Belorado

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Belorado ye una llocalidá y un conceyu español perteneciente a la provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Allugáu al este de la provincia, próxima a La Rioxa y na falda de la Sierra de la Demanda, xunto a los Montes de Ayago. Asítiase na contorna de Montes de Oca, partíu xudicial de Briviesca, a 37,3 quilómetros de Burgos. El so principal calce fluvial ye'l ríu Tirón (afluente del Ebro), que naz na Sierra de la Demanda burgalesa. Ye la capital de la subcomarca llamada La Riojilla Burgalesa. En 2016 cuntaba con 1.911 habitantes censaos, según los datos oficiales del INE. [4]

Belorado
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Partíu xudicial Briviesca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Belorado (es) Traducir Luis Jorge del Barco López
Nome oficial Belorado (es)[1]
Nome llocal Belorado (es)
Códigu postal 09250
Xeografía
Coordenaes 42°25′14″N 3°11′25″W / 42.4205°N 3.1902°O / 42.4205; -3.1902
Belorado alcuéntrase n'España
Belorado
Belorado
Belorado (España)
Superficie 130 km²
Altitú 772 m
Llenda con
Demografía
Población 1798 hab. (2023)
- 914 homes (2019)

- 867 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.5% de provincia de Burgos
0.08% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 13,83 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
belorado.org
Cambiar los datos en Wikidata

Según la tradición popular, y paez ser que los muertes arqueolóxiques confirmar, el primitivu pueblu, de fundación romana, tuvo enclaváu nel pandu cercanu na marxe izquierda del Río Tirón que llamen La Mesa, treslladándose al actual allugamientu por razones que se desconocen. Dende esa altiplanicie acolumbrar a la perfeición el pobláu celta, tamién xerme del actual Belorado, allugáu nel términu conocíu como La Muela, a lo cimero del monte que los paisanos llamen Cara del Indiu. Na Edá Media aportó a una plaza importante a la que Alfonsu I d'Aragón concedió fueros.

En 2015, abrió les sos puertes el Muséu de Radiar Comunicación, únicu de la so clase n'España.

En 2015, na aprobación pola Unesco de l'ampliación del Camín de Santiago n'España a «Caminos de Santiago de Compostela: Camín francés y Caminos del Norte d'España», España unvió como documentación un Inventariu Retrospectivu - Elementos Asociaos» (Retrospective Inventory - Associated Components) nel que nel nᵘ 1233 figura la llocalidá de Belorado, con un ámbitu d'elementos asociaos.[2]

El conceyu editar

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyida como conceyu constitucional del mesmu nome nel partíu Belorado, rexón de Castiella la Vieya, cuntaba entós con 1.807 habitantes.

Ente'l Censu de 1981 y l'anterior incorpora a Eterna (09126), Pures de Villafranca (09278) y Quintanaloranco (09285). Ente'l Censu de 1991 y l'anterior, incorpora a Castil de Carrias (09080).

La capital del conceyu ye Belorado, anque'l restu del conceyu entiende trés entidaes llocales menores : que son Eterna , Pures de Villafranca y Quintanaloranco y cuatro llocalidaes: Avellanosa de Rioja, Castil de Carrias, Loranquillo y San Miguel de Pedroso

Clima editar

Belorado tien un clima Cfb[3] (templáu ensin estación seca) según la clasificación climática de Köppen modificada.[4]

   Parámetros climáticos permediu de Belorado nel periodu 1961-2000  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 4.2 5.4 7.4 9.9 13.9 18.0 21.5 20.9 17.8 12.9 7.7 4.9 12.0
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-2000 y de temperatura pal periodu 1961-1991 en Belorado[5] 4 d'ochobre de 2012

Historia de Belorado editar

L'orixe de Belorado ye celta, probablemente autrigón, como demuestra l'arqueoloxía y epigrafía (cercos, teselas hospitales, monedes), anque se configura como villa na Edá Media siendo frontera ente Castiella y Navarra.

Yera'l pasu natural del Valle del Ebro al Pandu y pa controlalo construyóse, a empiezos de Reconquistar, el Castiellu sobre un cuetu a que'l so pie se transladó la población que tuvo'l so orixe al otru llau del ríu en dómina romana.

Les cais del cascu antiguu, estreches y trabancoses, con típicos pasadizos denotan la numberosa población qu'habitó dientro de les sos muralles. Foi plaza fuerte del Cid, como dote de Fernando (primer rei castellanu), al casase con Jimena. Güei del castiellu apenes queda un murallón terrosu dende'l que s'acolumbra una bella panorámica.

L'apoxéu económicu de Belorado foi tempranu como encruz de caminos ente'l valle agrícola y la sierra ganadera, ente reinos distintos que favorecíen a la villa p'atraela.

Nel sieglu X, el primer conde castellanu independiente, como agradecimientu a qu'en Belorado llibráron-y de los fierros con que-y teníen presu'l Rei de Navarra (como diz el poema de Fernán González), concedió a la villa'l privilexu de celebrar mercáu los llunes costume qu'anima inda la Plaza Mayor porticada.

En 1116, Alfonsu I el Batallador (rei navarru-aragonés), concedió-y el fueru y ente los privilexos que recueye, déxa-y celebrar una feria que ye la más antigua documentada na historia d'España; aquel día yá yera importante la Judería al pie del Castiellu que'l so Barriu "El Corru" caltién un aire pintoresco.

El so desarrollu foi n'aumentu y a principios del sieglu XIII, nel reináu d'Alfonsu VIII, por privilexu real pudo'l Conceyu de la Villa usar sellu que legitimara los sos documentos. El so apoxéu previció a lo llargo del sieglu XIII potenciada especialmente por Alfonsu X el Sabiu que nes sos estancies na Villa fíxo-y importantes donaciones.

Pedru I de Castiella, llamáu'l Cruel polos sos detractores y el Xusticieru polos sos partidarios, estimó a los moradores de la villa, el so sofitu na guerra pero tres la so muerte la nueva dinastía castigó a la villa que perdió'l so calter realengu y especialmente a la judería a quien foi gravando con impuestos y trabayos cada vez más humillantes provocando la so diáspora a la decadencia de Belorado.

Los Reis Católicos son el so decretu d'espulsión acabaron per arruinar la. Sicasí quedaron adineraes families de conversos pos equí nació Simón Ruiz Embito, banqueru de Felipe II.

 
Mapa de la llocalidá publicáu en 1868 realizáu por Francisco Coello

Si los Reis potenciaron la villa na Edá Media, na Edá Moderna, Belorado perteneció al Señoríu de los Condestables de Castiella cuntando con importantes families nobiliaries que destacaron n'espediciones a América, nes lletres (beliforano foi'l preceptor de les fíes de Felipe II), y nes ciencies (Hipólito Ruiz dirigío nel sieglu XVIII una espedición científica pa estudiar la flora americana).

Monumentos y llugares d'interés editar

  • Ilesia de Santa María, con interesantes sepulcros. Ye de destacar la capiya xacobea que tien un bon retablu del sieglu XVI.
  • Ilesia de San Pedro, del sieglu XVII.
  • Ermita de La nuesa Señora de Belén, única muerte del antiguu hospital de Pelegrinos. Foi reconstruyida nel sieglu XVIII.
  • Hospital de San Llázaro de la Misericordia, que foi derruido na década de 1980, pa ser sustituyíu por dotaciones pal conceyu.
  • Conventu de San Francisco, güei convertíu en viviendes. Foi fundáu en 1250. Equí detúvose San Bernardino de Siena nel so pelegrinaxe a Santiago de Compostela.
  • Conventu de La nuesa Señora de Bretonera, del sieglu XVI. Habitar les monxes clarises.
  • Plaza Mayor, d'aspeutu típicamente castellanu, asoportalada.
  • Restos del antiguu castiellu,[6][7] que foi una importante fortaleza fronteriza con Navarra y de l'antigua muralla[8] del pueblu.
  • Cueves de San Caprasio. La lleenda cunta que foi equí onde se retiró a faer vida d'ermitañu ésti santu.
  • Ponte de "El Cantar". Belorado cunta tamién con una ponte, camín yá de Burgos, construyíu polos dos santos burgaleses, San Juan d'Ortega y Santo Domingo de la Calzada.

Conxuntu mineru de Pures de Villafranca. Declaráu B.I.C. ( Bien d'Interés Cultural) en febreru de 2011. Trátase del únicu xacimientu visitable turísticame n'España. Hai munches esplotaciones de manganesu n'España, tamién hai munchos xacimientos mineros que se recuperaron pal so usu y esfrute turísticu pero non de manganesu. Muséu de Radiocomunicación Inocencio Bocanegra. Alluga una de les meyores coleiciones públiques de radiu de toa Europa. Vamos Poder danos un paséu a lo llargo de la segunda metá del s. XX ya inclusive periodos anteriores como la Segunda Guerra Mundial. Vamos Poder percorrer la reconstrucción d'una trinchera de la Primer Guerra Mundial que se convirtió, gracies al Reximientu n 1 d'inxenieros de Castrillo del Val, na más grande d'Europa.

Museos editar

Muséu de Radiar Comunicación editar

Asitiáu en plenu cascu urbanu, tratar del xéneru en tol territoriu nacional. Alluga una completa coleición de maquinaria de radiocomunicaciones procedente de diversos llugares del mundu. El 14 d'avientu de 2013 presentábase l'informe que xustificaba que luxu de los decoraos colos que cunta'l Muséu, una recreación d'una trinchera de la 1 Guerra Mundial, ye'l más grande qu'esiste n'Europa. L'edificiu que lu alluga tamién ye singular una y bones se trata del únicu silu restauráu íntegramente n'España. Hai otros espacios d'almacenamientos acondicionaos, tresformaos, rehabilitaos, etc. pero nengunu que caltenga íntegramente tolos sos mecanismos y pueda interpretase tan refechamente la so función.[9]

Fiestes editar

Les Fiestes Patronales de San Vitores celébrense'l 26 d'agostu y les fiestes de Gracies son el primer fin de selmana de setiembre.

La fiesta de la patrona "La Virxe de Belén" ye'l 25 de xineru.

El primer día de fiesta arrincar col Chupinazo, una serie de petardos qu'inauguren les fiestes de dichu añu. Darréu, les peñes desfilen cola banda de Belorado por tol pueblu. El día 25 proclamar a la reina de les fiestes, a les dames y a la dama braniante. Mientres toles fiestes son bien conocíos y siguíos polos mozos los pasacalles nocherniegos, animaos pela banda municipal. A lo llargo de les fiestes les dames y la reina guarden tolos actos (mises, toros, fútbol sala) acompañaes de la corporación del Conceyu.

Tamién ye tradición celebrar la entrada de marzu na Plaza Mayor, onde s'axunten homes del pueblu pa cantar.

La danza editar

Nel añu 1616 los rexidores de la ciudá de Burgos alcuerden llevar pa les fiestes de la capital dances de La Rioxa, ente elles de Belorado. Asina queda reflexáu nel Archivu Municipal de Burgos:

 
Danzadores beliforanos de principios del Sieglu.XX
“que se procure aya danças, ynvinciones de diferentes maneras y que ynbien por las danças a la Rioxa, Belorado, Santo Domingo, Çereço y otros lugares y que bengan algunos bailarines y musicos; lo quarto, que aya cachidiablo y que le vistan de nuebo.”

Belorado y la so contorna tienen una fonda personalidá que s'espresa al traviés de la so danza. Hai una razón fonda, una especie d'honor aldeano, un arguyu de ser danzador. Sentir nel pueblu.

La danza de Belorado y la so contorna tien amás d'un xenuinu conteníu estético, abondos elementos como pa considerala un fechu social”. Nella atopa'l meyor emblema de la identidá comarcal. Dende hai siquier cuatrocientos años la danza formó parte de los rituales festivos de Belorado. De la so importancia dientro de la vida ceremonial de la villa dexa constancia la esistencia d'un cargu municipal, el diputáu de dances, encargáu d'enseñar el baille a los mozos danzadores. Un aspectod y la cuestión, n'absolutu refalgable, ye la estimación monetarizada que de los danzadores tuvo'l grupu social que los sofitó: el pueblu.

La danza manifiéstase como exa fundamental de les fiestes dende'l momentu mesmu del entamu. Hasta los años y tres la notificación festiva, les cuadrielles de mozos interesaes en coyer la danza xubíen al salón de xuntes del conceyu onde tenía llugar el so remate en pública puya. Güei el métodu de asignación foi sustituyíu pol habitual y aséptico procedimientu del pliegu zarráu. A partir d'esi momentu la cuadriella ganadora, xeneralmente un grupu d'amigos, empieza l'ensayamientu so la direición d'un maestru, un antiguu danzador. Ente los protagonistes de la danza y la so audiencia, en principiu tol vecinderu, establezse tamién una rellación de tipu pecuniariu al traviés del pidimientu de mampurres. Asina'l vienres, el día grande de la fiesta, pidir a la entrada de la misa mayor a les moces y pela tarde a los homes a la puerta de los cafés. La cuestación empobinada a les mames de casa acutar pal domingu pela mañana cuando danzantes y gaiteros percuerren baillando les cais de la población mientres pela tarde pídese a los foresteros.

La danza procesional de Belorado se escenifica puramente nes fiestes de Gracies, el primer fin de selmana de setiembre. Nel mediudía de la viéspora, la presencia de los gaiteros na Plaza Mayor, sol balcón del conceyu, funciona por sigo sola como elementu desencadenante d'un tiempu distintu. Espuestos a los güeyos d'un públicu del que formen parte, los danzadores, si son noveles, viven entós la esperiencia decisiva del so tresformamientu en mozos. Dispuestos en dos llinies engarraes de cuatro danzadores caúna, esperen sorielles la señal sel cachibirrio pa empecipiar el baille. L'actuación de los danzadores empecípiase la viéspora de les fiestes, un xueves, col Arranque: un emotivio actu civil que fai rexuntar a tola coleutividá beliforana. Nestos momentos empecipióse'l protocolu pa la so declaración como Bien d'Interés Cultural (B.I.C.) rexonal. Como toles demás dances, empieza con una melodía, la entradilla, que funciona como llamada d'atención pa los baillarinos y concrétase nun saltu colos pies xuntos.

Darréu siguen con un pasu rítmico y uniforme xirando alternativamente a un llau y otru y tocando simultáneamente los pitos. Les tonaes de los pasacalles,a pesar de la so variedá, tienen toes una clara connotación militar.

“Que debiendo mostrar esta Villa su Gratitud y reconocimiento a los señalados veneficios que ha recibido de la mano liveralisima de Dios por intercesión de la Soberana Reyna de los Ángeles, María Ssma de Velen, su Madre y nuestra Protectora y Abogada, particularmente en haber conseguido esta villa y sus vecinos una cosecha decente, librando los frutos de todo infortunio, y de otras calamidades que se han padecido en otros pueblos y comarcas; acordaron se den las mas rendidas Gracias; con función de Yglesia, en el dia veintisiete del corriente, a la ora señalada por costumbre, pasando el aviso político al Venerable Abad y Cavildo de las tres Yglesias parroquiales unidas de ella, afin de qe después de celebrar la Misa Solemne en la de Santa María, con sermón y demás aparato y culto acostumbrado, se traslada la Ymagen del Trono de ella a la Ermita de Nra Sra de su titulo de Belen; y que al dia siguiente que se contaran veintiocho del mismo en celebridad y regocijo de la misma, se tenga una novillada, y por la noche se expidan cohetes, y otros fuegos hasta en cantidad de cinquenta pesos, que se suplirán de los caudales ppcos; como así el coste de la chirimía y danza, según se ha practicado en años anteriores. Así lo acordaron y firmaron de qe doy fe”

El pasacalles y los troqueaos son similares a los de les llocalidaes próximes de la C.A. de La Rioxa.

Un vienres por a la tarde, en setiembre, los danzadores acometen la doble xera de celebrar en nome de la coleutividá la recueya de los frutos y la de conmemorar l'empiezu d'un nuevu ciclu agrícola. La danza combina asina les circunstancies históriques y humanes de cada collecha cola temporalidá de los ciclos estacionales. La procesión empecipiar cola salida de les imáxenes de la ilesia de Santa María, xunto a les ruines del castiellu y los socesivos saludos, les vives, y bailles a caúna d'elles. N'últimu llugar abandona'l templu al Virxe de Belén y la so presencia ye saludái colos habituales toques de campana, cohetes y marches triunfales. Nun clima de gran seriedá los danzadores dediquen dos bailles a la Virxe, unu d'ellos, invariablemente, la Baillada y tres la so interpretación secunden los fritos del cachiburrio: Viva la Virxe de Belén, Viva la Panaderota corriendo y saltando escontra la imaxe de la patrona. Obedeciendo una señal del cachiburrio y al inmediatu soníu de les gaites poner en marcha l'interminable cortexu procesional, colos danzadores baillando ensin interrupción a los acordes invariables, monótonos, de la melodía del pasacalles. El ritual esixe amás que los danzadores acompasen la so marcha a la, más lenta, de los porteadores de les imáxenes polo que, con demasiada frecuencia, vense obligaos a volver a la so busca. Al pasar la comitiva poles places de San Nicolás y Mayor repite la secuencia anterior y al llegara la ermita, fuera yá de los murios proteutores de la vieya muralla, interprétase'l catálogu completu de los bailles. Equí anuévense los avezaos vítores a los santos nuna apoteosis de saltos y carreres. Tres dos hores de procesión y l'escenificación de venti bailles, la Virxe queda acoyida a la so ermita favoreciendo, seique, la llegada d'una nueva primavera.

Interesa dexar constancia agora de qu'a lo llargo del desarrollu procesional báillense puramente dances de pitos (el términu podría tener el so orixe nel nome “piteros”, con que fueron conocíos na contorna los tamboriteros) y que solamente a la fin del treslláu poner en práutica les coreografíes de los trés en que los danzadores utilicen palos, los famosos truquiaus.

Sabemos tamién qu'a lo llargo de la dilatada hestoria de la danza de Belorado producióse un notable amenorgamientu nes sos actuaciones festives. A esti respectu conocemos qu'hasta'l sieglu XVIII los danzadores baillaben amás mientres los díes de los patronos locales, San Juan y San Vitores.

Mentanto, nos últimos años recuperóse'l costume de danzar dientro de la ilesia'l día de la viéspora. Nesti sentíu, y por una vegada, el peligrosu intervencionismu practicáu sobre los aspeutos más vendibles de la cultura popular amosóse afortunáu a devolver a la danza un ámbitu propio y confuso qu'entemecía lo profano y lo sagrao. La tradición sumió de resultes de la famosa Real Orde de 1780 pola que Carlos III prohibía'l concursu de les dances dientro de les ilesies, auqnue enantes, en 1756, l'abá de San Millán yá desautorizara danzar, xugar y comer dientro de la ilesia del prioratu de San Miguel de Pedroso.

Les dances beliforanas estremar en dos tipos: de pitos y de palos o troqueaos

  • Bailles de pitos
Los Brincos, El Pelele, Les Caleyes, La Cascabelada y La Baillada.
  • Troqueaos
Les Oveyines, La Susana y El Ferrador.

Anque los modelos coreográficos presenten notables semeyances, ye fácilmente constatable que nos númberos de palos el grau de teatralización ye mayor, o siquier más evidente coles claves interpretatives remanaes polos modernos espectadores.

El traxe de danzador sufrió un claru procesu de empobrecimiento, hasta'l puntu de que la so vistimienta coincide esencialmente cola de cualquier varón endomingado nos años cuarenta: el pantalón del domingu, la camisa blamca, la faxa y les alpargates de los díes señalaos, y como únicos elementos distintivos el pañuelu de colores na cabeza, les bandes que crucien el pechu y los llazos anoyaos nos brazos. Nes poblaciones importantes, Cerezo y Belorado, producióse, yá antes del empiezu del sieglu XX, la sustitución de les sayas per pantalones blancos y camudáronse les bandes de colores polos avezaos mantones de Mnaila que traíen los quintos dende places del norte d'África. Curiosamente en Belorado la indumentaria destaca inda la distinción ente la viéspora y los demás díes festivos yá que, na xornada previa, los danzadores visten, digamos, de cai.

En Belorado el cachibirrio visti con unos pantalones abombaos de colores vivos, colloráu y mariellu, una faxa corexa de llana pa guardar el dineru y una boina cruciada por una cinta. Nel sieglu XVII, el cachibirrio beliforano cubría la so cabeza con un capirote. El so indumentaria sigue siendo claramente unu de los aspeutos de la so variada personalidá: el de payasu, el de bufón medieval. Pero tamién porta l'atributu de la realeza, de los personaxes capacitaos p'alministrar xusticia: el cetru, la fusta de tires de cueru, n'otros pueblos el rabu disecáu d'un toru.

Demografía editar

Evolución demográfica
1987 1991 1995 1999 2003 2006 2007
2.128 2.183 2.194 2.092 2.079 2.157 2.156

Pedaníes editar

  • Eterna
  • Pures de Villafranca: Convirtióse en reclamu turísticu por trés elementos singulares. Estos son la Devesa de fayes, un parque natural con árboles centenarios y un fuerte valor ecolóxicu; la Cueva de Fuentemolinos, con cuatro quilómetros de desarrollu, la sesta nel mundu poles sos carauterístiques, preparada pa la espeleoloxía que presenta un conglomeráu caliar con formaciones cásticas de hai 35 millones d'años; y l'última atraición turística, les mines de manganesu que fueron esplotaes ente 1844 y 1968
  • Quintanaloranco: Llocalidá asitiada na provincia de Burgos, a 12 quilómetros de Briviesca. Celebra les sos fiestes patronales el 7 d'agostu, día de San Mamés, y les fiestes populares l'últimu fin de selmana del mes d'agostu.
  • Avellanosa de Rioja

Los trés primeros fueron conceyos independientes hasta los años 70. Los trés siguientes yeren pedaníes de los primeres respeutivamente y de la mesma fueren independientes hasta'l sieglu XIX. Nos años 90 xunióse tamién el conceyu de Castil de Carrias, que se quedó despoblado.

Beliforanos célebres editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. El Retrospective Inventory - Associated Components, ellaboráu en 2014, puede consultase n'en el sitiu oficial de la UNESCO, na entrada «Routes of Santiago de Compostela: Camín Francés and Routes of Northern Spain», nel apartáu Documentos, nel archivu «Nomination file 669bis» (285 MB), disponible en llinia en: http://whc.unesco.org/es/list/669/documents/. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017.
  3. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  4. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  5. «Promedios mensuales - Belorado, ESP». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2012.
  6. [1]
  7. [2]
  8. [3]
  9. «Herrera reclama a CaixaBank que s'implique con Burgos y les sos empreses». Diario de Burgos.
  10. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunetu de 2011. Consultáu'l 10 de marzu de 2011.

Bibliografía editar

  • Blanco García, Flor (1973). Belorado na Edá Media: catalogación de documentos medievales de la Rioja Burgalesa.
  • López Bernal, Hipólito. Apuntes históricos de Belorado. Estepa: Imp. d'Antonio Formosu, 1907 (Reprint Belorado: Sociedá y Cultura, 1994)
  • Rufino Gómez Villar, La danza de Belorado. Un exemplu de circularidá cultural. En La danza rioxana. Hestoria, sociedá y llendes xeográfiques, Espiral Folk, Alberite, 2001, páxines 13 a 59.
  • Rufino Gómez Villar, La danza de Belorado y la so contorna: Testos ya imáxenes (Asociación de danzadores de Belorado, 2010)

Enllaces esternos editar