Tomás Bobadilla y Briones (30 de marzu de 1785Neiba – 21 d'avientu de 1871Puertu Príncipe) foi un escritor, intelectual y políticu dominicanu. Foi'l primera gobernante de la República Dominicana por aciu la Xunta Central Gubernativa mientres la Primer República, tuvo participación significativa nel movimientu d'independencia dominicana.

Tomás Bobadilla
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu Neiba30 de marzu de 1785
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Muerte Puertu Príncipe21 d'avientu de 1871 (86 años)
Oficiu políticuescritor
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en Neiba el 30 de marzu de 1785, fíu de Vicente Bobadilla Amaral, y Gregoria Justina Briones Pérez de Bobadilla. Dedicar a la vida política y la escritura.

En 1810, al algamar la mayoría d'edá vixente na dómina (25 años d'edá), llogró la so certificación de "Llimpieza de Sangre", pos tolos sos güelos paternos y bisagüelos maternos nacieren n'Europa, lo que-y dexó aportar a cargos públicos de l'alministración colonial acutaos a peninsulares.[1]

Dende'l periodu de la España Boba, ocupó cargos bien importantes. Foi amigu de José Núñez de Cáceres y Alborecer y participó en política mientres la Independencia Efímera.

Desempeñó la posición d'Escribán Públicu en 1811, y depués, el mesmu añu, foi Notariu Mayor del Arzobispu Pedro Valera (quien yera primu segundu del so padre).[1]

Mientres la Independencia Efímera, proclamada por Núñez de Cáceres, en 1821, ocupó'l cargu d'Oficial Primeru de la Tesorería Xeneral del Estáu; depués, en 1830, foi nomáu Defensor Públicu y Notariu de Santu Domingu, en 1831.

Al enterase de los planes de los trinitarios sobre la Independencia, foi atraíu a esti movimientu independentista. Bobadilla atraxo a munches persones por que participaren de remanar pro-independencia. Considérase-y l'autor de la Manifestación del 16 de xineru de 1844, l'acta d'Independencia de la República Dominicana. La nueche del 27 de febreru de 1844, tuvo presente na Puerta del Conde.

Participó nos acontecimientos del 27 de febreru de 1844, xunto a Francisco del Rosario Sánchez y Matías Ramón Mella.

Al empecipiase la organización del Estáu Dominicanu, dempués de proclamada la Independencia Nacional, los lliberales trinitarios y los conservadores francesaos, conformaron una Xunta Gubernativa Provisional, qu'encabezó Francisco del Rosario Sánchez y de la cual formó parte Bobadilla, pa más tarde ser escoyíu como presidente de la Xunta central Gubernativa definitiva, conformada en marzu d'esi añu.

Poles sos idees d'amestar el territoriu dominicanu a Francia o buscar el so protectoráu, el presidente Bobadilla foi depuestu'l 9 de xunu de 1844, por un golpe d'Estáu executáu polos patriotes encabezaos por Francisco del Rosario Sánchez y Matías Ramón Mella. El xeneral Pedro Santana contestó al golpe d'estáu patrióticu, con un contragolpe, imponiéndose como presidente ya integrando a Bobadilla como un miembru más de la Xunta.

De 1844 a 1847, ocupó importantes posiciones dientro del Estáu, hasta ser unviáu al exiliu'l 12 de xunu de 1847, pol presidente Santana.

En 1849 tornó al país y se congració con Santana, agora presidente per segunda vegada. Foi nomáu Procurador Fiscal de la Suprema Corte de Xusticia, ocupando dichu puestu pa 1851. Ministru Plenipotenciario pa la Negociación y Estradición colos Estaos Xuníos de Norteamérica. Tamién foi miembru de la Cámara del Conseyu Conservador, Procurador Fiscal y Xuez de Residencia pal Tribunal d'Apelación.

El 3 de xunu de 1851, ocupó la Presidencia de la Suprema Corte de Xusticia, hasta'l 17 de xineru de 1853; depués, de 1853 hasta 1859, periodu de los gobiernos de De Regla Mota, Desiderio Valverde, Bonaventura Báez y Pedro Santana, desempeñó cargos importantes.

Mientres l'anexón a España foi designáu Maxistráu de la Real Audiencia de Santu Domingu. Con Santana trató de restablecer la Constitución de 1844. Al decretase l'Anexón a España en 1861 un decretu Real designó-y Maxistráu de la Real Audiencia. A bien avanzada edá, foi nomáu pol Triunviratu que sustituyó a Báez, miembru de La Xunta Auxiliar del Gobiernu. Tamién se-y confió la Revisión del Códigu Penal.

Finalmente, en 1867, foi nomáu Ministru Plenipotenciario pa la negociación d'un tratáu de paz cola República d'Haití. Ocupó mientres esti periodu la Secretaría d'Interior y Policía y de Rellaciones Esteriores.

En xineru de 1868, partió per segunda vegada al exiliu, estableciéndose en Puertu Ricu, en 1871, y depués n'Haití, morriendo nesi mesmu añu en Puertu Príncipe, a la provecta edá de 86 años, los sos restos nun fueron atopaos, polo cual nunca poder repatriar por que reposaren na so patria.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Obres (Tomu I). LXXXV. Archivu Xeneral de la Nación. 2009.  páxs. 183–189. http://www.agn.gov.do/sites/default/files/publicaciones/volumen_85_0.pdf. Consultáu'l 6 de setiembre de 2014. 

Enllaces esternos editar