Torrebaja o Torre Baja ye un conceyu español asitiáu na contorna del Rincón de Ademuz, al poniente de la provincia de Valencia, (Comunidá Valenciana, España).

Torrebaja
escudo de Torrebaja (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Rincón de Ademuz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torrebaja (es) Traducir Octavio Gomez Luis (es) Traducir
Nome oficial Torrebaja (es)[1]
Nome llocal Torre Baixa (ca)
Torrebaja (es)
Códigu postal 46143
Xeografía
Coordenaes 40°05′46″N 1°15′23″W / 40.096191°N 1.256303°O / 40.096191; -1.256303
Torrebaja alcuéntrase n'España
Torrebaja
Torrebaja
Torrebaja (España)
Superficie 4.7 km²
Altitú 760 m
Llenda con Ademuz (es) Traducir y Castielfabib
Demografía
Población 404 hab. (2023)
- 222 homes (2019)

- 189 muyeres (2019)
Porcentaxe 18.46% de Rincón de Ademuz
0.02% de provincia de Valencia
0.01% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 85,96 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
torrebaja.es
Cambiar los datos en Wikidata
Llocalización de Torrebaja al respective de la contorna del Rincón de Ademuz.

Xeografía editar

Asítiase nel marxe derechu del ríu Turia, nel puntu de mayor amplitú d'esti valle fluvial. El so allugamientu correspuende al estremu final d'una llomba qu'enfusa sobre'l fondu del valle, nel interfluvio ente'l Turia y el so afluente'l Ebrón. La so orografía ye relativamente pocu accidentada, por cuenta del so curtiu términu y a que se topa nel valle del Turia; anque ta arrodiada d'altos montes, especialmente pel este, llindándo-y el so altu horizonte les estribaciones de Javalambre y la Sierra de Tortajada, colos Aljezares y los Molares (1.077 m) como cumes máximos, anque yá fora del so términu.

 
Detalle de la Casa Grande, torrexón de los Picos y Casa Consistorial en Torrebaja (Valencia), añu 2016.
 
Vista parcial de Torrebaja (Valencia), dende «La Devesa», con detalle d'almendrales en flor, añu 2008.
 
Vista xeneral de Torrebaja (Valencia), dende «El Rento», con detalle de cultivos, añu 2015.

Dende Valencia, aportar a esta población al traviés de l'antigua CV-35, qu'enllaza cola CN-330a en Santa Cruz de Moya (Cuenca), y entra nel Rincón de Ademuz por Casasbajas, pa siguir por Casasaltas y Ademuz. Dende Ademuz la carretera sigue hasta l'aldega de Los Santos, onde se fai una cola CN-420, que vien de Cuenca, baxando hasta Torrebaja. Les nueves comunicaciones dexen un accesu más rápidu dende la capital comuñal pela autovía de Madrid, esviándose escontra Teruel al altor d'Utiel, pa siguir por Sinarcas, Talayuelas y Landete, dende onde puede llegase a Torrebaja direutamente, siguiendo la vía alternativa de Manzaneruela (Landete) a Torrebaja.

Barrios y pedaníes editar

Nel términu municipal de Torrebaja atópense tamién los siguientes nucleos de población:

Torrealta (o Torre Alta), l'antigua «Torre Somera» de les cróniques bajomedievales, topar al norte del términu. Constituyida en mayoralgu colos Garcés de Marcilla, foi conceyu independiente hasta mediaos del sieglu XIX, en que s'amestó al de Torrebaja, por non axuntar los 30 vecinos mínimos qu'esixía la Llei pa siguir siendo distritu independiente.

Los Payares, popularmente conocida como «Yeres de los Payares», antigua aldega barriu allugada al poniente de población, como arrabalde de la mesma, onde secularmente allugábense les eres, payares, cubos, llagares y bodegues del vecinderu. Dichu sector, sicasí, magar el tracamundiu de nucleos urbanos con Torrebaja, pertenecía jurisdiccionalmente al términu de Castielfabib (Valencia).

  • Sicasí, la inmensa mayoría de vecinos de Los Payares –por non dicir la totalidá– teníen les sos finques de llabor nel términu de Torrebaja y sentíense a tolos efeutos «torrebajeros de corazón», hasta'l puntu qu'usaben y esfrutaben de los servicios xenerales del conceyu –escolares, relixosos, sanitarios, comerciales, etcétera– como propios. Coles mesmes, participaben de les festividaes patronales –santa Marina y san Roque– col fervor y l'entusiasmu de los torrebajenses, cola particularidá de que la Ermita de San Roque, que censaba y censa nel inventariu d'ermites de la parroquia dende'l sieglu XVII, topábase allugada na talaya de Los Payares, anque fora de la so xurisdicción. Y tolos aldeenses del barriu de Castielfabib, cuando finaben soterrar nel campusantu municipal. El postreru de los camposanto locales, allugáu na partida de «Los Llanos» (1920), curiosamente topábase en términu de Castielfabib.
  • Pa solucionar tan anómala situación, empecipiáronse una serie d'aiciones ante l'Alministración provincial y del Estáu, datando de los años cincuenta del sieglu XX les primeres actuaciones. Sicasí, nun foi hasta finales de los pasaos años ochenta que s'instruyeron les xestiones definitives, que remataron cola segregación de l'aldega-barriu de «Los Payares» del so términu matricial pal so agregamientu al de Torrebaja.
  • La base argumental pal procesu tuvo en que «col desenvolvimientu de los sos edificios llegaron a confundise los sos nucleos urbanos» y «los servicios d'interés xeneral imponíen la segregación». En cuanto al procedimientu pa l'alteración de términos municipales qu'ello implicaba, de los distintos que contempla la Llei escoyó'l denomináu «Por iniciativa de los vecinos», la mayoría de los cualos constituyéronse en Comisión Promotora, dando asina empiezo l'espediente de segregación.
  • La denomada Xunta vecinal tuvo en tou momentu sofitada pol Conceyu de Torrebaja, que collaboró nes xestiones necesaries. L'espediente recibió'l vistu bonu y l'aprobación mayoritaria del Plenu de la Diputación Provincial de Valencia –siendo presidenta Clementina Ródenas Villena– y del Conseyu d'Estáu en Madrid. La culminación del "oneroso" espediente resolver por aciu el Decretu 114/1995, de 6 de xunu del Gobiernu Valencianu, siendo presidente de la Xeneralidá'l Bien Honorable Joan Lerma i Blasco (BOE nᵘ6, sábadu 6 de xineru de 1996).
  • El Decretu de segregación-agregamientu foi recurríu pol Conceyu de Castielfabib, pero'l contenciosu foi tornáu a favor del de Torrebaja. Por ello resulta incorreutu dicir qu'hubo «apropiación per parte de Torrebaja d'esta aldega», cuando foi un procedimientu llegal, amparáu pola Constitución Española (1978), el Testu Refundíu de Réxime Llocal (TRRL) y pol Reglamentu de Población y Demarcación Territorial (RPDT), pa resolver una situación absurda que causaba clamor vecinal.
  • Dende esi momentu, Los Payares y Torrebaja constitúin un solu conceyu, dando cumplimientu al deséu ciudadanu de dambes llocalidaes, que yá yeren un únicu pueblu polos llazos de sangre, costumes y ciñu qu'históricamente-yos xuníen, pos, l'antigua aldega-barriu de Los Payares de Castielfabib desenvolvióse y creció al amparu de Torrebaja, población que, paradóxicamente, hasta mediaos del sieglu XIX, tamién fuera cai y aldega de Castielfabib, unu de los pueblos de más antigua prosapia del Rincón de Ademuz, nel Reinu de Valencia.

Llocalidaes estremeres editar

El términu municipal de Torrebaja llenda col d'Ademuz, al nordeste y sur, y pel norte y oeste con Castielfabib, dambos de la provincia de Valencia.

Historia editar

  • Con anterioridá al sieglu XVII la población de «Villar de Orchet, Orcheta o Orxeta», Torre Hondonera, Fondonera o Fondonars, antecedente de l'actual Torrebaja, tuvo asitiada na partida de «Los Villares», frente a la Ermita de San José, que se topa na zona meridional del términu, nel camín vieyu de Ademuz a Teruel. Paez ser qu'esti primitivu asentamientu foi abandonáu y los nuevos pobladores instalaos nel actual asentamientu sieglu XVII. El nuevu pueblu recibió la denominación de Torrebaja, na grafía antigua Torrebaxa..
  • Torrebaja tuvo'l so orixe nun grupu de cases na redolada de la Casa Grande. El nucleu orixinariu puede reparase nel trazáu del área formada peles cais Rosario, Ferrería, Ilesia, Fonte y les places de la Ilesia y Placeta de Xaime I, más conocida como La Replaceta. Esta zona taba delimitada al este pel antiguu Camín Real d'Aragón a Castiella, que'l so trazáu correspuende a les actuales cais Fuentecillas y Cantón (por onde escurría l'antiguu camín de Ademuz a Teruel), mientres l'accesu escontra l'oeste correspondía a les cais de San Roque y del Rosario.
  • La Llei de Desamortización de 1854 supunxo pa Torrebaja unu de los mayores acontecimientos de la so historia como pueblu, pos en virtú d'esta promulgación, doña Juana Casaus de Castilblanque, coles mesmes dueña y señora de Torrebaja, dio en la lliquidación de la so patrimoniu na llocalidá ente les sos renteros y colonos. Esto asocedía'l 23 de xineru de 1856.

Noticia de los moros en Torrebaja (1425) editar

  • L'actual conceyu y población de Torrebaja, antigua «Torrefondonera» o «Llugar del Villar de Orchet», foi un llugar de moros, según demuestren los rexistros documentales de principios del sieglu XV (1425), reforzando asina'l sentir popular legáu pola tradición llocal, conforme'l despoblado de «Los Villares», redolada de la Ermita de San José pudo ser una cortil morisca y la cortil del ermitorio una humilde mezquita.
  • La denomada zona de «Los Villares» constitúi una pandiella na fastera oriental del monte conocíu como «La Llomba» y ta centrada pola mentada ermita sieglu XVII; tópase xunto al vieyu camín d'Ademuz a Teruel, tramu del Camín Real» o «Camín Nacional» de Valencia a Aragón per esti parte del Rincón de Ademuz.

La Guerra Civil Española en Torrebaja editar

 
Edificiu usáu como hospital.
  • La Guerra Civil española (1936-1939) constituyó l'acontecimientu más dramáticu y trascendental asocedíu n'España mientres el pasáu sieglu XX –suponiendo un eleváu costu en vides humanes y bienes materiales– hasta'l puntu que los sos efeutos enllargar mientres décades, marcando a delles xeneraciones d'españoles.
  • El Rincón de Ademuz, pola so proximidá al frente turolense, viose afeutáu pol movimientu de tropes pa la ofensiva del exércitu republicanu sobre la ciudá y posterior contraofensiva sublevada (1937-1938). Sicasí, el pueblu más afeutáu pola guerra foi Torrebaja, por culpa de qu'en dicha llocalidá, pola so situación y accesibilidá allugóse'l Hospital de Sangre de Torrebaja, el Estáu Mayor de XIX Cuerpu d'Exércitu republicanu y l'Altu Comisariado de Guerra, razón pola que la población foi bombardeada en delles ocasiones.
  • El bombardéu que mayores consecuencies tuvo sobre la población foi'l del 26 de payares de 1938, qu'acabó cola vida de munches persones, ente los que se topaben una decena de vecinos, dellos refuxaos y un númberu indetermináu de soldaos. Los mancaos leves fueron tamién numberosos. Coles mesmes, baltó totalmente unos venticinco edificios y estropió gravemente otros, ente los que se topaba la Ilesia de Parroquial de Santa Marina, qu'hubo de ser baltada tres la guerra.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Cándido Roselló Domingo   UCD
1983-1987 Cándido Roselló Domingo AP
1987-1991 Vidal Gimeno Casín AP
1991-1995 Alfredo Sánchez Garzón GIUPT
1995-1999 Armando Llión Valero   PP
1999-2003 Justo González Tregón (hasta 02/06/2000)

Mª Carmen Villanueva Hernández

  PP
2003-2007 Francisco Javier Varela Tortajada   PP
2007-2011 Francisco Javier Varela Tortajada   PP
2011-2015 Octavio Gómez Luis   PSPV-PSOE
2015-2019 Manuel Y. Tortajada Matos   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007 2011 2012 2013 2014 2015
464 483 485 457 450 447 452 470 478 418 457 463 445 429 435

Economía editar

  • Torrebaja caracterizóse pol so papel d'encruz de caminos comarcal. Nel pasáu foi confluencia del Camín Real o Nacional» de Valencia a Castiella y Aragón. Darréu, yá nel sieglu XX, esti papel viose reforzáu pol trazáu de les carreteres N-420 y N-330, coincidentes nel so pasu pol pueblu.
  • El papel de nuedu de comunicaciones contribuyó a acentuar el desenvolvimientu económicu mientres los sieglos XIX y XX, centráu na comercialización de diverses frutes, especialmente mazanes (Pyrus malus L) na so variedá local esperiega, y una elemental rede industrial. Por cuenta de tou esto, Torrebaja foi'l pueblu qu'esperimentó una mayor crecedera poblacional na contorna dende'l sieglu XVIII.
  • L'agricultura, que foi la principal fonte d'ingresos –dende tiempos históricos y hasta les últimes décades del sieglu XX–, tópase anguaño en franca recesión. Tien una formosa güerta de regadíu y una complexa rede de acequias alimentaes pelos ríos Turia y Ebrón. Pero les sos tierres tán improductives nun ampliu porcentaxe de la so estensión, magar la reparcelación de la propiedá, concentración parcelaria que se llevó a cabu nel témino con fondos públicos, la única que se fixo hasta agora na contorna. Anguaño ta a la espera d'empobinar la so producción escontra dalgún cultivu específicu apropiáu al clima y condiciones xenerales de la zona.
  • La ganadería ye escasa, pola falta de condiciones pal so desenvolvimientu, dada la falta de monte y el so curtiu términu.
 
Plafón cerámicu en fornica representando a san Xosé col Neñu en brazos, Torrebaja (Valencia), añu 2007.
 
Plafón cerámicu en fachada representando a san Xosé col Neñu de la mano, Torrebaja (Valencia), añu 2007.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

Arquiteutura relixosa editar

  • Ilesia Parroquial de Santa Marina. Trátase d'un templu modernu construyíu nos años 50 del pasáu sieglu en sustitución del anterior, estropiáu polos bombardeos sufiertos por Torrebaja en 1938. La so fábrica ye de lladriyu ensin revistir y cantería, con una espodada torre-campanariu del mesmu material y basamento de piedra caliar tallada. El so teyáu de texa árabe ye a dos agües, recayente sobre los tejadillos separaos por contrafuertes de les capiyes llaterales.
  • Ermita de San José, na partida de Los Villares, xunto al camín vieyu de Ademuz a Teruel, al sur de la población.
  • Ermita de San Roque, nel barriu de Los Payares, al oeste de la población.
  • Casilicio de San Antonio de Padua, fornica frente a les Cases de la Venta, na cai Fuentecillas, al norte de la población.
  • Casilicio de San Antonio de Padua, pilon en callar Cantón, xunto al calce antiguu del ríu Ebrón, al sur de la población.
  • Casilicio de la Virxe del Pilar, pilón na interseición de la Baxada del Pasiellu cola cai Fuentecillas, al norte de la población.
  • Casilicio de Santa Bárbara, pilón na partida del so nome, xunto al campusantu vieyu, dambos sumíos.

Esisten tamién dalgunos interesantes plafones con iconografía relixosa, espresión de relixosidá popular, basaos en lladriyos cerámicos sitos nes fachaes de delles viviendes particulares: Sagrada Familia (plaza del Conceyu), San Inaciu de Loyola, San José col Neñu en brazos y Virxe de Tejeda (carretera de Teruel), San José col Neñu de la mano (Los Payares), San Vicente Ferrer (calle Fonte), Santa Teresa d'Ávila (cai Hoya), etc. Hubo tamién un representativu Vía Crucis, que les sos estaciones xubíen dende la población hasta la Ermita de San Roque, en Los Payares, que los sos lladriyos fueron destruyíos mientres la revolución y Guerra Civil (1936-39).[2]

Arquiteutura civil editar

  • Torrexón de los Garcés de Marcilla, na aldega de Torrealta, al norte de la población.
  • Casa Señorial de los Ruiz de Castelblanque, na plaza del Conceyu.
  • Cascu urbanu tien una distribución uniforme, con cais relativamene paraleles y llanes, onde les cuestes pronunciaes son la esceición. Les cais más antigües y representatives del pueblu respuenden a la denominación de san Roque, del Rosario, Fonte y Fuentecillas, Cantón, Zaragoza... La Plaza del Conceyu ye amplia, pose forma rectangular y nel so estremu septentrional ta ocupada pol antiguu caserón solariego de los Ruiz de Castilblanque, antiguos titulares del mayoralgu de Torrebaja, darréu reconvertíu en delles viviendes, anque ensin haber perdíu del tou la so estructura y aspeutu orixinal. Nel ángulu oriental de la plaza se emplaza el modernu edificiu del Conceyu, obra de nueva planta construyida sobre la cortil de la vieya Casa Consistorial, onde s'allugaba l'alministración municipal, el frontón de pelota y les antigües escueles públiques.[3] En fases más recién la espansión urbanística realizar en sentíu ascendente. L'apertura de la carretera N-420, a empiezos del sieglu XX, supunxo la urbanización de la parte alta, dando al nucleu urbanu un calter de pueblu-calle nesa zona.
  • Casa de los Picos ye un torrexón cuadrangular anexu a la Casa Grande del mayoralgu. Ta coronáu por estructures boladas y en forma piramidal o llanceolada -típiques de munchos edificios civiles y relixosos barrocos de los sieglos XVII y XVIII-, que reposen sobre les cornises altes del mesmu y dan-y un aspeutu singular. El so elegante figura constitúi un emblema para Torrebaja, y da-y el so nome a la llocalidá. L'edificiu ye de propiedá particular.
  • Molín de San José, tamién conocíu como «Molín de riba», al sur de la población, xunto al camín vieyu de Ademuz a Teruel.
  • Molín del Señor, tamién conocíu como «Molín de baxo» o «Molín del Mayoralgu», al sur de la población, frente al Ponte de Guerrero.
  • Posada de José Gómez, edificiu de propiedá municipal rebautizado como «Posada del Arte», na carretera de Teruel.
  • Campusantu municipal, construyíu en 1920 na partida de «Los Llanos», al noroeste de la población, contién un monumentu y un cercu funerariu «In memoriam» de los soterraos mientres la Guerra Civil Española.
 
Vista parcial de Torrebaja (Valencia), dende El Regueru, con detalle de cultivu de cebera, añu 2004.
 
Vista panorámica (oriental) de Torrebaja (Valencia), dende El Rento, añu 2016.
 
Detalle d'un platu de farrapes de panizu col so habitual condimento, añu 2012.

Fiestes llocales editar

  • San Antonio Abá. Celébrase'l 17 de xineru, festividá na que tien llugar la entrega del Pan de san Antonio.
  • Antroxos. Celebrar a finales de febreru.
  • San Isidro Llabrador. Celébrase'l 15 de mayu.
  • Fiesta Patronal de Santa Ana. (Torrealta).
  • Fiesta Patronal de Santa Marina "la Cerecera". Celebrar a metá de xunu.
  • Fiesta Patronal de Santa Marina "la Melonera". Celebrar a finales d'agostu.

Gastronomía editar

  • Cunta con una rica y variada gastronomía típica ente la que cabo destacar les tradicionales Farrapes de panizu (maíz), trigu o mistes, el empedrado, el pucheru de pueblu, les migues de pan, los asaos de corderu y embutíos de gochu y una gran variedá de pastes y duces (magdalenas, rolletes d'anís, pan dormíu...).

Persones destacaes editar

 
Vita xeneral de la Casa Grande, antigua cortil de los «Ruiz de Castellblanque» na plaza del Conceyu, Torrebaja (Valencia), añu 2016.
 
Detalle de rincón na plaza de la Ilesia, Torrebaja (Valencia), añu 2016.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Sánchez Garzón, 2008, p. 130.
  3. Sánchez Garzón, A (2012). De la nueva y vieya Casa Consistorial de Torrebaja (Valencia).
  4. Sánchez Garzón, 2009, pp. 237-245.
  5. Sánchez Garzón, A (2012). Lucas Carrión Vázquez, (a) Lucas Karrvaz (I y II).

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar