Redecilla del Camino

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Redecilla del Camino ye un conceyu de la provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Llión (España) nel Camín de Santiago, partíu xudicial de Briviesca, asitiáu na cara norte de la Sierra de la Demanda cuando empieza'l llanu rioxanu.

Redecilla del Camino
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Redecilla del Camino (es) Traducir Julio Gallo García
Nome oficial Redecilla del Camino (es)[1]
Códigu postal 09259
Xeografía
Coordenaes 42°26′17″N 3°03′54″W / 42.438055555556°N 3.065°O / 42.438055555556; -3.065
Redecilla del Camino alcuéntrase n'España
Redecilla del Camino
Redecilla del Camino
Redecilla del Camino (España)
Superficie 12 km²
Altitú 741 m
Llenda con Bascuñana, Castildelgado, Ibrillos, Grañón, Villarta-Quintana, Ojacastro y Valgañón
Demografía
Población 104 hab. (2023)
- 73 homes (2019)

- 42 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
redecilladelcamino.es
Cambiar los datos en Wikidata

En 2015, na aprobación pola Unesco de l'ampliación del Camín de Santiago n'España a «Caminos de Santiago de Compostela: Camín francés y Caminos del Norte d'España», España unvió como documentación un Inventariu Retrospectivu - Elementos Asociaos» (Retrospective Inventory - Associated Components) nel que nel nᵘ 1225 figura la llocalidá de Redecilla del Camino, con un ámbitu d'elementos asociaos.[2]

Clima editar

Tien un clima templáu, pero bastante húmedu, casi atlánticu, lo que fai que la sensación térmica sía de mayor fríu del que realmente se marca nos termómetros.

Historia editar

Queda constancia documental de la so esistencia en redol a 968, anque na zona yá hubiera asentamientos anteriores. El so desenvolvimientu y hestoria tán bien venceyaos al Camín de Santiago. La so estructura y trazáu urbanu ye'l característicu del camín que se dirixe dende l'este al oeste. Esisten abondo restos d'arte románico siendo citáu como unu de los pueblos más importantes del Camín, nel primer Diariu de Pelegrín, Codex Calixtinus, escritu nel sieglu XIII pol clérigu y pelegrín francés Aymeric Picaud.

Tien una dotación de servicios pensaos pa los pelegrinos, dignos de mención. El so albergue ye herederu del antiguu Hospital de San Llázaro.

Con fecha 15 de marzu de 863, el Cartulariu de San Millán de la Cogolla recueye un documentu nel que se diz textualmente: "Et septima decanía San Andres de Faiago cum suas uineas et defesas, in montibus et suis pomaribus..." Trátase de la primer referencia a Ayago, como llocalización xeográfica de los Montes de Ayago, coles sos deveses, los sos montes y los sos pumares...

En 945 el conde de Castiella, Fernán González concede a San Millán el monesteriu de San Martín (ente Redecilla y Grañón).

L'añu 977 el monesteriu de San Millán de la Cogolla devolvió al de San Miguel de Pedroso la villa de Radicella.

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyida como conceyu constitucional del mesmu nome nel partíu de Belorado, rexón de Castiella la Vieya, cuntaba entós con 296 habitantes.

Arte editar

 
Pila bautismal románica.

La ilesia de Redecilla tien una de les piles bautismales romániques del Camín de Santiago más ellaborada. Sofitar n'ocho columnes como si fuera'l tueru d'un árbol: el so concu ta llabráu con relieves arquiteutónicos, como si tratar d'una ciudá que bien podría ser la Xerusalén Celeste o la mesma ciudá de Santiago de Compostela.[3]

Condiciones ambientales y comunicaciones editar

La configuración de la cara norte de la Sierra de la Demanda dexó a los pobladores autóctonos ser usuarios de dichos territorios con seguridá entá tiempos d'acoso ya invasión.

Nella sobresalen los montes de Ayago pol so habitabilidad yá que nun superen los 1350 msnm; componer un sistema de montes que se van dende la marxe esquierda del ríu Ciloria/Glera (Valgañón) direición suroeste hasta la marxe derecha del ríu Tirón. Tolos ríos que desaguan nel Tirón pola so derecha nacen nos Montes de Ayago. Ente los sos visos más significativos tán, en Burgos, Sta. Brígida (1317 m) y el Somo (1262 m) y en La Rioxa tán La Picota (1163 m) y el Sampol (1094 m).

Los pueblos invasores, celtes primeru, romanos depués, de siguío los visigodos y finalmente los musulmanes, nengunu d'ellos llegó a conquistar en sentíu plenu a esta contorna. Non por ello hai que pensar que nun hubiera intercambios, pero sí puede afirmase que cualquier invasión a encomalo provoca en primer llugar un repliegue d'esos pobladores a los sos montes, yá que los Montes de Ayago dexar y facilitar; col tiempu si'l invasores establecer nel llanu de manera permanente, prodúcense intercambios de too tipu.

Víes de comunicación en redol al añu 1000 editar

Esistíen bastantes víes de comunicación nes que Redecilla del Camino taba bien asitiada.

Según el Cartulariu de San Milán esistía una “ Vía en Estabillo” que se cita en 991. En dicha vía/camino García Pérez y la so muyer fundaron una alberguería, que taba xunto al camín de los pelegrinos, dándola depués a San Millán y a la qu'Alfonsu VIII concedía exenciones en 1189. Paez qu'esi albergue taba asitiáu xunto al río Peros, ente Redecilla y Livia (Herramélluri). Anterior a esta vía cita la de Villazahel a Grañón en 955.

Nel añu 1025 tamién el Cartulariu de San Millán I nᵘ 179 cita la “strata” (empedrado) de Redecilla a San Martín, primer referencia inequívoca de Redecilla hasta la fecha.

Per otru llau paez qu'ente Grañón y Oca nun había males condiciones de viaxe, pos vemos que l'epítetu “vía de carru” aplicar en Grañón en 1032; en 1007 hai una vía d'Oca a Cerezo. En 1088 dicir d'una vía de Villoria a Beliforamine por citar unos exemplos (vide San Millán I, núms. 97 y 133 y Valvanera nᵘ 187)

En 1032 atopamos “vía de carru ente” y en 1068 una vía de mercato” que yera distinta de la de Ibrillos.

En fin en 1075 cítase la Vía de Villavenazar a Quintanilla. En 1084 el camín de Francos a Tosantos de 1049 ye la primer mención de la ponte de magazos (vide San Millán I nᵘ 102; Albelda nᵘ21; San Millán núms. 369 y 429; San Millán I, nᵘ 259; San Millán II nᵘ 89).

La conclusión ye clara, primero que decayera el trazáu de la calzada romana como oficial camín a Santiago de Compostela que facilitaba l'accesu al Pandu poles proximidaes del puertu de la Brúxula, yá esistíen caminos, carreres, stratas y víes que comunicaben la Rioja y el Pandu al traviés de Grañón, Redecilla, Belorado y Montes de Oca, Atapuerca y Burgos... y que dexaron afitar el camín oficial de los francos al sepulcru de Santiago, per esa zona al sur d'aquella calzada per parte de Santo Domingo de la Calzada y San Juan d'Ortega, como principales artífices d'esti cambéu.

Santo Domingo de la Calzada (García Domingo nació en Viloria de Rioja el 12 de mayu de 1019, foi fíu d'un llabrador llamáu Ximeno García y de la so esposa Orodulce, y finó en “Burgu de Domingo” con 90 años l'añu de 1109). Él acondicionó'l camín presistente (una calzada) pela ciudá que llevaría'l so nome ente Nájera y Redecilla, treslladando la comunicación que cubría la calzada romana más escontra'l sur, por onde trescurre'l Camín de Santiago actual. Con ello Domingo García consolida los caminos yá esistentes con anterioridá pa primar definitivamente'l vieyu accesu al pandu al traviés de los Montes de Oca, como'l meyor camín pa dir de la Rioja a la cabeza de Castiella. Aymeric yá diz cómo realizó'l camín ente Nájera y Redecilla (vide el Codex Calixtinus) por esi trazáu, consolidando'l tráficu de persones y mercancíes por esta reformada calzada.

Ver tamién editar


Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. El Retrospective Inventory - Associated Components, ellaboráu en 2014, puede consultase n'en el sitiu oficial de la UNESCO, na entrada «Routes of Santiago de Compostela: Camín Francés and Routes of Northern Spain», nel apartáu Documentos, nel archivu «Nomination file 669bis» (285 MB), disponible en llinia en: http://whc.unesco.org/es/list/669/documents/. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017.
  3. Juan G. Atienza. La ruta Sagrada. Editorial Robinbook, 1992. ISBN 84-7927-040-3

Enllaces esternos editar

  • Web Oficial de Redecilla del Camino [1]
  • Evolución de la población de Redecilla del Camino dende 1842, INE. [2]
  • Estadístiques básiques de Redecilla del Camino, Informe Caja España 2012 [3]