Vilanova del Camí

conceyu de la provincia de Barcelona
Pa otros conceyos llamaos Vilanova, vease Vilanova

Vilanova del Camí ye un conceyu asitiáu na contorna del Anoia, na provincia de Barcelona, Cataluña. Tien una población de 12.649 habitantes y una estensión de 10,54 km². La mayor parte de la población ta concentrada nel mesmu conceyu, anque tamién esisten nucleos separaos: Can Titó y Els Moletons.

Vilanova del Camí
flag of Vilanova del Camí (en) Traducir Q11920348 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Contorna Anoia
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcaldesa de Vilanova del Camí (es) Traducir Noemí Trucharte Cervera
Nome oficial Vilanova del Camí (ca)[1]
Códigu postal 08788
Xeografía
Coordenaes 41°34′24″N 1°38′17″E / 41.573333333333°N 1.6380555555556°E / 41.573333333333; 1.6380555555556
Vilanova del Camí alcuéntrase n'España
Vilanova del Camí
Vilanova del Camí
Vilanova del Camí (España)
Superficie 10.3 km²
Altitú 302 m[2]
Llenda con Òdena, La Pobla de Claramunt, Carme, Orpí, Santa Margarida de Montbui y Igualada
Demografía
Población 12 758 hab. (2023)
- 6227 homes (2019)

- 6231 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Anoia
0.22% de provincia de Barcelona
0.16% de Cataluña
0.03% de España
Densidá 1238,64 hab/km²
Viviendes 13 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Calcinaia (es) Traducir
vilanovadelcami.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Vilanova del Camí tien una hestoria recién. La unificación de los dos nucleos de población qu'aniciaron el conceyu de Vilanova del Camí nun se produció hasta finales de 1830. Cuando falamos de los entamos del conceyu tenemos que falar de dos poblaciones distintos: Quadra de Vilanova, que jurisdiccionalmente pertenecía a Montbui, y l'otru, el de Vilanova del Camí, que yera de los Claramunt.

Les primeres cases construyir xunto a un centru fortificáu qu'actuaba de torre d'avanzada del castiellu de Claramunt, puntu de mira sobre Igualada, villa con condominiu real que representaba un enemigu de los intereses feudales.

Esti castiellu o casa fortificada ye citada documentalmente en 1206, anque la primer vegada qu'atopamos mentáu'l nome de Vilanova del Camí ye nun documentu del sieglu XIV (1324). N'este mesmu sieglu conocemos la esistencia d'una comunidá xudía y tenemos les primeres referencies de la ilesia de San Hilario.

A partir del sieglu XVIII, pasaes les penuries de la guerra y les epidemies de los sieglos posteriores, la población de Vilanova del Camí empecipió una crecedera. La nuesa economía, que siempres había estáu basada na agricultura, viose diversificada cola construcción de molinos. Mientres el sieglu XVIII, Vilanova del Camí llogra dos independencies: la primera, la xurisdiccional, en 1727, cuando'l duque de Medinaceli otorgar la segregación de La Pobla de Claramunt y créase un conceyu independiente, por otru, la eclesiástica, en 1779, cuando la ilesia de San Hilario pasa a ser parroquial y dexa de ser sufragánea de la Pobla. La crisis industrial igualadina -la industria foi otra de les bases económiques de Vilanova- influyó na cayida demográfica qu'asitió la población de Vilanova, a principios del sieglu XIX, na raya de los 450 habitantes. Esta evolución demográfica manifiesta una vegada más la dependencia del conceyu escontra les industries igualadinas. Esti enclín va empezar a romper a finales de sieglu cola llegada del tren, que va portar la instalación de yelseres y texeríes xunto al ferrocarril.

La evolución del sieglu XX va dir tamién a remolque d'Igualada. Les necesidaes de la nueva industria del xéneru de puntu portaron una fuerte inmigración que nos años 60 y 70 atopó nos terrenes de Vilanova un suelu baratu pa faer les sos viviendes. En 1950 atopamos 656 habitantes, ente qu'en 1998 la población devasa los 10.000. La población esperimentó pos una crecedera espectacular, y eso supunxo nun principiu el desenvolvimientu de nuevos barrios que la mayoría de vegaes escarecíen de la más mínima infraestructura. Cola llegada del estáu de derechu, dende'l Conceyu entamaron les midíes pertinentes por que'l conceyu dexara de ser un barriu cuartu d'Igualada y pasara a tener una personalidá propia, dotando Vilanova de tolos servicios necesarios, dende la construcción d'alcantarelláu y places públiques na edificación del mercáu cubiertu, la biblioteca, l'ambulatoriu, l'edificiu d'entidaes, el polideportivu y les piscines de Can Titó, etc.

La Vilanova actual editar

Vilanova del Camí entama al entamu del nuevu mileniu un nuevu retu de futuru basáu en tres ámbitos: la crecedera urbanística sostenible, el desenvolvimientu cultural al traviés del centru polivalente de Can Papasseit y la recuperación medioambiental, cola puesta en marcha d'un proyeutu pioneru denomináu "Defensa del ríu Anoia", que reformó tola zona del ríu y convertir nun espaciu destináu al ociu y al deporte del qu'esfruten los vilanovinos y vilanovinas pero tamién los vecinos de la Conca d'Òdena , especialmente los que comparten fachada col ríu.

La Llei de Barris, 2007-2011, supunxo pa Vilanova del Camí una oportunidá histórica que'l conceyu nun dexó escapar. Un impulsu social, económicu y urbanu de dos nucleos vitales pa la comunidá, el Camp del Rei y el cascu antiguu. L'esfuerciu conxuntu de la Generalitat y de la mesma alministración llocal, qu'invirtieron 8 millones d'euros, dexó ente otres aiciones, la urbanización del corazón de la ciudá: la plaza de la ilesia, y les cais Onze de Setembre, Jacint Verdaguer y Santa Lucía y agora tamién la cai Major, que tien de convertise nuna exa comercial.

La crecedera económica del conceyu pasa, en bona parte, pola ufierta de suelu industrial del conceyu. Construyíu pol INCASOL nel añu 2009, el polígonu Riera de Castellollí, supunxo la creación de 31 nueves hectárees de suelu industrial nel conceyu que se suman a les 37 del polígonu Pla de Rigat.

En 2009 y 2010, gracies a la inversión que'l Gobiernu Central fixo en Vilanova del Camí al traviés del Fondu Estatal pal Emplegu y la Sostenibilidá Local, el conceyu esperimentó unes meyores bien importantes. Más de dos millones d'euros que sirvieron pa urbanizar la cai Santa Lucía, el de San Isidro y la plaza del barriu de La Lluna y la plaza de los Miquelets. Les ayudes del gobiernu central sirvieron tamién pa construyir el centru cívicu del barriu La Paz y l'almacén de la brigada municipal.

En 2010, les ayudes sirvieron pa financiar distintos proyeutos municipales de desenvolvimientu sostenible rellacionaos col mediu ambiente, la innovación económica y les iniciatives sociales. Cola ayuda del gobiernu central Vilanova invirtió nel cableaxe de fibra óptica, la renovación d'una parte bien importante del parque informáticu municipal, la instalación de telefonía IP nel conceyu, la instalación de plaques solares térmiques los vestuarios del campu de fútbol, la rehabilitación del edificiu de Can Muscons y la construcción del centru cívicu del barriu del Camp del Rei. Por cuenta de diverses inversiones de calter innovador, nel añu 2010, el Ministeriu d'Innovación y Ciencia del Gobiernu d'España estremó col títulu de "Ciudá de la ciencia y l'innovación" al conceyu de Vilanova del Camí, siendo una de les 10 ciudaes de menos de 20.000 habitantes d'España estremaes con tal premiu. Mientres el 2011, los esfuercios económicos de la Vilanova del Camí van destinar a la remodelación del Casal de la Gent Gran con sala polivalente, inversión incluyida na Llei de Barris.

Feries y fiestes editar

Les actividaes festives más destacaes son les siguientes:

  • Cabalgata de Reyes (5 de xineru)
  • Feria de Sant Hilario, la Feria del Camín Real (13 de xineru)
  • Antroxu (febreru / marzu)
  • Día de Sant Jordi (23 d'abril)
  • Fiestes del barriu de San Nicolás (segunda o tercer selmana de mayu)
  • Selmana de les Persones Mayores (del 14 al 20 de mayu)
  • Selmana de la Mocedá (del 27 de mayu al 2 de xunu)
  • Selmana Cultural de Vilanova (del 11 al 17 de xunu)
  • Verbena de San Juan (23 y 24 de xunu)
  • Fiestes del Barriu de la Paz (primer selmana de xunetu)
  • Fiestes del Camp del Rei (segunda selmana de xunetu)
  • Alcuentru de Xigantes de grupos de toa Cataluña (coincide cola Fiesta Mayor)
  • Fiesta Mayor (del 6 al 11 de setiembre)
  • Amuesa del Comerciu y la Industria (setiembre)
  • Maratón de recoyida de xuguetes de Cruz Roja Anoia (22 d'avientu)
  • Salón de la Infancia (última selmana d'avientu)

Equipamientos editar

Centros Culturales editar

  • Centru polivalente de Can Papasseit

Centru polivalente creáu pa representar obres de teatru, danza, etc. Cunta con una biblioteca nel primer pisu. Na planta baxa, atopamos una sala d'actos, esposiciones y un chigre-restorán.

  • Rovy Espaciu Cultural

Edificiu que diverses asociaciones del conceyu utilicen como puntu d'alcuentru. Esisten diversos proyeutos pa recuperar esti gran espaciu.

  • Biblioteca
  • Centru Cívicu del Barriu de la Paz
  • Espaciu de mocedá "jove"
  • Sala d'esposiciones
  • Sales de formación

Centros Educativos editar

Guarderíes

  • Guardería Giroi
  • Guardería municipal El Molinet
  • Guardería municipal la Baldufa
  • Centre Obert y Ludoteca El Cireret

Centros d'Educación Infantil y Primaria

  • CEIP Marta Mata *

CEIP Joan Maragall

  • CEIP Pompeu Fabra

Centros d'educación secundaria

  • Institutu Pla de les Moreres

Llugares de Cultu editar

  • Ilesia de San Hilario

Centros Deportivos editar

  • Campu de fútbol y complexu polideportivu de Can Titó

El complexu cunta con un polideportivu cubiertu con ximnasiu nel so interior. Tamién cunta coles piscines municipales de branu, el campu de fútbol municipal con verde artificial y pistes polideportivas nel esterior con pistes de tenis. Pretende ampliase el complexu cola construcción de piscines cubiertes.

  • Campu de fútbol del barriu de La Paz
  • Pistes naturales de BTT y trekking

Xente Mayor editar

  • Casal de la tercer edá
  • Casal de güelos
  • Residencia de vieyos y centru de día AMMA Vilanova [1]

Sanidá editar

  • Centru d'Asistencia Primaria

Otros Centros Institucionales editar

  • Edificiu del INEM (OTG)
  • Edificiu d'Entidaes
  • Xulgáu de Paz y Rexistru Civil

POLÍGONU INDUSTRIAL PLA DE RIGAT editar

El polígonu industrial Pla de Rigat, asitiáu al sureste del conceyu de Vilanova del Camí, ye una realidá dende 1995, cuando terminó la última fase de les obres, empecipiaes en 1992. Sicasí, delles empreses yá s'atopaben instalaes dende la década de los 80. El polígonu tien una estensión de 365.309 metros cuadraos, y anguaño ta ocupáu en más d'un 40%. La proximidá con Barcelona, les escelentes víes de comunicación cola Zona Franca, la esistencia d'empreses de servicios y suministros na zona y una ufierta residencial cercana y calidable, constitúin un curiosu tantu pola crecedera de les empreses esistentes como pa la instalación de nueves. [2]

Medios de Comunicación editar

  • Boletín mensual "Vilanova informació".
  • Televisión Vilanova (analóxica ensin concesión TDT).
  • Radio Nova (Frecuencia 107.7 de la FM). La fórmula música utilizada ye "Super Nova":

Web principal de la emisora: www.radionova.cat Web d'emisiones online: www.dequeparlem.net (les 24h del día).

Los entamos de Radio Nova, remontar a la metá de la década de los 80, cuando un grupu de mozos del Casal de Mozos inauguraron una pequeña emisora de radio nel segundu pisu del Conceyu. Dende entós y hasta'l momentu, cola ayuda de trabayadores y collaboradores y el respaldu y sofitu del Conceyu de Vilanova del Camí, la hestoria del númberu 100 de los emisores municipales de Cataluña nun paró. Foi la escuela de radio de munchos profesionales del mediu na actualidá[¿cuándo?], voz y referencia de les informaciones y noticies de Vilanova del Camí y contorna d'Anoia.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.

Enllaces esternos editar