San Esteban de Litera

conceyu d'Uesca

San Esteban de Litera (Sant Isteban de Litera n'aragonés, Sant Esteve de Llitera en catalán) ye un conceyu y llocalidá español de la provincia d'Huesca perteneciente a la contorna de la Litera, comunidá autónoma d'Aragón. Asitiar a 83,2 km de Huesca. Tien una área de 71,90 km², con una población de 527 habitantes (INE 2009) y una densidá de 7,33 hab/km². El códigu postal ye 22512.

San Esteban de Litera
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia d'Uesca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Esteban de Litera (es) Traducir Fernando Sabes Turmo
Nome oficial San Esteban de Litera (es)[1]
Nome llocal San Esteban de Litera (es)
Códigu postal 22512
Xeografía
Coordenaes 41°54′18″N 0°19′37″E / 41.905°N 0.32694444444444°E / 41.905; 0.32694444444444
San Esteban de Litera alcuéntrase n'España
San Esteban de Litera
San Esteban de Litera
San Esteban de Litera (España)
Superficie 71.897187 km²
Altitú 420 m
Llenda con
Demografía
Población 620 hab. (2023)
- 270 homes (2019)

- 265 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.28% de provincia d'Uesca
0% de Aragón
0% de España
Densidá 8,62 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sanestebandelitera.es
Cambiar los datos en Wikidata

Nome editar

Nos documentos antiguos apaez citáu como "Sancti Stephani" que, por evolución fonética en dómina tardorromana, dio orixe a la voz "santistebe de llitére" col que se conoz na variedá del dialeutu ribagorzanu que falen los naturales del llugar. Na visita ad limina, en 1622, del obispu Serra lléese:

  • Ecclesia parrochialis Sancti Stephani de la Litera (cum sua suffraganea de Vinomas), cum suo rectore et 19 beneficiatis
  • "Ilesia parroquial de SANCTI STEPHANI DE LA LLITERA, cola so sufragánea de Vinomas, col so rector y 19 beneficiaos"

La denominación "Santistebe" ta recoyida nel mapa dedicáu a la denominación en fala llocal nel Atles Llingüísticu de la Península Ibérica (ALPI).

La segunda parte del nome fai referencia a la contorna de "La Litera" (La Litera) a la que pertenez. La voz "Litera", procede del llatín, de la pallabra "lectuaria", que tien que ver col sustantivu "lectum". D'esta miente la veneración del primer santu del cristianismu, llamáu Esteban, dio orixe al nome de la población y p'estremala de les numberoses poblaciones cola denominación de "San Esteban" dende tiempos antiguos conocer en castellán como "San Esteban de Litera" y nesta llingua ye'l so únicu nome oficial, anque nun sía'l qu'usen los sos habitantes. "Sant Esteve de Llitera" ye la denominación en catalán, bien distintu fonéticamente de la forma oral y llocal de "Santistébe de Llitére", pronunciáu d'esta miente polos falantes de la variedá llocal del ribagorzanu, mesma del llugar. Nesta forma autóctona de pronunciación caltién la "-i" del xenitivu singular de sanctus, -i. El nome orixinariu de "Esteban" procede del griegu "stephanus", que dio orixe primeru a la pronunciación de la "v" labiodental del fonema "ph" y que darréu perdió esi calter labiodental.

La xeografía, que va xubiendo de los doscientos metros d'altitú en Binéfar escontra los mil nel Castiellu de la Mora en Peralta del Sal y San Quílez, frente a los llanos de Purroy de la Solana, fizo que dende antiguu viérase esta contorna con estratificaciones en forma de llitera, de llechu.

Xeografía editar

Llocalidaes editar

La población de San Esteban de Litera ta asitiada nel estremu sur del antiguu Condáu de Ribagorza, que perteneció mientres los sieglos XV y XVI a los Duques de Villahermosa hasta la so desapaición como condáu con xurisdicción propia.

San Esteban de Litera ye una población asitiada na marxe esquierda de la cuenca del ríu Cinca. El so términu municipal toma tierres de la cuenca del ríu Sosa y de los ribayos que rieguen les tierres de les poblaciones abandonaes de Pelegriñón (cat. Pelegrinyó), na cartografía en castellán, pero que na fala local recibe la denominación de Palagriñó y Rocafort.

Pel norte llenda colos términos d'Azanuy-Alins y Peralta de Calasanz; pel este con Alcampell –l'aldega abandonada de Palagriñó pertenez al términu municipal de Alcampell, ente que l'aldega abandonada de Rocafort pertenez al propiu San Esteban de Litera– y Tamarite de Litera; pel sur la partida de Binafelda de San Esteban de Litera llenda col términu municipal de Binéfar y pel oeste llenda con Almunia de San Juan y Monzón.

La contorna de La Litera foi considerada como una tierra ensin delimitación xeográfica exacta, hasta que pola Llei 25 de 2002 de les Cortes d'Aragón creóse oficialmente dicha contorna con una superficie de 733,90 Km² y una población de 18.666 habitantes, con capital alministrativa en Binéfar y capital históricu-cultural en Tamarite de Litera.

Dende esa fecha San Esteban de Litera pertenez a dicha contorna xunto colos conceyos de Albelda, Alcampell, Altorricón, Azanuy-Alins, Baélls, Baldellou, Binéfar, Camporrells, Castillonroy, Esplús, Peralta de Calasanz, Tamarite de Litera y Vencillón. La contorna llinda al norte cola contorna de Ribagorza, al oeste con El Cinca Mediu, al suroeste con El Baxu Cinca y al este cola provincia de Lleida.

San Esteban de Litera, eclesiásticamente, perteneció a la diócesis de Lleida hasta la última reestructuración de les diócesis pola Santa Sede en que pasó a depender de la nueva de Barbastro-Monzón.

D'antiguo la cabeza de partíu xudicial foi Tamarite de Litera. La estación de ferrocarril más cercana foi Binéfar y agora, al tar cerraos los sos servicios, ye Monzón y la parada más cercana del AVE atópase en Lleida. La carretera nacional más cercana pasa por Binéfar, que xune Tarragona con San Sebastián. Pola contorna de Binéfar ta proyeutada l'Autovía Huesca-Lleida.

Historia editar

Atopáronse restos nel Valle del Sosa y en Olriols, que denotan los primitivos poblamientos. El segundu xacimientu esta entá en fase d'investigación, a pesar de que s'atoparon cantidá de materiales depositaos nel Muséu Provincial y na Casa Parroquial de Binéfar.

Sabemos que cerca de San Esteban hubo munches poblaciones que sumieron o fueron abandonaes polos sos moradores, munchos de los cualos fueron morar a la villa. Ésti sería'l casu de Olriols (nome popularizáu gracies a los documentos xeneraos nel BOE por cuenta de la construcción de la Canal y Cataluña; na fala llocal de Santistebe pronúnciase El Riol, los tamaritanos llámenlu Alriols. Na visita ad limina, en 1622, del obispu Serra apaez ORIOLS –Ecclesia parrochialis de Oriols, cum suo rectore, "Ilesia parroquial de Oriols, col so rector"–, Vinomás, Maimó, Rocafort, Pelegriñón (variante na fala viva Palagriñó), Alcaná, etc.

Probablemente'l nome de la villa provién de la denominación del primitivu castiellu, dedicáu al protomártir San Esteban (Sanctus Stephanus), güei en ruines, pos tan solo caltiénse un torrexón.

Tomáu polos musulmanes, al igual que'l restu de les villes y llugares literanos, Sancho Ramírez recuperar de forma esporádica nel añu 1064 y perderíase probablemente trés años dempués. Nel 1089 ye reconquistáu de nuevu pol mesmu Sancho Ramírez y va quedar incluyíu dientro de les llendes del llamáu "Reinu de Monzón". De nuevu va perder poles continues incursiones musulmanes, intentando recuperalo Pedru I d'Aragón, anque va ser el so fíu Alfonsu I d'Aragón el que nel añu 1107 va poner cercu a la población y tamién a Tamarite. Una nueva algara musulmana va faer que se pierda de nuevu pa ser definitivamente reconquistada por Ramón Berenguer IV el Santu ente los años 1143 y 1149.

