Premiu Nobel de la Paz

Shirin Ebadi (شیرین عبادی en persa) (21 de xunu de 1947Hamadán (es) Traducir) ye una abogada iranina que milita polos derechos humanos y la democracia. Foi la primera iranín y la primer muyer musulmana en recibir el Premiu Nobel de la Paz (10 d'ochobre de 2003).

Shirin Ebadi
xueza

Vida
Nacimientu Hamadán (es) Traducir21 de xunu de 1947[1] (76 años)
Nacionalidá Bandera de Irán Irán
Residencia Londres
Grupu étnicu Pueblu persa
Estudios
Estudios Universidá de Teḥrán
Llingües falaes persa[2]
Oficiu xueza, escritora, activista polos derechos humanos, activista pola paz, abogada, activista polos derechos de les muyeres, políticaxurista
Emplegadores Universidá de Teḥrán
Premios
Miembru de Nobel Women's Initiative (en) Traducir[4]
Creencies
Relixón cristianismu ortodoxu
IMDb nm1505923
Cambiar los datos en Wikidata

La so vida editar

Formación y accesu a la Judicatura editar

El so padre Mohammad Alí Ebadí, unu de los primeros catedráticos de Derechu Comercial d'Irán, yera notariu públicu primeru de la ciudá y autor de dellos llibros. La so madre consagrar a la educación de los sos trés fíes y el so fíu, a lo postrero universitarios toos ellos. Al añu de nacer Shirin, la familia camudar a Teḥrán.

Ebadí graduóse como abogada na Universidá de Teḥrán en 1968 y en 1969 convertir nuna de les primeres juezas muyer del so país. Coles mesmes siguió estudiando y en 1971 llogró con honores la maestría en Derechu Priváu. En 1975 foi la primer muyer iranina n'aportar a la presidencia d'un tribunal.

Abogacía tres la revolución editar

Dempués de la revolución islámica de 1979, prohibióse l'exerciciu de la función de xuez a les muyeres, polo que toles juezas iranines fueron estremaes del cargu y destinaes a trabayos alministrativos. Ebadí foi designada como secretaria del mesmu tribunal qu'enantes presidía. Protestó por ello y llogró una promoción como conseyera nel ministeriu de Xusticia. Insatisfecha, solicitó permisu pa una xubilación antemanada que-y foi concedida.

Debíu al zarru mientres años del Colexu d'Abogaos d'Irán poles autoridaes revolucionaries, Ebadí tampoco pudo llograr una llicencia pa dedicase a l'abogacía hasta l'añu 1992, añu en que pudo abrir un despachu propiu, y mentanto escribió dellos llibros y publicó numberosos artículos en diverses publicaciones iranines.

Implicación en política editar

Tres dellos años exerciendo como abogada en xuicios por asesinatu y divorciu, empezó a asumir tamién la defensa en casos con implicaciones polítiques a escala nacional, exerciendo como abogada nel asesinatu del matrimoniu Foruhar, o del estudiante Ezzatollah Ebrahimneyad, asesináu nel asaltu de les milicies basiyíes a la residencia d'estudiantes de la Universidá de Teḥrán en 1999. Nel intre d'esti últimu espediente, Ebadí foi acusada de faer llegar al presidente Jatamí nicios de la responsabilidá d'axentes gubernamentales nel asesinatu d'estudiantes, polo que foi detenida y pasó tres selmanes na cárcel en 2000, anque la so condena a cinco años de cárcel y la retirada de la so llicencia fueron revocaes.

Ebadí foi abogada de relevantes personalidaes de la cultura y la política iranines, como'l doctor Habibollah Peymán, el novelista Abbás Maarufí o l'editor Faraŷ Sarkuhí. Igualmente, asumió casos de tanta resonancia social y política n'Irán como los de maltratu infantil.

Ebadí ye co-fundadora de dos organizaciones non gubernamentales: l'Asociación de Defensa de los Derechos de la Infancia en 1995, de la que foi principal responsable mientres cinco años, y el Centru de Defensores de los Derechos Humanos, establecíu en 2001 col fin, acordies colos sos estatutos, d'apurrir "defensa llegal gratuita a los escorríos por motivos de conciencia y políticos" y "sofitu a les families de presos políticos y de conciencia", lo mesmo que de "informar sobre los casos de violaciones de los derechos humanos n'Irán".

Premiu Nobel editar

El 10 d'ochobre de 2003, el Comité Noruegu del Nobel dio a Shirín Ebadí el Premiu Nobel de la Paz en razón de "los sos esfuercios pola democracia y los derechos humanos", reconociendo la so atención particular a la "llucha polos derechos de muyeres y neños". El Comité reconocía'l so "sensatez profesional" y el so "valentía", afirmando que Ebadí "nun punxo atención enxamás a les amenaces a la so propia seguridá".

La decisión de galardonar a Ebadí sorprendió a bon númberu obervadores, qu'apostaben pola concesión del premiu a Xuan Pablo II, yá nuna edá avanzada. Los partidarios del papa polacu criticaron el calter políticu de la eleición de Ebadí, comparándola a los premios daos a Lech Walesa o Mikhaíl Gorbachov, y oxetando que nenguna de les actividaes previes de Ebadí corresponder colos criterios fitos pal premiu por Afred Nobel: "la persona que fixera más o meyor pola fraternidá ente les naciones, pola abolición o l'amenorgamientu de los exércitos y pola organización y promoción de congresos de paz".

Ebadí presentó al comité del Nobel un llibru tituláu Democracia, derechos humanos ya islam nel Irán modernu: perspectives psicolóxiques, sociales y culturales, nel que repertoriaba bases culturales pa la democracia y los derechos humanos n'Irán, dende l'Antigüedá de Ciro y Darío hasta la nacionalización del petroleu en dómina contemporánea pol popular primer ministru Mohammad Mosaddeq.

Les autoridaes y los medios de prensa gubernamental dientro d'Irán tamién manifestaron la so rocea ante la concesión del premiu tachando l'acontecimientu d'actu políticu d'una institución pro occidental, o bien reconociendo'l méritu con procuru. Ebadí recibió tamién crítiques al allegar a la ceremonia d'entrega n'Oslu ensin cubrir el pelo, como impon la llexislación iranina.

Amenaces editar

Gallardoniada col premiu Nobel, Shirín Ebadí ufiertó conferencies y cursos y recibió premios subsiguientes en distintos países del mundu, de la que siguía defendiendo n'Irán a persones acusaes de crímenes políticos. Na primavera de 2008, Ebadí denunció tar siendo amenazada pa faela arrenunciar de pronunciar discursos nel estranxeru y de defender a la comunidá bahaí, magar lo cual nel mes de xunu asumió la defensa de 5 personalidaes d'esta confesión deteníes el mes anterior. N'agostu de 2008, l'axencia estatal de noticies IRNA publicó un artículu en que s'atacaba a Ebadí acusándola de pertenecer a la fe bahaí, de ser axente de "Occidente", defender a los homosexuales, apaecer ensin cubrir el pelo nel estranxeru, poner n'entredichu el sistema penal islámicu, y defender a "axentes de la CIA". La so fía Narges Tavassolián yera acusada nel mesmu artículu de convertise al bahaísmo, lo que constituyiría un actu d'apostasía, castigáu na República Islámica cola pena de muerte. El Centru de Defensores de Derechos Humanos empobináu por ella foi cerráu pola policía n'avientu de 2008, lo qu'amenó condenes a nivel internacional. Pocos díes dempués, la so casa y despachu profesional sufríen l'acoso de "manifestantes" pro gubernamentales.

Eleiciones de 2009 y activismu político posterior editar

Les revesoses eleiciones presidenciales iranines de xunu de 2009 y l'amplia fola de detenciones de militantes políticos y activistes sociales produciéronse tando nel estranxeru Shirín Ebadí, quien ante los masivos barruntos de fraude pronuncióse a favor de la celebración de nueves eleiciones. La dura represión de les protestes pol percibíu fraude llevó a Ebadí, agora exiliada, a denunciar repitíes veces ante instituciones internacionales delles la grave crisis de derechos humanos que se desenvolvía n'Irán y llamando a los gobiernos estranxeros a boicotiar el gabinete entrante de Mahmud Ahmadineyad. Ante'l fracasu d'estos llamaos, Shirín Ebadí acusó a los gobiernos occidentales, como otros activistes iraninos, d'indiferencia ante la situación de derechos humanos n'Irán.

Represalies editar

En payares de 2009, Ebadí denunció dende Londres la confiscación poles autoridaes iranines de dellos trofeos sos: la medaya y diploma del premiu Nobel, enseñar de la Lexón d'Honor francesa y un aniellu recibíu d'una asociación de periodistes alemana. El Ministru d'Asuntos Esteriores de Noruega Jonas Gahr Støre declaróse ablayáu, a lo que les autoridaes iranines respondieron desmintiendo la confiscación y criticando a Noruega por entemetese n'asuntos internos iraninos. Aun así, en marzu de 2010 l'abogada de Ebadí Nasrín Sotudé informó n'entrevista cola televisión Radio Fardá del embargu n'Irán de los bienes y posesiones de la Sra. Shirín Ebdí, hasta la cantidá máxima de 500 millones de tomanes (aprox. 500.000 dólares USA), en conceutu de "impagu d'impuestos" pol Premiu Nobel, lo mesmo que de "discursos en países estranxeros".

Nel mes d'avientu de 2009, foi detenida la hermana de Shirín Ebadí, fechu denunciáu como un actu de represalia pola Premiu Nobel, que denunció amás un supuestu acoso sufiertu por Nushín Ebadí nos dos meses anteriores per parte de los servicios secretos iraninos pa convencela a ella d'abandonar la so militancia política y pro derechos humanos.

El 10 de mayu de 2010, el programa 20.30, informativu estrella de la televisión estatal iranina IRIB, emitió un programa sobre Shirín Ebadí nel qu'intervenía pa llanzar acusaciones y quexes maritales sobre ella'l so maríu Yavad Tavassolián, lo que foi denunciáu pola fía del matrimoniu como una "confesión forzada" pol aparatu de seguridá de la República Islámica. La emisión producía cuatro meses dempués de ser espulsáu Tavassolián del so puestu de trabayu nuna empresa estatal.

Premios y distinciones editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm1505923. Data de consulta: 13 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/about/amounts/.
  4. URL de la referencia: https://nobelwomensinitiative.org/laureate/. Data de consulta: 9 marzu 2019.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Jimmy Carter
 
Premiu Nobel de la Paz

2003
Socesora:
Wangari Muta Maathai