Teoría de la xeneración bonal

La teoría de la xeneración bonal foi una teoría que sostenía que ciertes formes de vida (animal y vexetal) surden de manera bonal a partir de materia orgánico, inorgánica o d'una combinación de les mesmes.[1]

La xeneración bonal aplicar a inseutos (como la mosca de la imaxe).

Trátase d'una creencia fondamente enraigonada dende l'Antigüedá, yá que foi descrita por Aristóteles, depués sofitada y almitida por pensadores de los sieglos XVII y XVIII como René Descartes, Francis Bacon o Isaac Newton.

Un naturalista belga, Jan Baptiste van Helmont, en 1667, escribía na so obra Ortus Medicinae[2]:

Les criatures como los pioyos, los cachiparros, les pulgues y los viérbenes son los nuesos miserables güéspedes y vecinos, pero nacen de les nueses coraes y escrementos. Porque si asitiamos ropa interior llena de sudu con trigu nun recipiente de boca ancha, al cabu de ventiún díes el golor camuda, y el formientu, surdiendo de la ropa interior y enfusando al traviés de los pulgos de trigu, camuda'l trigu en mures. Pero lo que ye más notable entá ye que se formen mures de dambos sexos y que éstos se pueden cruciar con mures que nacieren de manera normal... pero lo que ye verdaderamente increíble ye que los mures que surdieron del trigu y la ropa íntimo sudada nun son pequeñinos, nin deformes nin defectuosos, sinón que son adultos perfectos...
Jan Baptiste van Helmont

La xeneración bonal sofitar na observación de procesos naturales como, por casu, la podrizu. Ye según esplicábase que, a partir d'un cachu de carne descompuesta, apaecieren bárabos de mosca, gusano del fango, organismos de los llugares húmedos ya inclusive mures. Xeneralmente, aplicar a inseutos, viérbenes o seres pequeños.

Refutación editar

Empezó a ser oxetada nel sieglu XVII. Anguaño, la comunidá científica considera qu'esta teoría ta dafechu refugada.

Diversos esperimentos realizar dende 1668, p'atopar respuestes, hasta que Pasteur demostró definitivamente, a mediaos del sieglu XIX, que la teoría de la xeneración bonal ye una falacia, postulando la llei de la bioxénesis, qu'establez que tou ser vivu provién d'otru ser vivu yá esistente.[3]

L'esperimentu de Redi editar

Francesco Redi (1626-1697), reconocíu médicu italianu, foi unu de quien duldaron de la xeneración bonal: pensaba que los inseutos enxamás podríen nacer de la podrizu. Col propósitu de demostralo, diseñó un esperimentu pa determinar si desenvolvíense bárabos de mosques si nun se dexaba a nenguna mosca adulta entrar en contautu cola carne. Punxo la carne en tres frasco: unu d'ellos permaneció abiertu y selló los otros dos. Nel frascu abiertu, reparó qu'había mosques de cutio. Dempués d'un curtiu periodu, había viérbenes namái nel frascu abiertu. Redi llegó a la conclusión de que los viérbenes apaecíen na carne descompuesto solu si les mosques punxeren antes los sos güevos na carne.[3]

Los que s'oponíen a les idees de Redi, porque sofitaben la idea de la xeneración bonal, alegaron que nun se dexó que l'aire entrara a los frascos sellaos, polo que la falta d'aire evitaba qu'hubiera xeneración bonal. Redi rediseñó el so esperimentu y emplegó gases pa tapar los frascos: estes dexaben qu'entrara l'aire, pero non les mosques. A la fin de la esperiencia nun apaecieron viérbenes na carne, pero los güevos de les mosques quedaron depositaos sobre les gases.

Los esperimentos de Redi presentaron evidencia en contra de la teoría de la xeneración bonal. Aun así, los defensores d'esta teoría nun la consideraron abondu.

L'esperimentu de Spallanzani editar

Lázaro Spallanzani (1729-1801) demostró en 1769 que nun esiste la xeneración bonal de la vida, abriendo de dalguna forma'l camín a Pasteur quien trabayaría nel asuntu nel sieglu XIX. En refugando la teoría de la xeneración bonal, Spallanzani diseñó esperimentos pa refutar los realizaos pol sacerdote católicu inglés John Turberville Needham, quien caleciera y darréu selláu caldu de carne en diversos recipientes. Por cuenta de que habíense atopáu microorganismos nel caldu n'abriendo los recipientes, Needham creía qu'esto demostraba que la vida surde de la materia non viviente. Sicasí, enllargando'l periodu de calentamientu y sellando con más curiáu los recipientes, Spallanzani pudo demostrar que dichos caldos nun xeneraben microorganismos mientres los recipientes caltuviérense herméticamente zarraos y siendo esterilizados.[4]

L'esperimentu de Pasteur editar

En 1861, Louis Pasteur realizó una serie d'esperimentos que probaron definitivamente que tamién los microbios aniciar a partir d'otros microorganismos. Siguiendo l'encamientu de Balard,[5] utilizó dos frascos de pescuezu de cisne (similares a un Balón de destilación con boca llarga y encorvada). Estos matraces tienen los pescuezos bien allargaos que se van faciendo cada vez más finos, terminando nuna apertura pequeña, y tienen forma de "S". En cada unu d'ellos metió cantidaes iguales de caldu de carne (o caldu nutritivo) y facer ferver pa poder esaniciar los posibles microorganismos presentes nel caldu. La forma de "S" yera por que el aire pudiera entrar y que los microorganismos quedar na parte más baxa del tubu.

Pasáu un tiempu él reparó que nengún de los caldos presentaba señales de la presencia de microorganismos y cortó el tubu d'unu de los matraces. El matraz abiertu tardó pocu en descomponese, ente que'l zarráu permaneció nel so estáu inicial. Pasteur demostró asina que los microorganismos tampoco proveníen de la xeneración bonal. Gracies a Pasteur, la idea de la xeneración bonal foi desterrada del pensamientu científicu y a partir d'entós aceptóse de forma xeneral el principiu que dicía que tou ser vivu vien de otru ser vivu. Entá se caltienen nel Muséu Louis Pasteur de París[6] dalgunos d'estos matraces que'l científicu utilizó pal so esperimentu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Conde, Rosalino Vázquez; López, Rosalino Vázquez (2016). Tarrezas selectos de bioloxía 1 (en castellanu). Grupu Editorial Patria. ISBN 9786077444626. Consultáu'l 17 de febreru de 2018.
  2. Schnek, Adriana; Massarini, Alicia (2007). «Historia de la Bioloxía. Introducción. Preguntes sobre la vida. Añu 1648», Curtis. Bioloxía, 7º, Editorial Médica Panamericana. Consultáu'l 27 de marzu de 2018.
  3. 3,0 3,1 Campos-Bedolla, Patricia (2002). Biologia/ Biology (en castellanu). Editorial Limusa. ISBN 9789681863227. Consultáu'l 17 de febreru de 2018.
  4. Spallanzani, Lazzaro / Needham, John Turberville (1769) "Nouvelles Recherches, Part 1-2 : Sur les Decouvertes Microscopiques et la Generation des Corps Organises". Reimpresión 2009 by Kessinger Publishing Co. ISBN 9781104300722
  5. de Kruif, Paul (2012). Cazadores de Microbios editorial=Grupu Editorial EXODO, páx. 82-85. ISBN 9709087282.
  6. Institut Pasteur (28 d'abril de 2014). «Science and art collections, letters and manuscripts» (inglés). Consultáu'l 3 de payares de 2014.