Pueblu atikamekw

grupu étnicu

Los atikamekw son los habitantes indíxenes del área al que se refieren como Nitaskinan (La nuesa tierra), nel valle cimeru del ríu Saint-Maurice de Quebec (a unos 300 quilómetros al norte de Montreal), Canadá. La so población actual ye d'alredor 7000 persones. Una de les principales comunidaes ye Manawan, a unos 160 quilómetros al noreste de Montreal. Tienen tradición agrícola lo mesmo que de pesca, caza y recoleición. Tienen estrechos llazos col pueblu innu, que fueron los sos aliaos históricos contra los inuit.

Semeya de grupu familiar. Manawan, cerca de 1900.

L'atikamekw, una variedá dientro de la familia álxica, sigue siendo d'usu cotidianu, polo que s'alcuentra ente les llingües indíxenes menos amenazaes d'estinción.[1] La so tierra natal ta, en gran midida, en manes de les compañíes madereres y la so antigua manera de vida ta cuasique desapaecida. El so nome, que lliteralmente significa "pexes blancos", tamién s'escribe "Atihkamekw", "Attikamekw", "Attikamek" o "Atikamek". Los colonos franceses referíense a ellos como Têtes-de-Boules, que significa "cabeces de bola" o "cabeces redondes". Un pequeñu númberu de families inda se gana la vida faciendo cestos tradicionales de corteza d'abeduriu y canoes.

Historia editar

Los primeros documentos empiecen a mentar a los atikamekw a principios del sieglu XVII, cuando vivíen nel monte boreal de l'Alta Mauricie. Formárense alredor d'un grupu de 500-600 persones, presentándose según "una de les naciones más considerables del norte". Nestos primeros documentos, los atikamekw taben citaos como "Atikamegouékhi".

La so alimentación taba basada na pesca y la caza, complementando la so dieta con productos agrícoles como'l maíz y el xarabe de pládanu, que consiguíen ferviendo la cazumbre estrayida de los pládanos. Les ferramientes facíense de madera y la ropa con pieles d'animales, llogrando otres necesidaes al traviés del comerciu con tribus d'árees cercanes. Pel branu, los atikamekw axuntábense en llugares como Wemotaci. Depués, na seronda, recoyíen y esvalixábense pel monte boreal pal iviernu.[2]

Cuando los franceses llegaron a la rexón, los atikamekw volviéronse cada vez más dependientes del comerciu controláu esternamente, particularmente'l comerciu de pieles. Fueron consideraos un pueblu pacíficu, compartiendo la rexón colos innu al este, creer al norte y los algonquinos al sur, pero tuvieron conflictos colos mohawks. Al traviés de los sos aliaos innu, los atikamekw sufrieron enfermedaes devastadores que fueron trayíes polos europeos. Alredor de 1670-1680, una epidemia de viruela afaró la tribu. Los franceses conducieron a los atikamekw a una guerra comercial ente los innu y los iroqueses. Aquellos atikamekw que sobrevivieren a la viruela fueron masacraos polos iroqueses.

Sicasí, a principios del sieglu XVIII, un grupu llamáu Tête-de-Boule remaneció na rexón. Anque nun hai certidume sobre l'orixe d'esti grupu, pudieron ser un reagrupamientu de los pocos sobrevivientes que tuvieren acomuñaos con otres tribus nómades. Sicasí, nun se considera que tean rellacionaos colos antiguu atikamekw, a pesar de que vivíen na mesma zona y teníen el mesmu nome.

Anguaño, los atikamekw, al igual que los sos aliaos históricos innu, sufren l'envelenamientu por mercuriu por cuenta de la contaminación del suministru d'agua provocada poles centrales d'enerxía llétrica.

Población editar

Población atikamekw de Quebec en setiembre de 2012[3]
Comunidaes Nome oficial Población total Residentes Non residentes
Manawan Atikamekw de Manawan 2576 2197 379
Obedjiwan Atikamekw d'Opitciwan 2683 2225 458
Wemotaci Conseyu Atikamekw de Wemotaci 1730 1358 372
Total Attikamekw Sipi - Conseyu de la Nación Atikamekw 6989 5780 1209

Cultura editar

Los atikamekw tienen la so propia cultura, idioma y rituales tradicionales, anque tuvieron fuertes influyencies de los pueblos vecinos. D'esta agrupación desenvolviéronse trés comunidaes prominentes, onde caúna falaba'l mesmu idioma, pero con dialeutos únicos. Los miembros de la tribu falen xeneralmente l'idioma atikamekw, pero la mayoría nun la escribe.

Tradicionalmente, los atikamekw vivíen en cases en forma de cúpula, cubiertes con corteza llamada "piskokan". El pisu taba cubiertu de cañes d'abetu y les pieles utilizábense como cames y cobertores. Los atikamekw desenvolvieron una téunica pa caltener la carne por aciu l'afumando y l'ensugáu, unoceso inda practicáu por delles families. Les bayes recoyíes tresformáronse nuna pasta que podía caltenese mientres delles selmanes.

Referencies editar

  1. Conseil des Atikamekw d'Opitciwan. «Cultures et traditions» (francés). Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 10 d'agostu de 2017.
  2. Laurianne Petiquay C.A.W. Éducation. «L'histoire des Atikamekw» (francés). Consultáu'l 10 d'agostu de 2017.
  3. Aboriginal Affairs and Northern Development Canada (ed.): «Tribal Council Detail» (inglés). First Nation Profiles. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de mayu de 2014. Consultáu'l 10 d'agostu de 2017.(inglés). First Nation Profiles. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de mayu de 2014. Consultáu'l 10 d'agostu de 2017.

Enllaces esternos editar