Pino del Río

conceyu de la provincia de Palencia (España)

Pino del Río ye una llocalidá na contorna de Vega-Valdavia na provincia de Palencia, na Comunidá Autónoma de Castiella y Llión, España.

Pino del Río
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pino del Río (es) Traducir José Miguel Martín Novoa
Nome oficial Pino del Río (es)[1]
Códigu postal 34110
Xeografía
Coordenaes 42°38′39″N 4°48′28″W / 42.644166666667°N 4.8077777777778°O / 42.644166666667; -4.8077777777778
Pino del Río alcuéntrase n'España
Pino del Río
Pino del Río
Pino del Río (España)
Superficie 52 km²
Altitú 990 m
Llenda con Fresno del Río, Ayuela, Saldaña, Poza de la Vega, Villota del Páramo y Villazanzo de Valderaduey
Demografía
Población 162 hab. (2023)
- 106 homes (2019)

- 68 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,12 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora central europea
UTC+01:00
pinodelrio.dip-palencia.es
Cambiar los datos en Wikidata

Entorno/Situación editar

A una distancia de 80 km de Palencia, la capital provincial, asitiada na marxe esquierda del Ríu Carrión, sobre una terraza inclinada del pandorial, allegante a dichu cursu fluvial. El cascu urbanu atópase arrodiáu peles tierres de llabor y, yá nel valle, por parceles de regadío o dalgún güertu.

Accesos editar

La llocalidá allúgase 18,5 km al sur de Guardo, aportándose a ella pola esviadura que s'indica al altor del puntu quilométricu 78,3 de la carretera comarcal 615 (Palencia-Riañu). Alternativamente puede llegase pola conocida como "carretera de la vega".

Demografía editar

A fecha de 1 de xineru de 2012, según l'Institutu Nacional d'Estadística, la población de Pino del Río, llocalidá onde s'atopa'l conceyu del conceyu, yera de 138 habitantes.

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2014
592 577 574 617 604 669 627 509 363 287 200

Economía llocal editar

Les actividaes principales que se desenvuelven nel conceyu son l'agricultura y la ganadería, amás de trabayar na Central Térmica de Velilla del Ríu Carrión, tamién esiste una empresa dedicada a la impermeabilización de fachaes, una granxa avícola, dellos tresportistes y tres bares. Pel branu el conceyu de Pino del Río contrata a 2 o 3 trabayadores y mientres l'añu esiste un aguacil que s'encarga de caltener les instalaciones del conceyu tantu en Pino como en Celadilla.

Los años nos que les condiciones climatolóxiques dexar dellos habitantes de Pino del Río dedicar a la recueya de cogordes pa la so venta, estes conocíes como les “negruques” son mercaes en dellos puntos del pueblu, yá que los sos numberosos pinares son bien ricos nelles. Na actualidá esiste una pequeña empresa dedicada a la producción de cogordes melecinales.

Oríxenes editar

Los oríxenes de Pino del Río pueden remontase a mediaos del sieglu IX o principios del X, cuando se repueblen estos pandoriales palentinos próximos al calce del Ríu Carrión.

Arqueoloxía editar

Nesta llocalidá toparon restos romanos y visigodos.

Toponimia editar

Nel Magüetu de les Presentaciones de Llión (sieglos XIII-XV) apaez "Pinno" procedente del llatín pinus, pinu, pallabra que designa esta conífera, n'otru tiempu quiciabes abondosu na zona. La so proximidá al ríu Carrión esplica la segunda parte del nome: "llugar de pinos al llau del ríu".

Fiestes patronales editar

San Pedro (29 y 30 de xunu) y Santa Isabel (2 de xunetu treslladáu al primer domingu de xunetu) Na actualidá y con un gran ésitu les fiestes celebren el primer fin de selmana de xunetu. Concluyendo cola romería a la Virxe del Nial el domingu. Nelles celebra una pancetada pa tolos asistentes la nueche del vienres, peles nueches hai baille na plaza y el domingu conclúi con xuegos pa los más pequeños del pueblu.

Patrimoniu: Ilesia de San Pedro editar

 
Ilesia de San Pedro (Pino del Río).

Obra de mampostería y cantería con torre a los pies y portada adintelada, precedida de pórticu, nel llau de la Epístola. Consta de tres naves cubiertes con bóvedes d'aresta y de lunetos y cúpula rebaxada sobre'l cruceru, toes con remates circulares de yesería y un coru altu a los pies.

Nuna esquina de la torre repara un reló de sol llabráu sobre un sillar col esviaje necesariu pa empobinalo debidamente al Sur. Tien la inscripción de les hores en numberación arábiga y la lleenda AÑO DE 1608 nel cantar inferior de la esfera, y sobre los sillares axacentes:

SE ICO ESTA OBRA SIENDO CURA EL LICENCIADO DIEGO FERNANDEZ Y BENEFICIADO EL LICENCIADO D BARTOLOME MONTERO.

Nave del Evanxeliu editar

Presbiteriu editar

  • Retablu mayor del XVIII, repintado, rematáu con relieve de Padre Eternu y medallones
  • Nes sos cais, escultures de San Francisco, San Antonio de Padua del mesmu momentu y Crucifixu del XVI.
  • Tabernáculo con puerta del sagrariu con relieve de la Resurrección, del sieglu XVI.

Nave de la Epístola editar

  • Crucifixu del sieglu XVI

Sacristía editar

  • Cruz parroquial del sieglu XVIII
  • Cajonería de madera
  • Pila mural neoclásica

Bautisteriu editar

  • Pila bautismal troncocónica con sogueado nel cantu. Nel interior cúriense numberoses escultures más modernes y de menos interés artísticu.

Procesiones editar

Dende la ilesia de San Pedro salen a les cais de Pino del Río una gran cantidá de formoses y cuidaes talles de dellos santos, yá que se trata d'un pueblu que sigue curiando'l costumes relixoses. Dalgunes d'estes procesiones son: Corazón de Jesús. San Isidro Llabrador. Domingu de Ramos. La Doliosa. La resurrección de Jesús. San Pedro (patronu) Santa Isabel (patrona) Toes elles faen con toques de campanes y acompañaes pol coru del pueblu.

Turismu editar

Zones de Pesca editar

Agües enriba de la ponte, hasta l'esistente en Fresno del Río, estiéndese'l cotu de salmónidos P-6, de Pino del Río, clasificáu como de pesca ensin muerte. Tien un llargor de 6,5 km y un anchor medio de calce de 20 m, caracterizándose por tables pocu fondes poblaes de yerbes laguneras, qu'alternen con corrientes y poces; siempres cola presencia d'abondosa vexetación nes veres. Estes carauterístiques, la calidá de les agües y la vivacidad de les sos truches convirtiéron-y n'unu de los más solicitaos de la comunidá.

Al sur d'esta zona acutada estender hasta la desaguada de la canal de desaguadoriu del Saltu d'Agua de Cera de la Vega, un tramu de tres quilómetros clasificáu como "llibre ensin muerte", con carauterístiques similares a les del cotu, bien aptu pa esta práutica deportiva.

Área Recreativa editar

 
Área Recreativa - Plantío (Pino del Río).

Ente'l cascu urbanu y el ríu Carrión, sobre una islla formada por ésti y el Cuérnago, acondicionóse una área, avisiega por chopos, álamos y otres especies, destináu al ociu en contautu cola naturaleza. Les sos instalaciones componer d'una pista polideportiva, un parque infantil, una piscina y una canal de bañu alimentaos con agua del ríu, meses y parrilles, y otres infraestructures como servicios, fontes y merenderu cubiertu (el tendejón). Pel branu acueye a mamplén de persones que deciden averase a pasar el día, nun ambiente sele y natural, aprovechando'l calor pa dase un bañu nes piscines o nel ríu, onde cada añu son más los atrevíos que se bañen nél. Y facer inclusive con colchonetes y tables, gracies a les corrientes que se dan na zona de la ponte mayor. Peles mañanes l'área recretiva ye una zona de gran tranquilidá y son munchos los llectores que baxen a aprovechase d'ella, con un ambiente inmeyorable. Cerca del merenderu atopa la fonte principal del pueblu conocida como ‘‘El Cañu’’ onde munchos de los sos habitantes cueyen agua pa consumu diariu. Anque pon un cartelu de (agua ensin garantía sanitaria) les sos agües son esquisites y de una pureza inigualable. Va pocos años iguóse l'accesu y agora el cañu cunta con un paséu con faroles, bancos, papeleres. Mientres el branu son munches les persones que s'averen a enllenar les sos botelles p'acompañar la comida nel merenderu.

Llaguna de Valdeperal editar

A unos 2,5 km al este de la llocalidá y unos 500 metros a la derecha de la comarcal 615, aportamos per un camín agrícola al valle del regueru Valdeperal, en que la so cabecera una rústica presa de tierra embalsa agua destinada al ganáu.

La llamarga ye de modestes dimensiones pel branu y aumenta el so tamañu pel hibiernu, nes sos veres crecen salgueras, menta, rosales monteses, xuncos, eneas, uzes y carbayos, atopándose arrodiada por pacionales húmedos, gorbizales, matos de carbayu, rebollo y pinares de repoblación. L'usu ganaderu d'esti espaciu queda atestiguáu polos restos de corrolades derruidos que s'esvalixen pol valle.

Dau lo irregular del so réxime, ye preferible visitala nos meses de seronda y primavera, cuando'l nivel d'agua ye eleváu y esti espaciu ye frecuentáu por una interesante avifauna como garces, alabancos, coríos y águiles. Nos años en que les precipitaciones son más abondoses, pueden vese una gran cantidá d'especies acuátiques como pexes, xaronques de san Antonio, xaronques comunes, sangrixueles, culiebres de ríu y víbores. Cuando cai la nueche ye bien habitual l'apaición de venaos y corzos, qu'alleguen a beber agua d'ella.

Trátase d'una zona con gran hestoria, y na so contorna inclusive na mesma llaguna los branos más secos s'han atopaos distintos tipos de güesos y fósiles.

Nos meses d'iviernu tamién ye bien visitada por cuenta de que les sos agües conxélense y ye posible esnidiar por elles, inclusive con vehículos.

El bañu nella ta totalmente dexáu, yá que nun hai peligru dalgunu, amás nos meses templaos el nivel de l'agua baxo y nun suel cubrir más de 2metros, l'agua tien una temperatura bien bono pero al tar enllancada un pocu turbia.

Ermita del Nial editar

 
Ermita de la Virxe del Nial (Pino del Río).

A 2,5 km al este del pueblu, xunto a la carretera comarcal 615, llevántase la ermita de la Virxe del Nial, obra de sillería y mampostería, d'una sola nave rectangular, y en que'l so interior atópase una imaxe de la Virxe col Neñu, lujosamente vistida, obra quiciabes del sieglu XVII anque con agregos posteriores.

Na pradería allegante, onde en tiempos esistía un caserío, celébrase añalmente (el domingu posterior a la festividá de San Pedro) una romería n'honor de la Virxe, curiada de normal na ilesia parroquial. Nesta romería xubir a la Virxe hasta la ermita con cantares y un gran acompañamientu de xente. Una vegada na pradería tien llugar una misa y, darréu, na mesma pradería fáense xuegos y bailles acompañaos por un chigre-portátil que se monta pa esta festividá.

Amás tolos sábados del branu celebren mises pela tarde a la qu'alleguen los devotos a la virxe del nial, en coche o bicicleta.

Casa Rural editar

El pueblu cunta con una enorme casa rural dixebrada en dos viviendes de 8 y 6 persones. Les sos vistes son maraviyoses y cuenta con una bodega y un verde y floríu patiu.

Ciclismu editar

Dada la so maraviyosa situación ente pinares, la ribera del ríu y carbayeres, resulta bien fácil prauticar ciclismu pola so redolada. Con unes pistes de tierra perbién cuidaes resulta bien prestosa pasiar en bicicleta cola oportunidá de ver dalgún animal. Delles rutes con salida dende'l pueblu pueden ser:

  • a la llaguna de San Roque en Fresno (18 km ida y vuelta)
  • a la llaguna de Valdeperal en Pino (8 km ida y vuelta)
  • Celadilla, Cera, Pino (9 km)

Pela vera de la Canal d'Iberdrola dende hasta Cera (10 km)

Fresno, Pino (8 km)
Villalba, Pino (18 km)

Puntos d'interés editar

Pino del Río cunta con diversos sitios d'interés;:

  • Obeliscu: Ye l'emblema principal del pueblu.
  • Plaza Mayor: na plaza mayor hai una fonte de piedra construyida en 1974 polos mesmos vecinos del pueblu y tamién la fachada d'una casa fecha de piedra y con elegantes adornos.
  • Canal d'Iberdrola: pela redolada de la canal, siguiendo la pista hai zones con tabayones y saltos d'agua.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar