Serrato

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Serrato ye una llocalidá y conceyu[3] español asitiáu na parte meriodional de la contorna del Guadalteba, na provincia de Málaga, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Cañete la Real, El Burgo, Ronda y Cuevas del Becerro. Pol so términu municipal escurre'l ríu Guadalteba.

Serrato
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España[1]
Nome oficial Serrato (es)[2]
Códigu postal 29471
Xeografía
Coordenaes 36°53′18″N 4°58′28″W / 36.888333333333°N 4.9744444444444°O / 36.888333333333; -4.9744444444444
Serrato alcuéntrase n'España
Serrato
Serrato
Serrato (España)
Altitú 560 m
Demografía
Población 447 hab. (2023)
- 240 homes (2019)

- 237 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
montecorto.es
Cambiar los datos en Wikidata
CEIP Blas Infante de Serrato.
Ilesia de Nuestra Señora del Rosariu.
Serrato.

El conceyu serrateño foi creáu'l 19 d'avientu de 2014 por segregación del términu municipal de Ronda,[3] convirtiéndose asina nel númberu 103 de la provincia de Málaga. Dende l'añu 1999 yá gociaba de cierta autonomía al concede-y el réxime d'entidá llocal autónoma (o ELA).[4]

Historia editar

Los sos oríxenes asitiar na dómina neolítica, onde pequeñes comunidaes agrícoles asitiáronse por cuenta de la fertilidá de les sos tierres, siendo sicasí más importantes los periodos romanu y árabe, tal que atestigüen los restos de la villa romana de Serrato y el castiellu de Ortegícar.

El 27 d'agostu de 1994 tuvo llugar un referendu na daquella pedanía rondeña de Serrato, onde la gran mayoría de los vecinos amosaron la so voluntá de ser autónomos. Concedióse-y el réxime d'entidá llocal autónoma en mayu de 1999 y, a la fin, en 2014 convertir nun conceyu dafechu independiente de Ronda.[3]

Tradiciones editar

La Candelaria
Hestoria

Esta fiesta propia del conceyu de Serrato (Málaga) realizar a principios del mes de Febreru[ensin referencies], concretamente'l primer fin de selmana de ésti. El motivu pol que se fai nestes feches ye porque ésta ye la dómina na que se produz baltar de les olivares. El so orixe remontar a los entamos del pueblu[ensin referencies].

¿En qué consiste?

Tol pueblu, tanto neños, mozos como adultos, axuntar nun espaciu abiertu. Equí asítiase tol ramón recoyíu polos componentes de l'Asociación Xuvenil 6 d'Avientu según por otres persones que tamién quieran collaborar[ensin referencies]. Una vegada que yá tán tolos invitaos, esto ye, toes aquelles persones que quieran participar nesta tradición quema'l ramón. Esto da llugar a una enorme foguera que sirve p'apangar el fríu ivernizo. Amás, tolos asistentes suelen llevar tou tipu de carnes pa cocinales colos rescoldos del fueu. Pa toes aquelles persones que nun quieran cocinar la so comida o prefieran otru tipu d'alimentos, hai a la so disposición una barra con refrescos y comíes (filetes, chorizos, ensaladillas, tortielles de pataques, etc). Tou esto ta amenizado por un equipu de música[ensin referencies].

Lo especial d'esta tradición ye que consigue axuntar a tolos Serrateños y Serrateñas, tantu los que s'atopen nel pueblu como aquellos que tán lloñe d'él. Y facer nuna nueche máxica de fogueres, bailles, rises y xuegos[ensin referencies].

Los Tostones
Hestoria

Esta fiesta propia del conceyu de Serrato realizar a finales del mes d'ochobre y principios del mes de payares coincidiendo casi tolos años cola ponte d'El motivu pol que se fai nestes feches ye porque ésta ye la dómina de les castañes. El so orixe remontar a los entamos del pueblu[ensin referencies].

¿En qué consiste?

De nuevu tol pueblu participa nesta tradición. A diferencia de l'anterior, nos Tostones les persones axuntar de forma más individual, esto ye, suelen quedar colos sos grupos d'amigos o les sos families pa merendar nun llocal de dalgún d'ellos[ensin referencies]. Una vegada que yá tán tolos asistentes empiecen a turrar les castañes pa come-y les acompañaes de chocolate caliente que preparen primeramente. Amás, munches vegaes non solo axúntense pela tarde sinón que la tradición foise ampliando hasta la llende de que munches persones realicen una especie de barbacoa yá sía pela mañana o pela nueche. Tou esto ta acompañáu por música Cita riquida}}.

Per otru llau, dende va unos años el Conceyu de Serrato o l'Asociación Xuvenil 6 d'Avientu, encargar de realizar una merienda con castañes, chocolate y tou tipu de dulces caseros pa tol pueblu. Esta celébrase nel Salón d'Usos múltiples de la llocalidá[ensin referencies].

Lo especial d'esta tradición, al igual que “La Candelaria” ye que consigue axuntar a tolos Serrateños y Serrateñas, tantu los que s'atopen nel pueblu como aquellos que tán lloñe d'él. Y facer nuna tarde de cafés, chocolates, castañes y dulces na que nunca falten les rises y bailles de los sos asistentes[ensin referencies].

Día de la Vieya

Fiesta de gran tradición nesti conceyu y bien quería y visitada por munchos pueblos estremeros. El día más cercanu al 19 de marzu (festividá de San José) y festivu na llocalidá.

El día de la Vieya ye una singular fiesta onde tolos serrateños y serrateñas según visitantes mover hasta'l campu onde se pasa una xornada festiva con comida y bébora y cerrando el día cola quema d'un moñecu onde por nome recibe'l vieyu o la vieya. El Prau Medina ye'l llugar onde se celebra esti eventu qu'asemeya a les romeríes o fiestes camperas que se faen n'Andalucía.

Nesta xornada familia y amigos axuntar nel Prau Medina onde preparen tinglaos o mini carpes y un gran surtíu de comíes típiques de la llocalidá. Carnes y chacinas de les matances pa barbacoes, aperitivos, vinos y los meyores postres ente los que s'atopen la torta de azucar y roscos fritos. Tamién disponen d'una carpa con barra y musica en direutu o DJs que amenizan la xornada hasta altes hora de la madrugada.

El día remata cola quema d'un moñecu fechu de cañes y trapos vieyos asemeyando un octogenario que con esti exerciciu quier dicir que quemamos lo malo del añu.

Xeografía editar

Serrato atópase arrodiáu poles sierres de Ortegícar, los Merinos, Juan Pérez y el Almorchón, ente los ríos Guadalteba y el de las Cuevas del Magüetu[ensin referencies].

Clima editar

El conceyu ta allugáu nuna zona de la provincia de Málaga que puede denominase como mediterraneu subcontinental, con branos llargos y calorosos ya iviernos curtios y fríos[ensin referencies]. Dellos datos destacables:

Precipitaciones: 700 l/m²

Demografía editar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2014 Serrato cuntaba con 500 habitantes censaos, de los cualos 255 yeren homes y 245 muyeres.[5]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Serrato ente 2004 y 2014
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Política editar

La Entidá Llocal Autónoma de Serrato crear nel añu 1999 y hasta'l 30 de xineru de 2015 que pasu a ser conceyu independiente.

1999-2003:

D. Alcalde-Presidente: Francisco López Llabrara (P.S.O.E.)

Dª.Mª del Rosario Alcalá Arias (P.S.O.E.)

D. Antonio Hormigo Codes (P.S.O.E.)

D. Javier Mora Codes (P.S.O.E.)

D. Cristóbal Gil Pérez (G.I.L.)

2003-2007:

D. Alcalde-Presidente: Francisco López Llabrara (P.S.O.E.)

Dª. Mª del Rosario Alcalá Arias (P.S.O.E.)

D. Antonio Hormigo Codes (P.S.O.E.)

D. Antonio Puntiverio Hormigo (P.S.O.E.)

Dª Concepcion Galvan Rodriguez(P.S.O.E.)

2007-2011:

D. Alcalde-Presidente: Francisco López Llabrara (P.S.O.E.)

Dª. Mª del Rosario Alcalá Arias (P.S.O.E.)

D. Antonio Hormigo Codes (P.S.O.E.)

D. Antonio Puntiverio Hormigo (P.S.O.E.)

D. Antonia Codes García (P.S.O.E.)

2011-2015:

D. Alcalde-Presidente: Francisco López Llabrara (P.S.O.E.)

Dª Mª del Rosario Alcala Arias (P.S.O.E)

D. Antonio Hormigo Codes (P.S.O.E)

D. Antonio Puntiverio Hormigo (P.S.O.E)

Dª Maria Rosas Romero(P.S.O.E)

Dende'l 30 de xineru de 2015 como conceyu:

D. Alcalde-Presidente: Francisco López Arana ( P.S.O.E )

Dª Mª del Rosario Alcalá Arias (P.S.O.E)

D. Antonio Hormigo Codes (P.S.0.Y)

D. Antonio Puntiverio Hormigo(P.S.O.E)

Dª Maria Rosas Romero(P.S.O.E)

D. Fernando Lopez Arana (P.S.O.E)

Dª. Dolores Jimenez Floríu (P.S.O.E)

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Noroeste: Cuevas del Becerro Norte: Cañete la Real Nordeste: Cañete la Real
Oeste: Cuevas del Becerro y Ronda   Este: El Burgo
Suroeste: Ronda Sur: Ronda Sureste: El Burgo