Puerto Cortés, orixinalmente Puerto Caballo[1] ye una ciudá y principal puertu asitiáu nel norte del departamentu de Cortés, na mariña Caribe de la república d'Hondures, y allegante cola Llaguna de Alvarado. La Portuaria ye la más grande n'América Central y ente los trenta y seis más grandes del mundu.[2]

Puerto Cortés
Alministración
PaísBandera de Hondures Hondures
Departamentu Departamento de Cortés (es) Traducir
Tipu d'entidá municipio de Honduras (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 15°51′05″N 87°56′34″W / 15.8514°N 87.9427°O / 15.8514; -87.9427
Puerto Cortés alcuéntrase en Hondures
Puerto Cortés
Puerto Cortés
Puerto Cortés (Hondures)
Superficie 383.3 km²
Altitú 0 m
Demografía
Población 122 426 hab. (2013)
Porcentaxe 100% de Departamento de Cortés (es) Traducir
1.22% de Hondures
Densidá 319,4 hab/km²
Más información
Fundación 1524
Estaya horaria UTC−06:00
ampuertocortes.hn
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
Dibuxu de Gil González Dávila

Puerto Cortés foi fundáu 1524 pol capitán Gil González Dávila, sol nome de Villa de la Natividá de La nuesa Señora, na zona que güei se conoz como "Cienaguita". En 1526 llega per mar Don Hernán Cortés a castigar al Capitán Gil González Dávila. Por causa d'una nube tuvo a puntu de naufragar y perdió 17 caballos, bautizando'l llugar col nome de Puerto Caballo. Christopher Newport ocupó la ciudá de volao mientres la Batalla de Puerto Caballo (1603), parte de la Guerra anglu-española (1585-1604).[3]

El so nome actual adquirir a partir del 5 de marzu de 1869, siendo presidente de la república'l Xeneral José María Medina y la so creación como conceyu data del 3 d'abril de 1882. El llugar como tal nun tuvo una gran importancia polos conquistadores españoles, una y bones la mayor parte del so territoriu yera pantanosu, más bien establecieron como puertu nesta zona'l llugar que güei se conoz como Omoa, al oeste del actual Puerto Cortés. L'adelantu positivu de la ciudá de Puerto Cortés, arrinca nel añu de 1933, cuando la Municipalidá integrada por ciudadanos progresistes fundaron les bases pa impulsar la modernización de la ciudá.

Allugamientu xeográficu editar

 
Llaguna de Alvarado

L'área urbana de Puerto Cortés asitiar nel estremu sur d'una pequeña península, dixebrada de tierra firme pola llaguna de Alvarado. La ciudá tien una estensión de 7 km, d'este a oeste, y 4,5 km de norte a sur. El conceyu del cual Puerto Cortés ye cabecera tien una estensión territorial de 391.2 km². 38 aldegues y caseríos allúguense tamién nesti territoriu. El conceyu de Puerto Cortés llinda: Al norte col golfu d'Hondures; al sur col conceyu de Choloma; al este colos conceyos de Tela y El Progreso; al oeste colos conceyos de Omoa y Choloma. El so allugamientu ye nos 15° 48' 00 latitud norte y 87° 57' 00 longitud oeste.

Actividá económica editar

La principal actividá económica de la ciudá ta en redol a les operaciones del puertu'l cual xenera alredor del 65% del emplegu en Puertu Cortes, tales como servicios de carga, tresporte, almacenamientu etc.

Otros sectores importantes son:

  • La industria manufacturera
  • El comerciu *

La construcción

  • El turismu

Turismu editar

 
Amanecer Llaguna de Alvarado

Puerto Cortés cuenta con diversos curiosos turísticos; ente estos atopen el so sableres, les más conocíes y visitaes son les Sableres Municipales (La Coca Cola) caracterizaes peles sos agües seles al atopase protexida pola badea del puertu. Frente a estes sableres atópense diversos restoranes y hoteles y ye el sitiu onde se celebra mientres la so feria un ensin númberu d'actividaes recreatives.

Más al oeste atopa la sablera de Cienaguita, ye tamién otra de les más frecuentaes polos turistes nacionales y estranxeros, frente a esta sablera atopen los principales Hoteles y restoranes de sablera de Puerto Cortés.

Al norte de la península porteña atópense les sableres d'El Faru, La Vacacional, Travesía y Baxamar, estes sableres son d'agües más solmenaes por atopase espuestes al mar abiertu, pero ensin dulda eso facer bien interesantes, yá que xuntes componen dellos quilómetros de blanques arenes, palmeres y mar tresparente. Nesta Zona atopen les aldegues garífunas de Travesía y Baxamar, que son un patrimoniu Cultural del conceyu. Puerto Cortés cunta la Llaguna de Alvarado la cual conéctase al mar al traviés de la badea porteña. La llaguna de Alvarado ta arrodiada por manglares, ye un llugar pocu esplotáu turísticamente qu'ensin dulda tien un gran potencial. Otru llugar qu'hai que visitar al tar en Puerto Cortés ye'l so malecón, ye un llugar de recreación y relaxación en familia.

Puerto Cortés celebra la so feria patronal nel mes d'agostu (Feria Agostina) ye una dómina de festividaes nes que cada barriu entama la so propia miniferia, con concursos y antroxos.

Ente los eventos de la feria Agostina destáquense, la coronación de rei Feu, carrera de cayucos, carrera de ciclismu, coronación de la reina de la feria, reina del antroxu y reina infantil, y diverses actividaes culturales y gastronómiques, L'últimu sábadu de feria pela tarde puede apreciase el desfile de xarrés y comparses nes principales cais de la ciudá, y pela nueche la espectacular “Nueche Agostina” Tamién conocida como “Nueche Veneciana” na cual pueden reparase na badea del Puertu, el desfile de góndoles, coloridamente decoraes con distintes temátiques, cerrando'l desfile con una alborada de lluces pirotécniques lo que da pasu al gran antroxu de zarru de la feria.

Operaciones Portuaries editar

La operaciones Portuaries de Puerto Cortés al igual que tolos puertos d'Hondures, tán al cargu de La Empresa Nacional Portuaria (ENP) La cual nació so la presidencia del Doctor Ramón Villeda Morales en 1958. La firma profesional TAM, foi la encargada de llevar a cabu'l proyeutu, so la supervisión del ministru de Facienda Llicenciáu Jorge Bueso Arias. Na actualidá diches operaciones fueron concecionadas a la empresa Operadora Portuaria Centroamericana (OPC), que ye parte d'una transnacional dedicada al control de puertos ITCSI. La concesión de les operaciones ye a un plazu de 30 años y tomó vixencia nel añu 2013.

Nel tiempu de la creación de la Empresa Nacional Portuaria Hondures atopar ente los mayores esportadores de banano nel mundu, polo que les actividaes comerciales de la empresa portuaria yeren na so mayor parte; a base de esti productu.

En 1965, la portuaria pasó a ser considerada un organismu coles mesmes carauterístiques de la d'otros puertos importantes, nel mundu. Por cuenta de ello, dióse-y el nome de Autoridá Nacional Portuaria; pero les autoridaes del gobiernu central tuvieron en desalcuerdu, polo que pasó a ser la Empresa Nacional Portuaria.

Al traviés de los años; Puerto Cortés foi evolucionando notablemente. Anguaño, tien una de les instalaciones más modernes de Centroamérica, apocayá foi-y dada poles autoridaes norteamericanes la certificación de "Puertu Seguru" yá que cunta con un modernu equipu de rayu Gamma col cual ye revisáu cada contenedor antes del embarque.

Puerto Cortés, tien la ventaya de tar asitiáu nuna bien protexida badea natural d'agües fondes onde la variación de les marees ye insignificante, con un máximu de fluctuación de 0.3 m. Vientos xeneralmente de Nordés y corrientes inconstantes.

Facilidaes de la ENP coles sos instalaciones en Puerto Cortés editar

Cuenta con seis muelles con un llargor total de 1,157.03 m d'atracaderos. Zones d'almacenamientu cerraes y abiertes pa tou tipu de mercaderías, les primeres consisten en dos bodegues que cubren 1,8 ha.

Les árees abiertes o zones d'almacenamientu al campu algamen un total de 29,6 ha de los cualos 10,6 ha son consideraos de reserva.

=== Otres facilidaes del Puertu Fácil accesu a Zones y Ciudaes industriales

  • Instalaciones de Cabotaxe *

Servicio Bancarios

  • Almacén Frigoríficu *

Zona Llibre * 1.157 m d'atracadero * Patio p'almacenar angazos y furgones: 8,3 hai * Patiu p'almacenar contenedores: 7,5 hai * Patiu p'almacenar mercadería: 3,2 hai * Patios arrendaos: 8,5 hai * Patios pa vehículos: 500 unidaes

  • Tanque d'agua: 1.000
  • Eletricidá emerxencia 2 MW
  • Área Bodegues: 1,3 ha (Fonte ENP Web)

Planes d'espansión editar

A partir d'ochobre de 2008 empieza'l proyeutu d'espansión y modernización de Puerto Cortés, que consiste na construcción de nuevos muelles, dragáu de la badea, construcción de nueva terminal de contenedores, nueva y moderna terminal a granel y l'instalación de nueves grúes de pórticu d'última xeneración según tol equipamientu del mesmu, les proyeiciones tán daes por que Puerto Cortés convertir nun mega puertu de categoría mundial nel curtiu y medianu plazu.

Alcaldes electos de Puerto Cortés editar

Dende la dómina democrática de la nueva Constitución de 1982.

Periodu Nome alcalde partíu políticu
1982-1983 Mario Gonzalo Rodríguez PLH
1983-1984 Roy Reyes Orellana PLH
1984-1985 Mario Sabillón PLH
1986-1990 Rómulo Montoya PLH
1990-1991 Rolando Méndez PNH
1992 Rolando Orellana Cruz PNH
1992-1993 Álvaro Zacarías Mena PNH
1994-1997 Marlon Guillermo Lara Orellana PLH
1998-2000 Marlon Guillermo Lara Orellana PLH
2002-2005 Marlon Guillermo Lara Orellana PLH
2006-2009 Allan David Ramos Molina PLH
2010-2014 Allan David Ramos Molina PLH
2014-2018 Allan David Ramos Molina PLH
2018-2022 Allan David Ramos Molina PLH

Deportes editar

Puerto Cortés ye sede del Club Deportivo Platense. Esti club de fútbol, foi fundáu'l 4 de xunetu de 1960 nel barriu Campu Coloráu, y foi'l primer campeón de la Lliga Nacional de Fútbol d'Hondures.

Ver tamién editar

Hospitales, Clíniques y Centros de Salú editar

  • CEMECO (Centru Médicu Cortés)
  • CRIPCO (Centru de Rehabilitación Integral de Puerto Cortés).[4]

Noticies sobre Puertu Cortes editar

  • Radio la Voz del Atlánticu[5]
  • Alcuentru Deportivu empobináu por Frank Portillo anguaño en Porvenir Tv canal 35

Referencies editar

  1. Historia de Puerto Cortés
  2. Mega Puertu
  3. David Marley, Wars of the Americas: A Chronology of armed conflict in the Western Hemisphere, 1492 to the present (ABC Clio, 2008) 1: 126.
  4. Centru CRIPCO [1]
  5. Radio La vos del Atlánticu[2]