Villar de Olalla

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Villar de Olalla ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 158,08 km² con una población de 1.236 habitantes (INE 2015) y una densidá de 7,84 hab/km².

Villar de Olalla
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villar de Olalla (es) Traducir Santiago Valverde Portero
Nome oficial Villar de Olalla (es)[1]
Nome llocal Villar de Olalla (es)
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 40°00′49″N 2°11′50″W / 40.013611111111°N 2.1972222222222°O / 40.013611111111; -2.1972222222222
Villar de Olalla alcuéntrase n'España
Villar de Olalla
Villar de Olalla
Villar de Olalla (España)
Superficie 158 km²
Altitú 960 m
Llenda con Altarejos, Abia de la Obispalía, Huerta de la Obispalía, Cuenca, Arcas del Villar, Valdetórtola y Fresneda de Altarejos
Demografía
Población 1425 hab. (2023)
- 682 homes (2019)

- 588 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.07% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 9,02 hab/km²
villardeolalla.localtic.net
Cambiar los datos en Wikidata

Pedaníes editar

Les pedaníes que tán baxu tutelar d'esti conceyu son: Barbalimpia y Villarejo Secu. D'antiguo tamién esistíen Ballesteros, Caballeros, La Avengozar y El Zarzoso (anguaño despoblados toos, sacante Ballesteros onde s'alza la hospedería namái).

Xeografía editar

Ubicación editar

Villar de Olalla esá asitiáu a 9 km de Cuenca capital polo que ye un llugar ideal pa folgar esfrutando de la paz del campu y tar cerca de los servicios de salú, comerciu... Gracies a esta llocalización esti pueblu ta en plenu procesu de crecedera.

Demografía editar

Evolución demográfica de Villar de Olalla
1991199619981999200020012002200320042005200620072008200920132014
7238778638809209539659831,0061,0391,0611,1231,1371,1951,2461,240
(Fonte: Institutu Nacional d'Estadística)

Clima editar

El clima de Villar de Olalla ye un clima mediterraneu-continental non bien secu, dada la so alta posición sobre'l nivel del mar, la so proximidá a la Serranía Conquense y a La Mancha. Tien un clima que bazcuya ente'l mediterraneu continental y el de monte.

== Historia atopen xacimientos dende la Edá del Bronce nes cercaníes de la población, nel asentamientu conocíu como Los Pasos nel monte del mesmu nome nos montes del Hocino, cercanos a la población. Nun valle sol monte de Los Pasos atópase una pequeña concentración de tumbes. Nun ámbitu protohistóricu, tamién s'ocuparon delles llocalizaciones nos montes del Hocino, nel visu allegante a los pasos, según un enterramientu tumulario cerca de la pedanía del Zarzoso.

Tiense constancia de cierta presencia de dómina romana na sierra de El Monte, que fai frontera ente los conceyos de Villar de Olalla y Cuenca. Tamién data d'esta dómina, dellos afayos nes riveras de los ríos San Martín y Júcar, tales como la posible esistencia de villes, molinos, como'l Molín de la Ganga, y pontes tales como la ponte romana de Villar de Olalla, que la so semeya atopar nel Museo Arqueolóxicu de Cuenca.

Créese que fueron los visigodos quien crearon la población nel marxe sureste del ríu San Martín, nel cuetu de San Llorienzo. Tamién nesta dómina utilizar a manera de necrópolis el monte cónicu a la otra vera del ríu qu'anguaño ocupa la población de Villar de Olalla y que s'atopa coronáu pola ilesia.

Na dómina de dominiu árabe la población caltener nel cuetu de San Llorienzo. Tres la conquista cristiana de Cuenca'l feudu pertenecía a Gil Álvarez de Albornoz y a la so familia, quien participaron en tomar de Cuenca. A finales de la Edá Media créese la población sufrió unes pestes y tuvo que camudar el so allugamientu a la otra vera de río San Martín, terminando per asitiar la población nel so allugamientu actual.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Recaderu Ocaña Moreno PSOE
1983-1987 Recaredo Ocaña Moreno PSOE
1987-1991 Encarnación Hidalgo PP
1991-1995 Félix Recuenco PSOE
1995-1999 Félix Recuenco PSOE
1999-2003 Santiago Valverde Porteru PSOE
2003-2007 Santiago Valverde Porteru PSOE
2007-2011 Santiago Valverde Porteru PSOE
2011-2015 Santiago Valverde Porteru PSOE
2015-2019 Santiago Valverde Porteru PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Nes anteriores eleiciones xenerales, los habitantes escoyeron al PSOE que ganó con mayoría absoluta con 7 conceyales frente a los 2 llograos pol Partíu Popular. Anque ganó'l PSOE hai un porcentaxe d'independientes nesti conceyu.

Monumentos editar

Hai una gran variedá de monumentos en Villar de Olalla de los cualos destaca: la ilesia y l'ermita.

Ilesia editar

Esta ilesia edificóse alredor del sieglu XVI y dedícase a la Natividá de La nuesa Señora. Tien planta de cruz llatina. Na parte anterior de la exa llonxitudinal álzase'l coru, dichu exa ta cubiertu por una bóveda de cañón con arcos de refuerzu sobre pilastres cruciformes. Sobre'l cruceru alza una cúpula sobre pechinas. Nel altar ta'l Cristu y un retablu de madera con cuatro escultures.

Ermita editar

La ermita dedicar a la Virxe del Villar y ye una senciella edificación na cual guardar la imaxe de la patrona. Destaca'l so preciosu Vía Crucis qu'anguaño s'espón na sacristía de la ilesia.

Economía editar

La economía de Villar de Olalla sofítase principalmente nos cultivos de los terrenes cercanos, esto ye, na agricultura. Tamién esiste tradición de llendo y una gran influencia de pesca fluvial. La mayor parte de los pobladores d'esti pueblu trabayen fora d'este, bien en Cuenca o n'otros llugares cercanos.

Educación editar

  • Villar de Olalla cunta con una Escuela Infantil llamada "Patucos" na que los neños pueden empecipiar la so educación, antes d'empezar el colexu. Esta ye municipal con xestión privada. Cuenta con instalaciones d'aules, cocina, patios, etc
  • Los infantes d'esti pueblu estudien nel Colexu Rural Arrexuntáu "Elena Fortún",cuenta con dos edificios, unu d'ellos destináu a la Educación infantil y otru pa Educación Primaria. Amás cunta con serviciu de comedor y aula.
  • Los mozos que cursen la Enseñanza Secundaria Obligatoria facer en Cuenca capital bien nel I.E.S. "San José" o nel I.E.S. "Fernado Zóbel", na so mayoría. Amás cunten col serviciu de tresporte escolar pa llegar a dichos centros.

Cultura editar

Villar de Olalla cunta con una Biblioteca Municipal qu'ufierta servicios de préstamu a casa, préstamu interbibliotecario, sala de llectura, sala infantil, sala d'estudiu, centru d'internet, wifi gratuitu, etc. Ufierta a los sos usuarios un ampliu programa d'actividaes d'animación a la llectura: talleres y cuentacuentos infantiles, talleres con mozos de Y.S.O., club de llectura p'adultos, estrecha collaboración col colexu, y una programación más puntual d'otres actividaes como narración oral, teatru y música.

Fiestes patronales editar

Les fiestes patronales de Villar de Olalla estender dende'l 7 de setiembre al 11 d'este mesmu mes siendo la fiesta grande'l 8 de setiembre fiesta de la Natividá de la Virxe, siendo la patrona de la llocalidá La nuesa Señora la Virxe del Villar. Verbenes, toros, actividaes deportives, xuegos populares, xuegos de mesa según los solemnes actos relixosos son actividaes que componen el programa de fiestes. Son díes nos que l'harmonía y la fiesta convive con tolos sos habitantes.

Fiestes Patronales n'Honor a la Virxe del Villar editar

Les fiestes patronales del pueblu tienen llugar del 7 al 11 de setiembre. El primer día de celebración dedicar a la xubida de la virxe dende la ermita del pueblu hasta la Ilesia.

Los díes consecutivos celébrense tamién una gran diversidá d'actos públicos y eventos tales como procesiones, espectáculos de tauromaquia, conciertos de música, actividaes pal públicu infantil, etc.

Cruz de mayu editar

Nesta selmana celebra la selmana cultural, que consiste nuna serie d'actividaes rellacionaes con una tema que s'escueye primeramente nel Conseyu de Participación Local.

Antroxos editar

Tantu nel día de los Santos como'l día d'Antroxu en febreru celebren fiesta pa gustu y esfrute de los asistentes.

Navidá editar

En Nuechebona, Nuechevieya y na nueche de Reyes celebren cotillones.

Domingo del Rosario editar

Esta fiesta celebra'l primer domingu d'Ochobre y la Virxe ye llevada en procesión dende la Ilesia a la ermita de nuevu. Al terminar celébrase tomándose tolos asistentes un chocolate con bollos.

San Antonio editar

En villar de Olalla el día 13 de Xunu celebra una procesión n'honor a San Antonio.

Esi mesmu día, en Ballesteros, pedanía de Villar de Olalla, pela tarde, celébrase una misa y procesión n'honor al Santu, dando caridá, un bollu d'anís, y panadera a los asistentes.

Feria Medieval editar

Los dos últimos años, mientres el primer fin de selmana d'ochobre, celebróse la Feria Medieval, onde se cunta cola participación de los paisanos quien interpreten el papel de los distintos personaxes del la vida Medieval. Los habitantes del pueblu participen en xuegos de la dómina amarutaos y contribúin con comida y otros productos artesanales de distintu índole. D'esta manera foméntase la convivencia vecinal.

Deportes editar

Los deportes más practicaos en Villar de Olalla son el frontón, pádel, fútbol sala y baloncestu. Tamién esiste una gran afición al kung-fu onde esti deporte fixo escuela yá con cerca de los 45 neños practicándolo.

Tocantes a les instalaciones deportives refierse, tien un polideportivu cubiertu inauguráu'l 19 de xineru de 2009 sol nome de "Polideportivu Virxe del Villar". Amás de cuntar con esta instalación tien tres pistes esteriores: fútbol sala, pádel y frontón techado. Tamién na redoma del polideportivu esiste un pequeñu parque d'instalaciones dedicaes al exerciciu de los más mayores y al de los más pequeños.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar