Proteición civil

(Redirixío dende Proteición Civil)

La proteición civil o defensa civil ye un conxuntu d'actividaes que, con sofitu gubernamental, aplicar na mayoría de los países que tienen como oxetivu sofitar a les poblaciones qu'habiten en zones vulnerables pa faer frente a los desastres naturales o de calter antrópico.[1] Tamién ye un conxuntu de persones representatives d'una comunidá que desenvuelven y executen actividaes de proteición civil o defensa civil nun determináu llugar, empobinando les aiciones a protexer la integridá física de la población y el so patrimoniu, ante los efeutos de los fenómenos naturales o teunolóxicos que xeneren desastres.

Proteición civil
especialidá y protección (es) Traducir
Participación empresarial
Formáu por administración de desastres (es) Traducir
defensa civil (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

La proteición civil o defensa civil nació'l 12 d'agostu de 1949, nel Protocolu 1 adicional al Tratáu de Xinebra “Proteición a les víctimes de los conflictos armaos internacionales”, disposiciones daes pa complementar el trabayu de la Cruz Roxa. Dicha disposición indica que:

  1. Entender por Proteición Civil el cumplimientu de dalgunes o de toles xeres humanitaries que se menten de siguío, destinaes a protexer a la población contra los peligros de les hostilidaes y de les catástrofes y a ayudar a recuperase de los sos efeutos inmediatos, según a facilitar les condiciones necesaries pa la so sobrevivencia. Estes xeres son les siguientes:
    1. Serviciu d'alarma
    2. Evacuación
    3. Habilitación y organización d'abellugu
    4. Aplicación de midíes de seguridad
    5. Salvamento
    6. Servicios sanitarios, incluyíos los de primeros auxilios, y asistencia relixosa
    7. Llucha contra incendios
    8. Detección y señalamientu de zones peligroses
    9. Descontaminación y midíes similares de proteición
    10. Provisión d'agospiamientu y suministros d'urxencia
    11. Ayuda en casu d'urxencia pal reestablecimientu y el caltenimientu del orde en zones damnificadas
    12. Midíes d'urxencia pal reestablecimientu de los servicios públicos indispensables
    13. Servicios funerarios d'urxencia
    14. Asistencia pa la preservación de los bienes esenciales pa la sobrevivencia
    15. Actividaes complementaries necesaries pal desempeñu d'una cualesquier de les xeres mentaes, incluyendo ente otres coses la planificación y l'organización.
    16. Captura y combate d'animales peligrosos.

17. Tráficu (parar coches , cerrar cais)

  1. Entender por organismos de proteición civil los establecimientos y otres unidaes creaos o autorizaos pola autoridá competente d'una parte en conflictu pa realizar cualesquier de les xeres mentaes nel apartáu a) y destinaos y dedicaos puramente al desempeñu d'eses xeres.
  2. Entender por personal d'organismos de proteición civil les persones asignaes per una parte en conflictu puramente al desempeñu de les xeres mentaes nel apartáu a), incluyíu'l personal asignáu puramente a l'alministración d'esos organismos pola autoridá competente de dicha parte.
  3. Entender por material d'organismos de proteición civil l'equipu, los suministros y los medios de tresporte utilizaos por esos organismos nel desempeñu de les xeres mentaes nel apartáu a).

El so postuláu básicu ye:

Salvaguardar de la vida de les persones, los sos bienes y la redolada

El 8 de xunu de 1977, adoptóse, en Xinebra, el Protocolu Adicional a los Convenios de Xinebra del 12 d'agostu de 1949 relativu a la Proteición de les Víctimes de los Conflictos Armaos Internacionales (Protocolu I).

El citáu Protocolu foi aprobáu pola Cámara de Senadores del H. Congresu de la Unión, el día 21 d'avientu de 1982, según Decretu publicáu nel Diariu Oficial de la Federación el día 24 de xineru de 1983, y promulgáu el día 22 d'avientu de 1983.

L'emblema internacional de Proteición Civil atópase axustáu nel artículu Non. 66 de dichu Protocolu, y diz:

Art. 66.- “El signu distintivu internacional de proteición civil consiste nun triángulu equilláteru azul sobre fondu color naranxa, cuando s'utilice pa la proteición de los organismos de proteición civil, del so personal, los sos edificios y el so material o pa la proteición d'abelugos civiles”.

El símbolu de Proteición Civil/Defensa Civil editar

Nel añu 1949, xusto cuando la Lliga de sociedaes de la Cruz Roja y Media Lluna Colorada (Anguaño Federación Internacional de Sociedaes de la Cruz Roja y de la Media Lluna Colorada), aldericaba pola implementación de les xeres de Proteición Civil, al traviés d'un cuerpu de calter civil y yá contempláu nel postuláu básicu de la mesma, llánzase una convocatoria pa buscar un distintivu que dexara la reconocencia d'esta disciplina a nivel mundial.

Munches naciones participen y ye la d'Israel la que gana col símbolu de la Estrella de David enmarcada nun círculu de color anaranxáu dientro d'un cuadráu de color mariellu. Como nun cumplía col requisitu de representar a un organismu neutral, apolíticu y llaicu, sufre dellos cambeos, les que de siguío se detallen:

  • La Estrella de David modificóse, yá que namái representaba a un pueblu, y lo más importante, a una relixón, cosa que Proteición Civil o Defensa Civil nun puede almitir por ser imparcial. Por esta razón ye modificada, dexando namái'l triángulu cimeru.
  • Los colores y la simboloxía representen lo siguiente:
    • Triángulu de color azul: simboliza la prevención, una y bones l'azul ye un color qu'apurre tranquilidá y proteición (d'ende que los cuerpos policial utilizar), coles mesmes el triángulu en toles relixones representa al ser supremu o enerxía proteutora, polo que los países con una fuerte influencia relixosa dientro de la so vida cotidiana, nun opunxeron inconveniente dalgunu n'aceptalo. Cada llau del triángulu representa a cada fuercia que reviene o atiende una emerxencia, esto ye, el Gobiernu, los grupos voluntarios y la población polo xeneral, siempres na base, yá que se va degolar la capacidá de respuesta de cualquier organismu pol simple fechu de tar nel llugar de la continxencia. Polo que ye la principal molición de Proteición Civil l'empobinalos por qu'adopten midíes de autoprotección que coles mesmes ayuden a les instituciones a brindar una meyor atención a la ciudadanía.
  • Círculu anaranxáu: esti color representa l'aceleración del metabolismu y caltién n'alerta a la persona, amás d'apurrir a quien lo porta visibilidá, torgando accidentes per falta de la mesma. El naranxa tamién ye reconocíu dientro de la emerxencia como'l color del rescate.

Carauterístiques editar

En traces xenerales podemos concretar que la proteición civil o defensa civil ye la demanda de los servicios d'emerxencies d'un conceyu , estendida a tolos niveles, y arreyando a toles partes.

Sicasí, entiéndese como proteición civil o defensa civil nel sentíu estrictu a los encargaos específicos encargaos de protexer a los ciudadanos d'un país ante catástrofes de cualquier tipu, sían de proveniencia humana o natural.

Los organismos que regulen la proteición civil o defensa civil suelen, amás, definir una forma de participación ciudadana pola que se tenga a un grupu de persones preparaes p'actuar ante catástrofes, en sofitu a los servicios d'emerxencies asalariaos, y que sirvan como responsables na organización de l'ayuda ciudadana. N'España estos coleutivos se estructuran como Agrupaciones Municipales de Voluntarios de Proteición Civil, xestionaes polos respeutivos conceyos.

Campu d'aición editar

La proteición civil o defensa civil actúa en tolos estadios de la xestión integral de riesgu:

  • Na prevención, al llargu plazu, al mediu plazu y al curtiu plazu.
  • Ye la encargada de declarar l'alerta, la emerxencia.
  • Coordina les aiciones que tán destinaes a apangar les situaciones d'emerxencia.
  • Participa nos programes de reconstrucción, una vegada pasada la situación d'emerxencia.

Etapes de les intervenciones editar

Esisten 3 etapes pa embrivir los daños ante un desastre.

Etapa Antes o Etapa de Prevención editar

Nesta etapa pueden estremase les siguientes fases.

  • Fase d'Información

Proteición Civil o Defensa Civil caltener nesta etapa como informador y educador pa les persones, por que conozan sobre los desastres, les sos consecuencies y los daños que podríen evitase si'l pueblu cumpliera coles actividaes de prevención.

  • Fase de preparación

Ye la etapa na que se practiquen les actividaes de prevención, nesta etapa poner en practica los famosos Simulacros, nes escueles o en cualquier llugar onde teamos.

El simulacro ye'l grupu d'actividaes preventives (Salida rápida de la casa y/o llugar, bonu allugamientu de zones segures, etc) que se ponen en práutica en tol mundu, de la manera entamada correspondiente ante un desastre.

  • Fase d'Alerta

Ye la etapa constante, na que defensa civil tien xixilando cualquier alerta de desastre, llistu pa informar al pueblu y recurrir a la so ayuda, igualmente'l pueblu caltiénse informáu por aciu los medios de comunicación.

Etapa d'Emerxencia (mientres el Desastre) editar

Esta ye la etapa na cual ponse en práutica tolos medios y actividaes preventives aprendíes mientres les charres y los simulacros constantes que se faen nos centros educativos y otros llugares. Nesta etapa atópense tamién otres fases.

  • Fase de Sobrevivencia

Ye la etapa na que la persona tien qu'aplicar lo aprendío pa sobrevivir ante'l desastre y al empar tien la obligación d'ayudar a los demás. Los simulacros xueguen un rol bien importante pa esta etapa, que ye'l principal oxetivu d'estos; los simulacros indíquennos que debemos de salir de manera ordenada y de xacíu preparada escontra les zones de seguridá indicaes, p'asina prevenir l'instintu de sobrevivencia egoísta, una y bones la persona nel momentu verdaderu del desastre, por instintu va salir col únicu instintu de sobrevivir, pero si la persona prauticó nos simulacros d'una manera rápido y ordenao al salir, va saber como salir curioso ensin estropiar a los demás, y lo contrario, ayudar nel desastre.

Etapa Dempués o Etapa de Reconstrucción editar

La etapa de reconstrucción tamién puede estremase en delles fases, como: reestablecimientu de los servicios básicos y reconstrucción.

El reestablecimientu de los servicios básicos como suministru d'agua potable, suministru d'enerxía llétrica, telecomunicaciones, recueya y tratamientu de les agües sirvíes, pue ser rehabilitando les infraestructures esistentes antes del escurrimientu del dañu, o por aciu sistemes provisorios, que van siguir operando mientres la fase siguiente de reconstrucción.

La fase siguiente, de reconstrucción y rehabilitación xeneralmente nun ta al cargu de la Proteición Civil o Defensa Civil.

Voluntarios editar

 
Emblema del H. Cuerpu de Bomberos Voluntarios d'Aguascalientes, Méxicu.

Pueden formar parte d'una Agrupación o asociación de Proteición Civil o Defensa Civil toes aquelles persones, que tean dispuestos a collaborar nes actividaes propies de los servicios de Proteición Civil o Defensa Civil.

La rellación que tienen los voluntarios col conceyu entiéndese que ye gratuita y desinteresada, aun así el voluntariu tien derechu a tar aseguráu contra los posibles riesgos.

Los menores d'edá, sol consentimientu de los sos tutores llegales, van poder participar n'actividaes formatives de proteición civil, creando dientro de l'agrupación una seición xuvenil, pero nunca van poder participar nos preventivos o operativos que se desenvuelvan (quemes, intervenciones sanitaries...)

Agrupaciones Locales de Voluntarios de Proteición Civil o Defensa Civil editar

Son organismos locales formaos n'esclusiva por voluntarios y supervisaos por personal del Conceyu, de normal téunicos de Proteición Civil, les funciones de les agrupaciones de voluntarios son les siguientes:

Prevención editar

  1. Collaborar colos téunicos de Proteición Civil o Defensa Civil a requerimientu d'estos nos estudios de riesgos de la llocalidá preferentemente empobinaos a edificios, locales y establecimientos de pública concurrencia.
  2. Collaboración colos téunicos de Proteición Civil o Defensa Civil a requerimientu d'estos na divulgación de los planes de autoprotección de dichos centros.
  3. Collaboración colos téunicos de Proteición Civil o Defensa Civil a requerimientu d'estos nel caltenimientu de los planes territoriales municipales y planes d'actuación municipal frente a riesgos específicos.
  4. Confección colos téunicos de Proteición Civil o Defensa Civil a requerimientu d'estos a la realización de campañes d'información y divulgación a la población afeutada polos distintos riesgos, cumpliendo coles direutrices daes pol Conceyu.
  5. Participación en dispositivos operativos de calter preventivu (en grandes concentraciones humanes, vixilancia forestal, etc.), siempres coordinaos pol serviciu competente que correspuenda.'

Intervención editar

  1. Sofitu a los servicios operativos d'emerxencia a requerimientu de los mesmos.
  2. Collaborar na atención a afeutaos n'emerxencies (evacuación, albergue, suministru...), siempres coordinaos pol serviciu que correspuenda.

Asociaciones de Voluntarios de Proteición Civil o Defensa Civil editar

Similares a les agrupaciones (tamién tán formaes por voluntarios obligaos en munches ocasiones) son organizaciones non gubernamentales, nun dependen de los conceyos y suelen tener convenios de collaboración coles alministraciones municipales, provinciales o autonómiques pa realizar les mesmes funciones que les Agrupaciones.

Profesionales editar

Téunicos de Proteición Civil o Defensa Civil editar

Tán allugaos en servicios municipales, autonómicos y estatales dependiendo del ámbitu alministrativu de competencia, l'ámbitu municipal vien reflexáu pola Llei de Bases de Réxime Llocal (LRBL) nel so artículu 25.c nel que da les competencies a los conceyos en materia de Proteición Civil de más de 20.000 habitantes como repostia'l art.29. Y a les Diputaciones Provinciales y Cabildros Insulares nos de menos de 20.000 habitantes. Esto xuníu a que los conceyos por Norma Básica de Autoprotección 393/2007 diz que los conceyos tienen de visar los planes de autoprotección ya inspeicionar el grau d'implantación de los esistentes y qu'amás esto trai que con más de 20.000 habitantes tienen de tener un plan d'emerxencia territorial. Amás de coordinar los planes d'emerxencia cuando son activaos la figura de los téunicos de Proteición Civil realicen numberoses funciones téuniques teniendo la considerancia d'autoridá nel exerciciu de les sos funciones. Nun confundir con xefe d'agrupaciones de voluntarios o con agrupaciones de voluntarios de Proteición Civil, esta ye una actividá non profesional, voluntaria y altruista que nada tien que ver cola figura del téunicu nin con un serviciu de Proteición Civil.

Ente otres les principales funciones de los téunicos son:

-Crear los planes d'emerxencia municipales y caltenelos actualizaos y enllantaos. -Crear los planes de autoprotección de los edificios municipales -Visar xunto col departamentu d'arquiteutura los planes de autoprotección que-yos presenten al conceyu amás d'inspeicionar el grau implantación de los esistentes. -Asesorar al alcalde y conceyales -Axuntar la Comisión de Proteición Civil local -Coordinar les actuaciones conteníes nos planes d'emerxencia cuando son activaos -Crear el mapa de riesgos municipal -Crear el catálogu de recursos movilizables -Tramitar programes de subvenciones en Proteición Civil -Diseñar los planes de formación pa l'agrupación de voluntarios -Emitir informes -Estudiar sucesos -Crear convenios con otres instituciones

Unidaes de Sofitu ante Desastres (UAD) editar

Les Unidaes de Sofitu ante Desastres (UAD) son grupos de profesionales afechiscamente entamaos y forníos, pa realizar, de forma voluntaria y altruista, determinaes actividaes de proteición a persones afeutaes por catástrofes, tantu en territoriu español, como fuera del mesmu.

Les Unidaes de Sofitu ante Desastres (UAD) constitúin anguaño una llinia estratéxica de la política española en materia de proteición civil. Sicasí, nun suponen una iniciativa aisllada, sinón que respuenden coles mesmes a proyeutos en marcha nel contestu internacional, tanto a nivel de la Oficina de les Naciones Xuníes Pa la Coordinación d'Asuntos Humanitarios OCHA, como de la Xunión Europea (Mecanismu Européu de Coordinación de Proteición Civil n'Emerxencies).[2]

Principios básicos de les UAD:

  1. Constitución, por aciu l'adecuación a l'actividá prevista, de medios materiales y humanos y esistentes.
  2. Actuación n'emerxencies asocedíes en territoriu español y fora del mesmu, cuando se produz un requerimientu pa ello.
  3. Actuación según direutrices de l'autoridá en cada casu competente.
  4. Capacidá de respuesta inmediata, con un tiempu de "puesta en disposición d'actuar" non cimeru a seis hores, dende'l requerimientu de movilización.
  5. Alta especialización en dalguna de les funciones de les necesaries pa la proteición de la población en casu de catástrofe.
  6. Fayadizu equipamientu pal desempeñu de les sos funciones cola mayor eficacia posible.
  7. Autosuficiencia completa, de siquier setenta y seis hores, nel área d'operaciones.
  8. Permanencia per tiempu llindáu nel llugar d'operaciones (polo xeneral ente una selmana y quince díes).
  9. Organización xerarquizada con unidá de mandu operativu.
  10. Actuación planiada y con procedimientos operativos, compatibles y, nel so casu, homoxéneos.

Fueron derogaes pol Gobiernu d'España por aciu el Real Decreto 701/2013, de 20 de setiembre, de racionalización del sector públicu, al esistir duplicidad parcial ente les funciones d'estes Unidaes y l'Unidá Militar d'Emerxencies (UME) como mediu sustancial de sofitu estatal según recoyía l'informe de la Comisión pa la Reforma de les Alministraciones Públiques (CORA).

Per países editar

España editar

Méxicu editar

La Llei Xeneral de Proteición Civil publicada nel Diariu Oficial de la Federación el 12 de mayu del añu 2000, define a la Proteición Civil como: “Conxuntu de disposiciones, midíes y aiciones destinaes a la prevención, auxiliu y recuperación de la población ante la eventualidá d'un desastre”.

Por cuenta de los daños causaos pol seísmu del 19 de setiembre de 1985, surdieron en Méxicu diverses iniciatives pa crear un organismu especializáu qu'estudiara los aspeutos téunicos de la prevención de desastres; el gobiernu federal decidió establecer en Méxicu'l Sistema Nacional de Proteición Civil, (SINAPROC) dotándolo d'una institución qu'apurriera'l sofitu téunicu a les distintes estructures operatives que lo integren.

Pa la so creación cuntar col sofitu económicu y téunicu del Gobiernu de Xapón, quien contribuyó na construcción y l'equipamientu de les instalaciones; d'igual forma apurrió capacitación a los especialistes nacionales, con cuenta d'ameyorar les conocencies y l'organización no relativo a los desastres sísmicos.

Simultáneamente, la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu apurrió'l terrén en que se construyiría dicha institución, apurrió al personal académico y téunicu especializáu, ya impulsó decididamente los estudios rellacionaos col amenorgamientu de desastres nel país.

Como resultáu d'estos trés importantes iniciatives, el 19 de setiembre de 1988 determinar la creación del Centru Nacional de Prevención de Desastres (CENAPRED); teniendo'l calter d'un organismu alministrativu desconcentrado y xerárquicamente subordináu a la Secretaría de Gobernación, quien apurre la estructura organizacional y aprove los recursos pa la so operación. El CENAPRED foi inauguráu'l 11 de mayu de 1990.

La profesionalización en materia de Proteición Civil ta dando los sos primeros pasos cola creación de la Escuela Nacional de Proteición Civil (ENAPROC) adscrita al Centru Nacional de Prevención de Desastres (CENAPRED). La ENAPROC llanzó nel 2014 la so primer convocatoria pal Téunicu Básicu en Xestión Integral de Riesgos con duración de seis bimestres.

La puxanza de la cultura de la Proteición Civil demanda cada vez más profesionales y la ENAPROC nun ye la única institución de validez oficial que forma estos profesionales, la Universidá Teunolóxica de Aguascalientes , Guadalaxara Jal Y Toluca llanzaron la Llicenciatura en Proteición Civil y Emerxencies según la Universidá de Guadalaxara la Llicenciatura en Seguridá Llaboral, Proteición Civil y Emerxencies.

La ENAPROC y l'Universidá Teunolóxica de Aguascalientes trabayaron en xunto l'añu 2014 pa llevar a los sos estudiantes egresados y personal docente los trés niveles del programa de Formación d'Instructores en Proteición Civil (FORIN-PC).

Marcu llegal editar

El marcu llegal de Proteición Civil establecer nos 4 pasos d'una pirámide llegal:

1-Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos:

Títulu Sestu: Del Trabayu y de la Previsión Social
Artículu 123.- Toa persona tien derechu al trabayu dignu y socialmente útil; al efeuto, van promovese la creación d'empleos y l'organización social de trabayu, conforme a la llei.
El congresu de la Unión, ensin contravenir a les bases siguientes tendrá d'expedir lleis sobre'l trabayu, que van rexir:
(...)XV. El patrón va tar obligáu a reparar, acordies cola naturaleza de la so negociación, los preceptos llegales sobre hixene y seguridá nes instalaciones del so establecimientu, y a adoptar les midíes fayadices pa prevenir accidentes nel usu de les máquines, preseos y materiales de trabayu, según a entamar de tal manera ésti que resulte la mayor garantía pa la salú y la vida de los trabayadores, y del productu de la concepción, cuando se trate de muyeres embarazaes. Les lleis van contener, al efeuto, les sanciones procedentes en cada casu.

2Llei Xeneral de Proteición Civil

Capítulu VI: De los Programes de Proteición Civil
Artículu 40.- Los inmuebles ya instalaciones fixes y móviles de les dependencies, entidaes, instituciones, organismos, industries o empreses pertenecientes a los sectores públicu, priváu y social a que se refier el Reglamentu d'esta Llei, tendrán de cuntar con un Programa Internu de Proteición Civil.
Artículu 78.- Los particulares que pol so usu y destín concentren o reciban una arribación masiva de persones, tán obligaes a cuntar con una unidá interna de proteición civil y ellaborar un programa internu, nos términos qu'estableza la Llei y el so reglamentu, ensin perxuiciu de lo señalao nos respeutivos ordenamientos locales.
Artículu 80.- Los responsables de l'alministración y operación de les actividaes señalaes nos artículos anteriores tendrán d'integrar les unidaes internes col so respeutivu personal, acordies colos requisitos que señale'l reglamentu internu de la presente Llei, ensin perxuiciu de lo qu'establezan les Lleis y reglamentos locales.
Artículu 81.- Toa persona física o moral tendrá d'informar a les autoridaes competentes, faciéndolo de forma direuta de cualesquier altu riesgu, accidente o desastre que se presente o pudiera presentase.

3-Llei del Sistema de Proteición Civil de cada Estáu

4-Reglamentu de la Llei de Proteición Civil de cada Estáu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. McReynolds, David (2008). «Ralph DiGia, 1914-2008». The Catholic Worker LXXV (marzu–abril):  p. 6. 
  2. Mecanismu de cooperación pa la proteición civil

Enllaces esternos editar