Voivodatu de Vilnius

El Voivodato de Vilnius (polacu: województwo wileńskie, lituanu: Vilniaus vaivadija) foi'l voivodato capital del Gran Ducáu de Lituania y más tarde foi'l voivodato capital de la parte lituana de la Confederación Polacu-Lituana.[1] Dempués de la ocupación polaca de los territorios orientales de Lituania, el voivodato de Wilno volvió a entamar como parte de la Segunda República de Polonia. El voivodato esistió en dellos periodos, ente'l sieglu XV y la Partición de Polonia en 1795 y más tarde dende la restauración del control polacu sobro l'área en 1922 hasta l'anexón de la rexón pola Unión Soviética mientres la Segunda Guerra Mundial col nome de voivodato Wilno .

Voivodatu de Vilnius
coat of arms of Vilnius Voivodeship (en) Traducir
Alministración
Estáu desapaecíu[[República de les Dos Naciones|{{{2}}}
Estáu desapaecíu[[Gran Ducáu de Lituania|{{{2}}}
Tipu d'entidá antiguo voivodato del Gran Ducado de Lituania (es) Traducir
Capital Vilnius
División
Xeografía
Coordenaes 54°41′N 25°16′E / 54.68°N 25.27°E / 54.68; 25.27
Superficie 44200 km²
Demografía
Fundación 1413
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía y división alministrativa editar

Xeográficamente, l'área centróse alredor de la ciudá de Vilnius, que siempres fuera la capital y see del Voivodato. La forma del voivodato, sicasí, varió col tiempu. Les primeres voivodíes qu'esistieron hasta la partición taben compuestes por cinco unidaes menores de división alministrativa, los distritos:

  • Distritu de Wilno-Troki
  • Distritu de Oszmiana
  • Distritu de Lida
  • Distritu de Wiłkomierz
  • Distritu de Brasław

Población[2] editar

Según el censu polacu de 1931, el voivodato taba habitáu por 1.276.000 persones. La mayoría de la población yera polaca (el 59,7% afirmó que'l polacu yera la so llingua materna). Ente les minoríes había: bielorrusos (22,7%), xudíos (8,5%), lituanos (5,5%) y rusos (3,4%). La densidá de población yera de 44 persones per km² (la segunda más baxa de Polonia, dempués de Polesie Voivodeship ). El censu foi criticáu por ser inexactu por cuenta de prexuicios contra los bielorrusos y lituanos. Tres los cambeos territoriales polacos dempués de la Segunda Guerra Mundial, una parte significativa de la población polaca foi repatriada a la acabante formar República Popular de Polonia cuando'l Voivodato de Wilno estremóse ya incorporó a les Repúbliques Socialistes Soviétiques de Lituania y Bielorrusia . Munchos zarapicaron con dificultaes nel procesu de repatriación y torgar salir. La población polaca que permaneció en Lituania foi sometida a intentos de lituización (na década de 1950), que fueron atayaos per Moscú, y a polítiques de rusificación y sovietización .

Historia[3] editar

En 1413, la Unión de Horodło introdució'l títulu de voivoda al Gran Ducáu de Lituania . Antes de la reforma, l'área, centrada en Vilnius, conocíase como'l Ducáu de Lituania o, dacuando, como'l Ducáu de Vilnius . El voivodato de Vilnius convirtióse nel voivodato capital del Gran Ducáu de Lituania.

Dempués de la Unión de Lublin en 1569 que formó la Commonwealth, el Gran Ducáu caltuvo gran parte de la so autonomía, y el Voivodato de Vilnius siguió siendo'l so voivodato capital, al igual que Vilnius siguió siendo la so capital, anque la capital del Commonwealth foi la primera en Cracovia ( Voivodato de Cracovia ) y más tarde en Varsovia ( Voivodato de Mazovia ). En 1793, los voivodados de Breslauja y Merkinė (Merkinė yera realmente parte de Vinius, pero considerábase nominalmente parte de Smolensk) creáronse a partir de la parte norte de la mesma. El voivodato de Breslauja taba formáu polos condaos de Breslauja, Vilkmergė y Anykščiai y el de Merkinė taba formáu polos de Merkinė, Prienai y Eišiškės .

Dempués de les particiones de la Commonwealth polacu-lituana, el territoriu del Voivodato de Vilna incorporar al Imperiu Rusu , y la mayor parte del territoriu pasó a formar parte de la Gobernación de Vilna . La parte norte pasó a la gobernación de Kovno en 1843. Dempués de la Primer Guerra Mundial, l'antiguu voivodato de Vilnius estremóse ente Lituania y Polonia . Dempués de la Segunda Guerra Mundial, la Xunión Soviética tresfirió la mayor parte de la porción polaca del antiguu voivodato a la República Socialista Soviética de Bielorrusia .

Localización editar

El voivodato de Wilno tenía un área de 29.011 kilómetros cuadraos (lo que lo convirtió nel cuartu voivodato polacu más grande) y una población (según el censu polacu de 1931 ) de 1.276.000 habitantes. El voivodato taba allugáu na esquina nordés del país, partiendo con la Xunión Soviética al este, Lituania al oeste, Letonia al norte, el voivodato de Nowogródek al sur y el voivodato de Białystok al suroeste. El paisaxe yera planu y montascosu en delles partes, con dellos llagos (como'l Narocz , el llagu más grande de la Polonia de entreguerras). Al 1 de xineru de 1937, el 21,2% de la superficie taba cubierta de montes (con un permediu nacional del 22,2%).

Referencies editar

  1. Cronoloxía histórica dos principales fechos asocedíos nelVoivodato: http://www4102.vu.lt/wp-content/upload/kreva.pdf
  2. (en polacu) Maly Rocznik Statystyczny, Warszawa 1939 (Anuariu estadísticu concisu de Polonia, Varsovia 1939). Voivodato de Wilno (1926-1939) -
  3. Geografia historyczna ziem dawnej Polski - Zygmunt Gloger. Wiedza Powszechna, 1991

Enllaces esternos editar