Shah Jahan I (1592-1666) foi'l constructor del Taj Mahal, fíu del Emperador Jahangir y de la so esposa Bibi Bilqis Makani (Jodh Bai), princesa rajput de Marwar (Jodhpur); de fechu la so güela paterna yera tamién una princesa hindú rajput de Amber (Jaipur), polo que'l setenta y cinco per cientu de los sos antepasaos yeren príncipes hindús. Gobernó ente 1627 y 1658, cuando'l so fíu Aurangzeb lo confinó nel Fuerte d'Agra.

Sha Jahan
5. emperador mogol (es) Traducir

19 xineru 1628 - 31 xunetu 1658
Jahangir (es) Traducir - Aurangzeb
Vida
Nacimientu Fuerte de Lahore (es) Traducir15 de xineru de 1592[1]
Llingua materna persa
Muerte Fuerte de Agra (es) Traducir22 de xineru de 1666[2] (74 años)
Sepultura Taj Mahal
Familia
Padre Jahangir
Madre Taj Bibi Bilqis Makani
Casáu con Kandahari Begum (1609 – )
Mumtaz Mahal (es) Traducir (1612 – 1631)
Izz-un-Nisa (es) Traducir (1617 – 1666)
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Mughal dynasty (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes persa[4]
árabe
Idioma chagatai
Indostánicu
Oficiu monarca
Creencies
Relixón islam
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres gran parte del so reináu, hasta 1648, la so capital foi Agra y dempués camudóse a Delhi, cuando la reconstrucción del Shahjahanabad, el Fuerte de Delhi, otra de les sos grandes obres. Pero recordar ensin dulda como quien mandó llabrar el célebre tronu del Pavu real y llevantó el Taj Mahal, ensin escaecer la Mezquita de los Vienres de Delhi, los xardinos de Shalimar en Lahore, la Mezquita que lleva'l so nome en Sind y la tumba de la so fía favorita Jahanara, xoyes úniques de la civilización komol.

Niñez, mocedá y familia editar

Sha Jahan nació en xineru de 1592 col nome de Khurram na ciudá de Lahore, cuando entá reinaba'l so güelu Akbar, a que la so esposa Ruqaiya Begum, princesa mogola prima hermana del so maríu, encargóse-y el cuidu del neñu, anque se sabe pocu de la so vida nel harén. Comoquier tien de tenese en cuenta que'l so padre Jahangir llogró'l tronu 1605, a la muerte de Akbar, en parte sofitáu poles muyeres del harén: les vilbes de Akbar, Ruqaiya y Salima, y la so güela Hamida, madre de Akbar.

En 1607, a los dieciséis años foi prometíu a la futura Mumtaz Mahal, fía de Asaf Khan y sobrina de la esposa favorita del so padre, Nur Jahan, quien con esti matrimoniu esperaba faese cola llealtá del príncipe Khurram, que poco dempués foi designáu herederu del Imperiu; sicasí'l casoriu nun se realizó hasta 1612. Mientres el reináu de Jahangir Nur Jahan va convertir nel poder detrás del tronu y los cargos y fortuna que consiguiera pal so padre y hermanu fueron oxetu de fuertes crítiques ente la nobleza cortesana.

Según el costume Khurram foi tomando otres esposes, primero una princesa persa safávida, Kandahari Begum; depués de la boda con Mumtaz Mahal, casó con otra noble musulmana, Izz un-Nisa Begum, y finalmente paez contraer matrimoniu con dalguna princesa rajput pero nun hai datos seguros al respeutu. De fechu ye importante sorrayar que Mumtaz Mahal (1593- 1631) foi la madre de tolos sos fíos y fíes históricamente destacaos y ensin dulda la so esposa favorita.

En 1615 Khurram encabezó l'exércitu mogol nuna campaña contra'l llevantín Raxa Amar de Mewar, del clan rajput de Sisodia, y llogró una destacada victoria; Amar ye consideráu l'últimu Marajá llibre de Mewar y a otru día a la derrota suicidóse dexando la pretensión al tronu al so fíu Karan. Ente los hindús corrió la voz de que Khurram taba malditu por haber emburriáu al suicidiu quien yera un pariente políticu, pos poles sos venes corría abondosa sangre rajput. A pocu de la victoria l'Emperador Jahangir dio a Khurram el títulu de Sha Jahan y alzar al rangu más altu de la nobleza del reinu.

Nur Jahan, la so madrasca, va cometer un pasu en falsu en 1620, cuando favorez el casoriu de la so propia fía d'un matrimoniu previu al imperial con Shahryar, el más nuevu de los hermanascos de Kurru. Atribuyir en parte a esta boda'l que Kurru remontar contra'l so padre en 1622, tarreciendo ser movíu de la primogenitura, que per otra parte faltaba de ser un costume komola.

Sicasí Jahangir nun s'amosó demasiao rigorosu para col so fíu, llindándose a alloñar de la corte, posiblemente l'emperador sabía que los sos otros fíos faltaben de la brillantez de Shah Jahan.

Gobiernu editar

Shah Jahan foi coronáu en febreru de 1628, col sofitu de suegru Asaf Khan, quien caltuvo a raya les aspiraciones de la so propia hermana y emperatriz viuda Nur Jahan.

Mientres el so reináu produció un cierta torna a la ortodoxa musulmana, inclusive prohibió que se llevantaren o restauraren templos hindús d'alcuerdu a la Sharia, floriaron les sectes sufies y los festivales musulmanes convertir nos eventos más importantes de la corte; dos veces per añu la corte pagaba pelegrinaciones a la Meca.

En 1629 entartalló la postrera revuelta de los nobles afganistanos, liderada por Khan Jahan Lodi gobernador de Malwa, y anque ésta nun llogró trescalar los cimientos del poder imperial, la frontera del Deccan va siguir siendo conflictiva y l'emperador va volver ellí reiteradamente pa llograr la sumisión de los sultanatos de Bijapur y Golconda.

Depués dedicóse a asegurar otres fronteres internes del imperiu. El casu del pequeñu reinu rajput de Baglana ye un exemplu de la política imperial; puerta del Deccan, pagaba tributu a los mogoles, pero él amestar dafechu y nesti casu'l so Raxa convertir al islamismu, daqué absolutamente inusual hasta entós. En territorios del Sind estableció un mayor control sobre la diversidá de tribus. Dempués ocupóse de los rajputs Bundela de Orchha; pagaben tributu dende la dómina d'Akbar, con Jahangir fueron importantes nobles del imperiu; el nuevu herederu de Orchha xubió al tronu contemporáneamente con Shah Jahan y alloñóse d'él poles presiones relixoses imperiales. Shah Jahan afaró la ciudá, llogró una enorme ayalga y los Bundela sometiéronse. Pero dempués y ensin permisu imperial, los Bundela atacaron Gond; Shah Jahan invadió Orchha nuevamente en 1635 y escoyó el mesmu un nuevu Raxa. Siguió la campaña y ocupó Chanda, el fuerte de los Gond, imponiendo un mayor control mogol en toa esta frontera sur.

En 1632 espulsó a los portugueses de Hugli, Bengala, porque los acusaben de piratería, colo que los lusitanos sumieron de la provincia, pero fueron sicasí reemplazaos por franceses ya ingleses, pos los europeos apoderaben el comerciu marítimu de llarga distancia.

Nel Deccan enfrentó finalmente a los estaos musulmanes subsistentes: Bijapur, que yera territoriu habitáu por marathas y con gobiernu musulmán y Golconda, otru Sultanatu, yera'l gran productor de diamantes y qu'ocupaba aproximao'l mesmu territoriu que la so capital va ser Hyderabad; dambos aportaron en 1636 a que la moneda y l'oración del vienres fueren dedicaes a Shah Jahan y a pagar un ingente tributu añal.

Escontra 1640 l'emperador decidió recuperar Samarcanda y Bukara, tierra de los sos antepasaos timuridas, de los uzbecos, cuando una guerra civil ente ellos dio-y la oportunidá. Sicasí la campaña a la llarga demostróse un fracasu y la única ganancia concreta foi un ciertu dominiu sobre la provincia sur de Balkh, dexando les ciudaes del antepasáu Tamerlan en manes uzbeques.

Otru fracasu foi reconquistar de Qandahar de manes perses; Shah Jahan llograr en 1638 pero los safávidas reconquistar en 1648 y a pesar de tres campañes posteriores permaneció nes sos manes, coles consiguientes perdes pal exércitu mogol.

A los pies del Himalaya conquistó Srinagar y Garhwal, dambos reinos rajputs; tamién nel baxu Tibet, Baltistan, un reinu musulmán, tuvo d'aceptar que la oración lleer a nome de Shah Jahan.

Nel Brahmaputra los principaos de Kuch Behar y Kamrup xixilaben la frontera nordés, pero'l postreru aliar a los assanos Ahom, lo que llevó a una guerra en contra los postreros. Remataría cola reconocencia de la independencia d'Assam-Birmania.

L'imperiu paecía estabilizáu escontra 1647, ye verdá qu'hubiera fames en 1630/1 y que los gastos n'alministración, exércitu y corte yeren enormes, pero'l sistema de recaldación aguantaba y dicíase que la riqueza en metales y piedres precioses del Emperador yera la mayor del mundu. Per otra parte ye ciertu que se desdexaron les ciencies aplicaes y que l'armamentu del exércitu nun s'anovó.

Respectu de la nobleza mientres el so gobiernu, paecen tener mayor influyencia la musulmana, yá sía d'oríxenes turcos, afganistanos, turanios –centru d'Asia- o perses, respectu de la hindú, representada polos grandes Maharajas de Jaipur -entá Amber-, Mewar, Jodhpur –entá Marwar-, y Gaur. Sumáronse entós a la corte dellos nobles de rangu menor d'orixe Deccaní: musulmanes y marathas. Per otra parte nótase ciertu relajamiento na disciplina y la visión endiosada del emperador per parte d'estos grupos poderosos; la mesma adhesión al Islam tradicional torgaba l'endiosamientu del Emperador.

Mientres los sos últimos años fuéronse formando ente la nobleza dos partíos, el lliberal a la cabeza el so primoxénitu Dara Shikoh y el conservador empobináu pol so tercer fíu, Aurengzeb. Les simpatíes del primeru para cola relixón hindú, que dicía monoteísta, nun-y ganó a Dara el favor de la musulmana; per otra parte yera un pésimu guerreru.

Aurangzeb nun tenía bona rellación col so padre y cuando foi unviáu a lluchar nuevamente al Deccan dispuestu a incorporar Golconda al Imperiu, refartaba al so padre pola falta de sofitu y alloñáronse inevitablemente. Posiblemente l'últimu actu soberanu de Sha Jahan foi ordenar a Aurangzeb a volver Delhi.

En 1657 Shah Jahan careció y empezó la guerra de socesión ente los hermanos Aurangzeb, Muhammad Shuja, Murad Bakhsh y Dara Shikoh, esti postreru acusáu popularmente d'apoderar al so padre. Los otros dos hermanos fueron refugaos na llucha. Finalmente Aurangzeb, esperimentáu xeneral na guerra del Deccan, avanzó escontra Agra en 1658, onde tomó prisioneru a Shah Jahan y coronóse.

Sha Jahan terminó la so vida presu n'Agra xunto a la so fía favorita Jahanara Begum.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Lahori, Abdul Hamid: Padshah nama.
  • Khan, Inayat: Shah Jahan nama (el nome de Sha Yaján), una historia de la corte de Sha Yaján.
  • Bhimasen: Nushka i Dilkhusha
  • Bernier, Francois: Travels in the Mogal empire (1656-1668), revisáu por V. A. Smith. Oxford: Archibald Constable, 1934.
  • Tavernier, Jean Baptiste: Travels in India [1889], traducíu y editáu por V. Ball, 2 volumes. Macmillan, 1925.
  • De Laet, Joannes: The empire of the great mogol. Bombay, 1928.
  • Mundy, Peter: Travels of Peter Mundy in Asia, editáu por R. C. Temple. Londres: Hakluyt Society, 1914.
  • Manucci, Niccolao: Storia do mogor (4 volumes). Londres: John Murray, 1906.
  • Manrique, fray Sebastián: Viaxes de frai Sebastian Manrique (2 volumes). Londres: Hakluyt Society, 1927.
  • Abraham Eraly: "The Mughal Throne, the saga of Indian´s great emperors"" London: Phoenix, 2004.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: shah-jahan. Apaez como: Shah Jahan. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. URL de la referencia: https://pantheon.world/profile/person/Shah_Jahan. Apaez como: Shah Jahan. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  3. Afirmao en: Union List of Artist Names. Identificador ULAN: 500245103. Data d'espublización: 29 xunu 2023. Data de consulta: 7 febreru 2024. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 23 mayu 2020.

Enllaces esternos editar



Predecesor:
Jahangir
Emperadores mogoles
1628 - 1658
Socesor:
Aurangzeb