Pasamos al reináu de Pedru IV, mientres el cual San Esteban volverá adquirir un ciertu protagonismu al entablar dichu rey negociaciones con Doña María de Portugal, vilba de Don Fernando d'Aragón, señora de Albarracín, pa llevar a cabu un tratáu pol cual San Esteban y Tamarite seríen apurríes a cambéu del señoríu de Albarracín.[2] De xacíu que tou llevar a cabu ensin cuntar pa nada con dambes poblaciones, pos el rei disponía lo qu'él creía conveniente pal reinu d'Aragón, ensin consultar a los afeutaos.

San Esteban, sigui dando nome a la parroquial que s'edificó fora del castiellu, na cortil de la población y que foi consagrada nel añu 1450. Nel añu 1585 nes cortes de Monzón y Binéfar la guardia del rei Felipe II d'España allugar na población, lo que supunxo tou un acontecimientu naquelles feches. Cuntaba naquellos momentos la villa con 150 vecinos.

Tuvo que sufrir los horrores de la guerra de 1642 y la tarrecible peste bubónica apaecía nel 1648, que s'enllargó ocho años, abrasando la llocalidá.

Política llocal editar

Últimos alcaldes de San Esteban de Litera editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 José Isidro Meler Til[3] Ind.
1983-1987 José Isidro Meler Til Til PAR
1987-1991 Enrique Latorre PAR
1991-1995 José Isidro Meler Til PP d'Aragón
1995-1999 Jaime de Sales PAR
1999-2003 José Isidro Meler Til PP d'Aragón
2003-2007 Jaime de Sales PAR
2007-2011 Fernando Sabés Turmo[4][5] PSOE
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[6]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 1 6 6 7
PP 2 1 1
CHA 2 -
PAR 2 -
Total 7 7 7 7

Demografía editar

Evolución demográfica
1900 1910 1930 1940 1950 1960 1970 1978 1991 1996 2001 2004 2007 2008
- - - - - - - - 689 658 600 562 497 550

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

  • Capiya de San Roque, asitiada na cai San Roque, dientro d'un edificiu que foi d'antiguo Hospital y dempués Covento. Nel sieglu XVIII, 1739, dichu hospital taba dotáu con 33 escudos de plata contabilizaos na diócesis de Lleida.
  • Ermita de San Isidro, na paraxa de Fueses.
  • Ilesia parroquial de San Esteban "Sancti Stephani"
  • Capiya de Santiago *

Capiya de la Virxe de la Cama, asitiada na antigua Casa Laplana.

  • Capiya de Casa Salas, qu'allugó un cuadru del pintor Mengs.

Monumentos civiles editar

  • El Sifón del Sosa (perteneciente a San Esteban de Litera y Almunia de San Juan).
  • La Ponte Perera
  • La torre del Castell
  • Cases infanzonas: Case Falces, Case Falces, Casa Rasu, Casa Otto, Case Callén, etc.

Paisaxes y llugares de San Esteban de Litera editar

San Esteban cunta con cantidá de llugares recónditos que pueden ser visitaos, por casu Rocafort o San Cosme Y San Damián.

Montes de San Esteban editar

  • La sierra de Castillo *

La sierra de San Salvador

  • La sierra Navella
  • Les Beates
  • La sierra El Pilaret
  • La roca de l'águila *

La roca foradada

  • La roca del elefante

Deportes editar

O.D. San Esteban de Litera

El pueblu cunta con un campu de verde de fútbol once, con dos pistes de petanca, un campu de fútbol sala-basket y un polideportivu.

Fiestes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Gutierrez de Velasco, A. (1957). «Tamarite y San. Esteban de Litera en cuenta de Albarracín. Unos documentos importantes pa la hestoria d'Aragón». Argensola.  Citada en Gutierrez de Velasco, A. (1961). «Les fortaleces aragoneses ante la gran ofensiva castellana na guerra de los dos Pedros». Revista de Historia Jerónimo Zurita (12-13):  páxs. 7-39. 
  3. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  4. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  5. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia d'Huesca». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca_provincia/2015/06/14/alcaldes_todos_los_municipios_provincia_huesca_366896_1101026.html. 
  6. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 13 d'agostu de 2012.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar