Teunoloxía de la información

desendolcu, alministración y usu de sistemes d'información usando ordenadores

La teunoloxía de la información (TI, o más conocida como IT pol so significáu n'inglés: information technology) ye l'aplicación d'ordenadores y equipos de telecomunicación p'almacenar, recuperar, tresmitir y manipoliar datos, con frecuencia utilizáu nel contestu de los negocios o otres empreses. El términu ye comúnmente utilizáu como sinónimu pa los ordenadores, y les redes d'ordenadores, pero tamién toma otres teunoloxíes de distribución d'información, tales como la televisión y los teléfonos. Múltiples industries tán acomuñaes coles teunoloxíes de la información, incluyendo hardware y software d'ordenador, electrónica, semiconductores, internet, equipos de telecomunicación, e-commerce y servicios computacionales.

Ficha de softwareTeunoloxía de la información
Tipu rama de la ciencia, industria (es) Traducir y disciplina académica
Parte de teunoloxíes de la información y la comunicación
Cambiar los datos en Wikidata

Frecuentemente los términos TI y TIC suelen ser confundíos nel so usu. Ye importante señalar la diferencia ente dambos: TI fai referencia a Teunoloxíes de la Información, ente que TIC implica les Teunoloxíes de la Información y la Comunicación. Dambes sostienen una amplia rellación, sicasí, señalen árees distintes. El términu TI ye un términu más ampliu y abarca a les TIC, siendo ésti un términu qu'indica una subcategoría d'aquel. "Les TI tomen el dominiu completu de la información, qu'inclúi al hardware, al software, a los periféricos y a les redes. Un elementu cai dientro de la categoría de les TI cuando s'usa col propósitu d'almacenar, protexer, recuperar y procesar datos electrónicamente".[1]

Los humanos tuvieron almacenando, recuperando, manipoliando y comunicando información desque los sumerios en Mesopotamia desenvolvieren la escritura cerca del 3000 e. C., pero'l términu teunoloxía de la información nel so significáu modernu fixo la so primer apaición en 1958 nun artículu publicáu na revista Harvard Business Review; los sos autores Harold J. Leavitt y Thomas L. Whisler comentaron que “la nueva teunoloxía nun tien entá un nome establecíu. Tendríamos De llamala teunoloxía de la información (TI)”. La so definición consistía en tres categoríes: téuniques de procesamientu, l'aplicación de métodos estadísticos y matemáticos pa tomar de decisión, y la simulación del pensamientu d'orde cimeru al traviés de programes computacionales.[2]

Basándose na teunoloxía d'almacenamientu y procesamientu emplegada, ye posible estremar cuatro yeres del desenvolvimientu de TI: pre-mecánica (3000 e. C.-1450 d. C.), mecánica (1450-1840), electromecánica (1840-1940) y electrónica (1940-al presente).[3]

Historia de la informática editar

Antes d'empezar cola hestoria tenemos de conocer la definición d'informática. Informática puede definise como la ciencia que s'encarga del estudiu del llogru d'información por medios automáticos. Pa entender meyor esta definición fai falta conocer lo qu'entiende por información, datos y medios automáticos. Los datos podemos entender como'l conxuntu d'elementos al traviés d'indicaciones, que se deben dar a cierta máquina por que los procese y nos d'una resultancia. La información va ser el conxuntu de datos y los resultaos que nos da la máquina. Un mediu automáticu podemos entender como una máquina capaz, por ella sola, d'ellaborar o procesar una cierta información sobre la base d'unos ciertos datos d'entrada que nos condicionarán los resultaos del procesamientu d'esta.[4]

Fueron utilizaos dispositivos p'asistir a la computación mientres miles d'años, empecipiando probablemente col palu talláu. El mecanismu de Anticitera, que data cerca del empiezu del primer sieglu e. C., ye consideráu xeneralmente como la ordenador análogu más antigua descubierta, y el más antiguu mecanismu de engranaje. Dispositivos de engranaje comparables nun surdieron n'Europa hasta'l sieglu XVI, y nun foi hasta 1645 cuando s'inventó la primer calculadora mecánica capaz de realizar los cuatro operaciones aritmétiques básiques.

Los ordenadores electrónicos, usando tanto relés como válvules, empezaron a apaecer a empiezos de la década de 1940. La electromecánica Zuse Z3, terminada en 1941, foi'l primer ordenador programable del mundu, y, según los estándares modernos, una de les primeres máquines que podríen ser consideraes de cómputu completa. Colossus, desenvuelta mientres la Segunda Guerra Mundial pa desencriptar mensaxes alemanes, foi'l primer ordenador electrónicu dixital. Anque yera programable, nun yera d'usu xeneral, siendo diseñada pa realizar una única xera. Escarecía amás de la capacidá d'almacenar el so programa nuna memoria; la so programación realizábase usando enchufes y interruptores p'alteriar el so cableaxe internu. El primer ordenador de programes almacenaos electrónicu dixital reconocible foi la Máquina Esperimental de Pequeña Escala de Mánchester (SSEM pol so nome n'inglés: Manchester Small-Scale Esperimental Machine), qu'executó'l so primer programa'l 21 de xunu de 1948.

El desenvolvimientu de los transistores a finales de la década de 1940 nos Llaboratorios Bell dexó una nueva xeneración d'ordenadores diseñaos con un consumu d'enerxía amenorgáu considerablemente. El primer ordenador de programa almacenáu disponible comercialmente, la Ferranti Mark I, contenía 4050 válvules y tenía un consumu enerxéticu de 25 kilowatts. En comparanza, el primer ordenador transistorizáu, desenvueltu na Universidá de Mánchester y operacional en payares de 1953, consumía solo 150 watts na so versión final.

Almacenamientu de datos editar

Los primeros ordenadores electrónicos, como la Colossus, faíen usu de cintes furaes, una llarga tira de papel onde los datos son representaos por una serie de furacos, una teunoloxía agora obsoleta. L'almacenamientu electrónicu de datos usáu polos ordenadores modernes data de la Segunda Guerra Mundial, cuando una forma de memoria de llinia de retardo foi desenvuelta pa esaniciar el desorde de les señales de radar; la primer aplicación práutica d'esto foi la llinia de retardo de mercuriu. El primer dispositivu d'almacenamientu dixital d'accesu aleatoriu foi'l Tubu Williams, basáu nun tubu de rayos catódicos estándar, pero la información almacenada nella y na memoria de llinia de retardo yera volátil, polo que tenía de ser de cutio enfrescada, y polo tanto perdíase una vegada que se desconectaba de la enerxía. La primer forma d'almacenamientu computacional non volátil foi la memoria de tambor, inventada en 1932 y usada na Ferranti Mark I, el primer ordenador d'usu xeneral disponible comercialmente.

IBM introdució'l primer discu duru en 1956, como un componente del so sistema computacional 305 RAMAC. La mayoría de los datos dixitales al día de güei son almacenaos magnéticamente en discos duros, o ópticamente en medios como los CD-ROMs. Hasta 2002, la mayoría de la información yera almacenada en dispositivos analóxicos, pero esi añu la capacidá d'almacenamientu dixital superó al analóxicu per primer vegada. En 2007 cerca del 94 % de los datos almacenaos mundialmente yeren dixitales: 52 % en discos duros, 28 % en medios ópticos y 11 % en cintes magnétiques dixitales. Envaloróse que la capacidá mundial d'almacenamientu d'información en dispositivos electrónicos creció de menos de 3 exabytes en 1986 a 295 exabytes en 2007, doblar aproximao cada trés años.

Bases de datos editar

Los sistemes d'alministración de bases de datos surdieron na década de 1960 pa encetar el problema d'almacenar y recuperar grandes cantidaes de datos de manera precisa y rápida. Unu de los primeros sistemes foi'l Information Management System de IBM, que sigue siendo llargamente implementáu más de 40 años dempués. El IMS almacena datos xerárquicamente, pero na década de 1970, Ted Codd propunxo como alternativa los modelos d'almacenamientu relacionales basándose na teoría de conxuntos y na lóxica de predicaos y en conceutos familiares como lo son les tables, files y columnes. El primer sistema de xestión de bases de datos rellacionales (RDBMS del inglés: Relational Database Management System) comercial disponible foi'l d'Oracle en 1980.

Tolos sistemes d'alministración de bases de datos consisten nun númberu de componentes que xuntos dexen que los datos qu'ellos almacenen sían aportaos simultáneamente por dellos usuarios mientres caltienen la so integridá. Una carauterística de toles bases de datos ye que la estructura de los datos que contienen ye definíu y almacenáu de manera separada de los datos mesmos, nel llamáu esquema de la base de datos.

El llinguaxe de marques estensible o XML, sigles n'inglés de yXtensible Markup Language, volvióse un formatu pa la representación de datos popular nos últimos años. Anque los datos XML pueden ser almacenaos en sistemes d'archivos normales, son comúnmente usaos en bases de datos rellacionales p'aprovechar la so aplicación robusta verificada mientres años por esfuerciu tanto teóricos como práuticos”. Como una evolución del Estándar de Llinguaxe de Marcáu Xeneralizáu o SGML, les estructures basaes en testu XML ufierten la ventaya de poder ser lleíes por máquines como por humanos.

Recuperación de datos editar

El modelu relacional introdució un llinguaxe de programación independiente llamáu Structured Query Language (SQL), basáu nel álxebra relacional. El términu “dato” y “información” nun son sinónimos. Cualquier cosa almacenada ye un datu, pero solo tresfórmase n'información cuando ye entamada y presentada de forma significativa. La mayoría de los datos dixitales a nivel mundial tán desestructurados y almacenaos nuna variedá de distintos formatos físicos, incluyó aquellos pertenecientes a una mesma organización. Los almacenes de datos empezaron a ser desenvueltos na década de 1980 pa integrar estos diversos depósitos de datos. Polo xeneral contienen datos estrayíos de variaes fontes, incluyíes fontes esternes como Internet, y entamaes de tal manera que sirva a los Sistemes de Soporte a Decisiones (DSS poles sos sigles n'inglés Decision Support System).

Tresmisión de datos editar

La tresmisión de datos contempla tres etapes: tresmisión, espardimientu y receición. Puede ser llargamente categorizada como broadcasting, onde la información ye tresmitida unidireccional y descendentemente, o como telecomunicación, con canales bidireccionales tanto ascendentes como descendentes. XML foi emplegáu cada vez más como mediu d'intercambiu d'información dende empiezos de la década de 2000, particularmente pa interacciones empobinaes a la máquina como aquelles arreyaes en protocolo web como SOAP, describiendo “datos en tránsitu en cuenta de datos en reposu”. Unu de los retos del so usu ye convertir datos d'una base de datos relacional n'estructures como la Document Object Model o DOM.

Manipulación de datos editar

Hilbert y López identificaron un ritmu esponencial de cambéu teunolóxicu (una especie de Llei de Moore): la capacidá per cápita de les máquines d'usu específicu pa procesar información doblóse aproximao cada 14 meses ente 1986 y 2007; la capacidá per cápita de los ordenadores d'usu xeneral doblóse cada 18 meses mientres les mesmes dos décades; la capacidá mundial de telecomunicaciones per cápita doblóse cada 34 meses; la capacidá d'almacenaxe global per cápita precisó aproximao 40 meses pa doblase (cada trés años); y l'información espublizada per cápita doblóse cada 12,3 años.[5] Enormes cantidaes de datos son almacenaos acaldía a nivel mundial, pero nun siendo que pueda ser analizada y presentada de manera efectiva catalogar no que se llamaron tumbes de datos: “archivos de datos qu'escasamente son visitaos”. Pa tomar esi problema, el campu de la minería de datos (“el procesu d'afayar patrones interesantes y conocencia dende grandes cantidaes de datos”) remaneció a finales de la década de 1980.

Perspeutiva académica editar

Nun contestu académicu, l'Association for Computing Machinery define TI como “programa de llicenciatura que prepara a los estudiantes pa conocer les necesidaes de teunoloxía de computación de negocios, gobiernos, centros médicos y otros tipos d'organización. Los especialistes de TI asumen la responsabilidá d'escoyer los productos de hardware y software apropiaos pa una organización, integrando estos productos coles necesidaes d'éstes y l'infraestructura ya instalaciones, personalizando y calteniendo aquelles aplicaciones pa los usuarios d'ordenadores de la organización”.

Perspeutiva comercial y llaboral editar

Nun contestu de negocios, la Information Technology Association of America definió TI como “l'estudiu, diseñu, desenvolvimientu, aplicación, implementación, soporte o caltenimientu de sistemes computacionales d'información”. Les responsabilidaes d'esti trabayu nel área inclúin alministración de redes, desenvolvimientu de software ya instalación, y la planificación y alministración del ciclu de vida de les teunoloxíes d'una organización, onde'l hardware y software son calteníos, actualizaos y reemplazaos. El valor de negociu de les teunoloxíes d'información recái na automatización de procesos de negociu, provisión d'información pa tomar de decisiones, coneutando los negocios colos sos veceros y la provisión de ferramientes de productividá p'amontar la eficiencia.

Perspeutiva ética editar

El campu de la ética de la información foi establecida pol matemáticu Norbert Wiener na década de 1940. Dalgunos de los problemes éticos asociaos col usu de les teunoloxíes de la información inclúin:

  • Violación de derechos d'autor por aquellos que descarguen archivos ensin el permisu de los titulares de los derechos d'autor.
  • Emplegadores monitorizando los e-mails de los sos emplegaos y otros usos d'Internet.
  • Spam o corréu electrónicu non deseyáu.
  • Hackers aportando a bases de datos en llinia.
  • Sitio web instalando cookies o spywares pa monitorizar l'actividá d'un usuariu en llinia.

Referencies editar

Cites

  1. «La diferencia ente TI y TIC» (castellanu). Consultáu'l 9 d'abril de 2015.
  2. Leavitt, Harold J.; Whisler, Thomas L., «Management in the 1980s», Harvard Business Review 11, http://hbr.org/1958/11/management-in-the-1980s 
  3. Butler, Jeremy G., «A History of Information Technology and Systems», University of Arizona, http://www.tcf.ua.edu/AZ/ITHistoryOutline.htm, consultáu'l 2 d'agostu de 2012 
  4. «Tecnología de la información. Conceutos básicos.» (castellanu). Consultáu'l 9 d'abril de 2015.
  5. Hilbert, Martin; López, Priscila (1 d'abril de 2011), «The World's Technological Capacity to Store, Communicate, and Compute Information», Science 332 (6025): 60–65, doi:10.1126/science.1200970, http://www.sciencemag.org/content/332/6025/60.full?sid=ef08b031-c911-46ae-9y9c-d675cc635c6d, consultáu'l 10 de setiembre de 2013 


 
Artículu de traducción automática a partir de "Tecnología de la información" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.