Santiago Rafael Luis Manuel José María Derqui Rodríguez (21 de xunu de 1809Córdoba – 5 de payares de 1867Corrientes) foi un políticu arxentín y el cuartu presidente de la Nación Arxentina, el primeru en gobernar la Confederación y Buenos Aires, yá xuníos como la Nación Arxentina, dende xurar de la Constitución. El so curtiu gobiernu —unos dieciocho meses ente 1860 y 1861— terminó col so arrenunciu al cargu depués de la derrota de la Confederación Arxentina na batalla de Pavón.

Santiago Derqui
Presidente d'Arxentina

5 marzu 1860 - 4 payares 1861
Justo José de Urquiza - Juan Esteban Pedernera
diputáu d'Arxentina

Vida
Nacimientu Córdoba21 de xunu de 1809[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Corrientes5 de payares de 1867[1] (58 años)
Familia
Fíos/es Manuel Derqui
Estudios
Estudios Universidá Nacional de Córdoba
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáu, diplomáticupolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Creencies
Partíu políticu Partido Federal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Juventud editar

Fíu de Manuel José Derqui y García, y Ramona Rodríguez y Orduña, nació en Córdoba'l 21 de xunu de 1809, siendo bautizáu Santiago Rafael Luis Manuel José María Derqui Rodríguez n'honor al so padre y güelu, militares d'orixe gaditano - concretamente de Tarifa - anque d'ascendencia italiana, descendiente de Jacome Derqui (D´Erchi) de Paeta, nacíu en 1679 en Xénova, banqueru y armador de buques. En recibiendo instrucción privada, como yera corriente ente les families acomodaes de la dómina, realizó estudios cimeros nel prestixosu colexu de Monserrat na mesma ciudá. Ente 1826 y 1831 cursó estudios de derechu y filosofía, y el 22 d'avientu d'anguaño graduóse como abogáu pola Universidá Nacional de Córdoba. Llogró la cátedra de derechu públicu pocos años más tarde; sería eventualmente tamién caderalgu de filosofía y vicerrector de la Universidá.

Entamos de la vida política editar

Simpatizante de la invasión del xeneral José María Paz a la so provincia en 1829, editó'l periódicu oficialista "El Cordobés". Cuando Paz foi prindáu en 1831, pidió en nome del gobernador interín Mariano Fragueiro pola vida del xeneral, anque probablemente Estanislao López non quería executar. Pero Paz túvo-y bien estimosu, y acompañar na cárcel de Santa Fe, como'l so principal contautu col esterior.

Tornó a Córdoba en 1833, y foi escoyíu llexislador provincial; llegó a presidir la llexislatura mientres la gobernación de José Vicente Reinafé. Intentó la espulsión del obispu Lascano, pero ésti abellugóse en La Rioxa y dende ellí escomulgar. Pero Derqui nin siquier respondió.

El 7 d'agostu de 1835, el gobernador Reinafé foi depuestu pol congresu de la provincia, acusáu xunto col so hermanu del asesinatu del caudiellu federal Facundo Quiroga en Fuécara Yaco. Nel so reemplazu la llexislatura empobinada por Derqui escoyó a Pedro Nolasco Rodríguez, pero'l so parentescu colos Reinafé y el fechu de que nun los escorriera pol crime motivó la oposición de Juan Manuel de Rosas; pa la formación d'un nuevu gobiernu foi electu Derqui, quien designaría'l tribunal que finalmente condergó a los Reinafé.

La figura de Derqui, un destacáu antirrosista qu'escontra públiques la so crítiques al gobiernu porteño, nun satisfixo a Rosas, que deseyaba un home más allegáu al so perfil en Córdoba, influyó na realización de nueves eleiciones pa consagrar al coronel Manuel López, alies Quebracho; cuando les fuercies d'ésti prindaron a trés de los hermanos Reinafé, Derqui foi acusáu de neglixencia y complicidá colos asesinos y unviáu a Buenos Aires como prisioneru.

Oposición a Rosas editar

 
Santiago Derqui (1860).

Foi puestu en llibertá pocu más tarde, y se exilió na Banda Oriental; foi secretariu del gobiernu de Fructuoso Rivera, y exerció el periodismu. Rivera designar en 1840 como unviáu a la provincia arxentina de Corrientes, onde axustó col gobernador Pedro Ferré la firma d'un tratáu d'alianza contra'l centralismu porteño de Rosas.

Quedar en Corrientes como ministru de gobiernu de Ferré, y cuando a mediaos d'añu llegó'l xeneral Paz y foi nomáu xefe del exércitu de la provincia, afixo con él les sos responsabilidaes. Identificar col pensamientu federal de Ferré, que centraba la cuestión federal na navegación de los ríos y la cuestión de l'aduana de Buenos Aires.

A principios de 1841 robló una alianza col gobernador santafesino Juan Pablo López, que se pasara de bandu a destiempu. Dende abril de 1841, amás, editaba'l periódicu oficialista “El Nacional Correntino”. Asistió como asesor lletráu de Paz a la batalla de Caaguazú. En 1842 acompañó a Ferré a Paraná, cuando Paz invadió Entre Ríos, y de quedó nesa provincia como ministru de gobiernu del nuevu gobernador, el mesmu Paz. Pero como ésti tuvo que sacupar la provincia, terminó nuevamente exiliáu en Montevideo.

Tornó a Corrientes a fines de 1843, unviáu por Rivera a roblar un tratáu colos nuevos caudiellos unitarios de la provincia, los hermanos Madariaga. Quedar por segunda vegada en Corrientes, dedicáu al periodismu políticu. Tuvo problemes con Juan Madariaga, que pretendía casase con Modesta García de Cossio, con quien Derqui casar en 1845, y que-y daría'l so primer fíu al añu siguiente: Manuel Derqui. Esta enemistá fixo que'l gobernador Joaquín Madariaga alloñar de la provincia en socesives misiones diplomátiques: robló una alianza col presidente paraguayu Carlos Antonio López, y xestionó el Tratáu d'Alcaraz col gobernador entrerriano Justo José de Urquiza. Abellugar en Brasil dempués de la derrota de batalla de Vences, y depués tornó a Montevideo.

La Confederación Arxentina editar

En 1852, tres la cayida de Rosas y la firma'l 31 de mayu d'esi añu del alcuerdu de San Nicolás, Urquiza asumió como líder provisional de la Nación. Sicasí, la provincia de Buenos Aires nun ratificaría'l tratáu, lo que llevó a la so separación de la Confederación.

Urquiza, al cargu de les rellaciones esteriores de la Confederación, unvió a Derqui en misión especial al Paraguái. Foi delegáu por Córdoba al congresu constituyente de Santa Fe en 1853, del cual ocupó la vicepresidencia, y foi unu de los signatarios de la Constitución Nacional Arxentina.

En 1854 foi designáu pa la cartera de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública por Urquiza; poco más tarde pasaría a ocupar la d'Interior, na que permanecería mientres tol gobiernu de Urquiza. Desenvolvió una actividá intensa y de corte fuertemente ilustráu, promoviendo la creación de colexos, l'apertura d'una imprenta na Universidá de Córdoba, reglamentando la enseñanza y l'educación de los indíxenes, nomando la comisión encargada de la redaición unificada de los códigos xurídicos nacionales, instituyendo la primera Corte Suprema de Xusticia de la Nación y proyeutando la construcción d'una llinia ferroviaria hasta Santiago de Chile.

Foi amás unviáu con frecuencia como interventor a les provincies, onde la so enllargada aición ganára-y conocíos. Foi interventor federal en Santa Fe en 1856 y na provincia de San Juan dos años más tarde, pa solucionar la crisis empecipiada col asesinatu del caudiellu Nazario Benavídez, y que desaguaría na guerra con Buenos Aires, que remató na Batalla de Cepeda y el Pactu de San José de Flores. Pola so puxanza y llealtá —magar nun cuntar col carisma personal de los caudiellos de la dómina— Urquiza preferir a Mariano Fragueiro y Salvador María del Carril como candidatu a la so socesión. En 1860 foi electu como socesor de Urquiza, y asumió la presidencia'l 5 de marzu d'esi añu, acompañáu pol xeneral Juan Esteban Pedernera.

Presidencia editar

 
Sillón presidencial utilizáu por Santiago Derqui; anguaño nel Muséu del Bicentenariu.

Derqui asumió la presidencia en Paraná; la provincia d'Entre Ríos fuera federalizada mientres la presidencia de Urquiza, pero en 1860 había reasumido la so soberanía, dexando como territoriu federalizáu namái la ciudá de Paraná. La capital entrerriana establecer en Concepción del Uruguay, y Urquiza foi nuevamente escoyíu gobernador.[2]

El nuevu presidente yera un home capaz y aportunante, pero dicíase que tenía arranques d'actividá febril, alternaos con periodos d'inactividá casi absoluta; inclusive s'afirmó qu'espachaba la so correspondencia y papeles oficiales dende la cama.

El panorama de concordia nel qu'asumió Derqui resultó namái aparente. Les rellaciones con Buenos Aires, nes qu'ésti desempeñara un papel fundamental como ministru de Urquiza, nun yeren males. Bartolomé Mitre, quien fuera electu gobernador del Estáu de Buenos Aires por eses feches, axustó con Derqui los cambeos a la constitución deseyaes pa reincorporar la provincia a la Confederación.

Urquiza esquerábase constantemente nes cuestiones de gobiernu, y Derqui decidió que, pa poder faer una política autónoma, namái podía cuntar con un aliáu poderosu: el gobiernu porteño. Por eso robló con ésti un nuevu conveniu en xunu de 1860, pol que Buenos Aires caltenía'l manexu de l'Aduana por un tiempu determináu, pero comprometer a apurrir 1 500 000 pesos mensuales a la Confederación, ya inclusive incorporó dos de los ministros d'ésti –incluyíu'l de Facienda, clave neses circunstancies– al so gabinete nacional.[3]

Urquiza aguantar a lo que consideró cesiones escesives a los intereses porteños y entabló negociaciones independientes con Buenos Aires. Les xuntes trilaterales del 9 de xunetu d'esi añu ente Derqui, Urquiza y Mitre pa celebrar l'aniversariu de la Independencia resultaron desaxeradamente tirantes.

A cambéu del sofitu de Mitre, Derqui respondió por la creación de sucursales del Bancu de la Provincia de Buenos Aires nel interior y l'empléu de la moneda porteña na aduana, la principal fonte d'ingresos de la ciudá porteña y un bien acobiciáu pol gobiernu nacional.

Dellos autores esplicaron estos xestos amistosos de resultes de la so común pertenencia a la masonería.[4]

D'alcuerdu a lo establecío pol Pactu de San José de Flores producir en 1860 la reforma constitucional; una convención provincial propunxo una serie de reformes, que fueron aceptaes a llibru zarráu pola Convención Nacional axuntada al efeuto y promulgaes por Derqui el 18 d'ochobre d'esi añu. Ente los cambeos introducíos destácase'l cambéu del nome del país, que pasó de "Confederación Arxentina" a "Nación Arxentina", anque na práutica –yá que s'oficializó tamién esi nome utilizó'l términu "República Arxentina". Esanicióse la disposición que declaraba a Buenos Aires como capital de la Nación, una y bones la mesma afitaríase por una llei del Congresu; llindóse un tanto l'autoridá nacional sobre'l gobernadores y les constituciones provinciales, y acutóse a les provincies toa'l poder non delegáu pola Constitución nel gobiernu federal, más el que s'haber acutar a la de la so incorporación. Tamién se prohibieron les diferencies fiscales ente aduanes.[5]

Rotura con Buenos Aires editar

El 16 de payares les rellaciones con Buenos Aires volvieron enterriase pola rebelión na provincia de San Juan, liderada por Antonino Aberastain, que s'empecipió col asesinatu del gobernador José Antonio Virasoro; Domingo Faustino Sarmiento, ministru de Mitre, non yá financió y entamó la revolución, sinón qu'aplaudió l'asesinatu na prensa.[6]

Derqui designó al gobernador de la provincia de San Luis, el xeneral Juan Saá como interventor federal en San Juan. Saá arrodió a los remontaos na batalla de Requexada del Pocín, el 11 de xineru de 1861 y amenorgar. Aberastain implicó a Sarmiento na rebelión, y dos díes más tarde foi fusiláu.[7]

El gobiernu y la prensa de Buenos Aires –que festexaren la muerte de Virasoro– esixeron a Derqui el castigu de Saá y la reposición de los lliberales nel gobiernu sanjuanino. Mitre calificó l'episodiu como "l'últimu estertor de la barbarie y la violencia."[8]

Les rellaciones ente Buenos Aires y el gobiernu nacional cortáronse abruptamente, y los ministros porteños retirar del gobiernu.[9] El gobiernu porteño dexó de pagar les contribuciones –que taba cumpliendo con muncho retrasu– a que se comprometiera, colo cual pensaba afogar económicamente a la Nación.[10]

En Mendoza asocedieron fechos entá más graves, pero non d'orixe políticu: el 20 de marzu de 1861, un terremotu destruyó por completu la capital,[11] que tuvo de ser reconstruyida a curtia distancia.[12]

La crisis en San Juan, la superioridá de la so posición económica y los relativos ésitos del so aliáu Taboada convencieron a Mitre d'ignorar los trataos polos que Buenos Aires reincorporárase a la Nación y tratar de forzar una nueva Organización Nacional, empuesta per Buenos Aires.[13]

Gracies a les promeses de Derqui de respetar la llei eleutoral porteña —feches cuando entá les sos rellaciones con Mitre yeren cordiales— los diputaos de la Provincia de Buenos Aires fueron escoyíos por circunscripciones uninominales, tal como disponía la llei porteña.[14] Pero'l 13 d'abril, los diputaos porteños fueron refugaos por nun haber sío escoyíos según la llei nacional. Darréu retiráronse tamién los senadores electos, y Mitre anunció que nun realizaría nueves eleiciones.[15]

La batalla de Pavón editar

 
La batalla de Pavón.

A principios de 1861, el gobernador cordobés Mariano Fragueiro ganó una revolución na so contra, pero la provincia quedó envolubrada nel caos. El nuevu gobernador —aliáu de los porteños— invadió San Luis, acusando al gobernador Saá pola muerte de Aberastain.[16] Ante'l requerimientu de Derqui de que caltuviera la paz con San Luis, el gobernador respondió que nun tenía derechu a entemetese nos asuntos internos de la so provincia.[17]

Derqui reaccionó con rapidez: llogró que'l Congresu declarara'l estáu de sitiu y l'intervención federal en Córdoba, instalándose él mesmu nesa provincia, que'l so gobiernu asumió; foi l'únicu casu na hestoria arxentina d'una intervención federal dirixida por un presidente. De siguío encargó a Urquiza y a los demás gobernadores entamar les milicies provinciales y preparar pa la guerra.[18] Y aína dedicóse a fortalecer al so partíu y entamar un exércitu en Córdoba, con tropes de les provincies del interior. Llegó a axuntar 9000 homes, que caltuvo sol so mandu hasta'l momentu de partir escontra'l frente de combate.[19]

Derqui declaró a la provincia de Buenos Aires en sedición, y el 6 de xunetu, el Congresu autorizaba al presidente a usar la fuercia pa reprimir al gobiernu rebalbu de Buenos Aires y suxetar a la obediencia de la llei común.[20]

Mitre púnxose al frente del exércitu porteño: quería la guerra de toes toes, yá que creía cuntar con fuercies abondes pa trunfar.[21]

Sicasí, Urquiza intentó por tolos medios nun llegar a un nuevu enfrentamientu y afaló a Derqui d'arrenunciar de la guerra; pero ésti poner al mandu del exércitu nacional.[22] Aun así, siguió axustando con Mitre per mediu de socesivos mediadores. Magar l'actitú belicista de Mitre, convencer de que Derqui quería mover y reaccionó airáu cuando supo que Derqui consideraba a Saá como candidatu a asocedelo nel mandu en casu de que se retirara del mandu del exércitu, en cuantes que caudiellu, Urquiza fixo prevalecer el so propiu interés percima del nacional.[23]

El 17 de setiembre tuvo llugar la batalla de Pavón; les fuercies porteñas taben meyor armaes y más disciplinaes que les nacionales, y la so inferioridá numbérica nun paecía escesiva: 15 400 porteños contra 17 000 nacionales.[24] La caballería nacional arolló les dos ales de los porteños, pero gracies a una hábil estratexa la columna central de la infantería porteña facer con gran parte de l'artillería de los sos enemigos y soportó la turniada. Ensin utilizar la so reserva formada poles meyores fuercies entrerrianas– Urquiza abandonó'l campu de batalla, y dos díes depués crució'l ríu Paraná, tornando a Entre Ríos.[25]

Disolución del gobiernu nacional editar

Mitre retirar escontra San Nicolás, como dos años antes; namái dellos díes dempués convencióse del so trunfu, non debíu al resultáu bélicu sinón a la retirada de Urquiza.[26] Mentanto, Derqui trataba d'axuntar les sos tropes en Rosario; cuando supo que nun lo llograría, el 5 de payares abandonó tou y fuxó a Montevideo nel buque inglés Ardent. Nunca robló un arrenunciu, malapenes una carta personal a Pedernera, na que-y pidía qu'iguara con Urquiza y revirtiera la situación.[27]

Pedernera asumió'l gobiernu, mientres les fuercies porteñas ocupaben Rosario y unviaben dende ellí delles divisiones escontra l'interior, lo que llevaría a la deposición d'ocho gobernador llexítimamente electos.[28] El xeneral Venancio Flores destruyó al restu del exércitu federal na Matanza de Cañada de Gómez,[29] y nos primeros díes d'avientu entró na ciudá de Santa Fe.[30] Dellos gobernadores desconocieron al gobiernu nacional,[31] y ente los primeres tuvo Urquiza, que declaró la ciudá de Paraná reincorporada a la so provincia y apurrió la escuadra nacional al gobiernu de Mitre.[32]

El 12 d'avientu, cuando faía yá dellos díes que la mayor parte de los llexisladores abandonaren Paraná, Pedernera declaró en receso el gobiernu nacional.[33]

Gabinete de ministros editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Santiago Derqui
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Juan Gregorio Pujol
Salustiano Zavalía
Severo González
5 de marzu de 186022 de payares de 1860
15 d'avientu de 186029 de mayu de 1861
29 de mayu de 18615 de payares de 1861
Ministeriu de Rellaciones, Esteriores y Cultu Emilio de Alvear
Francisco Pico
Nicanor Molinas
José Severo de Olmos
5 de marzu de 186014 d'avientu de 1860
14 d'avientu de 18606 de febreru de 1861
6 de febreru de 1861 - 3 de xunetu de 1861
3 de xunetu de 1861 - 5 de payares de 1861 (interín)
Ministeriu de Guerra y Marina Benjamín Victorica 5 de marzu de 18605 de payares de 1861
Ministerio de Facienda Tomás Arias
Norberto de la Riestra
Vicente del Castillo
14 de marzu de 186011 d'agostu de 1860
11 d'agostu de 18606 de febreru de 1861
6 de febreru de 18615 de payares de 1861
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública José Severo de Olmos 5 de marzu de 18605 de payares de 1861

Últimos años editar

Vivió humildemente en Montevideo hasta 1864; les estrechures que pasó inducieron al Canciller del gobiernu de Mitre, Rufino de Elizalde, a ayudar a tornar a Corrientes. Cuando'l mariscal Francisco Solano López invadió por sorpresa la ciudá n'abril de 1865, Derqui negar a empresta-y sofitu, lo que lo llevó a la cárcel de volao. Cuando la ciudá foi reconquistada poles tropes arxentines, volvió a la cárcel por sospechosu de collaborar cola invasión. Al salir, zarrar na so casa pa siempres.

El 5 de payares de 1867 morrió en Corrientes na probeza más estrema; sía por enemistá personal col obispu de la diócesis —el mesmu Benito Lascano a quien espulsara de Córdoba 37 años antes— o pola imposibilidá de sufragar los gastos del funeral, los sos restos permanecieron dellos díes insepultos hasta qu'una moción popular llogró que se-y soterrara nel campusantu de Corrientes. Anguaño los sos restos fuelguen na Parroquia La Santísima Cruz de los Milagros, en Corrientes (Capital).

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 13608289. Apaez como: Santiago Derqui. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Bosch, Beatriz (1991). Historia d'Entre Ríos editorial=Plus ultra, páx. 217-219.
  3. Páez de la Torre, Carlos (1984). El derrumbe de la Confederación, páx. 194-203.
  4. «Santiago Derqui (1860-1861)». Presidencia de la Nación Arxentina.
  5. Scobie, James (1964). La llucha pol afitamientu de la nacionalidá arxentina: 1852-62. Hachette, páx. 264-271.
  6. Juárez, Roberto. Sangre en San Juan. 
  7. Bataller, Juan Carlos. «muerte_de_aberastain.php La muerte de Aberastain (1861)». Fundación Bataller. Archiváu dende l'muerte_de_aberastain.php orixinal, el 24 d'ochobre de 2008.
  8. Lorenzo, Celso Ramón (1994). Manual d'historia constitucional Arxentina. Juris, páx. 319.
  9. Páez de la Torre (1984): 229-231.
  10. Cisneros, Andrés, y Escudé, Carlos. «L'asesinatu del gobernador de San Juan, José Virasoro (payares de 1860). La so repercusión nes rellaciones ente los gobiernos de Buenos Aires y la Confederación Arxentina». Historia Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina.
  11. Campana, Carlos (19 de marzu de 2008). «1861: l'añu que Mendoza sumió». Diariu Los Andes. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2009.
  12. Romanu, Aníbal Mario (25 de marzu de 2010). «Mendoza y el terremotu de 1861». Diariu Los Andes. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  13. Scobie (1964): 334-336.
  14. Páez de la Torre (1984): 231-232.
  15. Páez de la Torre (1984): 235-237.
  16. Núñez, Urbano (1980). Historia de San Luis. Plus ultra, páx. 493-495.
  17. Páez de la Torre (1984): 241-242.
  18. Scobie (1964): 334.
  19. Bischoff, Efraín (1979). Historia de Córdoba editorial=Plus ultra, páx. 241-242.
  20. Páez de la Torre (1984): 246.
  21. Scobie (1964): 353.
  22. Páez de la Torre (1984): 248-250.
  23. Páez de la Torre (1984): 253-258.
  24. Páez de la Torre (1984): 258-259.
  25. Ruiz Moreno, Isidoro J. (2005). El misteriu de Pavón. Claridá, páx. 85-92.
  26. Scobie (1964): 357.
  27. Ruiz Moreno (2005): 125-138.
  28. Scobie (1964): 358-360.
  29. Ruiz Moreno (2005): 179-181.
  30. Gianello, Leoncio (1986). Historia de Santa Fe. Plus ultra, páx. 304-305.
  31. Scobie (1964): 371.
  32. Ruiz Moreno (2005): 193-196.
  33. Ruiz Moreno (2005): 232-235.

Enllaces esternos editar