Villagonzalo Pedernales

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Villagonzalo Pedernales ye un conceyu del alfoz de Burgos, partíu xudicial de Burgos, provincia de Burgos, na comunidá autónoma de Castiella y Llión (España).

Villagonzalo Pedernales
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villagonzalo Pedernales (es) Traducir Juan Carlos de la Fuente Ruiz
Nome oficial Villagonzalo Pedernales (es)[1]
Códigu postal 09195
Xeografía
Coordenaes 42°18′05″N 3°44′11″W / 42.301388888889°N 3.7363888888889°O / 42.301388888889; -3.7363888888889
Villagonzalo Pedernales alcuéntrase n'España
Villagonzalo Pedernales
Villagonzalo Pedernales
Villagonzalo Pedernales (España)
Superficie 13 km²
Altitú 900 m
Llenda con Burgos, Villalbilla de Burgos, Albillos, Arcos de la Llana y Villariezo
Demografía
Población 1862 hab. (2023)
- 959 homes (2019)

- 868 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.52% de provincia de Burgos
0.08% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 143,23 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Pedernales
villagonzalopedernales.es
Cambiar los datos en Wikidata

Trátase del tercer conceyu más pobláu del Área metropolitana de Burgos, namái por detrás de la capital y de Quintanadueñas. La so privilexada situación, colindante cola circunvalación de Burgos, dexó-y caltener una crecedera importante mientres los últimos años, gracies a la so gran ufierta de suelu, tantu en superficie como en costu baxu.

En 2017, inauguráronse les piscines municipales.

Símbolos[2] editar

Bandera: rectangular horizontal, mastilada por metá, triángulu equilláteru mariellu (oru) xunto al estil (que'l so llau va ser igual al anchor de la bandera). Restu del pañu: dos franxes horizontales, azul la cimera y colorada la inferior.

Escudu: partíu en pal. • PRIMERO: En campu d'azur, mitra abacial d'oru con cruz llatina esclariada de gules y blagu de plata. • SEGUNDU: Sobre gules, torre d'oru almenada, mazonada de sable y esclariada d'azur. • ENTADO EN PUNTA: N'oru lastra de pedernal en púrpura.

Xeografía editar

Nel pandorial asitiáu al sur del valle del ríu Arlanzón;[3] a 4 km de Burgos, cabeza de partíu.

Comunicaciones: autobuses de Burgos a Isar, a Peral de Arlanza y a Tordómar. Tresporte metropolitanu a Burgos.

Allugamientu editar

Noroeste: Villabilla Norte: Burgos y Villabilla Nordeste: Burgos
Oeste: Albillos y Villabilla   Este: Burgos
Suroeste: Albillos Sur: Arcos de la Llana y Villariezo Sureste: Villariezo, Saldaña de Burgos y Burgos

Historia editar

Llugar, nel partíu de Burgos,[4] La villa foi fundada por Gonzalo Téllez, conde de Cerezo y Lantarón nel sieglu IX. Foi xurisdicción de señoríu, exercida pol conde de Villariezo quien nomaba'l so alcalde ordinariu.

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyíu conceyu constitucional nel Partíu de Burgos perteneciente a la rexón de Castiella la Vieya.

Monumentos editar

Clima editar

Villagonzalo Pedernales asitiar nuna zona de dominiu mediterraneu con influencia continental de la Pandu Cimeru, modificada pola cercanía de la Sierra de la Demanda. Los iviernos carauterizar por ser fríos y los branos frescos y subhúmedos. La temperatura medio añal ye de 10 °C, con máximes de 37 °C y mínimes de –13 °C.

Les precipitaciones son escases (500-700 mm) y de calter estacional, con un marcáu estiaje nos meses de branu. Nos meses más duros del iviernu les precipitaciones suelen ser de nieve, aumentando a midida que aumenta la proximidá al sector serranu, escontra'l Este.

Estratigrafía y Litoloxía editar

Polo xeneral, el conceyu atopa sobre materiales terciarios, pertenecientes al Miocenu Cimeru, concretamente al periodu denomináu Vallesiense. Los materiales que representen estes zones son caliares, caliares margosas y margas (caliares inferiores del pandorial) y margas con yelsos, margocalizas, caliares y dolomías (Facies Cuestes) nes aguaes del Ríu Arlanza.

En menor proporción, esisten materiales terciarios del Astaraciense, formaos por magres, arenisques, margues y caliares, asitiaos nos llugares más próximos al fondu del valle del conocíu como Regueru de Les Fontes, afluente del Ríu Arlanzón. En menor midida atópense depósitos del cuaternariu nes partes baxes del valle, graves, magres, llimos y arenes.

Xeomorfoloxía editar

Enclaváu nuna zona onde predomina la macrocomunidad morfoestructural conocida como Pandoriales del Arlanzón. Pueden definise dos unidaes bien distintes: la plataforma cimera de los pandoriales y los escarpes que los xunen a les vegues fluviales. Diches cuestes, primeramente, tienen una rimada bastante acusada, que se va anidiando según cai na vega, teniendo nel so conxuntu un perfil cóncavu.

Paisaxe y vexetación editar

 
Casa Consistorial

La vexetación natural foi modificada pol home al traviés de l'actividá agrícola, aniciáu d'una manera artificial la sustitución de grandes estensiones de vexetación bonal por monocultivos xeneralmente ceberaistas lo que provocó la perda de riqueza vexetal tocantes a bayura y diversidá. Por tanto, trátase d'un paisaxe típicamente periurbano, con implantación d'industries y sector servicios y que se caracteriza pola persistencia de l'actividá agrícola, inda predominante.

Asina pos nel so términu conviven grandes infraestructures como son tres autovíes: del Norte, de Castiella y del Camino de Santiago; árees industriales nel Monte de l'Abadesa; nucleos de serviciu; aprovechamientu cerealista y s. cascu urbanu cola so espansión residencial.

Fauna editar

Especies acomuñaes a estepes y cultivos cerealistas, árees rurales-modificaes, árees humanizaes y aquelles con posibilidá d'adaptación a medios alteriaos.

Patrimoniu Arqueolóxicu editar

Cuenta con dolce xacimientos arqueolóxicos inventariaos, tomando estos enclaves un espectru cronolóxicu que toma, práuticamente ensin interrupción, dende'l Paleolíticu Inferior/Mediu hasta la Edá Contemporánea, siendo bien representativos los llugares de suministru y tresformamientu del xil.

Patrimoniu Etnográficu editar

Los bienes etnolóxicos de mayor interés se enclavan nel nucleu urbanu tradicional, destacando construcciones de vivienda y auxiliares na Plaza de la Constitución y la Cai de la ilesia, con mampostería y sillería en caliar, y daqué d'adobe. Dientro d'esti conxuntu destaca la fuente-abrevadero asitiáu nesti conxuntu tradicional xunto a la carretera d'Albillos, y el campusantu antiguu, nel cantu urbanu suroccidental.

Tamién descataca el Muséu del Bonsái (Villagonzalo Pedernales), asitiáu detrás del conceyu

Demografía editar

 
Ilesia de San Vicente.

Centros Docentes editar

Por cuenta de los cambeos demográficos del conceyu'l colexu Campos de Castiella sufrió apocayá tres ampliaciones socesives pasando de ser un CRA a ser un centru independiente.[5]

Tresporte metropolitanu editar

El nuevu tresporte metropolitanu ameyora la comunicación ente la ciudá de Burgos y 57 llocalidaes de la so alfoz pertenecientes a una trentena de conceyos y partíos en nueve rutes. La inversión pal periodu 2008-2010 xube a tres millones d'euros y la Xunta de Castiella y Lleón faise cargu d'un ochenta per cientu (80%) del so costu. Esta meyora supón pasar de 624 a 1.225 espediciones a la selmana, cola consiguiente desconxestión de tráficu y contaminación. La ruta Burgos - Villariezo - Arcos - Villagonzalo - Burgos, va realizar cuatro viaxes diarios de llunes a vienres en cada unu de los dos sentíos, con salida de Burgos a les 08,00 H - 12,00 H - 15,00 - 20,30 H y salida de Villagonzalo Pedernales a les 08,20 H - 12,20 H - 15,20 H - 20,20 H, al igual que la ruta Burgos - Villamiel - Albillos - Cayuela - Cavia - Buniel - Quintanilleja - San Mamés - Los Uzes - Villacienzo - Renunciu - Villagonzalo - Burgos.[6]

Polígonos industriales editar

Villagonzalo amplió'l polígonu de Los Pedernales xunto a la tipu=autovía|id=A-1}} asitió nel mercáu 323.000 de suelu industrial, La inversión superó los dieciséis millones d'euros pa un polígonu de 686.055 m², lo que supunxo una previsión de costu unitariu de 23,32 €/m². Acutáronse 52.699 m² pa la construcción de naves-nido. Desenvolver pol novedosu sistema de concurrencia, resultando escoyíu como urbanizador la UTE formada por RFS Urbanizaciones, Construcciones Calidad, Alquiler Burgos y Arrendamiento Burgos[7] Nel costu queda incluyida la execución d'un vial que coneuta directamente'l polígonu tantu col nucleu urbanu como cola  A-62 . El grupu loxísticu Ochoa construyó un centru loxísticu p'atender tol norte d'España.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Conceyu de Villagonzalo Pedernales
  3. Wikimapia, [1]
  4. Perteneciente a unu de de los catorce partíos que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787.
  5. Diario de Burgos Dixital, Los padres d'alumnos del colexu reivindicaben un nuevu centru escolar pa Villagonzalo en contra de la decisión d'Educación de realizar una tercer ampliación nes actuales instalaciones [2]
  6. Diario de Burgos Dixital, [3]
  7. Diario de Burgos Dixital: Les obres del primer polígonu que se pon en marcha nos últimos años nel extrarradio de Burgos van tar remataes en primavera