Francis Bacon, primer barón Verulam, vizconde de Saint Albans y canciller d'Inglaterra (22 de xineru de 1561York House, Strand (en) Traducir y Londres – 9 d'abril de 1626 (xul.)Highgate (es) Traducir y Londres), foi un célebre filósofu, políticu, abogáu y escritor inglés.

Francis Bacon
Lord canciller (es) Traducir

1617 - 1621
Procuraduría General para Inglaterra y Gales (es) Traducir

1613 - 1617
Sir Henry Hobart, 1st Baronet (en) Traducir - Henry Yelverton
Member of the 1601 Parliament (en) Traducir


Distritu: Ipswich (en) Traducir, St. Albans (en) Traducir
Member of the 1604-11 Parliament (en) Traducir


Distritu: Ipswich (en) Traducir, St. Albans (en) Traducir
Member of the 1597-98 Parliament (en) Traducir


Distritu: Ipswich (en) Traducir, Southampton (en) Traducir
Miembro del Parlamento Inglés (1593) (es) Traducir


Distritu: Middlesex (en) Traducir
Member of the 1589 Parliament (en) Traducir


Distritu: Liverpool (en) Traducir
Member of the 1586-87 Parliament (en) Traducir


Distritu: Taunton (en) Traducir, Weymouth and Melcombe Regis (en) Traducir
Member of the 1614 Parliament (en) Traducir


Distritu: Cambridge University (en) Traducir, Ipswich (en) Traducir, St. Albans (en) Traducir
Miembro del Parlamento Inglés (1572-1583) (es) Traducir


Distritu: Bossiney (en) Traducir
Miembro del Parlamento Inglés (1584-1585) (es) Traducir


Distritu: Weymouth and Melcombe Regis (en) Traducir, Gatton (en) Traducir
miembru del Parllamentu d'Inglaterra

Vida
Nacimientu York House, Strand (en) Traducir y Londres[1]22 de xineru de 1561[2]
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Highgate (es) Traducir y Londres[1]9 d'abril de 1626 (xul.)[3] (65 años)
Sepultura St Michael's Church, St Albans (en) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Nicholas Bacon
Madre Anne Bacon
Casáu con Alice Barnham (1606 – 1625)[4]
Hermanos/es
Estudios
Estudios Trinity College (es) Traducir
Universidá de Poitiers
Llingües falaes llatín[5]
inglés[6]
Alumnu de John Whitgift
Oficiu filósofu, escritor, xuez, políticu, abogáu, astrólogu, científicuhistoriador
Trabayos destacaos La Nueva Atlántida (es) Traducir
inducción (es) Traducir
Premios
Miembru de Gray's Inn
Movimientu Empirismu
Creencies
Relixón anglicanismu
Cambiar los datos en Wikidata

Consideráu unu de los padres del empirismu, les sos obres y pensamientos exercieron una influencia decisiva nel desenvolvimientu del métodu científicu. Como pensador cristianu medieval carauterizar por considerar que la esplicación científica o apreciación ye una manera por que un cristianu pueda sirvir a Dios según la filosofía natural y la teunoloxía son dos formes de conocencia de Dios[7][8].

Biografía editar

Yera'l fíu menor de Sir Nicholas Bacon, nomáu guardián del Gran Sellu pola reina Sabela I. La so madre, Ann Cooke Bacon, segunda esposa de sir Nicholas, yera sobrina de Sir Anthony Cooke, falaba cinco idiomes y taba considerada una de les muyeres más ilustraes de la so dómina. Foi educáu pola so madre nos principios del puritanismu calvinista[9].

Anque nun s'estableciera con seguridá, hai razones pa creer que Bacon recibió tutoríes na so casa mientres los sos primeros años, y que la so salú mientres aquel periodu, al igual que con posterioridá, yera delicada. En 1573, a la edá de 13 años, ingresó nel Trinity College de Cambridge, institución na que cursó estudios hasta 1576, periodu que pasó en compañía del so hermanu mayor, Anthony.

En Cambridge, los sos estudios de les diverses ciencies lleváron-y a la conclusión de que los métodos emplegaos y los resultaos llograes yeren erróneos. La so reverencia por Aristóteles, de quien, con too y con eso, nun paecía tener escesiva conocencia, oldeaba cola so desapegadura pola filosofía aristotélica. Al so xuiciu, la filosofía precisaba d'un verdaderu propósitu y nuevos métodos p'algamar. Col primer xerme de la idea que-y consagraría, Bacon abandonó la universidá.

El 27 de xunu de 1576 dambos hermanos ingresaron en de societate magistrorum y unos meses más tarde fueron destinaos a Francia como amestaos del embaxador sir Amyas Paulet. La situación político y social na Francia d'aquella dómina, mientres el reináu d'Enrique III, apurrió-y al mozu Francis una valiosísima esperiencia política al trate na necesidá de llevar a cabu delles comisiones diplomátiques delicaes. Anque vivió en Poitiers, mientres la so estancia nel continente visitó París y les principales ciudaes franceses, amás de recoyer informes sobre los recursos y la situación política de los distintos países europeos, informes que se vinieron publicando nes sos obres sol títulu de Notes on the State of Christendom (Notes sobre l'estáu de la cristiandá), a pesar de que como apuntara l'historiador James Spedding, el trabayu paecía ser autoría d'unu de los ayudantes del so hermanu Anthony.

En 1579, al conocer la muerte del so padre, Francis torna a Inglaterra. La modestísima heriedu que-y dexa'l so padre, al nun poder ésti cumplir el deséu de dexa-y al so fíu menor en posición acomodada por sorprende-y la muerte de secute, obliga a Francis a adoptar un oficiu qu'a lo postrero sería los derechu.

Colos sos estudios en derechu, lliteratura y diplomacia, Bacon aspira a consiguir un puestu políticu d'importancia. Esto llograr cuando Xacobu I d'Inglaterra xube al tronu en 1603, que designar procurador xeneral en 1613. La so carrera política avanza y ye nomáu canciller d'Inglaterra en 1618. Darréu, Bacon vese envueltu n'intrigues polítiques que lo acusen de desprestixar al rei, y depués en 1621 foi acusáu de corrupción y maltratu a los sos subordinaos. Sicasí, Bacon llogra salir airosu d'esta situación, atropando una fortuna mientres l'exerciciu del llabor públicu, cola cual retírase pa ocupase de los sos estudios en filosofía y ciencies.

Morrió en Londres en 1626, por cuenta d'una neumonía.

Obres editar

 
Bacon, Sylva sylvarum

Propúnxose primero de too reorganizar el métodu d'estudiu científicu. Atalantó que el razonamientu deductivu destacaba entós por cuenta del razonamientu inductivu y creyó que, esaniciando toa noción preconcebida del mundu, podíase y tenía d'estudiar al home y la so redolada por aciu observaciones detallaes y controlaes, realizando xeneralizaciones cauteloses. Pa ello, l'estudiu que l'home de ciencia fai de los particulares tien de realizase por aciu observaciones que tienen de validase. Los científicos tienen de ser primero de too escépticos y nun aceptar esplicaciones que nun se puedan probar pola observación y l'esperiencia sensible (empirismu).

Los escritos de Bacon se engloban en tres categoríes: filosófica, lliteraria y política. Les sos obres filosófiques más prominentes son La meyora del saber (1605), y Novum Organum o Indicaciones relatives a la interpretación de la naturaleza (1620).

La filosofía de Bacon influyó na creencia de que la xente ye al empar sierva ya intérprete de la naturaleza, de que la verdá nun se deriva de l'autoridá y que la conocencia ye frutu primero de too de la esperiencia. Reconózse-y apurrir a la Lóxica el métodu esperimental inductivu, yá que enantes practicábase la inducción por aciu la simple enumeración, esto ye, estrayendo conclusiones xenerales de datos particulares. El métodu de Bacon consistió n'inferir a partir del usu de l'analoxía, dende les carauterístiques o propiedaes del mayor grupu al que pertenez el datu en concretu, dexando pa una posterior esperiencia la correición de los errores evidentes. Esti métodu representó una meyora fundamental nel métodu científicu al ser bien significativu na meyora de les hipótesis científiques.

El so Novum Organum influyó enforma na aceptación na ciencia d'una observación y esperimentación precises. Nesta obra caltenía qu'había qu'abandonar tolos prexuicios y actitúes preconcebíes, que llamó en griegu eidola o ídolos, yá fueren la propiedá común de la especie por cuenta de maneres comunes de pensamientu ("Idola tribus") o propios del individuu ("Idola especus"); yá se debieren a una dependencia escesiva del llinguaxe ("Idola fori") o de la tradición ("Idola teatri"). Los principios que se plantegen en Novum Organum tuvieron gran importancia nel subsiguiente desenvolvimientu del empirismu.

Como escritor, débese-y amás la creación del xéneru ensayístico n'inglés, colos sos Ensayos sobre moral y política, (1597) que siguen el cercu de Montaigne, nos qu'amuesa un estilu n'apariencia pocu afatáu, y una gran capacidá aforística. Nel so Nueva Atlántida ufierta la primer utopía teunolóxica, onde los gobernantes van ser los científicos de la "Casa de Salomón", especie de gran universidá onde se concentraría la conocencia. Previo na so dómina grandes adelantos científicos como máquines voladores, submarinos y telecomunicaciones.

Disputes históriques editar

Bacon y Shakespeare editar

La teoría baconiana sobre l'autoría de la obra de Shakespeare, propuesta per primer vegada a mediaos del sieglu XIX, sostién que Francis Bacon escribió les obres de teatru que s'atribúin en forma convencional a William Shakespeare, en contra del puntu de vista aceptáu de que foi William Shakespeare de Stratford quien escribió los poemes y obres que lleven el so nome.

La principal evidencia baconiana fundir na presentación d'un motivu pal ocultamiento, les circunstancies qu'arrodien la primera puesta n'escena de La comedia de les equivocaciones, la proximidá de Bacon a la carta de William Strachey a partir de la cual munchos estudiosos creen que se basó La Torbonada, interpretación d'alusiones nes obres a la conocencia llegal de Bacon, los numberosos supuestos paralelismos coles obres publicaes de Bacon y anotaciones nel Promus (el so llibru de notes personal), l'interés de Bacon nes hestories civiles, y alusiones sostensiblemente autobiográfiques nes obres de teatru. Como Bacon cuntaba con conocencia de primera mano de los métodos de codificación del gobiernu, munchos baconianos piensen qu'él escribió pistes de la so autoría na obra de Shakespeare en forma codificada.

La mayoría de los estudiosos de fuste refuguen toos estos argumentos en favor de Bacon, y critiquen a la poesía atribuyida a Bacon como demasiáu distintu de la de Shakespeare como pa ser escrita pola mesma persona.

Teoríes sobre ocultismu editar

De cutiu Francis Bacon atopar con otros homes nel Gray's Inn p'aldericar sobre política y filosofía, y p'ensayar actos d'obres de teatru que taba escribiendo.[10] La supuesta conexón de Bacon colos Rosacruces y los Francmasonería foi llargamente comentada en numberosos llibros por distintos autores y estudiosos.[11] Sicasí, otros ente los que s'atopa Daphne du Maurier (na so biografía de Bacon), sostuvieron que nun esiste evidencia sustancial que respuenda por la teoría de la so rellación colos Rosacruces.[12] Frances Yates[13] nun indica que Bacon fuera un Rosacruz, pero, presenta pruebes de qu'él s'atopaba venceyáu con dalgunos de los movimientos intelectuales más herméticos de la so dómina. Ella sostién que la iniciativa de Bacon sobre la promoción de la enseñanza atopábase bien amestada col movimientu Rosacruz alemán, ente que na obra New Atlantis Bacon presenta una tierra que ye gobernada polos Rosacruces. Probablemente él consideraba que'l so movimientu pola promoción del aprendizaxe atopábase alliniáu colos ideales de los Rosacruces.[14] La influencia de Francis Bacon rescampla sobre un conxuntu variáu d'autores relixosos y espirituales, y en grupos qu'utilizaron los sos escritos nos sos propios sistemes de creencies.[15][16][17][18][19]

