Valdilecha

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

Valdilecha ye un conceyu español de la Comunidá de Madrid, asitiáu na llamada Contorna de Las Vegas.

Valdilecha
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valdilecha (es) Traducir José Javier López González
Nome oficial Valdilecha (es)[1]
Códigu postal 28...
Xeografía
Coordenaes 40°17′44″N 3°18′14″W / 40.295555555556°N 3.3038888888889°O / 40.295555555556; -3.3038888888889
Valdilecha alcuéntrase n'España
Valdilecha
Valdilecha
Valdilecha (España)
Superficie 43 km²
Altitú 718 m
Llenda con Perales de Tajuña, Campo Real, Pozuelo del Rey, Villar del Olmo, Orusco de Tajuña, Carabaña y Tielmes
Demografía
Población 3191 hab. (2023)
- 1517 homes (2019)

- 1416 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de Comunidá de Madrid
0.01% de España
Densidá 74,21 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
valdilecha.org
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

El conceyu asitiar en confluencia con dos comarca: per una parte el Campu, un gran llanu eleváu, productor de ceberes que s'alza sobre los valles del Jarama, Tajuña y Henares.

Per otra parte la Vega del Tajuña, ríu nel que desagua'l regueru conocíu polos Valdilecheros como “Cacera Madre”. Esti regueru de poco caudal, anque abondu pal riego d'una vega, desagua nel ríu Tajuña, más embaxo del pueblu de Tielmes.

El términu municipal ocupa una superficie de 42,48 km². Llenda col términu de Campo Real, Pozuelo del Rey, Villar del Olmo, Carabaña, Tielmes, Orusco de Tajuña y Perales de Tajuña, conceyos colindantes y pertenecientes de les Contornes de la Campu y de la Vega del Tajuña.

Historia editar

La so esistencia como nucleu urbanu apaez y constátase por cerámica campaniforme del s. XII, atopada nel conceyu y espuesta nel Muséu de S. Isidro en Madrid.

El nome del pueblu apaez nun documentu en 1190, robláu en Palencia pol Rei Alfonsu VIII.

Entá queden muertes del s. XIII na primitiva ilesia mudéxar de S. Martín Obispu y, más concretamente, nes pintures orixinales del so ábside.

Na Edá Moderna'l pueblu adquier el títulu de villa (1556), dau pol Rei Felipe II.

El pueblu tuvo sometíu hasta'l s. XIX a mayoralgos y señoríu de families de la nobleza.

Felipe II manda faer a mediaos del s. XVI l'informe de les rellaciones topográfiques de los pueblos d'España. Nesti informe apúrrense datos sobre'l númberu d'habitantes, 800 en total. Les formes esenciales d'economía que s'esponen van ser l'agricultura, básicamente cerealista, y la ganadería (lanar y cabrío), constituyendo dambes los principales recursos económicos del pueblu.

A finales del s. XVIII les encuestes mandaes realizar pol Cardenal Lorenzana ufiértennos información sobre un ciertu cayente demográficu y sobre la estensión progresiva de l'agricultura al sector del vinu y del aceite.

Col s. XIX acaba'l réxime de señoríu al que taba sometíu Valdilecha, constrúyese una alcoholera y el pueblu cunta con dellos molinos y llagares d'aceite. Como personaxe d'esta dómina destaca'l capellán d. Manuel Saturnino Almazán, conocíu popularmente como El Capellán. Ésti foi un seminarista que aportó a alcalde del pueblu, convirtiéndose en bandoleru bienhechor de los más probes y xefe principal d'una banda qu'operaba pela redolada y por tola contorna del Tajuña.

L'apocayá acabáu s. XX supunxo, como en tolos pueblos rurales españoles, unos xigantescos cambeos en Valdilecha, debíu principalmente a la mecanización agrícola, a la emigración a la urbe d'una gran parte de la población y a un mercáu llaboral que se basa cada vez más nel sector servicios.

Demografía editar

Según les cifres de población resultantes de la revisión del padrón municipal a 1 de xineru de 2017, el conceyu cunta con 2755 habitantes.

La superficie total ye de 42,48 km² y atópase a una altitú de 718 msnm.

Allugamientu y accesu editar

Valdilecha falta pocu más de 40 km de Madrid, pela autopista de Valencia (A3), de la que sale una esviadura nel "km 35" (salíes 33 y 35) direición Campu Real. A partir d'esta carretera hai otra esviadura que llega hasta la llocalidá. Hasta'l momentu ésta ye la manera más fácil de llegar dende la capital.

Otra vía d'accesu va ser tamién al traviés de l'autopista de Valencia, pero esta vegada avanzando hasta'l "km 38", aproximao, y tomando la esviación a Tielmes (M-204), pa yá dende ellí tomar la carretera que llega hasta'l conceyu (M-224).

Una tercer ruta sería esvianos dende l'autopista de Valencia na primer salida a Arganda del Rey, aproximao nel "km 20", siguiendo la direición faía Alcalá de Henares y hasta atopanos cola esviación a Campo Real (M-209). Darréu tomamos la carretera de Valdilecha.

Esviándonos en Arganda del Rey, podemos enllazar cola antigua NIII, coyer la carretera M-229 y llegar hasta Valdilecha.

Dende l'A-2 en direición Zaragoza puede llegase a Valdilecha por dos víes: en llegando a Torrejón vamos llegar hasta Loeches, dende ellí vamos esviar a Pozuelo del Rey hasta tomar la carretera de Valdilecha (M-224). Tamién podemos coyer la salida d'Alcalá, con direición a Loeches, y atopanos cola esviadura de Torres de la Alameda (M-224); vamos siguir hasta Pozuelo del Rey y finalmente vamos llegar a Valdilecha.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar