El respetu (del llatín respectus, ‘atención’ o ‘considerancia’) ye «la considerancia y valoración especial que se-y tien a daquién o a daqué, al que se-y reconoz valor social o especial diferencia». Munches formes de respetu basar na rellación de reciprocidá (respetu mutuu, reconocencia mutua, etc.), sicasí, no que se refier al respetu de les persones escontra oxetos, costumes ya instituciones sociales, encontar n'otres considerancies distintes de la reciprocidá.

Signu sobre'l respetu en São João da Barra: Respeite se quer ser respetáu (n'español ‘Respete si quier ser respetáu’).

Acordies con el Diccionariu de la Real Academia Española (RAE), ente otros significaos, el respetu ta rellacionáu cola veneración o l'acatamientu que se fai a daquién, ya inclúi miramientu, considerancia y deferencia.[1]

Tradicionalmente considérase que les muestres de respetu tán rellacionaes con cuestiones morales y étiques, anque en dellos casos tienen que ver con cuestiones llegales y culturales. El términu respeto apaez en diverses disciplines como la filosofía política y otres ciencies sociales como l'antropoloxía, la socioloxía y la psicoloxía.[2]

El respetu nes rellaciones interpersonales empieza nel individuu, na reconocencia del mesmu como entidá única,[3] que precisa y quier entender al otru.[4] Consiste en saber valorar los intereses.

El conceutu de respetu editar

Hai distintos tipos de respetu. Por casu, si falamos de conductores que respeten la llende de velocidá referir a conductores que tienen un comportamientu, nesti casu'l significáu de respetu sería tener un determináu comportamientu: conducir a menos d'una determinada velocidá. Un casu distintu ye cuando se fala de tener respetu por una persona, entós el significáu de respetu referir a adoptar una actitú o sentimientu escontra esa persona, dependiendo de que conducta s'adopte, dizse que s'amosó respetu o falta de respetu.

Tamién ye referíu como: «nun faigas lo que nun quies que te faigan», y «respeta y valora».

Respetu poles persones editar

Ente los pensadores l'afirmación qu'algamó más pesu o influencia ye la incluyida na filosofía de Kant que diz qu'a toles persones débese-yos respetu pol simple fechu de ser persones, o dichu d'otra forma por ser seres racionales llibres.[5] Kant señaló que yera precisu enseñar a temprana edá a los neños el respetu y considerancia del derechu de los demás.[6]

Principiu de respetu o autonomía de les persones editar

Esti principiu basar en dos teoríes éticu-morales[7] que dicen textualmente:

  1. El respetu pola autonomía del individuu, que se sofita esencialmente nel respetu de la capacidá que tienen les persones pa la so autodeterminación en rellación coles determinaes opciones individuales de que disponen.
  2. Proteición de los individuos con defectos o amenorgamientu de la so autonomía nel que se plantega y esixe que toes aquelles persones que sían vulnerables o dependientes resulten debidamente protexíes contra cualquier intención de dañu o abusu per otres partes.

Esti principiu d'autonomía sirvió como base de la bioética dende los aspeutos sociopolíticos, llegales y morales anque non pa garantizar el respetu de les persones nes transaiciones médiques.

El respetu como virtú moral editar

El respetu tamién puede considerase como puntu mediu ente dos estremos por escesu y por defectu.

  1. Por defectu: el mieu, tanto a les persones que lu arrodien como a oxetos o situaciones qu'encara l'individuu, llevándo-y a situaciones d'imposibilidá a realizar determinaos proyeutos o metes, tal el casu de los complexu d'inferioridá complexos d'inferioridá.
  2. Por escesu: l'abusu o desatamañada de les llendes preestablecidos pa un correutu orde y tratu de les persones o situaciones de cada individuu, lo que lleva a conflictos colos otros como tamién la imposición de llendes y/o normes con cuenta de superar la crisis del abusu y restablecer l'orde de los derechos de cada individuu.

Teoría de la reconocencia editar

Nel campu de la filosofía social y práctico, Honneth ta anguaño acomuñáu col proyeutu de revitalizar la teoría crítica per mediu d'una teoría de la reconocencia o teoría de la reconocencia recíproca, que'l so primer esquisa foi esbozáu na so obra La llucha pola reconocencia (edición orixinal alemana de 1992, traducción al castellán de 1997). El trabayu de Honneth consiste n'articular la dimensión descriptiva d'una teoría de la reconocencia cola descripción prescriptiva d'una teoría moral. Pa ello, sofitar na premisa antropolóxica según la cual «l'home solamente ye home ente los homes» (Fichte), ye dicir que la rellación práutica consigo constitúyese nuna rellación col otru. La reconocencia foi primeramente tratáu por Hegel nel so llibru Fenomenoloxía del espíritu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «respetu.» Diccionario de la lengua española . Consultáu'l 30 d'abril de 2017.
  2. «Respetu».
  3. Valores pa vivir.
  4. «El respetu».
  5. «Respect. Stanford Encyclopedia of Philosophy» (inglés). http://plato.stanford.edu/board.html.+Consultáu'l 13 d'abril de 2016.
  6. Kanz, Heinrich. «IMMANUEL KANT(1724-1804)». UNESCO: Oficina Internacional d'Educación, 2001. Consultáu'l 20 d'abril de 2016.
  7. La bioética y la so rellación cola teunoloxía.