San Viteiru[3] o San Viteiro[4] (San Vitero n'español) ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[5]

San Viteiro
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Vitero (es) Traducir José Tola Ramos
Nome oficial San Vitero (es)[1]
Códigu postal 49523
Xeografía
Coordenaes 41°46′32″N 6°20′54″W / 41.775528°N 6.348347°O / 41.775528; -6.348347
San Viteiro alcuéntrase n'España
San Viteiro
San Viteiro
San Viteiro (España)
Superficie 64.23 km²
Altitú 866 m[2]
Llenda con San Vicente de la Cabeza, Rabanales, Alcañices, Rábano de Aliste, Viñas, Figueruela de Arriba y Mahíde
Demografía
Población 447 hab. (2023)
- 287 homes (2019)

- 229 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,96 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Atópase allugáu na contorna d'Aliste, al oeste de la provincia de Zamora y cerca de la frontera con Portugal. El conceyu ta formáu pol territoriu correspondiente a los términos d'El Poyo, San Cristóbal de Aliste, San Juan del Rebollar, San Viteiro y Villarino de Cebal.

Llocalización y datos xeográficos editar

El conceyu de San Viteiru ta allugáu na contorna denomada Aliste, nel noroeste de la provincia, a 68 km de Zamora capital. La llinia fronteriza con Portugal atópase a namái 12 quilómetros.

  • Altitú: 875 metros.
  • Llatitú: 41º 47' 57" N
  • Llargor: 006º 17' 41" O

Nel términu municipal atópense les llocalidaes d'El Poyo, San Cristóbal, San Xuan del Rebollar, San Viteiru y Villarinu de Cebal.

San Viteiru tien una superficie de 64,05 km².

Historia editar

El caltenimientu de restos arqueolóxicos como un xatu prerromanu -magüetu- y un miliario -la "Milla VI"- de la calzada romana del "Itinerariu XVII" de Antonino que xunía Astúrica y Braccara Augusta,[6] que cruciaba les contornes zamoranes de La Carbayeda y Aliste, muestra la esistencia de poblamientu nel términu de San Viteiro dende dómina prerromana. Sicasí, l'allugamientu actual del miliario nun ye l'orixinal, yá que la vía romana entraba n'Aliste por San Pedro de les Ferreríes y siguía pa cruciar el ríu Mazanes en Moldones escontra Portugal. Sía que non, tamién pueden reparase en delles cases de la llocalidá restos de cercos romanos, lo que probaría la presencia romana na actual llocalidá o la so redolada más cercana.

Na Edá Media, tres la nacencia del Reinu de Llión nel añu 910, el términu de San Viteiro quedó integráu nel mesmu,[7] sufriendo tres la independencia de Portugal, en 1143, los conflictos que surdieron ente los reinos lleonés y portugués pol control de la contorna de Aliste.

Yá na Edá Contemporánea, cola creación de les actuales provincies en 1833, San Viteiro foi adscritu a la provincia de Zamora y la Rexón Lleonesa,[8] quedando integráu cola creación de los partíos xudiciales n'abril de 1834 nel d'Alcañices,[9] fechu que s'enllargó hasta 1983, cuando foi suprimíu'l mesmu ya integráu nel Partíu Xudicial de Zamora.[10]

En redol a 1850, el conceyu de San Viteiro tuvo la so principal ampliación, al integrar nel so términu les llocalidaes de San Cristóbal de Aliste, San Juan del Rebollar y Villarino de Cebal.[11] Sicasí, el so estensión actual tomar en 1970, cuando la pedanía d'El Poyo, que s'integrara en redol a 1850 nel conceyu de Viñas,[12] segregóse del mesmu pa pasar a formar parte del conceyu de San Viteiro.[13]

Demografía editar

Con una población de 253 habitantes na llocalidá (INE 2016),[14] qu'aumenta hasta los 600 habitantes considerando los pueblos que dependen alministrativamente del mesmu, lo que supón una densidá de 9,37 hab/km².

Gráfica d'evolución demográfica de San Viteiro ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en cinco nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2016 según l'INE.[15]

Nucleu de población Población
San Viteiro 253
San Xuan del Rebollar 182
El Poyo 60
San Cristóbal 39
Villarinu de Cebal 9

Patrimoniu editar

El so cascu urbanu caltién muestres de la so arquiteutura tradicional en piedra, siendo los sos principales edificios la ilesia parroquial de San Víctor, de la que destaca'l so pórticu, y la ermita del Cristu del Campu. D'especial mención son el toru prerromanu y el miliario, dambos asitiaos na plaza principal y xunto a la ilesia.

Redolada Natural editar

Dispón de notables paraxes naturales, dada la so proximidá a la Sierra de la Culiebra.

Gastronomía editar

Na gastronomía de San Viteiro destaquen especialmente les sos carnes, que intégrense dientro de la marca calidable de Xata de Aliste.[16]

Fiestes editar

Al pie de el so ermita celebren dos romeríes con notable relevancia comarcal, una'l 19 de marzu, San José, y la otra, el día de la Esaltación de la Santa Cruz, el 14 de setiembre.

Feria del Pollín Zamoranu-Lleonés editar

Amás cunta con un importante recintu ferial onde se celebra añalmente dende 1998 la "Esposición monográfica raza zamoranu lleonesa" y la "puya de buches".[17] Dichu eventu ta entamáu pola asociación Aszal y la collaboración de distintes entidaes como la Diputación de Zamora.[18][19] Nesta esposición inclúyense diverses actividaes, los dos principales son un concursu morfolóxicu que reconoz a los meyores exemplares de la raza y la puya de pollinos, pero amás hai charres de divulgación sobre la raza, paseos n'animales domados, venta de toa clase d'artículos rellacionaos con esti animal como productos cosméticos, carambelos de lleche de pollina, publicaciones sobre la raza, etc.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/san-vitero-id49209.
  3. https://tierraalantre.wordpress.com/2010/08/10/que-facemos-cola-toponimia-de-zamora/
  4. http://www.furmientu.org/01Documentos/9999991El%20llumbreiru10.pdf páxina 4
  5. San Vitero na páxina web de la Diputación de Zamora
  6. Un tractor balta por accidente'l miliario romanu de San Vitero
  7. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Llión. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior. La xénesis de la monarquía portuguesa fixo necesaria una delimitación fronteriza qu'estremaría rexones con similitud socio-económiques, polítiques y culturales, conformándose como zones de frontera. […] Los conflictos rematen a principios del XIII, cuando Nuño de Zamora, posiblemente Nuño Froilaz, repuebla Castro de Alcañices y los lleoneses controlen Aliste, en conquistando temporalmente dellos castiellos de la zona trasmontana oriental. La llinia fronteriza va quedar asina afitada hasta los nuesos díes»
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  10. Real Decretu 529/1983, de 9 de marzu, pol que se determinen los Partíos Xudiciales de cada provincia, a considerar a efeutos de les eleiciones de Diputaos provinciales.
  11. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: San Vitero
  12. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: El Poyo
  13. Decreto 3049/1970, de 8 d'ochobre, pol que se deniega la segregación del anexu de Vega de Nuez y apruébase la del anexu d'El Poyo, del Conceyu de Viñas, pal so agregamientu posterior al de San Vitero, de la provincia de Zamora.
  14. Institutu Nacional d'Estadística.
  15. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 12 de febreru de 2017.
  16. Tenral de Aliste: Datos téunicos de la marca. Zona xeográfica de producción
  17. Aszal.
  18. La feria del pollín zamoranu-lleonés acueye una demostración d'ensayamientu
  19. San Vitero prepara la llegada de cientos de turistes a la feria del pollín

Enllaces esternos editar