Villafranca de los Caballeros

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Villafranca de los Caballeros ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Villafranca de los Caballeros
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villafranca de los Caballeros (es) Traducir Julián Bolaños Pozo (Partíu Socialista Obreru Español)
Nome oficial Villafranca de los Caballeros (es)[1]
Códigu postal 45730
Xeografía
Coordenaes 39°25′34″N 3°21′27″W / 39.426111111111°N 3.3575°O / 39.426111111111; -3.3575
Villafranca de los Caballeros alcuéntrase n'España
Villafranca de los Caballeros
Villafranca de los Caballeros
Villafranca de los Caballeros (España)
Superficie 107 km²
Altitú 643 m
Llenda con Alcázar de San Juan, Herencia, Camuñas, Madridejos, Villacañas y Quero
Demografía
Población 4846 hab. (2023)
- 2421 homes (2019)

- 2475 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.23% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 45,29 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytovillafranca.es
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

Nel añu 1557, foi-y reconocíu'l so Privilexu de villazgo, mientres el reináu de Felipe II.[2] La denominación de "franca", vien-y porque de primeres de poblase foi declarada franca (llibre d'impuestos) por seis años. "de los Caballeros", xunir a l'anterior denominación, por causa de un fechu asocedíu na Edá Media. "Asocedía que tolos años, axuntar nesti llugar el día de San Martín los diputaos de les villes y aldegues sanjuanistas pa tratar del aprovechamientu de les camperes Comunes del Gran Prioratu. En felicidá xunta contestaben cuando se-yos dicía "... fale agora'l caballeru de tal población...", y por allugar anque solo fuera un día a los asistentes que yeren consideraos Caballeros púnxose-yos esti nomatu.[3]

Historia editar

Los primeros pobladores de Villafranca fueron los íberos y celtíberos, cuestión indiscutiblemente cierta dempués d'habese lleváu a cabu delles escavaciones nel xacimientu del Palomar de Pintado,[4] de los sieglos VII y VI e. C. Esti xacimientu ye l'únicu esistente nel interior de la península. So la dominación romana na ribera del ríu Amarguillo, vivieron los que quiciabes puedan llamase los primeros pobladores, y de fechu esiste una villa romana cerca del pobláu y la necrópolis ibérica.

Cola invasión de los árabes conviven moros y cristianos nel pobláu y el so construcciones estienden sobre la parte llamada Cruz de Lozano. Al ser conquistada Toledo a los árabes por Alfonsu VI en 1085, recupérase Consuegra y Villafranca pasa a depender d'ésta, que yera sede de los Caballeros de la Orde de San Juan. Los naturales del pueblu tomaron parte, formando mesnada, na batalla de las Navas de Tolosa (1212) polo que Alfonsu VII concedió-yos el títulu de bien lleal.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Villafranca de los Caballeros ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Xeografía editar

La ciudá atopar a 643 m d'altitú y ye travesada polos ríos Amarguillo y Gigüela y Riansares. Tien una estensión total de 106 km² y una población de 5.017 habitantes (INE 2017).

 
Llaguna Grande al atapecer.

Economía editar

La so economía básase principalmente na agricultura dedicada en gran parte al cultivu de cebera, vide, olivo y azafrán, turismu nes Llagunes de Villafranca y na construcción.

Monumentos y llugares d'interés editar

  • Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
     
    Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
  • Ermita del Santu Cristu de Santa Ana
     
    Ermita del Cristu de Santa Ana
  • Muséu Santísimu Cristo
  • Laguna grande y llaguna chica

Llagunes Grande y Chica editar

La Reserva Natural del Complexu Lagunar de Villafranca de los Caballeros (Toledo) presenta dos llagunes: Llagunes Grande y Chica y la Llaguna del Sal. Son unu de les güelgues de mayor importancia ecolóxica de toa Castiella-La Mancha, abellugu de fauna y declaráu Reserva de la Biosfera. Ecosistema d'orixe endorreico y fluvial que s'abastez con aportaciones del Acuíferu 20 o procedente del ríu Cigüela. La Llaguna Chica presenta una gran riqueza natural, destaca la so fauna y la so flora. Ente que La Llaguna Grande ye una de les llagunes fluviales más grandes de La Mancha, con fines recreativos.

Situación editar

Ecosistema asitiáu a 2 km al noroeste de Villafranca de los Caballeros, en Toledo. L'accesu a la llaguna Chica atópase acutáu por cuenta de la valla d'alambre que percuerre parte del Monte. Nun ta dexáu l'accesu a esta llaguna con perros o vehículos motorizados.

Estensión editar

La llaguna Grande cubre 72 hai y la llaguna Chica cubre 37 hai[5]

Fecha de declaración editar

El 20-06-2003, la Llagunes Grande y Moza de Villafranca de los Caballeros son declaraes “Reserva Natural de les Llagunes Grande y Moza de Villafranca de los Caballeros”. Fueron declaraes 303 hai. Tamién, les llagunes Grande y Moza fueron declaraes Abellugu de Fauna'l 13 d'avientu de 2006 cola cuenta de llograr la so recuperación y la meyora del so hábitat, según la proteición de les especies faunístiques.[6] El restu de la zona d'estudiu atópase incluyíu nel cotu de caza.

Xeomorfoloxía editar

La zona asitiar na Depresión del Tajo, concretamente na Llanura Manchega, dientro de la Pandu Ibéricu. Presenta una depresión estructural non bien fonda, rellena de materiales con quebres tresversales y submeridianas. Clasificamos estes llagunes como: llagunes endorreicas salines, llanos d'hinchente y llagunes fluviales. Xeolóxicamente asiéntanse sobre materiales d'edá triásica, paleozoica, triásica y Miocena.

Les llagunes formáronse por procesos teutónicos y por disolución cárstica. Son d'agües permanentes, pero pueden ensugase con socesión d'años secos y ensin tresvases. Tienen fondures d'unos 2 metros. Gracies a los estudios realizaos, clasificamos la llaguna Grande como solluto salina d'agües sulfatadas magnésiques y la llaguna Chica como subsalina d'agües sulfatadas cálcicu-magnésiques.

Clima editar

El clima del espaciu se adscribe al pisu bioclimático meso mediterraneu cimeru. Con temperatura medio de 14.3ºC. La precipitación media añal ye de 360 mm, con seques pel branu y agües abondoses en payares-avientu.

Flora editar

Tocantes a la flora y vexetación, destaquen les formaciones de praderíes subacuátiques de ovas, Chara galloides y Chara hispida.[5] Na Llaguna Chica estrémense carrizales y espadañales, les formaciones de castañuela, les praderíes xuncales y les praderíes de graminoides viviegues de gama salada.

Destaquen tamién los arbustos caducifolios de ramasca delgada, flexibles, daqué cayíu y con fueyes pequeñes.

Fauna editar

Ente les numberoses aves que pasen grandes temporaes nes llagunes destaca l'escribán palustre, especie protexida, y carricerín real. Na Llaguna Chica atópense'l Coríu Coloráu, el Porrón Moñudo, la Focha Común, la Malvasía cabeciblanca, el Ánade Real o'l Porrón Común, ente otros especimes.[7]

Fiestes llocales editar

Persones destacaes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar