Ulldecona

conceyu de la provincia de Tarragona

Ulldecona ye un conceyu, asitiáu na comarca catalana del Montsià na provincia de Tarragona. Cuenta con una población de 6368 habitantes (INE, 2016). Inclúi los nucleos d'el barriu del Castell, La Miliana, Sant Joan del Pas, Els Valentins y Les Ventalles.

Ulldecona
flag of Ulldecona (en) Traducir coat of arms of Ulldecona (en) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
Provincia provincia de Tarragona
Ámbitu funcional territorial Tierras del Ebro (es) Traducir
Contorna Montsià
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Ulldecona (ca)[1]
Códigu postal 43550
Xeografía
Coordenaes 40°35′53″N 0°26′53″E / 40.59805°N 0.44816°E / 40.59805; 0.44816
Ulldecona alcuéntrase n'España
Ulldecona
Ulldecona
Ulldecona (España)
Superficie 126.9 km²
Altitú 133 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 6417 hab. (2023)
- 3286 homes (2019)

- 3014 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Montsià
100% de Tierras del Ebro (es) Traducir
0.78% de provincia de Tarragona
0.08% de Cataluña
0.01% de España
Densidá 50,57 hab/km²
Viviendes 344 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ulldecona.cat
Cambiar los datos en Wikidata
Castiellu de Ulldecona.

Historia editar

 
Situación de Ulldecona na provincia de Tarragona

Dempués de reconquistar cristiana, el castiellu de Ulldecona quedó en manes de la familia de los Montcada, formando parte del términu de Tortosa. Les dificultaes na xera de la repoblación fixeron qu'en 1173, Guillem de Montcada dexara'l castiellu a los Caballeros Hospitalarios. La donación foi confirmada en 1178 pol rei Alfonsu II d'Aragón ya incluyía parte de los actuales términos d'Alcanar, Freginals y Cenia. El castiellu atópase na zona fronteriza colos sarracenos polo que sufría continuos ataques. Ante la imposibilidá de defendelo, los hospitalarios retornaron en 1191 el castiellu a los Montcada, anque s'acutar el señoríu. El castiellu ampliar cola construcción d'una torre de base circular, pensada pa protexer a la primitiva población instalada nel nucleu conocíu como Ulldecona Vella (Ulldecona Vieya).

En 1122, rematáu'l peligru d'ataques musulmanes, el castiellu tornó a los hospitalarios una y bones nun yera necesaria la presencia de los Montcada como defensores de la plaza. En 1227 establecióse ende una alministración de los hospitalarios, dirixida por Ramón de Cervera. Esta alministración, conocida tamién como alministración de Tortosa, realizó les sos funciones hasta'l sieglu XIX.

Los primitivos habitantes asitiáronse cerca de la zona de proteición del castiellu, nun área montascosa que torgaba la so espansión. En 1274 concedióse-yos permisu pa treslladase a un quilómetru, nel valle, y p'establecer ende un nuevu nucleu sol nome de San Lucas de Ulldecona , orixe del actual conceyu.

En 1463 y 1465, la villa foi sitiada poles tropes de Xuan II d'Aragón yá que Ulldecona caltúvose fiel a la Diputación catalana. Mientres la Guerra de Socesión española quedó fiel a Felipe V dende 1708 polo que nun se producieron destacaos enfrentamientos. La ciudá foi ocupada poles tropes franceses dende xunetu de 1810 hasta 1813 mientres la Guerra de la Independencia española.

Cultura editar

Na zona de la sierra del Godall atopóse la mayor concentración d'Arte Rupestre Llevantín de toa Cataluña, la manifestación cultual de los postreros cazadores-pañadores (ente 10.000-6.500 años d'antigüedá[3]). Trátase de 14 abrigos con más de 400 figures formando complexes escenes de caza, dalgunes d'elles nun estáu de caltenimientu escepcional. Tamién hai restos de la cultura íbera ilercavona con 4 poblaos, ente ellos La Ferradura, La Cogula y -yos Esquarterades.

Del antiguu castiellu caltiénense la torre circular de defensa según l'antigua torre palaciu de los hospitalarios. esta postrera ye de base rectangular, construyida en piedra picada. El conxuntu inclúi tamién l'antigua ilesia de la Mare de Déu dels Àngels. Trátase d'un edificiu d'estilu románicu tardíu, de nave única con cubierta de bóveda de cañón. Recién campañes d'escavación y restauración afayaron la gran importancia del allugamientu militar dende la dómina emiral del s. VIII hasta'l final de la Edá Media. La ilesia parroquial de Ulldecona ta dedicada a San Lucas. Ye un edificiu d'estilu góticu con elementos de transición construyíu ente 1373 y 1421. Ye de nave única, con capiyes llaterales, cubierta con una bóveda con nervaduras típiques del góticu. Na capiya del Santísimu pueden vese decoraciones realizaes con cerámiques procedentes d'Alzira. El campanariu foi reconstruyíu en 1817.

L'edificiu conocíu como Casa de la Comanda conserva entá la fachada gótica. Foi la sede de l'alministración hospitalaria y el so interior foi reformáu por completu en 1851.

L'antiguu conventu del Roser ye la sede del conceyu. Tuvo habitáu por monxos dominicos hasta 1835. La ilesia ye d'estilu renacentista, de nave única y con cuatro capilla llaterales. Dempués de la exclaustración sirvió como sede de los xulgaos municipales. Del edificiu del conventu caltienen cuatro de los cinco galeríes orixinales del claustru.

Mientres la Selmana Santa represéntase la Pasión de Ulldecona, basada nos testos de Josep Maria Junyent i Quintana na versión n'español y de Jaume Vidal i Alcover na versión en catalán. La fiesta mayor de Ulldecona tien llugar a finales del mes d'agostu. El primer Llunes a medianueche, baillar na Plaza de la Ilesia la xota d'Ulldecona, tamién conocida como Baille de Mantones, onde los protagonistes principales son los Mantones de Manila. En munchos casos esíbense pieces bordaes en seda traíes dende Filipines nel sieglu XIX. Mientres el mes de xunetu celebraben les xornaes medievales de la villa. Cada cinco años, años acabaos en 4 y en 9, celebrar mientres la primera quincena de setiembre otru tipu de festividaes conocíes como Qinquennals, nes que s'afaten les cais de la población con medios totalmente artesanales y se procesiona a la Verge de La Pietat dende la Ermita a la población, y cada nueche peles cais del pueblu. Esta llocalidá tien l'árbol más antiguu de la península Ibérica, y unu de los mayores del mundu: la olivar de Ulldecona con 1.701 años, datáu por catedráticos de la E.T.S.I. de Montes de la Universidá Politéunica de Madrid por telemetría láser.

Patrimoniu natural editar

Ente les sos olivares milenarios Ulldecona tien la olivar más antigua d'España, de 1701 años,[4] según probó un estudiu de la Universidá Politéunica de Madrid. Ye conocíu popularmente como la Farga de Arión. Amás d'olivares, nel conceyu destaquen los almendrales y algarrobos.

Ciudadanos destacaos editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar