Provincia de Palencia

Palencia ye una provincia española perteneciente a la comunidá autónoma de Castiella y Llión, nel noroeste de la península ibérica. La so capital ye la ciudá de Palencia y cuenta con 191 conceyos; les llocalidaes más importantes de la provincia son Guardo (villa industrial minera), Aguilar de Campoo (villa galletera y turística del norte palentín), Herrera de Pisuerga (pueblu qu'abre les puertes del monte palentín nel que destaca la so actividá braniza y el so Festival del Cámbaru), Venta de Baños (importante nuedu ferroviariu ya industrial nel sur de la provincia), Villamuriel de Cerrato (pueblu al sur de Palencia que debe'l so gran desenvolvimientu a la factoría de Renault y a la so proximidá a Palencia), Cervera de Pisuerga (el corazón del monte palentín) y Barruelo de Santullán (pueblu mineru que foi'l más pobláu hasta los años 60). Llenda al norte con Cantabria, al oeste cola provincia de Llión, al este cola provincia de Burgos y al sur cola provincia de Valladolid.

Provincia de Palencia
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Llión
ISO 3166-2 ES-P
Tipu d'entidá provincia d'España
Capital Palencia
Nome llocal Provincia de Palencia (es)
Xeografía
Coordenaes 42°25′56″N 4°31′14″W / 42.432128°N 4.520647°O / 42.432128; -4.520647
Superficie 8029 km²
Llenda con provincia de Valladolid, provincia de Burgos, provincia de Cantabria y provincia de Lleón
Puntu más altu Peña Prieta (es) Traducir
Puntu más baxu Ríu pisuerga
Demografía
Población 161 821 hab. (2018)
Densidá 20,15 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
dip-palencia.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Antecedentes editar

Esisten muertes dende la dómina prehistórica pasando por una dómina romana de gran rellumanza, reflexada nes villes romanes de La Olmeda cerca de Saldaña, o La Tejada en Quintanilla de Cocer. Mientres la Edá Media, los visigodos llevaron a Palencia a otra dómina de bienestar (queden muertes na cripta de San Antolín de la catedral y na ermita de San Juan de Baños). Darréu la provincia foi frutu de conflictos permanentes pola so condición de frontera ente'l reinu de Llión y el de Castiella. Unu de los finxos más remarcables de la historia de Palencia dar mientres el sieglu XIII, cola fundación de la primer universidá d'España y una de les primeres del mundu. A partir de la Edá Moderna, la pujanza d'otros centros como Valladolid, movió a Palencia al papel de centru secundariu.

Creación de la provincia de Palencia editar

La provincia de Palencia, al igual que'l restu de provincies actuales españoles, foi escurrida en 1833 por Javier de Burgos sobro les llendes de los antiguos reinos hispánicos.

Castillo de Ampudia.

Esta nueva provincia castellana fórmase esgazando la parte central de la de Toro, que dende entós queda tripartita en redol a les ciudaes de Toro, Carrión de los Condes y Reinosa. Cada unu d'estos territorios formaba un partíu-correximientu, formaos respeutivamente por 61, 165 y 155 pueblos.

Precisamente les anexones o separaciones de los partíos de Carrión y de Reinosa a la provincia de Palencia, van producir notables variaciones nes sos llendes xeográfiques.​ Esto fai que yá a finales d'Antiguu Réxime la provincia de Palencia apaeza configurada con dos demarcaciones: la demarcación pequeña, qu'esclúi a los partíos de Carrión y Reinosa, y la demarcación grande que los inclúi a partir de 1804.

A finales del sieglu XX y principios del XXI la provincia resurdió como un importante nuedu de comunicaciones ente'l pandu y la mariña cantábrica.

Xeografía editar

La provincia de Palencia carauterizar por tener desemeyaos paisaxes a les llongura del so territoriu. Como bien se canta nel so himnu, hai «vega y valle, llanura y monte». Palencia ye una de les 9 provincies que conformen la comunidá Autónoma de Castiella y Llión, España, y ta asitiada al norte de la submeseta septentrional, ente Cantabria al norte, la provincia de Burgos al este, la de Valladolid al sur y Llión al oeste. Tien una estensión territorial de 8029 km².

Orografía editar

Campos de cultivu na Tierra de Campos palentina La provincia sofita la sollende septentrional sobro los altos cumes del cordal Cantábricu. Nel ángulu noroeste álzase, col so cumal yá na provincia de Cantabria, la ingente mole de Peña Prieta, con 2.533 metros d'altitú. A les bandes meridional y oriental d'ésta enllarga la gran alliniación montascosa de Fontes Carrionas, con otros altores menores, como les de Espigüete y Valdecebollas, que degolen los 2.000 m., y na llende provincial llega a 2.010 en Peña Llabra. El conxuntu pierde altor en direición sureste dientro de la provincia y accidenta asina tola so parte septentrional. Tratar del cantu montascosu del gran conxuntu del Pandu, que foi llevantáu polos plegamientos hercinianos na Era Primaria y que, afaráu dempués, foi finalmente llevantáu de nuevu, col so cobertera de caliares secundaries, polos plegamientos alpinos de la Era Terciaria.

La Llaguna de Fuentes Carrionas constitúi una buelga de l'actividá glaciar pretérita na península ibérica Los mesmos plegamientos alpinos producieron al sur d'esa zona montascosa una falla llonxitudinal na que'l piedemonte serranu dexa pasu a la planicie meseteña. Nésta, sobro la depresión que se formó entós, atropáronse trupos depósitos finos en réxime llacustre. Na parte cimera son de caliares; so éstes topen les magres. Los ríos que vienen de aquella zona serrana septentrional (Carrión, Valdavia, Boedo y Pisuerga), al encaxar na tiez caliar, dexen altes meses o pandoriales ente ellos. Más embaxo, escontra'l sur, barrieron casi por completu'l cascu caliar y llabren los sos valles, más amplios, sobro'l tramu inferior de los magres, dando llugar asina en tola parte meridional de la provincia a otru nivel inferior, el campu (Tierra de Campos y Valles de Cerrato). Ta apoderada por dalgunos resaltes caliares, los cuetos testigos, al igual que nel pandorial surden a ralos dalgunos crestones de cuarcites, avanzaes escontra'l sur de la zona serrana septentrional.

Toos estos ríos, que xuno d'ellos, el Pisuerga, recueye, beneficiar de les nieves d'aquellos cumes y apurren el so caudal, al traviés d'ese xeneral colector, escontra'l Duero, yá fora de la provincia. El Pisuerga forma abargane subsecuente dende Cervera de Pisuerga hasta Aguilar de Campoo. Agües embaxo, n'Alar del Rei, deriva d'él la canal de Castiella que, más palantre, encruciar en dos tramos, unu que prosigue hasta Valladolid, y otru, la canal de Campos, que lo fai nuna llocalidá d'esta otra provincia. Utilícense agora para regadío, pero la canal de Castiella construyóse por que sirviera como vía de comunicación y salida escontra'l pie del cordal Cantábricu de los trigos de Tierra de Campos. El Ebro toca l'ángulu nordeste de la provincia palentina.

Clima editar

Según l'atles climáticu ibéricu publicáu pola AEMET,​ a la mayor parte de la provincia corresponder colos climes Cfb y Csb (templáu ensin estación seca y templáu con estación seca conocíos como oceánicu típicu y oceánicu de transición). Nes zones más elevaes de la parte norte apaecen los climes de monte Dsc y Dsb.

Tradicionalmente vien falándose de que nel norte da un clima oceánicu y de monte y nel sur el mediterraneu continentalizado con influencia oceánica al atopase bien influyíu pola altitú (lo que favorez que les temperatures medies añales nun degolen los 10 °C y que les precipitaciones sían más abondoses y regulares que nes zones mediterránees ordinaries).

La temperatura mínimo absoluta llegó en dalguna ocasión a -14 °C, y la máxima a 39,8 °C. Les máximes se atenúan cola altitú, según avérase a la zona más septentrional. Ye nésta onde se rexistra, a favor del relieve, la mayor pluviosidá (llegar a recoyer alredor de 1000 mm nel estremu norte provincial). A midida que báxase escontra'l sur les precipitaciones van menguando pol pandorial escontra'l campu meridional, onde se llinda a unos 500 mm al añu. Arriendes d'ello, hai una vexetación boreal nes faldes serranes del norte,  a base d'hayas y carbayos principalmente, mientres se llinda a encinares, choperas y praos cuanto más al sur. La media de díes de precipitación al añu ronda ente los 150 y los 100 nel terciu norte provincial y ente los 75 a los 100 nel restu.

Demografía editar

La población creció de manera moderada na primer metá del sieglu XX, pasando de 192 473 habitantes en 1900 a 233 290 en 1950. Dempués producióse un procesu inversu, con unu amenorgamientu frutu de los fluxos migratorios internos d'España escontra les zones más industrializaes. Asina, en 1991 la población baxara a 185 479 habitantes, con un notable avieyamientu. Con éses hai qu'enmarcar la situación demográfica palentina nel contestu del grave problema de despoblación rural que sufre la Comunidá Autónoma de Castiella y Llión. Pese a la crecedera de la capital (13 126 habitantes en 1860; 41 796 en 1950; 82 169 en 2010), la población total de la provincia ye inferior a la que tenía a mediaos del sieglu XIX (INE, Censos de Población). Anguaño solo esiste un nucleu de población que devase los 10 000 habitantes que ye Palencia con unos 80 000 aproximao. Abondo por detrás queden Aguilar de Campoo, Guardo o Venta de Baños

Llista de conceyos de Palencia

La población de tola provincia yera de 167.609 persones en 2014, destacando que na provincia esisten 469 nucleos de población, de los cualos 191 son conceyos (con conceyu) y 278 son pedaníes (entidaes llocales menores).6​ Al rellacionar la población provincial (escluyida Palencia capital) col númberu de llocalidaes, resulta un tamañu mediu de 193 habitantes per nucleu, heriedu del sistema territorial de Reconquistar del pandu (sieglos XIII-XIV).

  • Según datos del Padrón de 2014,​ na provincia esisten: 69 conceyos con una población menor de 101 habitantes 89 conceyos con una población ente 101 y 500 habitantes 11 conceyos con una población ente 501 y 1.000 habitantes 11 conceyos con una población ente 1.001 y 2.000 habitantes 11 conceyos con una población de más de 2.000 habitantes

La provincia de Palencia ye la 5ª d'España en qu'esiste un mayor porcentaxe d'habitantes concentraos na so capital (48,15 %, frente a 31.96 % del conxuntu d'España).

Referencies editar

Enllaces esternos editar