Una crítica al Aristotelismu editar

Dientro de la doctrina Baconiana tópense dos grandes ya importantes asuntos que se van desenvolviendo mientres el so estudiu. El primeru d'ellos ye un estudiu refechu sobre los problemes del métodu científicu; el segundu fai referencia a la téunica aplicada a la vida humana. Bacon entama una llucha decisiva focalizada en Aristóteles, por cuenta de que ésti había, según él, imposibilitáu'l progresu de la ciencia aplicada. Tanto l'antigüedá como la edá Media nun concibieron la posibilidá d'ameyorar les condiciones de vida humana per mediu de los descubrimientos de la ciencia aplicada; por ello Bacon empobinó la so atención a tal problema, proclamando una rotura concentrada específicamente na doctrina de Aristóteles, pos ésti pensador, según Bacon, ye quien manifestó los más grandes errores qu'alimentaben a la dómina renacentista, hasta tenelo como modelu.

Amás criticaba'l so ineficaz métodu; la so inutilidá práutica, por cuenta de que ésti según la so filosofía, teníen solo una utilidá discursiva, dispuesta namái p'alderiques y discutinios, pero non en provechu de producir obres que sirvieren a la vida humana; pos la llegada de la revolución industrial impondría más palantre nuevos desafíos onde los homes toparíen na tierra toa serie de materiales, que querdríen darréu da-yos usos práuticos a lo que la lóxica Aristotélica nun acoyería, por non ser d'utilidá, tales casos.

La lóxica n'usu ye más propia pa caltener y perpetuar los errores que se dan nes nociones vulgares que p'afayar la verdá: de cuenta que ye más perxudicial qu'útil

Bacon, referir a la lóxica Aristotélica, como aquella que dexa ensin bases a la investigación científica, porque la so siloxística xira en redol a un grupu de conocencies, col fin de namái reafitalos, a esto llama anticipaciones de la naturaleza; a los so propuesta metodolóxica designar interpretaciones de la naturaleza, éstes consistíen en tener un acercamientu sistemáticu a la esperiencia y asina, gradualmente xubir a premises xenerales, pa dempués retornar al estáu sensible y topar el calter práuticu de la conocencia, pero pa llevar a cabu lo anterior, tien d'aplicase la verdadera inducción que va en contra de la inducción por enumeración simple; ésta última, ye refugada nes sos conclusiones, al zarapicase con un casu, onde les mesmes (conclusiones) nun pueden aplicase. Ye por ello que la verdadera inducción ye la más vidable, en cuantes que, toma los casos negativos y tres un gran númberu d'ellos, conclúi los afirmativos.

Al controvertir la filosofía y especialmente el métodu del Estagirita, al empar fai bultable la idea preponderante del so pensamientu; d'aumentar el dominiu sobre la naturaleza, p'asina, ameyorar la vida del home. Bacon, fai una analoxía ente'l nuevu científicu y l'abeya, pos el primeru ten de ser como les segundes en cuantes que elles recueyen de les flores el material pa tresformalo dempués en miel. La so propuesta d'una nueva lóxica, ye esperimental, p'asina poder apoderar la naturaleza, al traviés del obrar.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn20000600553. Data de consulta: 29 xineru 2023.
  2. Andrew Bell. «Encyclopædia Britannica» (inglés británicu). Encyclopædia Britannica.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 4,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Identificador CONOR.SI: 10514787. Afirmao en: CONOR.SI.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. eldesafiodelpensamiento (16 de payares de 2015). «Bacon Filosofo». Biografia Bacon filosofo. Consultáu'l 16 de payares de 2015.
  8. Stanford Encyclopedia of Philosophy (26 d'avientu de 2003). «6. Science and Social Philosophy» (ingle). Francis Bacon puntu 6. Science and Social Philosophy. Consultáu'l 16 de payares de 2015.
  9. biografiasyvidas.com (16 de payares de 2015). «Bacon Filosofo» (espanol). Bigrafia Bacon filosofo. Consultáu'l 16 de payares de 2015.
  10. Frances Yates, Theatre of the World, Londres: Routledge & Kegan Paul, 1969
  11. Bryan Bevan, The Real Francis Bacon, England: Centaur Press, 1960
  12. Daphne du Maurier, The Winding Stair, Biography of Bacon 1976.
  13. Frances Yates, The Occult Philosophy in the Elizabethan Age, páxs. 61 - 68, Londres: Routledge & Kegan Paul, 1979
  14. Frances Yates, The Rosicrucian Enlightenment, Londres and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1972
  15. Saint Germain Foundation. The History of the "I AM" Activity and Saint Germain Foundation. Schaumburg, Illinois: Saint Germain Press 2003
  16. Luk, A.D.K.. Law of Life — Book II. Pueblu, Coloriáu: A.D.K. Luk Publications 1989, páxs. 254 - 267
  17. White Paper - Wesak World Congress 2002. Acropolis Sophia Books & Works 2003.
  18. Partridge, Christopher ed. New Religions: A Guide: New Religious Movements, Sects and Alternative Spiritualities Oxford University Press, USA 2004.
  19. Schroeder, Werner Xubíi Masters and Their Retreats Xubíi Master Teaching Foundation 2004, páxs. 250 - 255

Bibliografía editar

  • James Spedding, Robert Leslie Ellis, Douglas Denon Heath, The Works of Francis Bacon, Baron of Verulam, Viscount St Albans and Lord High Chancellor of England 15 vols. (Londres, 1857-74).
  • Temporis Partus Masculus
  • Essays, (1597)
  • La meyora del saber (1605)
  • Cogitata et Visa
  • Redargutio Philosphiarum
  • Novum organum, 1620, en La gran restauración, Tecnos, 2011, ISBN 978-84-309-5281-6
  • Bacon, Francis (1984). Novum Organun. España: Sarpe.
  • La nueva Atlántida, Espuela de Plata, 2010, ISBN 978-84-96956-94-0; Abraxas, 2006 ISBN 978-84-96196-62-9; Akal, 2006, ISBN 978-84-460-1653-3
  • Material orixinalmente de la Schaff-Herzog Encyclopedia of Religion de 1911.
  • Material orixinalmente de la Schaff-Herzog Encyclopedia of Religion de 1912.
Sobre Bacon
  • John Farrell, "The Science of Suspicion.", en Paranoya and Modernity: Cervantes to Rousseau (Cornell UP, 2006), cap. 6.
  • Roselle; Young. «The 'Scientific Revolution' and the 'Intelectual Revolution'», Our Western Heritage.
  • Frances Yates, The Occult Philosophy in the Elizabethan Age, Londres, Routledge & Kegan Paul, 1979, páxs. 61-68. Trad.: La filosofía oculta na dómina isabelina, FCE, 1988.
  • Mary Heese, "Francis Bacon's Philosophy of Science", en Essential Articles for the Study of Francis Bacon, ed. Brian Vickers (Hamden, CT: Archon Books, 1968), páxs. 114-139.
  • Benjamin Farrington, The Philosophy of Francis Bacon, Chicago: Univ. of Chicago Press, 1964; con versiones de Temporis Partus Masculus, Cogitata et Visa y Redargutio Philosphiarum. Trad.: F. Bacon, filósofu de la revolución industial, Endymion, 1991.
  • P. Rossi, Francis Bacon, Alianza, 1991.
  • J. Stephens, Francis Baconand the Style of Science, Chicago: Univ. of Chicago Press, 1975.
  • Ch. Witney, Francis Bacon and Modernity, New Haven, Yale Univ., 1986.

Enllaces esternos editar