Torre de Esgueva

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Torre de Esgueva ye una llocalidá de la provincia de Valladolid, na comunidá autónoma de Castiella y Llión, España. Llenda al norte cola Provincia de Palencia, al oeste con Castroverde de Cerrato, Villaco y Amusquillo, al sur con Castroverde de Cerrato y Fombellida; y al este con Fombellida.

Torre de Esgueva
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torre de Esgueva (es) Traducir Emilio Samuel Casado Beltrán
Nome oficial Torre de Esgueva (es)[1]
Códigu postal 47183
Xeografía
Coordenaes 41°46′05″N 4°11′59″W / 41.768055555556°N 4.1997222222222°O / 41.768055555556; -4.1997222222222
Torre de Esgueva alcuéntrase n'España
Torre de Esgueva
Torre de Esgueva
Torre de Esgueva (España)
Superficie 23.46 km²
Altitú 804 m
Llenda con Hérmedes de Cerrato, Fombellida, Castroverde de Cerrato, Villaco, Amusquillo y Vertavillo
Demografía
Población 62 hab. (2023)
- 33 homes (2019)

- 32 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Valladolid
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,64 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Etimoloxía editar

El nome orixinal del conceyu ye'l de Torre, nome que permaneció siempres y col que se-y conoz en tola rexón.

Al ser esti nome tan común - compartíu casi un centenar de pueblos españoles - históricamente fuéronse-y añadíu otros complementarios pa la so identificación: Torre (s.XIV), Torre de Castroverde (s.XVI), Torre Fuembellida (s XVIII), Torrefontbellida o Torrefombellida (s. XIX, hasta bien entráu'l XX), Torre del Valle Esgueva (en dellos documentos de compra-venta de finques), y a lo último Torre de Esgueva, siendo esti postreru "apellíu" el de tolos pueblos del valle, con dalguna esceición.

Sobre'l castiellu” o “torreón-fortaleza” que dio orixe al so nome... nun hai más que conxetures y camientos de cuantos escribieron sobre los sos oríxenes; documentación...nenguna.

Historia editar

La so trayeutoria histórica siguió los mesmos carreros de los demás pueblos de la contorna: escasos restos de l'antigüedá autóctona, romana, y visigótica; datos concretos de la dómina de Reconquistar cristiana, y presencia testimonial de la Edá Media en bastantes de les sos ilesies. La ilesia de Torre data de finales del sieglu XII y principios del XIII: ábside semicircular con contrafuertes y canecillos ensin escultura, bien senciellos dambos, dos ventanales abocinados, irregulares y asimétricos, propios de l'arquiteutura rural d'aquella dómina; bóveda con arcu apuntáu de carauterístiques allegaes.

Del sieglu XVI, hai constancia de la so pertenencia al Conceyu de Castroverde, juntamente con Villaco y Fombellida; los cuatro pueblos, más otros poblaos xuntaos a los mesmos-va tiempu sumíos-, formaben una mancomunidá xurisdiccional, centralizada en Castroverde, que se caltuvo hasta mediaos del sieglu XVIII, en que los conceyos subordinaos desafiáronse; nel Conceyu de Torre hai un manuscritu oficial, nel que'l Pueblu espón a l'Autoridá cimera les razones de la so separación, y la correspondiente concesión de la mesma (1820).

Estos pueblos tuvieron que soportar los impuestos y alcabalas pagos al so señor, el Marqués de Aguilafuente, mientres más de 100 años (XVII-XIX). La invasión francesa impunxo cargues económiques más insoportables (1809-10), pos esquilmó aforros, paneres, corrolades, palombares etc. pa la sobrevivencia de les sos insaciables tropes.

Torre, como toa esta contorna, dependía de la Merindad del Cerrato, diócesis de Palencia, hasta qu'en 1833, constituyéronse les 49 provincies españoles, y quedó definitivamente adscritu a la de Valladolid; en 1955, realizóse un axuste de diócesis, correspondientes les provincies civiles, polo que dexó de pertenecer a la de Palencia.

 
asitiáu na plaza mayor del pueblu

Economía llocal editar

 
Vista de Torre de Esgueva dende'l GR-27.

Les fontes de riqueza (o de subsistencia) de Torre, son les mesmes de la rexón: agricultura rudimentaria, ganadería ya industria familiar, con réxime económicu d'autosuficiencia, rexón ensin grandes medios económicos, con criterios conservadores tresmitíos de padres a fíos: había delles clases sociales, tal como apaecen nos censos” bien avanzáu'l sieglu XIX; hasta'l tercer terciu del sieglu pasáu, yera habitual, na fala coloquial, estremar ente “probes y ricos”. La concentración parcelaria”, la industrialización, la emigración, la democracia, les conquistes social y llaboral del nuesu tiempu terminaron con aquelles discriminaciones y servidumes. De toa aquel grandor”, queden les ruines de numberoses cabañes y corrolades pa pastores y fataos, bayura de colmenares y palombares, casetes, albergues, bodegues... según ferramientes y preseos de llabranza, oxetos decorativos y muestres n'esposiciones comarcales más o menos reivindicatives de les señes d'identidá de les sos xentes.

Patrimoniu editar

Ilesia de San Martín de Tours editar

 
ye la entrada unica a la ilesia de San Martín de Tours

Ye l'edificiu más antiguu del pueblu: sieglos XII-XIII la cabecera, y sieglos XVII-XVIII la torre o espadaña herreriana de proporciones grandioses y harmóniques; d'una sola nave, planta de cruz llatina, con dos naves llaterales simétriques y un cruceru con llinterna. Altares, imáxenes, vasos y ornamientos sagraos... barrocos, tan abondosos en toles ilesies españoles; digna de mención ye la CRUZ PARROQUIAL, col so castillete y punzón de fábrica; ye del sieglu XVI, como les de Encinas, Caníes, Fombellida y Villaco. Formen un conxuntu orfebre de platería artística, auténtiques xoyes d'arte.

 
Nesta semeya solo puede apreciase una parte de la ilesia

Dignes de mención son les CRUCES del CALVARIU procesional que percorría los caminos del Campusantu, del Molín, del Ríu, y la Xubida al pueblu hasta la sumida ermita del Cristu del Amparu (güei na ilesia). Son cruces monolítiques, de seición exagonal, de cruz llatina les más, y dalgunes de cruz griega (brazos iguales); llamen l'atención, non yá pola perfeición de la so execución, sinón tamién pola so presencia siguida a lo llargo del percorríu.

 
d'estilu románicu

La Plaza Mayor editar

El foresteru quédase esteláu al llegar a ella tres, una xubida tropezosa y esmolecedora: Asitiada nel centru del pueblu, d'ella salen radialmente los seis calles principales -Cai Real, de la Ilesia, de Palencia, del Sotu, de la Fuente y de San Antonio- que terminen en Extramuros, calle San Antonio y Camín de Palencia, namái queden tres calleja complementaries d'aquelles; el so allugamientu central, facilita l'accesu y comunicación al vecinderu; de proporciones seique escesives pal pueblu, güei azorronaes pola vexetación y rellumanza del so xardín central; ésti atropa l'atención del visitante, que lo percuerre ente les sos “muries” de forníu aligustre, y párase a contemplar la fonte central, les piles superpuestes rebosantes de l'agua qu'arrama un allegre remexu vertical ; sofitáu na barandiella metálica que protexe al conxuntu, almira la frondosa vexetación d'árboles, arbustos y variedaes florales; llevanta la cabeza y contempla la fachada exenta del CONCEYU o CASA CONSISTORIAL: construyíu en 1879, ye'l primeru n'empecipiar la corriente progresista de finales del XIX; de la so dómina daten tamién les cases consistoriales de Villanueva, 1885, de Piña, 1886, y d'Esguevillas, en 1890

Consta de dos plantes, con puerta y balcón centrales, flanqueados cada unu por dos ventanales; dichos buecos correspuenden a otres tantes estancies amplies y lluminoses; sobre la exa central del teyáu, llevántase un cuerpu cuadrangular pa la esfera circular del reló de la villa, rematáu por un castillete metálicu qu'acueye la campana. Esti edificiu oficial enllargar llonxitudinalmente pela so parte trasera, con dos cases independientes, correspondientes a dambes agües del teyáu, más la so corrolada y dependencies anejas: yeren les cases del maestru y de la maestra, más un espaciosu local comunal, (teatru, tele club,..y agora, un atopadizu, coqueto y bien atendíu chigre). Tol complexu forma una mazana independiente.

La Fonte editar

Construyida en 1878. Con manantial cercanu, d'abondoso, fresco ya incesante agua. Formada por una torreta cuadrada rematada por una piedra piramidal, con dos caños arrogantes, y un ampliu pilón- bebederu; el so allugamientu aislláu, arrodiáu de güertos, bodegues, arbolees y campos deportivos, con vistes panorámiques de pinares, viñeos y alamees... forma un conxuntu llamativu, únicu ya interesante. L'arbolea acueye actividaes vecinales nos díes festivos veraniegos; concursos de “tarusa”, comida de campaña, xuegos y atraiciones pa toos.

 
fonte en plenu funcionamientu n'añu 2013.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar