Villar del Buey ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Villar del Buey
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villar del Buey (es) Traducir José María Nieto Vaquero
Nome oficial Villar del Buey (es)[1]
Códigu postal 49240
Xeografía
Coordenaes 41°19′41″N 6°11′15″W / 41.3281°N 6.1874°O / 41.3281; -6.1874
Villar del Buey alcuéntrase n'España
Villar del Buey
Villar del Buey
Villar del Buey (España)
Superficie 133.91 km²
Altitú 771 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 518 hab. (2023)
- 296 homes (2019)

- 275 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,87 hab/km²
villardelbuey.es
Cambiar los datos en Wikidata

Topónimu editar

La comisión de Gobiernu de la Diputación de Zamora, en sesión ordinaria de 26 de payares de 1997, adoptó ente otros, l'alcuerdu pol que s'aprueba l'escudu heráldicu y la bandera del conceyu, colos que pretende dotase el conceyu de Villar del Buey. Los mesmos quedaron blasonados de la siguiente forma:[3]

  • Escudu: De plata de güe pasante de sable orlado de seis roeles de gules. Al timbre Corona Real Zarrada.
  • Bandera: Rectangular, de proporciones 1:1 formada por seis cuadraos iguales, colloraos y blancos alternaos, siendo coloráu'l superior y l'inferior del estil y del centru de la batiente y blancos el restu.

Xeografía física editar

Allugamientu editar

 
Situación del conceyu de Villar del Buey na provincia de Zamora.

Villar del Buey asítiase nel suroeste zamoranu. Fai frontera con Portugal. Falta 44 km de Zamora capital.

Pertenez a la contorna de Sayago. Intégrase dientro de la Mancomunidá Sayagua y el partíu xudicial de Zamora.

Nel so términu municipal tán integraes les llocalidaes de Cibanal, Formariz, Fornillos de Fermoselle, Pasariegos, Pinilla de Fermoselle y Villar del Buey.

Parte del so términu municipal atópase dientro del parque natural d'Arribes del Duero, un espaciu natural protexíu de gran curiosu turísticu.[4]

Noroeste: Safara Norte: Muga de Sayago Nordeste: Pasariegos
Oeste: Formariz   Este: Villamor de Cadozos
Suroeste: Cibanal Sur: Salce Sureste: Almeida de Sayago

Historia editar

Esisten diversos xacimientos que prueben que prueben el so antiguu poblamientu, como'l pagu de «La Gañada», onde s'atopó sigillata y otros restos románicos, y la devesa de Pelazas, onde l'agua del embalse afayó la esistencia de tumbes antropomórficas.

El topónimu de Villar posiblemente aníciase en dómina visigoda, deriváu de villare y vien designar a los pequeños nucleos cercanos a poblaciones más importantes. El términu Buey, seique'l so significáu tien de buscase na cultura prerromana y la so afinidá colos bracos. Nesti sentíu atopamos otros casos como Villar de la Yegua, anguaño Villardiegua. L'orixe y desenvolvimientu históricu de Villar del Buey ye desconocíu, pero apaez documentáu como propiedá del obispu zamoranu nel sieglu XIII, y en 1402, cuando Suero Fernández viende al abá de la ilesia de Santu Espíritu de Zamora y canónigu de la catedral el llugar de Fernandiel y trés cortes asitiaes en Muga, Pasariegos y Villar del Buey, pa dempués donar al cabildru catedraliciu.

Na Edá Media, la llocalidá foi donada por Fernandu II de Llión a la Orde de Santiago. D'esta dómina perdura una parte d'El Rollu, pequeña columna clavada nel entamu de «La Calzada», como símbolu pol cobru d'aranceles pol tráficu de ganaos y mercancíes, anque otros tamién defenden que nun se trata más que d'un millario o, inclusive, que nun ye más qu'un cachu de columna.

Pol so nucleu urbanu, pasaba la calzada de Zamora a Fermoselle. Entá anguaño la cai Calzada ye una de les sos principales arteries, asitiada xunto a la ilesia. Amás, de la mesma surden dos nueves víes, una escontra la devesa d'El Cuartico, hasta xunise cola calzada Fermoselle-Ledesma y otra escontra Pelazas.

Ente la documentación que la menta, esiste una cita na que l'abá de la ilesia del Espíritu Santu y canónigu de Zamora merca en 1402 el llugar de Fernandiel de Sayago y trés cortes asitiaes en Muga, Pasariegos y Villar del Buey, que dempués va donar al cabildru de la Catedral. Otros documentos posteriores reflexen cómo l'apéu de propiedaes al cabildru sigue, según la rellación de posesiones del mesmu de 1481. El llugar consolidar con categoría xurídica en 1530, según les Ordenances de la Tierra de Zamora, y nun documentu parroquial de 1693 a la pedanía de Pasariegos cítase-y como Passariegos.

En 1750, nel Catastru d'Ensenada descríbense cuálos yeren los gastos del común, el númberu de cases y de cofraderíes. En 1884 Gómez Carabias describe la parroquia: «… que'l so titular ye de patronatu eclesiásticu que correspuende al Monesteriu de La nuesa Señora de la Victoria de la Orde de San Jerónimo, extramuros de la ciudá de Salamanca…». A diferencia d'otres llocalidaes, tratar d'un pueblu abiertu y de formación allargada, en redol al antiguu Camín Real, que güei día ye la carretera de Zamora a Fermoselle.

En 1833, cola creación de les actuales provincies, Villar del Buey quedó integráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[5]

Yá nel sieglu XX, el términu municipal de Villar del Buey aumentó notablemente, al incorporar en 1968 bona parte del términu d'Argusino,[6] según en 1970 l'antiguu conceyu de Cibanal.[7] Tres la constitución de 1978, Villar del Buey pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[8]

Patrimoniu editar

El vecinderu, na so mayoría, respetó la construcción tradicional. Polo xeneral, les sos cases entá presenten la estructura y elementos tradicionales de la casa sayaguesa, colos sos suelos de llanches de piedra, la prezacasa y la cocina con chimenea de campana. El percorríu poles sos cais, el paséu por ente los sos cortines y arbolees van dexar al visitante llegar a escaecer el tiempu. Destaquen los siguientes inmuebles:

  • Ilesia parroquial de Santa Marina ye un espodáu y ampliu templu de sillería y mampostería de granitu, reconstruyíu en 1775. Cuenta con una elevada torre cuadrada a la que s'apuerta por una escalera de cascoxu y airosos arcos góticos de crucería. Nella púdise almirar un crucificáu de principios del s. XIV y a La nuesa Señora La Blanca del s. XIV y pintural murales del s. XVI.
  • Portaladas en diverses cases del pueblu, construyíes a principios del s. XX por indianos.
  • Potros que nel so día dieron serviciu a la comunidá, suxetando los caballos, pollinos o inclusive vaques pa facilitar que se-yos pueda ferrar o curar.
  • Molinos fariñeros d'agua que se construyeron nel mesmu calce de la rivera, con cuenta d'utilizar la fuercia de la corriente.
  • Ermita de la Santa Cruz, asitiada cerca del banzáu y del desapaecíu Argusino, foi construyíu polos sos antiguos vecinos y descendientes. Nella celebra una romería'l primer domingu de mayu.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Villar del Buey ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar