Rutherford B. Hayes

Rutherford Birchard Hayes (4 d'ochobre de 1822Delaware (es) Traducir – 17 de xineru de 1893Fremont (es) Traducir) foi un políticu d'Estaos Xuníos, abogáu, líder militar y el 19º presidente de los Estaos Xuníos ente 1877 y 1881. Como presidente, supervisó la yera de la Reconstrucción de los Estaos Xuníos y restauró l'enfotu nel gobierno. Hayes foi un reformista que llevó a cabu a la reforma de la función pública y trató de reconciliar les divisiones heredaes de la Guerra Civil y la Reconstrucción.

Rutherford B. Hayes
19. Presidente d'Estaos Xuníos

4 marzu 1877 - 4 marzu 1881
Ulysses S. Grant - James A. Garfield
Eleiciones: eleiciones presidenciales d'Estaos Xuníos de 1876
16. Presidencia electa de los Estaos Xuníos

2 marzu 1877 - 4 marzu 1877
Ulysses S. Grant - James A. Garfield
Eleiciones: eleiciones presidenciales d'Estaos Xuníos de 1876
32. gobernador d'Ohio

10 xineru 1876 - 2 marzu 1877
William Allen - Thomas L. Young
29. gobernador d'Ohio

13 xineru 1868 - 8 xineru 1872
Jacob Dolson Cox - Edward Follansbee Noyes
miembru de la Cámara de Representantes de los Estaos Xuníos

Vida
Nacimientu Delaware (es) Traducir[1]4 d'ochobre de 1822[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Fremont (es) Traducir17 de xineru de 1893[2] (70 años)
Sepultura Spiegel Grove (en) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Rutherford Hayes, Jr.
Madre Sophia Birchard
Casáu con Lucy Webb Hayes (es) Traducir (1852 – m. 1889)[3]
Fíos/es
Estudios
Estudios Escuela de Derecho Harvard (es) Traducir
Kenyon College (es) Traducir
Llingües falaes inglés[2]
llatín
griegu
Oficiu abogáu, políticu, oficialestadista
Llugares de trabayu Washington DC
Miembru de American Antiquarian Society (en) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército de la Unión (es) Traducir
Graduación xeneral de brigada
Lluchó en Guerra de Secesión
Creencies
Relixón metodismu
Partíu políticu Partíu Republicanu de los Estaos Xuníos
Cambiar los datos en Wikidata

Nativu d'Ohio, Hayes exerció l'abogacía. Convertir n'abogáu na ciudá de Cincinnati dende 1858 hasta 1861. Cuando la Guerra Civil empezó, Hayes dexó una esitosa carrera política pa xunise al Exércitu de la Xunión como oficial. Mancáu cinco vegaes, más gravemente na Batalla del Monte del Sur, ganóse una bona reputación pola so valentía en combate y foi xubíu al rangu de mayor xeneral. Tres la guerra, sirvió nel Congresu ente 1865 y 1867 pol Partíu Republicanu. Hayes abandonó'l congresu pa exercer el cargu de Gobernador d'Ohio; foi escoyíu dos veces, sirviendo dende 1868 hasta 1872, y una vegada más nos años 1876-77. En 1872, Hayes miró'l teléfonu d'Alexander Graham Bell y díxo-y que yera un gran inventu, anque se preguntar quién querdría usalo.[5]

Nun se presentó de nuevu a les eleiciones presidenciales de 1880, calteniendo la so promesa de que nun se presentaría a un segundu mandatu. Hayes morrió d'entueyos d'un ataque cardiacu en Fremont, Ohio en 1893.

Carrera política temprana editar

 
La casa de Delaware na que Hayes pasó la so infancia.

Hayes nació en Delaware, Ohio, el 4 d'ochobre de 1822. Los sos padres fueron Rutherford Hayes (4 de xineru de 1787 Brattleboro, Vermont-20 de xunetu de 1822 Delaware, Ohio) y Sophia Birchard (15 d'abril de 1792 Wilmington, Vermont-30 d'ochobre de 1866 Columbus, Ohio) y foi'l menor de cuatro fíos, sicasí dos d'ellos, Lorenzo Hayes (1815-1825) y Sarah Sophia Hayes (1817-1821) morrieron na infancia. El padre de Hayes morrió primero que Hayes naciera y un tíu, Sardis Birchard, vivió cola familia y fixo de guardián de Hayes. Hayes asistió a la escuela pública y l'Academia Metodista de Norwalk. Graduar nel Kenyon College en Gambier n'agostu de 1842 y de Harvard Law School en xineru de 1845. Foi almitíu na asociación d'abogaos el 10 de mayu de 1845, y empezó la práutica en Lower Sandusky (agora Fremont). Treslladar a Cincinnati, Ohio en 1849 y volvió a entamar la práutica de la llei.

Taba bien xuníu a la so hermana Fanny Arabella Hayes (1820-1856) como se puede var nesta entrada del so diariu:

July, 1856. —My dear only sister, my beloved Fanny, is dead! The dearest friend of childhood, the affectionate adviser, the confidante of all my life, the one I loved best, is gone; ales! never again to be seen on earth.

Serviciu na Guerra de Secesión editar

A pesar de tener cerca de 40 años cuando españó la Guerra de Secesión, Hayes xunióse como voluntariu mientres trés años y foi comisionado como mayor del ventenu tercer reximientu d'infantería voluntariu d'Ohio el 27 de xunu de 1861 a pesar de nun tener esperiencia militar previa. Xubió a Teniente Coronel el 24 d'ochobre de 1861, Hayes foi gravemente mancáu na Batalla de South Mountain mientres comandaba'l ventenu tercer reximientu en Fox Gap cuando una bala de mosquete mancó-y nel brazu esquierdu percima del coldu. La bala quebró-y el güesu pero non lo astilló, lo que precisara una amputación del miembru. Xubió a coronel el 24 d'ochobre de 1862, y tuvo al so mandu a una brigada na Batalla de Cloyd's Mountain. Darréu xubió a xeneral de brigada de los voluntarios el 9 d'ochobre de 1864, mientres la Campaña Shenandoah Valley. Recibió un Brevet a xeneral mayor de los voluntarios el 3 de marzu de 1865.

Serviciu en política editar

Ente que taba en Shenandoah en 1864, Hayes recibió la nominación republicana pal congresu dende Cincinnati. Hayes foi escoyíu y sirvió nel trentenu novenu y cuarentenu congresos dende'l 4 de marzu de 1865 al 20 de xunetu de 1867, cuando arrenunció, siendo nomáu pa Gobernador d'Ohio. Foi gobernador de 1868 a 1872, y un candidatu ensin ésitu na eleición del cuadrigésimo terceru congresu. Foi escoyíu nuevamente gobernador y sirvió dende xineru de 1876 al 2 de marzu de 1877.

Eleición de 1876 editar

 
Votos eleutorales presidenciales por estáu

Hayes convertir en presidente tres los años tumultuosos y llenos d'escándalos de l'alministración d'Ulysses S. Grant. Tuvo una reputación d'honestidá que venía de los sos años na Guerra Civil. Como gobernador d'Ohio, el so escrupulosidad dacuando ablayaba inclusive a los sos aliaos políticos, y punxéron-y el nomatu de "Old Granny". Hayes foi bastante famosu pola so capacidá de nun ofender a naide. Sicasí, el so oponente na eleición presidencial, el demócrata Samuel J. Llomen, yera'l favoritu pa ganar la eleición presidencial y, ello ye que ganó'l votu popular por unos 250.000 votos (con unos 8,5 millones de votantes en total).

Los votos de los colexos eleutorales de cuatro estaos fueron impugnaos polos republicanos. Pa ganar, los candidatos teníen qu'axuntar 185 votos eleutorales: Llomen quedóse curtiu por namái unu, con 184 votos, Hayes llogró 165, con 20 votos representando los cuatro estaos impugnaos. Pa empiorar les coses, trés d'estos estaos (Florida, Louisiana, y Carolina del Sur) taben nel Sur, inda so ocupación militar tres la guerra (el cuartu foi Oregón).

Pa decidir pacíficamente los resultaos de la eleición, les dos cases del Congresu establecieron una comisión eleutoral pa investigar y decidir el vencedor real. La comisión taba constituyida por 15 miembros de dambos partíos: cinco de la Casa (trés demócrates y dos republicanos), cinco del Senáu (trés republicanos y dos demócrates) y cinco de la Corte Suprema: dos xueces propuestos polos demócrates y otros dos polos republicanos y un votu "gonciu" de Joseph P. Bradley, un quintu xuez tamién de la Corte Suprema. Bradley, sicasí, paez qu'actuó como un republicanu de corazón (fuera nomáu pal cargu pol presidente Grant) y de esta manera la decisión siguió les llinies de los partíos: con ocho voto contra siete la Comisión dio la victoria al republicanu Hayes. La decisión causó un gran escándalu na sociedá estauxunidense, nuna dómina na que s'atalantar# que la vida política nacional taba afogada na corrupción. El convencimientu de que la resultancia de les eleiciones decidiérase a puerta zarrada poles cúpules de los dos grandes partíos debilitó considerablemente l'enfotu de los estauxunidenses na so clase política. D'esta manera empecipió la so presidencia Hayes, a quien aína se -y llamó «La so excelentísima fraude».

Presidencia (1877-1881) editar

Como'l 4 de marzu de 1877 yera un domingu, Hayes fixo'l xuramentu de toma de posesión del cargu na Habitación Colorada de la Casa Blanca el 3 de marzu. Realizó'l xuramentu de toma de posesión del cargu de nuevu públicamente'l 5 de marzu nel pórticu esti del Capitoliu d'Estaos Xuníos, y sirvió hasta'l 3 de marzu de 1881.

Política interior y Compromisu de 1877 editar

 
Viñeta satírica por Joseph Keppler que representa a Roscoe Conkling carauterizáu de Mefistófeles, mientres Rutherford B. Hayes pasia agarráu al "sólidu sur" encarnáu nuna muyer. La encabezadura cita a Goethe: "Esi poder a que pertenez, que namái fai lo correcto mientres siempres ta dispuestu al mal."

Nos asuntos d'interior, amás de la reconciliación col Sur, la so alministración foi sobresaliente por dos llogros, dambos amosando la evidencia d'un decidíu presidente en resolver les sos rellaciones col congresu: continuación de monedes (principalmente oru) sofitando'l papel moneda y bonos que financiaron la guerra, y l'empiezu de la reforma del serviciu civil. El primer pasu de Hayes na reforma del serviciu civil foi la publicación d'una orde executiva en xunu de 1877 prohibiendo a los funcionarios federales civiles tomar parte activa na política.

Pero'l so legáu presidencial llindóse, en bona midida, a clausurar el proyeutu de la Reconstrucción, cola retirada de les últimes tropes federales de Florida, Luisiana y Carolina del Sur, precisamente los trés estaos nos que los republicanos pudieren impugnar y repitir los comicios tan irregularmente. Esti repliegue federal dexó que los estaos sureños institucionalizaren nos años siguientes la segregación de los negros y la supremacía de la población blanca que perduraríen hasta la década de 1960. Les promeses d'emancipación completa ya igualdá real de los negros lliberaos por Lincoln, que fueren un compromisu del Partíu Republicanu hasta entós, quedaben archivaes pa siempres. La decisión de Hayes d'acabar cola Reconstrucción respondió al llamáu Compromisu de 1877, pol que'l nuevu presidente aportaba a "faer les paces col sur", lo que se tradució en dexar faer a los antiguos estaos confederaos amás de readmitirlos na Unión, en cuenta de que se peracabara'l fraude eleutoral que lu había lleváu a la Casa Blanca. La delda contraida polos republicanos con quien-yos dexaren faese cola presidencia en condiciones tan irregulares, y el deséu de reconciliación nacional, de pasar páxina a la Guerra Civil almitiendo a los últimos estaos que siguíen fora de la Xunión, pesaron más que los derechos de la población negra lliberada de la esclavitú. La Guerra Civil quedaba definitivamente tras, pero a cambéu, el partíu de Lincoln acababa de blindar el poder de los supremacistas blancos.

Política esterior editar

En 1878 Arxentina y Paraguái solicitáron-y a Hayes actuar como árbitru pa definir les sos llendes nel Chaco Boreal depués de la guerra de la Triple Alianza ente Arxentina, Brasil y Uruguái contra Paraguay. Hayes laudó en favor de la posición paraguaya, lo que lo fixo popular nesi país. En gratitud a esti fallu, un departamentu paraguayu (Presidente Hayes) y la so ciudá capital (Villa Hayes) fueron bautizaos asina nel so honor.

El laude arbitral del presidente Rutherford Hayes, emitíu'l 12 de payares de 1878 –que resolvió la cuestión de llendes cola Arxentina–, ente otres considerancies, dicía: “dase agora a conocer que yo: “Rutherford B. Hayes, Presidente de los Estaos Xuníos d'América, dempués de tomar en debida considerancia les diches esposiciones y documentos fehacientes, xulgo: que la dicha República del Paraguay tien los títulos perfectu y llegal a la posesión del dichu territoriu aldericáu ente'l Pilcomayo y ríu Verde y de Villa Occidental asitiada ente ellos, y de consiguiente concedo a la dicha República del Paraguay el territoriu na vera occidental del ríu del mesmu nome, ente'l ríu Verde y el Brazu principal del Pilcomayo, incluyendo Villa Occidental”.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.rbhayes.org/hayes/biography/. Cita: He was born October 4, 1822, at Delaware, Ohio, [...]. Data de consulta: 30 xunetu 2022.
  2. 2,0 2,1 2,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p32341.htm#i323401. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. Puchta, Herbert; Stranks, Jeff (2010). «It'll never happen», English in Mind (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 76. ISBN 9788483237908.