La pista d'aterrizaxe o pista de despegue ye la superficie d'un campu d'aviación o d'un aeropuertu, según tamién d'un portaviones, sobre la cual los aviones amiyen y frenen o na que los aviones aceleren hasta algamar la velocidá que-yos dexa desapegar. N'español ye más habitual falar de pista d'aterrizaxe que de pista de despegue. N'inglés esiste una única pallabra pa dambos términos, que ye runway. El piloto y el controlador aereu utilicen a cencielles la espresión «pista» cuando se comuniquen ente ellos.

La pista d'aterrizaxe 31 del aeropuertu Ruzyně en Praga, República Checa.

Dimensiones editar

 
Pista d'aterrizaxe de Xibraltar. Pa llegar a Xibraltar ye necesariu travesar la pista en vehículu o andando.

Aeródromos editar

La pista d'aterrizaxe y despegue se dimensiona en función de l'aeronave carauterística. Esta, de la mesma, vien determinada por estudios previos sobre'l tráficu que va soportar l'aeropuertu, rangos de los oríxenes d'esos tráficos y otres delles considerancies que conflúin na determinación de cual ye l'aeronave que pola so capacidá, autonomía y otres carauterístiques téuniques resulta ser la ideal o carauterística. A partir d'esti datu fundamental, conozse la "llargor básicu de pista" datu ideal determináu pol fabricante y que vien ser el llargor ideal y seguro que precisa esa aeronave en cuestión pa operar al nivel del mar y con una temperatura ambiente de 15° C. Ye con estos datos colos qu'esi llargor básicu de pista correxir en función de l'altitú de la pista en cuestión y de la temperatura medio del llugar. Cuanto más altitú y/o mayor temperatura, más tien d'amontase'l llargor básicu qu'a lo postrero va ser el llargor de proyeutu.

Los grandes aeropuertos, onde la demanda ye bien elevada, disponen de delles pistes. Los grandes aviones, con plena carga de combustible y de pasaxeros, como'l Boeing 747 o'l Airbus 340 riquen de pistes de siquier 2,5 km pa desapegar y p'aterrizar de forma segura. Otra manera, aviones de pasaxeros pequeños precisen pistes que nun superen un quilómetru. Nel casu de les bases aérees militares asocede lo mesmo.

Portaviones editar

Escepcionalmente, nel casu de los portaviones la pista d'aterrizaxe ye distinta de la pista de despegue. El motivu ye que tienen de poder utilizase dambes pistes simultáneamente. La so pista de despegue ye bien curtia, d'unos 100 metros, de forma que los aviones tienen de ser aceleraos en pocos segundos de 0 a 200 km/h por aciu catapultes pa poder desapegar. La pista d'aterrizaxe ye daqué más llarga, d'unos 200 metros, llargor qu'obliga a utilizar cables de frenáu por que los aviones puedan aterrizar. Sicasí, tien de reparase que nel casu d'un portaviones, les operaciones realizar col barcu saleando a máxima velocidá en contra del vientu, si hai, polo cual l'avión vese beneficiáu con un vientu fronteru virtual que puede ser a lo menos de 25 nuedos, polo que los requerimientos de llargor de pista vense menguaos. Si hai un vientu de venti nudo, esti va sumar a la velocidá del navío, esto ye, que l'avión, aparcáu antes de ser catapultado pa desapegar, puede yá tar gociando de 45 nuedos de vientu en cara. Si déxase'l símil, un portaviones ye un aeropuertu con vientu de proa incorporáu.

La pista d'aterrizaxe y despegue puede tener solamente unos pocos graos d'enclín, una y bones una rimada mayor afectaría a la velocidá de los aviones al desapegar y aterrizar.

Criterios de diseñu y llocalización de pistes editar

Los aviones riquen cierta velocidá pa poder sofitase nel aire. Al tener vientos fronteros, los aviones riquen menos velocidá relativa pa poder volar. Per otra parte, los aviones tienen grandes dificultaes pa desapegar y aterrizar con vientos llaterales (conocíos téunicamente como vientos cruzaos). Con base nesto, les pistes d'un aeropuertu construyir de tal manera que, mientres un añu, los vientos cruciaos nun superen el 5 % del tiempu los valores almitibles pa l'aeronave de diseñu. Na midida na que los vientos varien sustancialmente d'añu a añu, ríquense series históriques de siquier 10 años pa establecer si la orientación ye afecha.

Pavimentu editar

 
Pistes d'aterrizaxe del Aeropuertu de Peinador en Vigo, España.

N'aeropuertos importantes, les pistes tán feches xeneralmente nun pavimentu d'asfaltu o formigón. La grosez de la base de la pista depende del tipu y tamañu de los aviones que lu utilizarán y de la composición de la demanda. Asina por casu, les pistes destinaes a los grandes aviones riquen una base desaxeradamente gruesa (ente 15 y 51 cm aproximao) resistente pa soportar el pesu eleváu de tales aparatos. Sicasí, los campos d'aterrizaxe de poco valumbu, de ciudaes pequeñes, de cutiu son de tierra, verde, afirmáu, yerba o gravilla.

El paquete estructural d'un pavimentu ríxido pa pistes d'aeródromos componer d'una base de formigón simple (o armáu, nes interseiciones con otres pistes y salíes) que distribúi les tensiones al suelu natural amaceráu (o subrasante). Si la masa de l'aeronave de diseñu superara les 100 000 llibres, inclúyese una capa entemedia de material estabilizáu que distribúi uniformemente la carga de la llosa y amenorga los daños por conxelamientu y destemple.

Pistes semipreparadas editar

P'aquellos aeropuertos pequeños de campos d'aterrizaxe de poco llargor y asitiaos en pequeñes ciudaes, finques o pueblos, estes pueden ser de tierra, verde, grava, yerba ente otros.

Nestes pistes pueden aterrizar aeronaves que tienen un tren d'aterrizaxe triciclu d'alta resistencia como:

Denominación editar

Cada pista ye denominada con dos númberos, unu pa caúna de los dos direiciones y eventualmente una lletra. Esto dexa que los pilotos puedan identificar fácilmente la pista y el llau d'esta que tienen d'utilizar. El númberu significa la direición en graos (arrondáu a la decena más cercana y recortáu nel últimu díxitu) con respectu al norte magnéticu a la que s'atopa dirixida la pista (nuna cabecera) y respeutivamente la cabecera opuesta, va tar denominada col ángulu de complementu (direición contraria, ye dicir 180° de diferencia).

Si, por casu, una pista tien nuna direición la denominación 04, la so identificación na direición opuesta va ser 22. Estos númberos tán pintaos en calteres bien grandes, en blancu, sobre la superficie de la pista nos sos dos estremos, de forma que puedan ser reconocíos polos pilotos dende l'aire a cierta distancia. Si un aeropuertu dispón de dos pistes que trescurren paralelamente, y que por ello tán identificaes col mesmu númberu, añedir de siguío del númberu una R (del inglés Right) na pista derecha, y una L (de Left) na pista esquierda. En tal casu, los dos pistes podríen tener, por casu, los identificativos 07R y 07L. Si l'aeropuertu dispón inclusive d'una tercer pista paralela a les otres dos, la denominación de la pista del centru va ser nesti exemplu 07C (de Center). La direición de la pista ye indicada en graos magnéticos, esaniciando la última cifra. Una pista que la so direición ye, por casu, escontra l'este, esto ye 90 graos, va tener polo tanto como denominación 09, y una pista que la so direición ye escontra'l suroeste, esto ye 225 graos, va identificase como 22.

Un casu especial como ye'l del Aeropuertu Internacional de Dallas-Fort Worth, yá que de los sos siete pistes d'aterrizaxe y despegue (unu de los aeropuertos con más pistes del mundu), cinco son paraleles, precisa utilizar un procedimientu un pocu distintu. A los dos pistes asitiaes al oeste dáse-yos la denominación de 36L y 36R, y a los trés restantes réstase-yos un númberu quedando en 35L, 35C y 35R. Nun ye del tou correutu, pero ye la meyor manera de determinales.

  • Exemplu: Nel Aeropuertu de la Ciudá de Méxicu (MMMX) la pista 05L ta escontra los 052°, pero per denominación solo tómense les primeres 2 cifres, esto ye, les centenes y les decenes de los graos; por tanto al otru cabezal, análogamente pola suma de 180°, llámase-y pista 23R, allugada escontra los 232°.

La lletra fai referencia a la posición de la pista con respectu escontra les demás que caltengan un mesmu sentíu. Esisten 3 lletres: L (Left, esquierda), R (Right, derecha) y C (central). Nel casu de qu'esistan más de tres pistes paraleles, la W aplicar a la que tea a la izquierda de la L. Otramiente, si un aeropuertu nun tien pistes paraleles, basta con poner solo la numberación, ensin añedir lletres.

Exemplu: Nel mesmu aeropuertu del exemplu anterior, hai dos pistes que s'atopen escontra'l mesmu sentíu, y son la 05L (Left, 05 esquierda), y la 05R (Right, 05 derecha), análogamente les del otru llau son la 23L (l'otru estremu de la 05R) y la 23R (l'otru estremu de la 05L).

Señalización editar

Les pistes d'aterrizaxe y despegue disponen d'una señalización blanca pintada sobre la superficie de la pista, que'l so oxetivu ye informar a los pilotos al desapegar, y sobremanera al aterrizar, sobre los diversos tramos y distancies de la pista, según sobre la so exa llonxitudinal central, pa facilita-yos les maniobres.

Pa los despegues y aterrizaxes nocherniegos y en condiciones de visibilidá amenorgada, como nel casu de borrina, les pistes tán allumaes por aciu lluces que señalicen los sos llaos, la exa llonxitudinal central, los diversos tramos de la pista, según el so empiezu y la so final. Pa los aterrizaxes en diches condiciones les pistes de cierta importancia disponen de balices d'aterrizaxe que s'instalen nun llargor de dellos centenares de metros per delantre de la pista, y que consten de focos montaos nun orde determináu.

Llume editar

Indicadores de Rimada d'Aproximamientu Visual (VASI)

Una importante ayuda visual al aproximamientu final escontra la cabecera de la pista son los Indicadores de Rimada d'Aproximamientu Visual, qu'apurre una mayor certidume nel aproximamientu en xunto colos sistemes d'ayuda d'aproximamientos visuales ya instrumentales. Los VASI tán instalaos de normal en llugares onde una o más de les siguientes condiciones esisten:

  • El pilotu tien dificultaes pa xulgar l'aproximamientu final por una desaparente referencia visual sobre l'agua o poles carauterístiques del terrén, polo engañoso de los elementos circundantes o polos enclinos engañoses de la pista.
  • Porque hai serios riesgos nel área d'aproximamientu que pueden faer apeligrar a l'aeronave si esta atopa un pocu debaxo del patrón de descensu nel aproximamientu.
  • Pol eleváu riesgu que cuerre l'aeronave nel casu d'un descensu sópitu o d'un ascensu inesperáu.
  • Por turbulencia atopada o esistente por cuenta de les condiciones meteorolóxiques o condiciones del terrén.

Lluces indicadores del fin de la pista (REIL)

Delles vegaes les lluces tán allugaes a la fin de la pista p'ayudar a la rápida y efectiva identificación del acercamientu del fin de la pista. Cuando se ta na segunda metá de la pista, les lluces blanques d'exa y de cantu convertir nuna filera qu'alterna una bombilla blanca y una colorada. Nel últimu tramu de pista solo hai bombilles coloraes. D'esta manera'l pilotu puede identificar afechiscamente'l final de pista ensin posibilidá de tracamundiu. Tamién se suel incorporar un sistema que consiste en dos series de lluces que sincronizadamente emiten flax (llamaes lluces estroboscópicas), una de cada llau del últimu tramu de la pista. Sicasí, estes nun se suelen instalar, pos el sistema de lluces estroboscópicas tán incorporaes al Sistema de Lluces d'Aproximamientu. El sistema REIL ye usáu pa estremar la cabecera de la pista en llugares carauterizaos por numberoses lluces de suelu, como señales de neón o otres lluces que pueden distrayer l'atención del pilotu.

Sistemes de Lluces d'Aproximamientu (ALS)

Los Sistemes de Lluces d'Aproximamientu son usaos nes cercaníes de la cabecera de la pista como parte a les ayudes electróniques de navegación pa la parte final d'aproximamientos precisos y non precises d'un vuelu IFR; y tamién como una guía visual en vuelos VFR nocherniegos. El sistema de lluces d'aproximamientu suministra al piloto con entraes visuales al respective de l'alliniación de l'aeronave, l'equilibriu, el horizonte, l'anchu y la posición con al respective de la cabecera de la pista. Desque los sistemes de llume aeroportuarios relevaron a les necesariamente rápides aiciones mentales sobre la información visual qu'encabezaben les decisiones, un sistema visual ye ideal pa una guía mientres los postreros segundos críticos del movimientu descendente sobre'l patrón d'entamo. El sistema de lluces d'aproximamientu crear con base nel ángulu del patrón d'entamo, el rango visual, l'ángulu de visibilidá cortada na cabina y de les velocidaes d'aterrizaxe. Esto ye esencial por que los pilotos tean propensos a utilizar ya identificar ALS y d'interpretar el sistema ensin tracamundiu. Ente los principales sistemes de ALS atópense:

Sistema PAPI

El sistema PAPI consiste nuna barra tresversal de cuatro lluces coloraes o blanques asitiaes, de normal, nel llau esquierdu de la pista. Si l'avión va bien altu sobre la sienda d'entamo va ver toles lluces blanques; si va un pocu alto va ver trés lluces blanques y una colorada; si va bien baxu, va ver toes coloraes; si solo va un pocu baxu va ver trés coloraes y una blanca, y si va na sienda correuta, va ver dos blanques y dos coloraes.

Llume de l'acotadura central y de la zona de contautu de la pista

Estos sistemes de llume faciliten los aterrizaxes, los xiros y los despegues. Les lluces de la zona de contautu son más que nada utilizaes pa los aterrizaxes, y les lluces de centru de la pista ayuden dempués del contautu y brinden la guía primaria mientres la carrera de despegue. Dambos sistemes son utilizaos como complementu a les ayudes d'aproximamientu electróniques y ALS so condiciones de visibilidá llindada.

Les Lluces del Centru de la Pista tán xuníes casi al mesmu altor del pavimentu y sobrepuestes sobre un máximu de dos pies pa dexar llibre la pintura de l'acotadura. Les lluces del centru son blanques sacante los postreros 3000 pies. De los 3000 a los 1000 pies de la pista, les lluces alternar en colloráu y blancu.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar