Villar del Rey

conceyu de la provincia de Badayoz (España)

Villar del Rey ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Villar del Rey
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villar del Rey (es) Traducir Moisés García Vadillo
Nome oficial Villar del Rey (es)[1]
Códigu postal 06192
Xeografía
Coordenaes 39°07′57″N 6°50′52″W / 39.1325°N 6.8477777777778°O / 39.1325; -6.8477777777778
Villar del Rey alcuéntrase n'España
Villar del Rey
Villar del Rey
Villar del Rey (España)
Superficie 99 km²
Altitú 241 m
Llenda con Alburquerque y Badayoz
Demografía
Población 2101 hab. (2023)
- 1125 homes (2019)

- 992 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.31% de provincia de Badayoz
0.2% de Estremadura
0% de España
Densidá 21,22 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villardelrey.es
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

El términu municipal de Villar del Rey ta asitiáu nel noroeste de la provincia de Badayoz. Na parte central del términu ta allugáu'l cascu urbanu, a 17 km de la villa medieval d'Alburquerque, a 33 km de la capital de la provincia, a 15 km de la villa de La Roca de la Sierra, 40 km de Aliseda (provincia de Cáceres) y a unos 14 km d'Ouguela (Portugal), población más próxima en llinia recta, polo que Villar del Rey puede considerase como una villa de la raya o frontera. Atópase a mediu camín ente Badayoz y Alburquerque y pertenez a la contorna de Tierra de Badayoz y al Partíu xudicial de Badayoz.

Nel so conceyu atópase la presa de Peña de la Águila qu'abastez d'agua a Badayoz. El conceyu tien canteres de cayuela y granitu

El términu municipal tien como llendes al norte tierres d'Alburquerque pola encomienda de Azagala, al oeste col mesmu términu faciendo de llinde'l ríu Albarragena o Zapatón y al este y sur col términu municipal de Badayoz.

Población editar

Cuenta con 2.447 habitantes. La evolución de la población dende 1860 (2.108 hab.) hasta l'añu 1955 (4.554 hab.), ye dicir en 95 años, foise amontando, creciendo hasta algamar un aumentu de 2.446 habitantes nesti periodu. Otra manera, dende 1955 a 2007 sufrió un descensu de 2.014 habitantes. Plantía:Demografía/Villar del Rey (Sieglu XX)

MOVIMIENTOS MIGRATORIOS

Esti pueblu como la xeneralidá de los pueblos d'Estremadura que vivíen principalmente de l'agricultura y la ganadería, a partir del añu 1955 empezó a escayer en población. Les esplotaciones agrícola y ganaderu sufrieron un cambéu que diba suponer una demasía de mano d'obra y aumentu de persones paraes ensin perspectives de futuru. Esti grave problema nun tuvo nel so momentu más solución que'l recursu a emigrar. Refiriéndonos a Villar del Rey, el fenómenu de la emigración algamó un descensu del 50% de la población. Más de 500 families contabilizáronse como emigrantes de Villar del Rey a otros llugares fora de la rexón: Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia, Asturies, Cádiz, Sevilla. Dalgunes trespasaron la frontera del país: Bélxica, Alemaña, Suiza, Francia… Otres quedaron en Badayoz.

Oríxenes editar

Entá nun ta bien claro, pos hasta agora nun s'atoparon datos que lu esclarien con abonda base, en qué dómina de la Hestoria surdió Villar del Rey como asentamientu humanu. Pudo aniciase sobre unes ruines antigües en tiempos de la dominación árabe, pol sieglu XI en plenu poderíu Aftasidas, reinu de Taifa de Badayoz, o seique nel sieglu XIII cuando'l rei de Llión Alfonsu IX diba reconquistando estes tierres a los árabes y dir repoblando. Lo que sí ta constatáu qu'esti pueblu foi mientres dellos sieglos aldega de l'alfoz de Badayoz y en sieglu XVII villa exenta, ayenada por Felipe IV al Marqués de Leganés[2]

En 1594[3] formaba parte de la Tierra de Badayoz na Provincia de Trujillo.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Badayoz.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 480 llares y 1668 vecinos.[5]

Pantano “Peña d'Águila” editar

Ente finales del sieglu XIX y principios del XX se contruyó en badajoz la Sociedá d'Agües de Gévora, en visu a regular el caudal del río Zapatón na zona de la Peña de la Águila, p'abastecer d'agua a dicha ciudá que cuntaba entós con 30.000 habitantes.

Enclaváu ente les Sierres de Les Cañaes y la de Peña de la águila, llevantóse un muriu que la so edificación concluyó en 1903 con capacidá pa embalsar 18 Hm³, cantidá que se consideraba abonda pa Badayoz naquella fecha.

Pero la ciudá de Badayoz nel añu 1980 alzara la so población a 120.000 habitantes, cuadruplicárase, y la capacidá del banzáu quedábase bien péquela pa la demanda d'agua potable d'esta ciudá, razón más que suficiente pa proyeutar nueva obra que s'afixera a les condiciones de la demanda d'una población mayor y en víes de constante crecedera. Por ello, proyeutóse y aprobó la construcción d'unu nuevu sobre'l mesmu ríu a unos 150 metros agües abaxo del anterior, que la so capacidá o volume de banzáu ta calculada en 130 Hm³.

Víes de comunicación editar

1. CARRETERES

• Carretera a Badayoz.

• Carretera a Aliseda.

• Carretera a Alburquerque.

• Carretera a la Roca de la Sierra.

• Carretera a Puebla de Obando.

2. CAMINOS DE FERRADURA

• Camín de Montijo.

• Camín de les Gardonas.

• Camín del Bordallo.

• Camín vieyu de Badayoz.

• Camín del banzáu.

• Camín de los Estrechos.

• Camín de la llebre.

• Camín del molín de Solanu, o molín de baxo.

• Camín del molín de Valbuena.

• Camín de Rabogato.

• Camín de la Pizarrera.

Víes pecuaries editar

Cañaes editar

  • Cañada Real Sancha Brava: Esta vía pecuaria entra procedente del términu de Badayoz, pela conocida Ponte de los Cinco Güeyos sobre'l Regueru del Fresnu. El so trazáu escontra Villar del Rey ye xunto a la carretera de Badayoz, qu'en munchos tramos suel faer d'exa de la cañada. Traviesa'l cascu urbanu peles cais de les Crucitas, San Simón, Plaza de la Concordia, cai Les Cayueles, crucia la cai de la Ilesia pa dirixise a la cai del Pilar, sigue pola caleya de circunvalación hasta salir a les güertes, y tomar el camín de la güerta "Enriba", siguiendo escontra'l Puertu y dempués de pasar xunto a la Fuente del Neñu, Güerta de La Pilara, Cuesta Bermeya, entra na devesa de La Tablada camín del Valle Ladrián onde esiste un pozu y un terrén pa bebederu y descansu del ganáu. Dende'l Valle, dirixir a la devesa "El Campu" y Les Pedrizas pa travesar el regueru de Guerrero ente les deveses de Panduro y Cubillos yá nel términu municipal de Badayoz y sigue pol términu municipal y provincia de Cáceres, escontra'l Norte. Al altor de les tierres de Béxar estremar en dos ramales, unu que va escontra Llión y otru escontra les tierres de Soria. La direición xeneral d'esta cañada ye de SO a NE. El so percorríu dientro del términu de 14 km y el so anchor de 75,22 m .
    El rei Sancho IV el Bravo, fíu d'Alfonsu X, siguió la política del so padre, otorgando privilexos al Conceyu de la Mesta. El nome de Sancha Brava que se da a esta cañada, ye n'honor de Sancho IV, como reconocencia de los sos favores a esta institución.
  • Cañada Real de Azagala: ye la que partiendo de la de Sancha Brava nel llugar de la Fuente del Neñu (yá citada), xira a la izquierda de la Pilara en direición Norte, pasa la Cuesta Bermeya camín del Tejar, sigue ente les finques La Dehesilla a la izquierda y La Tablada a la derecha hasta la devesa de "El Campu" onde ente parés entra nel términu de Alburquerque pola finques de la Encomienda de Azagala.
    La direición xeneral d'esta vía ye de S a N. El so percorríu dientro del términu d'unos 3.200 metros. L'anchor ye de 75,22 m ye dicir la establecida pa la cañada por La Mesta.

Cordeles editar

  • Cordel del Vau de Branu. Arrinca esta vía pecuaria de la Cañada de Sancha Brava al so pasu pol pueblu xustamente na travesía de la cai de la Ilesia. Sigue pela carretera de Alburquerque hasta que, pasando la Fonte del Corchu xira a la izquierda pel camín de los Molinos. Sigue ente barganales pa entrar na Devesa Boyal pela esquierda quedando barganales de particulares a la derecha. Termina nel ríu Zapatón, onde esiste un terrén d'una hectárea pa bebederu. La direición d'esti cordel ye de Y a O. El so percorríu dientro del términu d'unos 2.200 m y tien un anchor de 37,60 metros.
  • Cordel del Pozu de la Bomba. Esta vía parte tamién de la Cañada de Sancha Brava nel bebederu del Valle Ladrían y sigue pola mesma finca de La Tablada hasta enfusar na Devesa del Campu, dexando a la izquierda el cuartu del Bilanu y a la derecha el cuartu de los Alacranes, entrando de siguío a escurrir per esti cuartu y dixebrándose pela esquierda del camín de San Vicente del Alcántara. Dempués d'un llargu trayeutu per terrén de encinar na devesa "El Campu" pasa xunto a la cerca del cortixu, traviesa la portera de la carretera, depués de pasar un regueru llega al pozu llamáu de la Bomba onde remata esti cordel. La direición nel so percorríu ye d'O a Y. El so llargor d'unos 2.600 m y el so anchor de 37.60 m .
  • Cordel del Espartal. Arrinca de la tendalada y camín de Valdesequera y por ente tierres de llabor va a la finca del Espartal pola paraxa denomináu Alcornocalejo. Traviesa'l regueru del Toril y sigue xuníu a un camín que lu sirve d'exa, crucia la tendalada del Majadal Altu, dexa a la derecha la casa del guarda del Espartal hasta salir a la cañada de Sancha Brava pola Fonte de los Camineros. La direición xeneral d'esti camín ye de Y a O, el so anchor de 37,6 m y el so percorríu d'unos 2.300 metros.

Siendes editar

  • Sienda del Majadal Altu. Esta vía tien el so orixe nel pueblu, na Plaza de la Concordia, pasa'l regueru de "El Puertu" o "Pilara" y sigue peles cais San Simón, Crucitas y Virxe del Rosariu hasta entrar na cascayosa caleya de los "Canchales" por onde llega a la Devesa Boyal. Al altor de la Peña de Pilato entra na finca del Espartal, traviesa'l regueru de Vallehondo y depués el cordel enantes descritu. Sigue pola finca del Espartal, crucia'l regueru del Toril, siguen por La Portiella cola paré del Espartal a la derecha y barganales de llabor a la izquierda, sigue por "Los Barritos" y pola llinde de la Matilla, pasa pol Cuetu del Majadal Altu, dexa a la izquierda el camín de "Les Peñuelas", pa llegar a la llamarga nel camín del Llobu, onde conclúi esta vía. La so direición ye de N a S. El llargor d'unos 5.200 m y el so anchor llegal ye de 20,89 m.
  • Sienda de Valdesequera. Sale esta vía pecuaria dende'l pueblu pola caleya que va a Les Gardonas, sigue ente corralaes, pasa pol pozu de Les Gardonas, sigue ente barganales pola cuesta de Rollano escontra'l Sur dexando a la derecha el Cordel del Espartal yá descritu. Sigue como exa'l camín, pa pasar pela Ponte Pie de Pollín, colando pela esquierda'l camín de Les Gardonas y otros, sigue per terrenes de llabor teniendo a la derecha la Corralada de los Fermines, depués pela esquierda'l cuartu de La Llaguna, dexando'l cortixu a la derecha, sigue dientro de dicha finca y dexa pela esquierda la casa del guarda y por frente dixebrar del camín de Les Peñuelas; escurre la vía per terrén d'encines y por esti llugar ta marcada por dellos finxu y riegos. Dexa pela esquierda'l pozu de Tiriñuelo hasta llegar al sitiu de la Llaguna de la Devesa, onde esiste bebederu d'estensión de dos hectárees aproximao. La direición xeneral ye de N a S. El so percorríu dientro del términu de cuatro quilómetros y mediu. Tien un anchor llegal de 20,89 m

Tendalaes editar

  • Tendalada del Molín de Valbuena. Parte esta tendalada de la cañada de Sancha Brava, xustamente onde termina'l cordel del Espartal, crucia la carretera de Badayoz sigue pegada al regueru d'El Toril pela so parte derecha y per terrenes de la Devesa Boyal nel llugar conocíu por "Canchal del Regueru"; traviesa'l camín que va al molín y sigue pola Devesa Boyal hasta'l Charcu del Molín de Valbuena, nel ríu Zapatón, frente al sitiu llamáu "La Isla", teniendo pel sur la Casa y dependencies del Molín. Esiste equí un enanche y bebederu que mide una fanega d'estensión. La direición xeneral d'esta vía ye de S a O. El so percorríu dientro del términu ye de 1.100 m aproximao y el so anchor de 37.6 m
  • Tendalada del camín de les Carretes: Sale esta tendalada del Valle de Ladrián y por tanto de la cañada de Sancha Brava, dexa'l pozu a la derecha y xúnese dempués a la carretera que xune a Villar del Rey cola de Puebla de Obando, teniendo a derecha y esquierda la devesa de "La Tablada". Cuando se xune a la carretera, al xubir al cuetu y por onde termina la devesa de "La Tablada" va coincidiendo cola carretera entrando pela esquierda cerca de les Castañales de la finca Jabaliega, teniendo a la derecha suertes de "La Llebre". El so percorríu d'unos 2.000 metros y el so anchor de 24 m.
  • Tendalada del Valle del Llobu: Empieza esta vía pela parte esquierda de la Llaguna de la Devesa, teniendo a la derecha el cuartu de La Llaguna y terrén de monte, sigue pela derecha'l citáu cuartu y pela esquierda les suertes de La Llaguna; Con direición al sur pasa pol sitiu de "Les Peñuelas", sigue depués pela derecha La Matilla y pela esquierda terrenales del Valle del Llobu, traviesa'l camín de Les Peñuelas y el Cordel del Majadal Altu terminando esta vía al llegar a la llamarga. La direición xeneral d'esa tendalada del Valle del Llobu ye d'este a oeste. El so llargor de 1.000 metros aproximao. Tien un anchor llegal de 24 metros.

Bebederos editar

Son llugares fayadizos pa beber el ganáu. Describir nesta tema como sitios terminales na mayoría de los casos de les tendalaes descrites nel puntu anterior. Nel términu de Villar del Rey los principales bebederos o servidumes pal ganáu son:

  • Bebederu del Pozu Ladrian. Queda lo suficientemente descritu al falar de la Cañada de Sancha Brava al so pasu pola finca "La Tablada", tien una superficie d'unos dos fanegas.
  • Bebederu del Molín de Valbuena. Ta sobre'l ríu Zapatón y queda detalláu al describir la Tendalada del Molín. Tien una superficie averada d'una fanega de tierra.
  • Bebederu del Vau de Branu. Atopar a la llegada del Cordel d'esti nome al río Zapatón, que parte tamién, según describióse, de la Cañada de Sancha Brava al so pasu pola travesía de callar Ilesia. Tien una superficie d'una hectárea.
  • Bebederu de la Llaguna de la Devesa. Esti bebederu atópase na sienda de Valdesequera, nel llugar de La Llaguna, tien una estensión averada de dos hectárees.
  • Bebederu de la Llamarga de la Gañota. Ye otru bebederu asitiáu na finca de Valdesequera. Tien una estensión de dos hectárees.
  • Bebederu de la Jabaliega. Llegar a esti llugar pel camín del Puertu de les Carretes, próximu al camín de La Pizarrera, na finca La Jabaliega. Tien una estensión d'una fanega de tierra aproximao.
  • Bebederu de Pozu Cortixu de Rodrigo. Esti bebederu atópase xunto al camín de Montijo na finca de "El Badén". Tien una estensión superficial d'unos dos hectárees.

Tradiciones editar

  • Cabalgata de Reis Magos. Vien celebrándose cada añu la viéspora del 6 de xineru, fiesta de la Epifanía. Un grupu de persones entamen un convói formáu por caballos onde acaballen los trés Reyes Magos bien afatiaos y acompañaos de los sos respeutivos paxes y un vehículu de tresporte llenu de regalos primeramente empaquetados pa toos y cada unu de los neños y neñes del pueblu ensin distinción. El día 5 de xineru, a media tarde, empiecen el so itinerariu por toles cais del cascu urbanu dexando en cada casa onde hai neños l'agasayo sorpresa.
  • Los Quintos. Los mozos que cumplíen la edá reglamentaria entraben en quinta, ye dicir yeren reconocíos pa ser declaraos aptos pal serviciu militar. Esti grupu de mozos la viéspora del marqueo, dedicábense pela nueche a coyer tiestos de los balcones de les cases y llevales a la Plaza d'España, onde solíen devolveles a les sos respeutives dueñes dempués de cobra-yos dalguna cantidá. D'esta manera, llograben unos fondos pa festexar la entrada en quinta.
  • San José. El 19 de marzu, les peñes d'amigos celebraben la festividá de San José con calderetes de corderos o de chivos que faíen nos márxenes del ríu. Principalmente esta costume caltener los artesanos pa festexar al so Patrón. Güei, esta tradición ta casi escastada.
  • La Selmana Santa y l'Aleluya. La Selmana Santa en Villar del Rey tien unes vivencies de fe fonda, como se manifiesta nos distintos actos llitúrxicos y nes procesiones del Xueves y Vienres Santu. La procesión del Silenciu cola imaxe enllutada de la Virxe de los Dolores (La Soledá) na nueche del Vienres Santu ye de verdaderu fervor y recogimiento. Tolos años, dempués de la misa del Sábadu Santu, conmemorativa de la Resurrección de Cristu, un grupu numberosu d'adolescentes provistos de campanillos, esquiles, cascabeles y otros instrumentos de percusión, aprucen nel templu parroquial al cantar del Gloria. Entren ordenadamente per una puerta, faciendo sonar los sos preseos, y salen pola otra. Mientres tola nueche (madrugada del domingu) faen lo mesmo percorriendo les cais del pueblu como manifestación d'allegría anunciando la Resurrección del Señor.
  • La función n'honor a la Virxe de la Ribera. La devoción de los naturales de Villar del Rey a la so Patrona ye fonda. Añalmente dende hai más de tres siglos, el Domingu de Resurreición (antes faía'l llunes) llevar en procesión a la imaxe de la Virxe de la Ribera dende'l templu parroquial hasta'l so santuariu na marxe del río Zapatón. Ellí ofíciase una misa de campaña nel patiu de la ermita y dempués dar# en la puya de los numberosos regalos de los devotos, lo mesmo que de los brazos d'andar pa entrar a la imaxe en templu. La recaldación destinar al caltenimientu del cultu de la Patrona. Terminaos los actos relixosos, los numberosos romeros de Villar del Rey y de les poblaciones próximes, estender pola guapa paraxa pa esfrutar d'un día nel campu.
  • Los Mayos. Ye tradicional nesta Contorna de los Baldíos o Sierra de San Pedro'l día de Los Mayos.(1 de mayu); esti costume consiste en faer figures qu'asemeyen personaxes públicos p'amosales en llugares bien transitaos. La mayoría de les vegaes escuerren el fin de criticar les sos actuaciones.
  • La Cruz. El 3 de mayu celebra la esaltación de la Santa Cruz. En Villar del Rey con esti motivu, en munches cases llevanta un altar a la Cruz, que ye visitáu polos vecinos. Antes, nestos altares venía rezándose una oración o xaculatoria d'esti tenor. Tamién esta fecha yera l'apropiada pa faer los contratos de trabayu colos obreros agrícoles pa les xeres de recueya, ye dicir dende mayu hasta finales de setiembre.
  • Romería de San Isidro. Pol quince de mayu, tolos años, vien celebrándose una romería n'honor a San Isidro Llabrador na paraxa de la ermita de la Virxe de la Ribera. Entamar la Cámara S. Agraria, agora, desapaecíu dichu organismu, encargar de faelo l'Asociación Cultural.
  • El Corpus Christi o día del Señor. Vien denominándose-y indistintamente la fiesta del Corpus o'l Día del Señor. Empieza cola misa mayor nel templu parroquial a media mañana. Terminada, sigue la procesión del Corpus Christi por un itinerariu de cais de la llocalidá. Una artística custodia de plata sirve pa llevar al Santísimu pol sacerdote baxu paliu. A esta procesión asisten vecinos de toles edaes y sexos, qu'en silenciu faen el percorríu. Nes cais instálense altares de descansu y engalánense con colgaduras nos balcones y una alfombra de verdes juncias, flores y tiestos na calzada, que dan a la fiesta un bellu coloríu y rellumanza.
  • Les fiestes de la Virxe n'agostu. Dende hai cientos d'años, los villarenses conmemoren les sos fiestes añales mientres los díes 15, 16 y 17 d'agostu, por cuenta de la Asunción de la Virxe. Feches, en que les xeres de recueya van concluyendo. Pa eses feches toa ta dispuestu, les cases enjalbegadas de blancu, les cais llimpies, les víes principales engalanaes y con allumáu especial.
  • San Miguel. Festividá que se celebra'l día 29 de setiembre. Ye una fecha clave por ser l'empiezu natural del añu agrícola, pos, tolos llabores parten del entamu de la seronda. Naturalmente ye'l momentu fayadizu pa realizar los trabayos rellacionaos cola tierra: el contratu d'arrendamientu de finques, el del personal pal trabayu nes esplotaciones, el de fixación del salariu, etc. toa xira en redol a l'agricultura. En Villar del Rey estes fiestes de San Miguel teníen dellos díes de duración, pos se convertíen nuna bolsa d'ufierta y demanda, de tantéu, ente trabayadores y empresarios hasta que se decantaben afitando la cuantía de los salarios y realizábense los contratos fixos añales. Colos cambeos introducíos nos últimos tiempos nes esplotaciones agrícoles, San Miguel, a los efeutos llabories, quedó casi escastada, según el calendariu de descansos que nos contratos afitar pal añu, denominaos quincenes.
  • La Lluminaria. El primer sábadu del mes d'ochobre, víspora de la festividá de la Virxe del Rosario, titular de la parroquia de Villar del Rey, fáense les lluminaries, tradición que vien de tiempu inmemorial y que consiste n'encender unes fogueres nes distintes cais a la hora de la badayada de les campanes, seique como actu de purificación o de conmemoración del trunfu de los cristianos na Batalla de Lepanto nesti día (7 d'ochobre de 1571). Nestes fogueres quemábense principalmente tomillu y cantueso primeramente almacenaos; mientres una temporada los rapazos con esti fin tradicional, averar a les sierres próximes a coyer estes plantes y almacenales pa faer la pira el día señaláu. Esta tradición camudó, agora unos díes antes, los neños al salir del colexu percuerren el pueblu buscando oxetos inservibles que puedan quemar y llevar al llugar conocíu pol Ejido de la Forca onde s'establecen concursos con premios pa la foguera o lluminaria más llograda.
  • Los Santos. Ye tradicional nesti pueblu, que'l día primeru de payares los neños y mozos vaigan d'escursión a la Devesa Boyal a merendar "Los Santos", que consisten nuna bolsa con frutos del tiempu: nueces, figos pasaos, castañes marmiellos y granaes.

Rellacionaes con oficios editar

  • El cortadores y carboneros. Yeren los profesionales qu'utilizando como única ferramienta l'hachu, desmochaban y llimpiaben los árboles de maleza con suma habilidá. Mientres los meses de seronda y parte del iviernu en Villar del Rey, formábense cuadrielles o equipos d'obreros especialistes pa la fradadura y llimpieza de los árboles, principalmente de los encinares de les deveses. La lleña que llograba d'estos llabores, sirvía pa fabricar carbón, trabayu que siguíen faciendo los mesmos cortadores. La fabricación del carbón empezaba cola operación d'arrodiar la lleña de la corte (xuntar la lleña), en llugar aparente de la finca. Ellí llevantábense unos conos d'esta materia que dempués de aterradas encendíense. Por unes toberas abiertes nos conos tizar hasta faer cocer el combustible. Pasáu'l tiempu, tres un siguimientu d'observación y vixilancia constante, cuando se consideraba abonda la cocción, el procesu concluyir cola estracción del carbón.
  • El esquiladores. Al llegar el mes de mayu realicen tolos años los llabores d'esquila del ganáu lanar. Pa estes xeres, en Villar del Rey esistía'l gremiu de los esquiladores, formaos por cuadrielles d'espertos, que con tisories, realizaben la xera de pulgar o corte de llana d'estos animales. Cada cuadriella taba compuesta por un capataz o manijero, el esquiladores, los aprendices y los moreneros. Esti gremiu yera bien tradicional y conservador, de tal manera que pa entrar nel oficiu precisábense cumplir unos requisitos: ser familiar de dalgún miembru de la cuadriella, tener más de 14 años pa empecipiar l'aprendizaxe, según pasar unes pruebes de capacitación (exame). Cuando se consideraben en condiciones pa sufrir les pruebes, l'aprendiz someter a la mesma presentáu por un miembru de la cuadriella que la apadrinaba; si nel exame demostraba aptitú, promocionaba al grau d'esquilador tres una ceremonia ritual o bautizu con agua o vieno sobre la cabeza del aprendiz. El esquiladores de Villar del Rey, pola so bona forma de realizar el trabayu y pol so bon rendimientu, yeren contrataos poles empreses ganaderes del términu y la de munchos conceyos de la provincia. Agora'l gremiu de los esquiladores amenorgóse en númberu pola emigración de los sos componentes, según pol cambéu nes ferramientes, la tisoria de pulgar pola máquina mecánica.
  • Los aperadores. Nesta llocalidá, siempres hubo un bon grupu de llabradores con capacidá profesional pa ordenar los llabores agrícoles nes finques y con dotes abondes pa entamar y disponer los cultivos en grandes estensiones de tierra, que taben bien solicitaos poles grandes empreses agrícoles d'esti términu y de los estremeros. Yeren lo aperadores, capataces o manijeros con aptitúes pa esti tipu de xeres.
  • Los yunteros. Un gremiu de pequeños propietarios, que coles sos parexes de mules, esplotaben les sos amenorgaes propiedaes y tomaben tierres n'aparcería pa completar la so dedicación. En Villar del Rey, el grupu de los yunteros yera bastante numberosu, por cuenta de la forma en que la propiedá de la tierra ta partida, con predominiu del llatifundiu. La mayoría de los componentes d'esti gremiu sumió d'esta llocalidá cola emigración. Güei queda un númberu bien amenorgáu nel pueblu.
  • Turriar. Yeren los yunteros de ganáu vacunu, de los cualos tratemos na tema 23. Dedicábense como los yunteros a llabrar la tierra y al tresporte de carbón y corchu. Esti oficiu güei ta escastáu.
  • Los ganaderos. Na contorna de los Baldíos, eminentemente ganadera, esistieron siempres unos ganaderos bien cualificaos pal desempeñu del so trabayu. Alburquerque llevóse merecida fama polos sos cotizaos rabadanes y pastores, (ganáu lanar), Villar del Rey, tener polos mayorales y gocheros (ganáu de gocha).
  • Los renteros. En Villar del Rey esistieron hasta los años 70 un conxuntu d'empresarios agropecuarios que tomaben finques n'arrendamientos pa esplotales mientres dellos años agrícoles. Yeren bonos trabayadores y conocedores del so oficiu, que faíen producir al máximu les sos esplotaciones. Estes empreses daben ocupación a muncha mano d'obra con contratos fixos añales, y amás a grupos de contrataos eventuales pa les xeres de llantadera, escarda y recueya. Na tema de la posguerra citar a los renteros como empreses que, cola so arrogancia y solidaridá nos años de la fame ayudaron a desaniciar en parte munches necesidaes. Tamién esti gremiu sumió d'esta llocalidá. Güei les finques tán esplotaes polos sos dueños, que tienen bien amenorgáu'l personal cola mecanización agrícola y colos barganales alambraos pal ganáu.
  • Los artesanos. Hasta los años 60 y 70 nesti pueblu había un grupu d'artesanos d'actividaes diverses: carpinteros de carros, ebanistes del mueble, ferreros, ferradores, zapateros, xastres, alfareros, modistes, hojalateros, peluqueros, panaderos, alfareros y teyeros que por causes de la emigración (yá lo repitimos) tuvieron qu'ausentase de la llocalidá na so mayoría. Anguaño'l pueblu vien careciendo la falta d'estos artesanos en munches de les sos actividaes.
  • La dedicación de les muyeres. Los párrafos anteriores fueron dedicaos al trabayu de los homes en distintos oficios, si embargo, nada se dixo de les xeres de la muyer, a les que vamos dedica-yos unes llinies. La muyer hasta nun hai enforma tiempu, preparar pa una ocupación tan profesional como les que quedaron descrites, la de ser ama de casa y madre. Adquirió una educación non universitaria, aprendió de los sos mayores tou los llabores domésticos propies d'un llar: llavar, coser y planchar, faer la llimpieza de la vivienda, ellaborar la comida, alministrar el dineru, realizar les compres, educar a los fíos, etc. Asina de simple y al paecer senciellu, yeren les xeres que la tradición de sometimientu asignaba a la muyer p'asumir la responsabilidá d'ama de casa. Anguaño, al aportar, n'igualdá de condiciones, a munches de les xeres del mundu llaboral, (antes acutaes a los homes) los trabayos del llar siguen pesando sobre ella, pero solliviaes en parte pola dotación d'instrumentos electrodomésticos y pola collaboración del home. Como en cualquier llugar, la muyer nesta villa sigue nesta evolución llaboral y social integrándose en distintos tipos d'oficios: oficines, estudios, servicios, etc.

Gastronomía editar

Caldereta a base de carne de corderu y cabritu. Chanfaina con coraes de corderu y chivu. Sopa de tomates. Mueyo de peces. Embuchados y embutíos con tripa de gochu. Gazpachu de poléu. Migues de pan. Arroz con fégadu de gochu. Sesos de gochu. Cocíu estremeñu. Rosques frites del candil. Bollos de Pascua. Pestiños con miel.

Patrimoniu[6] editar

Ilesia parroquial católica so la advocación de Nuesa Señora del Rosario, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[7]

Relixosu.

ILESIA PARROQUIAL SANTA MARÍA DEL ROSARIO.

El so templu parroquial ye l'edificiu más emblemáticu de Villar del Rey. Llevántase esta edificación xustamente nel visu d'un montículo ocupando'l centru xeográficu del nucleu urbanu, llinda pel norte y Este col atriu de la Plaza de Don Pablo Meléndez, al Sur l'atriu de la Plaza d'España, pel Poniente col Llanu de Acosta.

La so construcción ye a base de gruesos murios de mampostería vista de cal y piedra con contrafuertes de cantería. Puede encuadrase nun estilu góticu tardíu, considerando que la obra realizar pol sieglu XV y XVI. La fachada principal da al Llanu de Acosta onde s'abrir la puerta del perdón con arcu graníticu llixeramente peraltado con arquivoltas sofitaes en finos baquetones cilíndricos. La arquivolta esterior remata nel so centru en leve o nidiu conopio qu'enllaza col alfiz. Percima de la portada hai un óculo o rosetón con vidrera por onde enfusa la lluz y los rayos del sol que se reflexen a ciertes hores del día nel altar mayor. Otra puerta d'accesu al templu ta asitiada nel atriu de la Plaza d'España, igualmente enmarcada en granitu, con arcu de mediu puntu y archivoltas o moldures. El conteníu artístico que guarda'l templu parroquial ye'l siguiente:

• La imaxe de la Virxe la de Salú de pies col Neñu nel so brazu esquierdu. Trátase d'una talla de madera policromada, obra del sieglu XVI.

• El Cristu Crucificáu o Santa Cruz de la Expiración como se-y llamó nel sieglu XVIII polos cofrade de la so Hermandá. Ye una obra tallada en madera que s'atribúi al célebre escultor Jerónimo de Valencia que florió a mediaos del sieglu XVI, y que realizó la obra de la sillería del coru de la Catedral de Badayoz en 1554.

• Otres imáxenes en madera tallao y policromadas son les de la Virxe de Rosariu titular de la parroquia, la de la Virxe de los Remedios y la del Rocamador.

ERMITA DE LA VIRXE DE LA RIBERA.

Edificiu dedicáu al cultu. Tien escasu valor arquiteutónicu. Ye una obra de mampostería encalada con una nave de bóveda de cañon compartida en seis fajones que la sostienen. Un altar onde s'asitia la imaxe de la Virxe de la Ribera patrona de Villar del Rey. Esta ermita ta enclavada na vera esquierda del río Zapatón a unos 2,5 km del pueblu. La so construcción pudo faese pol sieglu XVII. Nella venérase la imaxe de la Virxe de la Encarnación. Esta imaxe ye vistida. Tallada I63 yera cabeza y manes. La cara ye de terra cotta o terracota (folla cocío) y el restu de la cabeza de madera. Ye una imaxe bella, guapa, allegre. Esta imaxe que sustituyó a la primitiva, ye de la segunda metá del sieglu XIX.

La devoción del pueblu de Villar del Rey a la so patrona vien dende dellos sieglos. La ermita de la Virxe de la Ribera la cita yá Solanu de Figueroa na so Hestoria de la Diócesis de Badayoz (1670).

ERMITA DE LOS REMEDIOS.

Ta asitiada nun ángulu de la Plaza d'España. Componer de dos cuerpos, el primeru formáu por una bóveda de cañón y el segundu por una bóveda de crucería. Sobre'l mediu de la cubierta llevanta una espadaña con campana. Dedicar al cultu de la Virxe de los Remedios hasta más de la metá del sieglu XX. Agora ta dedicada a otres actividaes parroquiales. Nun se-y considera valor arquiteutónicu. Percima de la portada, na fachada principal hai un escudu heráldicu coronáu.

ERMITA DEL CAMPUSANTU.

Dientro del Campusantu esiste una edificación bastante asemeyada a la de Los Remedios, onde pudo rindise cultu a San Simón según cuenta la tradición, güei ta abandonada.

Toes estes ermites, con otra yá sumida nel estremu de la barriada d'El Bayonal, dedicada al cultu de la Virxe del Rocamador, tienen los mesmu oríxenes, el sieglu XVII.

EIDIFICIOS PÚBLICOS

EL POZU DE LA NIEVE.

Esti edificiu ta declaráu pola Xunta d'Estremadura como monumentu históricu. Trátase d'una edificación allugada nel Cuetu de San Simón, próxima al Campusantu. Ye de planta cuadrada con anexos adosada poles cares más soleyeres p'aisllalo del calor. La cubierta ye de texa a cuatro vertientes.

L'interior del inmueble ye un espaciu circular zarráu por una sólida bóveda de rosca de lladriyos vistu bien consiguida. La construcción d'esta casa se temporaliza en principios del sieglu XVIII según los estudios d'Alberto González Rodríguez, sicasí la profesora María Cleofé Rivero de la Figal plantega la hipótesis de que pudo ser en principiu una piscina romana pola so semeyanza coles del balneariu de Alange.

Foi utilizáu p'almacenamientu de nieves con destín a los hospitales de Badayoz, nieve que venía de les Sierres de Béxar y que se tresportaba en caballeríes hasta principiu del sieglu XX.

El so caltenimientu ye aceptable, pos el Conceyu y la Xunta de Extremadira velen pol so caltenimientu. Apocayá fíxose una reforma nel so conxuntu.

COLEXU PÚBLICU “MARÍA AUXILIADORA”

LA CASA DE LACULTURA Y BIBLIOTECA MUNICIPAL

EL SALON D'USOS MÚLTIPLES

L'AMBULATORIU

EL MATADERU MUNICIPAL

LLAR DEL PENSIONISTA

CASA CUARTEL DE LA GUARDIA CIVIL

CAMPUSANTU MUNICIPAL DE SAN SIMÓN

CAMPU POLIDEPORTIVU “LES CRUCITAS”

DEPURADORA

EDIFICIOS EMBLEMATICOS PRIVAOS

 Salón de cine “La Estrella”.

 La casa solariega de Don Emilio Rivero.

 Edificiu del casino.

 Casa de barriada obrera.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. según d. Antonio Bonu Teodoro, maestru pernomáu d'esta villa
  3. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  4. Cervantes Virtual [1]
  5. Conceyu Códigu INE -06-155. rei&btnBuscarDenom=Consultar+selecci%F3n
  6. Bonu, Antonio. Villar del Rey, Xeografía, Hestoria y tradiciones.
  7. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [2]

Enllaces esternos editar