Ramón Villeda Morales

políticu honduranu

José Ramón Adolfo Villeda Morales (26 de payares de 1909Ocotepeque – 8 d'ochobre de 1971Nueva York) foi un médicu y ciruxanu, políticu y cuarentenu primer presidente constitucional de la república d'Hondures ente 1957 y 1963.

Ramón Villeda Morales
Presidente d'Hondures

21 avientu 1957 - 3 ochobre 1963
Julio Lozano Díaz - Oswaldo López Arellano
Vida
Nacimientu Ocotepeque26 de payares de 1909
Nacionalidá Bandera de Hondures Hondures
Muerte Nueva York8 d'ochobre de 1971 (61 años)
Familia
Casáu con Alejandrina Bermúdez Milla
Fíos/es Mauricio Villeda Bermúdez (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá Nacional Autónoma d'Hondures
Universidá Humboldt de Berlín
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partíu Lliberal d'Hondures
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

José Ramón Villeda Morales, foi fíu legitimo del matrimoniu ente'l señor José María Villeda Chávez y la señora Dolores Morales Corleto;[1] viedo la lluz na localicad d'Antigua Ocotepeque, ciudá que más tarde foi destruyida por un ábanu pluvial un 07 de xunu de 1934.

Na escuela primaria y nos sos estudios en bachilleratu foi un alumnu sobresaliente, según testimoniu de les calificaciones que se lleeren n'actu públicu, cuando visitara la república de Guatemala nel so calter de Presidente Constitucional d'Hondures.

Atraíu poles ciencies médiques, tien una actuación brillosa como estudiante universitariu na Universidá Nacional d'Hondures; dirixe revistir “Mocedá Médica Hondureña”, funda y dirixe con otros compañeros el periódicu “L'Universitariu”, ye escoyíu Presidente de la Federación d'Estudiantes Universitarios, y representa nel esterior a la mocedá universitaria d'Hondures.

Dempués d'aprobar los sos estudios con altes notes y realizar les práutiques reglamentaries en tolos servicios clínicos, opta al títulu de Doctor en Medicina y Ciruxía graduándose como médicu en 1934. Empecipia la so vida profesional en Santa Rosa de Copán, onde empresta, ad-honorem, los sos servicios al Hospital d'Occidente.

El 25 d'abril de 1936 contrái matrimoniu cola profesora Alexandrina Bermúdez Milla,[Nota 1] n'oficiu relixosu celebráu pol Obispu Emilio Morales Roque; los padrinos de la pareya fueron el Doctor y xeneral don Tiburcio Carías Andino y la so esposa doña Elena de Carías, al actu tamién asistieron el doctor Juan Manuel Gálvez y la so esposa Laura Barnes de Gálvez, el Salvador Aguirre y la so esposa la señora Raquel d'Aguirre, ente otres personalidaes sociales y polítiques d'Hondures.[2] D'esta unión matrimonial "Villeda-Bermúdez" nacen seis fíos, toos varones: Ramón Adolfo, Rubén Antonio, Alejandro, Mauricio, Leonardo y Juan Carlos.

Ente 1937 y 1939 una de les instituciones científiques más importantes d'Europa, la tradicional Universidá Humboldt de Berlín n'Alemaña; otorgar una beca pa estudios d'especialización. La permanencia n'Europa de Villeda Morales, en víspores de la Segunda Guerra Mundial, marca non solo una dómina de realizaciones y conquistes en plan médicu, sinón tamién una fonda esmolición cola cultura y la situación política del vieyu mundu.

Presidencia del Colexu Médicu Hondureñu editar

En 1940 instala'l so consultoriu médicu en Tegucigalpa y en poco tiempu ye unu de los profesionales más conocíos y populares en toles clases sociales. Depués ye escoyíu Presidente del Colexu Médicu Hondureñu.

Entama'l primer Consultoriu de la Cruz Roja Hondureña, onde millares de probes reciben atención médica y tratamientu gratuitu, pa dempués, dende la presidencia de la República, entamar les Clíniques Perifériques que dende los cuatro puntos cardinales de Tegucigalpa, empresten asistencia a la población d'escasos recursos.

Puede dicise que la so carrera política empieza dende l'entamu de la so vida ciudadana. En 1948 la nación hondureña taba so l'alministración conservadora nacionalista, urdíase un fraude nes urnes, nes próximes eleiciones y el candidatu lliberal José Ángel Zúñiga Huete arrenunció a la postulación como candidatu oficial, ye por ello que Villeda Morales moviliza a la mocedá hondureña y conságrase a la reorganización del Partíu Lliberal, y col correr de los años va consiguir tresformar l'organismu tradicional nuna de les corrientes más progresistes del Ismu.

Presidencia del conseyu Supremu Lliberal editar

Un añu más tarde asume la Presidencia del conseyu Supremu Lliberal; intensifica la obra de reorganización en plan nacional; funda'l diariu “El Pueblu”, al serviciu de les fuercies democrátiques de la nación hondureña; caloriza la organización de frentes económicos pa da-y un patrimoniu al Partíu; establez rellaciones con partíos políticos d'afinidá ideolóxica nel esterior, y llogra unificar les fuercies esvalixaes del lliberalismu con emotividá y altu espíritu de llucha.

En mayu de 1953 presenta a la Convención del Partíu Lliberal dos documentos de gran importancia: el nuevu Estatutu y el remozado Programa Ideolóxicu. Villeda Morales introduz una nueva táctica de llucha movilizando a les mases. Nel so oratoria demoledora, pero coles mesmes conciliadora, escúchense a la fin de cada discursu les pallabres d'estímulu: ¡Siempres Alantre, nin un Pasu Tras!

N'abril de 1954 la Convención Lliberal proclamó la candidatura de Ramón Villeda Morales a la Presidencia de la República. Esti sucesu dio'l mesmu día del aniversariu matrimonial del candidatu lliberal, quien escitó a la so esposa, doña Alexandrina de Villeda Morales, por que xubiera a la plataforma onde se -y ovacionaba. Dende esi momentu la muyer entra a formar parte activa de la política hondureña.

Presidente constitucional de la república editar

El 26 d'agostu de 1957 dempués del derrocamientu de la dictadura fai torna a la patria, siendo recibíu apoteósicamente na ciudá de San Pedro Sula por un ensame de 100,000 persones. Empecípiase agora una de les más curties y dinámiques campañes polítiques mientres la cual Villeda Morales percuerre'l país acompañáu de los más sobresalientes lliberales.

Villeda Morales tien 49 años, cuando ye escoyíu Presidente constitucional d'Hondures nes eleiciones presidenciales de setiembre de 1957 y atópase na puxanza de la so popularidá y de les sos fuercies creadores como intelectual y como políticu. El 21 d'avientu de 1957, ante los representantes de cuarenta naciones y de un ensame incalculable, Ramón Villeda Morales empieza'l so mandatu presidencial, por voluntá del pueblu.[3]

El 12 de xunetu de 1959, el gobiernu del doctor Ramón Villeda Morales sufre un intentu de "Golpe d'estáu" perpetáu pol Coronel d'infantería Armando Velásquez Cerrato quien al mandu d'un contingente fuertemente armáu facer de delles postas policiales de la ciudá capital, toma les instalaciones del Cuartel San Francisco y l'Academia Militar d'Hondures Xeneral Francisco Morazán; so supuestu respaldu d'Oswaldo López Arellano, la so misión defenestrar al presidente Villeda Morales, los acometíos nun dieron ésitu y tou quedó nuna rebelión de subalternos del altu mandu dientro de les Fuercies Armaes d'Hondures. Ye asina que'l presidente constitucional sigo cola so alministración, la que debía de durar hasta'l 21 d'avientu de 1963, pero pocos díes antes del términu del mandatu, otru cuartelazo sacar del poder, el 3 d'ochobre de 1963, obligándolo de nuevu a buscar asilu na república de Costa Rica.

En fecha 20 de setiembre de 1971, la misión de Representantes Permanentes d'Hondures ante les Naciones Xuníes, encabezada pol Dr. Ramón Villeda Morales, presenta la so Carta Credencial al Secretariu Xeneral de la Organización de les Naciones Xuníes ONX, O Thant.

Villeda Morales fina'l 8 d'ochobre de 1971, a la edá de 63 años, cuando se desempeñaba como Presidente de la Misión Permanente d'Hondures ante la Organización de les Naciones Xuníes en Nueva York, onde presentara credenciales el 20 de setiembre del mesmu añu. Los sos restos mortales fueron llevaos a Guatemala nun avión de la Fuercia aérea estauxunidense y de Guatemala a Honduras pola Fuercia Aérea Hondureña.

Gabinete de gobiernu 1957-1963 editar

El Gabinete Villeda Morales
Cargu Nome Periodu
Presidente José Ramón Adolfo Villeda Morales 1957-1963
Designaos a la Presidencia Francisco Milla Bermúdez, Juan Miguel Mejía, José Mejía Arellano 1957-1963
Secretariu de Comunicaciones y Obres Públiques Juan Milla Bermúdez, Roberto Martínez Ordoñez 1957-1963
Secretariu de Defensa y Seguridá Pública Antonio Molina Ortiz 1957-1963
Secretariu d'Economía y Facienda Fernando Villar/ Jorge Bueso Arias 1957-1963
Secretariu d'Educación Pública Miguel Angel Mejía/ José Martínez Ordoñez 1957-1963
Secretariu de Gobernación y Xusticia Lisandro Valle 1957-1963
Secretariu de Recursos Naturales Francisco Milla Bermúdez 1957-1963
Secretariu de Rellaciones Esteriores Ándres Alvarado Puerto/Roberto Perdomo Paredes 1957-1963
Secretariu de Salú Pública y Beneficiencia Social Rafael Martínez Valenzuela 1957-1963
Secretariu de Trabayu y Previsión Social Óscar Armando Flores Midence 1957-1963

Principales obres de gobiernu editar

 
Estampilla conmemorativa de la visita del Presidente d'Hondures, Dr. Ramón Villeda Morales, a la República Federativa de Brasil, mientres el mes de xunu de 1958.
  • Una avanzada Constitución d'Hondures de 1957 con garantíes individuales y sociales, incluyíu'l principiu básicu del réxime democráticu de alternabilidad nel exerciciu del poder.
  • Códigu del Trabayu.
  • Llei d'Emisión del Pensamientu.
  • Llei de Reforma Agraria.
  • Xunta Nacional de Bienestar Social.
  • Cases Llares pa Menores.
  • Guarderíes Infantiles.
  • Erradicación de la malaria.
  • Institutu Hondureñu de Seguridá Social.
  • Hospital Maternu Infantil de Guatemala.
  • Hospitales y Centros de Salú en distintes rexones del país.
  • Solución del diferendo fronterizu ente Honduras y Nicaragua, onde Honduras recuperó 8,500 km² nel área de La Mosquitia hondureña.
  • Llei de Fomentu Industrial.
  • Reincorporación del Ferrocarril Nacional.
  • Sistema Hidroeléctricu Yojoa - Ríu Llindu.
  • Institutu de Rehabilitación.
  • Edificación d'escueles en tol territoriu nacional.
  • Construcción de la Carretera d'Occidente.
  • Estudios de rectificación y construcción de la carretera a San Pedro Sula - El Progresu - Tela - La Ceiba, qu'inclúi 83 pontes.
  • Implementación del nuevu sistema telefónicu nes ciudaes de Tegucigalpa y San Pedro Sula.
  • Construcción de viviendes d'interés social: Colonia Kennedy, Colonia 21 d'Ochobre, Colonia Fraternidá.
  • Estabilidá monetaria y llibre convertiblidad mientres el so mandatu presidencial.

Notes editar

  1. Alexandrina Bermúdez Milla, llogró'l diploma d'Asistente Téunica de Llaboratoriu pola Fundación Alexander Von Humboldt de Berlín, primeramente realizara estudios na Academia Mount Saint Vincent de Nueva York.

Referencies editar

  1. Ramón Villeda Morales[1]
  2. Chalo Luque. Les revoluciones n'Hondures, Volume 2 de Memories d'un soldáu hondureñu, Chalo Luque. 1982 (páxina 201)
  3. Artículu: Villeda Morales Presidente La Tribuna (Hondures)[2]


Predecesor:
Xunta Militar d'Hondures 1956-1957
 
Presidente d'Hondures

1957 - 1963
Socesor:
Xeneral Oswaldo López Arellano
Predecesor:
Francisco Salomón Jímenez Munguia
 
Embaxador d'Hondures ante la ONX

1971 - 1971 (por decesu)
Socesor:
R. Martínez Órdoñez