena (o teoría absoluta de la pena), como la teoría relativa antes mentada coinciden en que la pena, tantu na so aguada coactiva como na so aguada coercitiva tienen, o han de tener los siguientes efeutos:

  • Prevención xeneral: Empobinada al conxuntu de la sociedá. Respectu del aspeutu negativu, la pena ye una coacción psicolóxica cola que s'amenacia a la sociedá y colla a los potenciales delincuentes por que se abstengan de delinquir. En cuanto al aspeutu positivu, la función de la pena ye confirmar la vixencia del ordenamientu xurídicu na conciencia coleutiva.[1]
  • Prevención especial: El destinatario de la prevención especial ye la persona concreta del delincuente y tien por oxetu torgar que cometa nuevos delitos. Esto llógrase:

-Por aciu la correición: Ye la resocialización del suxetu qu'incurrió nun inxustu. _por aciu la intimidación: respectu d'aquel delincuente o suxetu que nun precisa correición o nun ye receptivu a ella. _por aciu la inocuización: Respectu de la privación de llibertá.

Per otru llau, la teoría retributiva fala del efeutu retributivo de la pena (nun sentíu similar a vengación), ente que la teoría relativa menta la necesidá de que la pena suponga una insertamientu del penáu na sociedá.

Clasificación de les penes editar

Tipos de penes sancionaes pol delitu cometíu :

A pesar de la connotación de dolor, les penes pueden ser d'ensame de formes distintes, non necesariamente dolioses, en función del tipu de sanción que quiera imponer el Estáu.

Penes corporales editar

En sentíu estrictu, les penes corporales son les qu'afecten a la integridá física. Tamién puede entendese pena corporal en sentíu ampliu como aquelles que nun sían pecuniaries. N'aplicación del sentíu estrictu, penes corporales son:

  • Tortura: Suelse entender que se trata d'un tratu inhumanu o degradante y que va contra los derechos fundamentales, pero en munchos países sigue usándose (azotes, amputaciones, etc.).
  • Pena de muerte: La más drástica, abolida en munchos países. Sicasí, nun se considera tratu inhumanu o degradante, al contrariu que la tortura o los azotes.

Penes infamantes editar

Aquelles qu'afecten el honor o dignidá de la persona.

Nel pasáu, delles penes corporales, como los azotes o la crucifixón, yeren executaes en públicu, p'añader l'efeutu de infamia na persona del condergáu. Na Edá Media yera común la pena de vergüenza pública, na que'l sentenciáu yera espuestu de manera ignominiosa (con poca ropa, o vistíu ridículamente), dacuando nun puntu fixu, dacuando en procesión, pa efeutu de recibir la burlla del públicu. Otru tipu de pena infamante yera que'l condergáu llevara una seña que recordara'l so delitu, fora esta de manera permanente, como la marca a fueu na piel del mesmu, o de manera temporal, como la lletra escarlata de los condergaos por adulteriu. D'esti tipu de penes vienen conceutos como'l de sambenitu.

Na dómina actual, amenorgóse l'aplicación de les penes infamantes a ámbitos más específicos, como ye'l casu de la degradación nos delitos militares de delles xurisdicciones.

Penes inhabilitantes editar

Son aquelles que torguen del exerciciu de ciertos derechos (xeneralmente políticos como'l votu o familiares como la patria potestá), quiten de ciertos cargos o oficios o inhabiliten pal so exerciciu. Anguaño tamién son bien comunes la privación del derechu de conducción de vehículos de motor, y la privación del derechu al usu d'armes. Tamién son importantes les inhabilitaciones pal exerciciu de cargos públicos mientres un tiempu determináu.

Son de bien variáu conteníu y esiste un enclín a la so espansión. Tratar na actualidá d'una categoría residual abierta que se define por ser aquelles penes distintes de privación de llibertá y multa. Puramente falando toa pena quita de dalgún derechu.

Ente estes, pueden señalase: inhabilitación absoluta, que quita definitivamente del esfrute de too honor, emplegu o cargu públicu mientres el tiempu señaláu; inhabilitación especial pal exerciciu d'un derechu concretu ( como l'esfrute d'emplegu o cargu públicu, oficiu, oficiu, industria o comerciu, de los derechos de patria potestá, tutela, guardia o curatela, y del derechu de sufraxu pasivu); suspensión d'emplegu o cargu públicu; privación del derechu a conducir vehículos de motor o ciclomotores, o a la tenencia y porte d'armes; privación del derechu a morar en determináu llugar, a allegar a él, o a averase o a comunicase con determinaes persones.

Penes privatives de llibertá editar

Denominar d'esta forma a la pena emitida pol xuez de resultes d'un procesu penal y que consiste en quitar al reu la so efeutiva llibertá personal ambulatoria (esto ye, la so llibertá pa movese por onde deseye), afitando que pal cumplimientu d'esta pena'l sentenciáu quede recluyíu dientro d'un establecimientu especial pa tal fin, llamáu comúnmente cárcel, anque cada ordenamientu xurídicu -y d'un nome concretu (correccional, establecimientu penitenciariu, centru de reclusión, etcétera).

La pena privativa de llibertá, tal como'l so nome indicar, consiste en quitar de llibertá de tránsitu al individuu sentenciáu; estremar de la "prisión preventiva" porque la pena privativa ye resultáu d'una sentencia y non d'una midida transitoria como asocede con aquélla. Coles mesmes estrémase de les denominaes "penes limitativas de derechos" en que la pena privativa nun dexa al reu caltener la so llibertá ambulatoria mientres la "pena limitativa de derechos" por cuanto ésta nun afecta de nenguna manera la llibertá del reu pa movese y solamente impon la obligación de realizar ciertos actos (por casu, emprestar servicios a la comunidá) o la torga d'executar otros (exerciciu d'un oficiu, por casu).

Magar que vien ser una concreción de la pena privativa de derechos, la doctrina asitiar nun campu estreme por cuenta de la so importancia. Ye la sanción penal más común y drástica nos ordenamientos occidentales (sacante la pena de muerte, d'escasa estensión). Supón la privación de la llibertá del suxetu, y dependiendo del grau de tal privación, pueden estremase les siguientes:

Penes pecuniaries editar

La pena pecuniaria ye aquella qu'afecta al patrimoniu del penáu. Hai qu'estremar nesti casu la pena del resarcimiento de la víctima (responsabilidá civil).

La caución o fianza ye la garantía qu'apurre l'encausáu pa poder defendese en llibertá. El xurista ecuatorianu Enrique Llión Palacios na so obra "La Llibertá, Xusticia y Derechu n'América Llatina" afirma qu'esta midida ye tan solo un priviliegio de los que tienen dineru pos aquellos que nun lo tener nun pueden gociar d'él.

  • Confiscación de Bienes

Esta clasificación de les penes toma en considerancia la naturaleza del bien de que quiten al sentenciáu. Caracterícense porque recayen direutamente sobre'l patrimoniu, imponiendo al delincuente la obligación de pagar una suma de dineru a favor del Estáu o n'apurrir los bienes o oxetos materiales utilizaos na comisión del delitu o los llograos como productu del mesmu.

Ver tamién editar


Referencies editar

  1. «Definición de pena Derechu Penal: Parte Xeneral.». Facultá de Derechu. Consultáu'l 18 de xunetu de 2012.

Enllaces esternos editar