Sierra de Yeguas

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Sierra de Yeguas ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu na contorna d'Antequera. El términu municipal de Sierra de Yeguas ta asitiáu nel cantu noroccidental de la Contorna d'Antequera , na llende de la provincia de Málaga cola de Sevilla. El conceyu cunta con 3.370 habitantes (2016) según l'Institutu Nacional d'Estadística (INE).[2]

Sierra de Yeguas
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sierra de Yeguas (es) Traducir Miguel Ángel Sánchez Jiménez
Nome oficial Sierra de Yeguas (es)[1]
Códigu postal 29328
Xeografía
Coordenaes 37°07′26″N 4°52′07″W / 37.124°N 4.8686°O / 37.124; -4.8686
Sierra de Yeguas alcuéntrase n'España
Sierra de Yeguas
Sierra de Yeguas
Sierra de Yeguas (España)
Superficie 86 km²
Altitú 454 m
Llenda con Fuente de Piedra, Antequera, Campillos, Martín de la Jara, Pedrera y La Roda de Andalucía
Demografía
Población 3418 hab. (2023)
- 1690 homes (2019)

- 1656 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.2% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 39,74 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sierradeyeguas.com
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El so paisaxe ye fronterizu ente'l de la zona norte d'Antequera y el del campu sevillano, cola Sierra de los Caballos (748 m) interpuesta ente dambes. Esta sierra, magar ser el relieve más accidentáu del términu nun presenta escesiva abruptosidad, y atópase cubierta na so mayor parte por carba y pequeños rodales del vieyu encinar que d'antiguo la cubrir na so totalidá.

Al pie de la Sierra de los Caballos, otru elementu destacable del paisaxe d'esti conceyu son los llanos de Navahermosa (Sierra de Yeguas), que constitúin una importante llanura agrícola nuna antigua zona d'hinchente similar a l'antigua Llaguna d'Herrera (güei sumida), al norte del conceyu d'Antequera.

L'interés de la zona como Paisaxe Agrícola mereció-y una proteición especial per parte del Plan de Proteición del Mediu Físicu de la provincia de Málaga.

Les llendes locales son coles poblaciones sevillanes de La Roda de Andalucía y Martín de la Jara y les poblaciones malagueñes de Fuente de Piedra y Campillos.

Tamién tien una cantera yá non utilizada, por cuenta de la escasez de los minerales que s'atopaba nella.

Historia editar

 
Vista de Sierra de Yeguas dende la Sierra de los Caballos.

El pueblu de Sierra de Yeguas ye de fundación relativamente moderna, mediaos del sieglu XVI y los documentos más antiguos que se caltienen nos archivos parroquiales y municipales daten de los sieglos XVI y XVII.

Pol nome, supónse que los habitantes d'esti términu dedicar a la crianza de ganáu equino, esistiendo al sur de la población una pilastra que se cree yera'l bebederu xeneral.

Sicasí, non bien lloñe del llugar onde anguaño s'atopa'l cascu urbanu, topáronse restos pertenecientes al Neolíticu, como hachos de piedra apolazada, qu'acrediten la presencia del home primitivu per esta redoma. [3]tropes del rexente don Fernando, tíu del rei Xuan II, antes de la conquista d'Antequera en 1410. Si esto foi ciertu, les paraxes qu'arrodien Sierra de Yeguas veríen una de les formaciones militares más grandes d'aquellos tiempos, con huestes trayíes de Castiella, Ecija, Marchena, Sevilla y d'otros llugares onde los vasallos del rei teníen tropes adelantraes.

El personaxe más importante que merez destacar, non por ser nacíu nel pueblu, sinón como muestra de gratitud escontra él, ye don Francisco Granados Arjona (1835-1919), natural de Benamejí, quien afirmó que debaxo de la sierra había agua abondoso, tan necesaria. Fixo lo posible por convencer a tol pueblu del pesu de la so razón ya invirtió el so propiu capital en cavar pozos con picos y palas, que nun se pudieron concluyir al escosase los sos medios económicos. Sesenta años dempués, nel mesmu sitiu y con materiales modernos de perforación fixéronse numberosos pozos que dan agua a munches hectárees de cultivu, que camudaron la fisonomía del pueblu y la so contorna.

Política editar

Nes eleiciones de 2011, el PP gana per númberu de voto pero empata en númberu de conceyales con Alternativa Local por Sierra de Yeguas (AL) con 3 conceyales cada unu, sígen-yos los 2 conceyales d'Espaciu Plural Andaluz (EP-AND), otros 2 del PSOE y 1 d'IX, completando asina los 11 conceyales del conceyu. Nel plenu de invistidura cada grupu votar a sigo mesmu, resultando escoyíu alcalde Miguel Ángel Sánchez (PP).[4]

Fiestes editar

Les fiestes del conceyu por orde cronolóxicu son les siguientes:

  • Candelarias (2 de febreru)

Los vecinos de Sierra de Yeguas axuntar por barriaes pa celebrar esti día. Consiste n'atarraquitar mientres dalgún tiempu antes, tou lo que se va a quemar nesa fecha. D'esi trabayu ocúpense principalmente los neños. Al llegar la fiesta, con tou preparáu, los mayores merquen tou tipu de chacinas, pa poder rustiles nel fueu por ellos mesmos. Tola nueche trascurre comiendo y bebiendo.

  • Antroxu (febreru)

Fiesta onde se faen concursos d'amarutes, actuaciones d'agrupaciones carnavalescas comolas chirigotas y comparses y eventos propios rellacionaos col antroxu. Esta festividá tien llugar, a mediaos del mes de febreru.

  • Selmana Santa (marzu o abril)

Fiesta relixosa qu'empieza'l Domingu de Ramos y llega al so fin el Domingu de Resurreición. Nesta selmana conmemora la pasión de Cristu, reflexada nes procesiones de les hermandaes de penitencia. Les cofraderíes componer d'hermanos nazarenos qu'acompañen a les sagraes imáxenes vistíos con túniques y antifaz. De normal la procesión lleva dos tronos, siendo'l primeru una representación de la pasión y muerte de Cristu; el segundu porta la imaxe de la Virxe, que reflexa na so cara'l dolor y l'esperanza. Esisten hermandaes de silenciu y otres que procesionan acompañaes de música. Tamién ye tradicional que, en dellos puntos del percorríu, cántense saetas. Un actu peculiar de la Selmana Santa propiu de Sierra de Yeguas ye "L'Alcuentru", onde los homes de tronu, coles imáxenes sosteníes a pulsu y brazu alzáu, avancen rápido y de frente simbolizando'l realcuentru de Jesús de Nazaré con María, la so madre. En Selmana Santa tamién tien fama la celebración del Vienres Santu con un cantar colectivo, el "Pregón de Jesús Nazarenu", y el besamanos de la Virxe.

Como datu interesáu podemos reseñar la salida nel penúltimu domingu de Cuaresma de pequeños tronos portaos por neños. Un fechu interesáu que tenía llugar nesta celebración, y que se rellaciona cola so antigua pertenencia a Sevilla, ye la división ente Sevilla y Triana, nomes coles que se designaba a caúna de les dos partes nes que'l regueru Albina, güei cegáu, estremaba al pueblu, lo que daba orixe a una rivalidá pa ver quién festexaba de forma más suntuosa los distintos actos que se llevaben a cabu.

  • Feria del Espárragu (abril)

Miles de persones dan cita pa tastiar espárragos autóctonos d'esti conceyu malagueñu, tratar d'una degustación gratuita d'hasta 2.000 quilos d'espárragos, cocinaos en tortiella, revueltos o a planchar, pa los visitantes asistentes a la feria.

Aproximao sobre les 13,00 hores, más de 30 stands ufierten a los visitantes productos artesanos de too tipu. Cualesquier visitante va poder adquirir dende quesos frescos a productos ecolóxicos, realizaos en Sierra de Yeguas y los pueblos colindantes. Amás d'esta curiosa ufierta, y la venta direuta al públicu, celebráronse otru tipu d'actividaes lúdiques y culturales, como un concursu de receta con espárragos o actuaciones musicales que amenizan l'actu.

  • San Isidro (15 de mayu)

Romería campestre que se celebra n'honor a San Isidro, en Navahermosa, una pedanía de Sierra de Yeguas. Nesta fiesta los vecinos pasen un día de campu xunto coles sos families y amigos. Tamién participen carretes y caballistes vistíos colos traxes típicos andaluces.

  • Corpus Chisti (mayu o xunu)

Fiesta onde se realiza una procesión de la Santa Custodia, símbolu del cuerpu de Cristu. Les cais per onde pasa la procesión suelen pintase un día antes con símbolos relixosos, llevántense pequeños "altares" nes cais y vístense les cases de mantones bordaos, sábanes nos balcones y palmes.

  • San Bartolomé (24 d'agostu)

Festividá relixosa n'honor a San Bartolomé, patrón de Sierra de Yeguas. Estes son les celebraciones principales de la llocalidá, onde se celebren les feries y fiestes del pueblu, amás de procesinar.

Gastronomía editar

Los dos muestres principales de la gastronomía del llugar son la porra campera y el gazpachu. Na so gastronomía, cabo destacar:

  • Potaxe de bacaláu: Platu típicu de Selmana Santa que se preparar a base de garbanzos y bacaláu.
  • Tortiella de bacaláu: El bacaláu se desala n'agua mientres dos hores. Faise una masa cola farina, los ayos, lleldu en polvu, perexil y güevu y dempués tuéstense.
  • Bacaláu fritu: El bacaláu cortar en cachos regulares y ponse a desalar n'agua frío. Pasar por farina y llistu pa tostar.
  • Espárragos: Pueden preparse de múltiples formes: En tortiella, en porrilla d'espárragos, a la cazuela, etc...
  • Gazpachu: Ellaboráu con productos de la tierra, como l'aceite, ayu, pimientu y tomate, sirvir según el gustu de cada unu, bien simple o bien con acompañamientu.
  • Porra campera: Ellaboráu con pan, xamón serranu, güevos duros, atún y tomate crudu.
  • Piononos: Típicu dulce serranu a base d'azucre, güevu, chocolate y farina.N'honor al Papa Pío IX (novenu o nonu).
  • Magdalenas: En víspores de Selmana Santa ellabórase esti dulce a base de güevos, farina, azucre y aceite. Toles muyeres llevar a cocer al mesmu fornu pa comparales y ver cual sale más bona, y esti fechu anecdóticu fai que la ellaboración de les magdalenas suponga un motivu de xunta.
  • Sollutos: Ye un amiestu de clara de güevu, azucre y raspadura de llimón, que s'enforna y suelse comer en Selmana Santa.
  • Sopaipas: Entender d'estes como la masa del pan. Ye estazada en tires de tres dedos más o menos d'anches y pásase a freirlas con aceite bien caliente. Una vegada doraitas, tán llistes pa sirvir.
  • Y tamién atopamos: Chacinas, coneyu, ensalaes de pimientos asaos, migues de pan, perdiz, quesu de cabra y cogordes.

Recursos naturales editar

  • El acebuchal: Zona d'ociu y esparcimientu con barbacoes, servicios, agua potable, etc. recibe'l so nome gracies a los exemplares de acebuches centenarios qu'esisten na cortil. Ta asitiáu en Navahermosa.
  • Salinas: Creada nos años 50 por Juan González siguiendo'l conseyu d'un médicu. Nun principiu taba echa de piedra anque nel 2005 reformóse faciéndose de formigón.La ellaboración consiste en sacar agua d'un pozu, poner calentadores pa xubir la temperatura y echala en fueses pa la so evaporación.

El sal sacar nos meses de xunu, xunetu, agostu y setiembre.

  • Ruta de los cultivos ecolóxicos: Escurre pelos caminos ente Sierra de Yeguas y Navahermosa. Pueden apreciase parceles d'espárragos, olivares y otros cultivos ecolóxicos, pa dempués ser ellaboraos na fábrica y vendíu nel Cortixu de Peñuela.
  • Ruta de los cortixos: Esta ruta tien una estensión de 13’150 Km. Aproximao. Empecípiase a la fin de la cai Federico García Lorca onde parte un camín que nos lleva escontra'l Cortixu El Conceyil, dende ellí vamos siguir hasta'l Cortixu La Mezquita y tornando per distintu camín.

Nesta ruta podemos atopar gran variedá de plantes como'l majuelo, el torviscu, el llentiscu, fenoyu, etc. y distintos animales de la fauna ibérica. Tou ello arrodiáu de paisaxes de gran guapura natural.

  • Ruta del puntal: La ruta del Puntal escurre pela falda de la Sierra de los Caballos con grandes exemplares de acebuches y una gran variedá d'animales, aves, reptiles y munches plantes arumoses: tomillu, mejorana, romeru, etc. El Cortixu'l Puntal ye un sitiu emblemáticu de la zona, asitiáu na llende cola provincia de Sevilla.

Patrimoniu editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «INE». Consultáu'l 25 d'ochobre de 2017.
  3. El fechu históricu más importante del que se tienen noticies non documentaes ye'l pasu pola Sierra del Puntal, de les
  4. [1]

Enllaces esternos editar