Xeografía de Baḥréin

Baḥréin (de la pallabra árabe “dos mares”), entiende un archipiélagu de trenta y tres islles nel Golfu Pérsicu, bien próximes a la mariña de la Península Arábiga. Les islles atopar a unos venticuatro quilómetros de la mariña este d'Arabia Saudita, y ventiocho quilómetros de Qatar. L'área total de les islles ye d'alredor de 691 quilómetros cuadraos, o cuatro veces la superficie del Distritu de Columbia. La islla principal, qu'abarca'l 83% de la superficie total, ye la Islla de Baḥréin (tamién conocida como Al Baharayn), y tien una estensión de 572 quilómetros cuadraos. De norte a sur, Baḥréin tien un llargor de 48 quilómetros; algama'l so anchu máximu al norte, con 16 quilómetros en direición este oeste.

Xeografía de Baḥréin
Coordenaes 26°00′N 50°33′E / 26°N 50.55°E / 26; 50.55
 
[editar datos en Wikidata]
Mapa de Baḥréin.
Mapa de relieve.
L'Árbol de la Vida de Baḥréin.

Coordenaes xeográfiques: 26°00’ N, 50°33’ Y

Situación xeográfica ya islles editar

  • Anguaño entiende un archipiélagu de 32 islles naturales (depués de la torna de Jenan a Qatar en marzu de 2001).

La mayor parte de Baḥréin ta bordiada por una ensenada polo xeneral d'escasa fondura y que forma parte del Golfu Pérsicu, conocida como'l Golfu de Baḥréin. El fondu marín próximu a Baḥréin ye predresu y, principalmente nel estremu norte de la isla, atópase cubiertu por un estensu petón de coral. La mayor parte de la islla presenta un paisaxe manero, desértico y d'escasa altitú. Los afloramientos de piedra caliar conformen llombes nidies, cantiles y ribayos pocu fondos. La piedra caliar ta cubierta por distintes densidá de sable salín, capaces de soportar la vexetación desértica más resistente, sobremanera árboles y arbustos espinosos. Esiste una franxa fértil de cinco quilómetros d'anchu que s'estiende a lo llargo de la mariña norte onde crecen datileres, almendrales, figales y árboles de granada. L'interior contién un escarpe que s'alza 134 metros, el puntu más eleváu de la isla, conocíu como Jabal ad Dukhan (Montes de Fumu), nomáu asina por cuenta de la borrina que dacuando arrodia'l visu. La mayor parte de los pozos petrolíferos tán asitiaos na redoma de Jabal ad Dukhan.

Manama (Al Manamah), la capital, ta asitiada nel estremu nordeste de la islla de Baḥréin. El puertu principal, Mina Salman, tamién se topa allugáu na isla; dambos constitúyense como los principales centros comerciales, teniendo les más importantes instalaciones pal refinamientu de crudu. La islla ta coneutada al continente, Arabia Saudita, y a les demás islles, por aciu calzaes elevaes y pontes. La calzada más antigua, construyida en 1929, enllaza Baḥréin a Al Muharraq, la segunda islla n'estensión. Anque la islla ye de namái seis quilómetros de llargu, la segunda ciudá más grande, Al Muharraq, y l'aeropuertu internacional tán asitiaos ellí. Una carretera elevada tamién coneuta Al Muharraq cola pequeña islla de Jazirat al Azl, l'área principal de diques secos pal arreglu de barcos. Al sur de Jazirat al Azl, la islla de Sitrah, llugar de les terminales pa la esportación de petroleu, atópase coneutada a Bharein por aciu una ponte que s'estiende sobre la estrecha canal que dixebra dambes islles. La calzada escontra la islla de Umm an Nasan, frente a la mariña oeste de Baḥréin, continua sobre tierra firme nel pueblu d'Al Khubar, Arabia Saudita. Umm an Nasan ye la propiedá privada del emir y cotu de caza personal.

Otres islles de cierta significancia inclúin Nabi Salay, que s'atopa al noroeste de Sitrah; la islla de Jidda y Umm as Sabaan, al norte de Umm as Nasan; y un grupu d'islles, siendo la mayor la islla de Hawar, próxima a la mariña de Qatar. Nabi Salah tien dellos manantiales d'agua duce que s'utilicen pa irrigar los estensos palmares de la isla. La pequeña islla predresa de Jiddah contenía d'antiguo la prisión estatal que foi convertida na actualidá nun centru vacacional. Hawar, más quince pequeñes islles na so cercanía, se encentran so disputa territorial ente Baḥréin y Qatar. Hawar tien una llongura de 19 quilómetros y bazcuya ente unu a mediu quilómetru d'anchu. El restu de les islles atópense despoblaes y conformen un sitiu de anidación pa una gran variedá d'aves migratories.

Clima editar

Baḥréin carauterizar pol so clima grebu. La islla tien dos estaciones: un branu desaxeradamente chornizu y un iviernu relativamente templáu. Mientres los meses de branu, d'abril a ochobre, les temperatures de la tarde promedian los 40 °C (104 °F) y pueden algamar los 48 °C (118.4 °F) mientres xunu y xunetu. La combinación del calor intenso y l'altu mugor faen qu'ésta estación sía bien incómoda. Amás, un vientu seco y caliente del suroeste, conocíu llocalmente como qaws, abasna dacuando nubes de sable a lo llargo del grebu estremu suroeste de Baḥréin, escontra la ciudá de Manama, mientres el branu. Mientres los meses d'iviernu les temperatures modérense, polo que de payares a marzu suelen tar ente 10 y 20 °C (50 a 68 °F). Sicasí, el mugor suel tar percima del 90% mientres l'iviernu. D'avientu a marzu, prevalez el vientu del sureste, conocíu como shamal, que lleva aire húmedo sobre les islles. Ensin importar la estación, les temperatures diaries son bastante uniformes a lo llargo de too l'archipiélagu.

Baḥréin recibe escasa precipitación. El permediu añal de precipitaciones ye de 72 milímetros (2.8 pulgaes), que se da usualmente nos meses d'iviernu. Nun esisten na islla nin ríos nin regueros de manera permanente. Les agües d'iviernu manifiéstense como curties agües enchentes, anubriendo los calces baxos, secos el restu del añu, imposibilitando el tresporte. Una pequeña parte de l'agua d'agua recupérase para riego y consumu humanu. Sicasí, esisten numberosos manantiales naturales na zona norte de Baḥréin y delles islles axacentes. Depósitos soterraños d'agua duce estender sol Golfu Pérsicu hasta la mariña d'Arabia Saudita. Dende tiempos antiguos, estos manantiales atraxeron colonos al archipiélagu. A pesar de la creciente salinización de l'agua, los manantiales caltiénense como una importante fonte pal consumu humanu de Baḥréin. Dende empiezos de la década de 1980, sicasí, les plantes desalinizadoras suplen el 60% de les necesidaes de consumu diariu d'agua duce pa usu industrial y domésticu. Unu de los más famosos llugares d'interés ye'l Monumentu de la Perlla.

Llendes y superficie editar

Superficie:

  • Total: 665 km²
  • Ranking nel mundu según superficie: 198
  • Tierra: 665 km²
  • Agua: 0 km²

Comparanza de superficie:

Llendes: 0 km
Llinia de mariña: 161 km

Reivindicaciones marítimes:

  • Mar territorial: 12 milles náutiques (22.2 km; 13.8 el mio)
  • Zona allegante: 24 milles náutiques (44.4 km; 27.6 el mio)
  • Plataforma continental: la estensión de les llendes tien de ser determinada Puntos

estremos:

  • Puntu más baxu: Golfu pérsicu 0 m
  • Puntu más eleváu: Jabal ad Dukhan 122 m

Recursos y usu de la tierra editar

Recursos naturales:

  • Petroleu, depósitos de gas natural y gas natural non acomuñar, pesca, perlles

Usu de la tierra:

  • Tierra cultivable: 2.82%
  • Cultivos permanentes: 5.63%
  • Otros: 91.55% (2005)

Tierra irrigada: 40 km² (2003)

Total de recursos d'agua anovable: 0.1 m³ (1997)

Estracción d'agua duce (doméstica/industrial/agricultura):

  • Total: 0.3 km³/añu (40%/3%/57%)
  • Per cápita: 411 m³/añu (2000)

Esmoliciones medioambientales editar

Peligros naturales

  • Sequias periódiques; nubes de sable

Ambiente – temes d'actualidá:
La desertificación resultante de la degradación de la escasa tierra arable, los periodos de seca, y les nubes de sable. Degradación de la mariña (dañu de la llinia de mariña, petones de coral, y vexetación marina) por causa de los derrames de petroleu y otres descargues que provienen de los buque tanques petroleros, les refineríes de petroleu y les estaciones de distribución; la falta d'agua duce (les agües soterrañes y l'agua marino son los únicos recursos pa suplir les necesidaes d'agua).

Ambiente – alcuerdos internacionales:
Parte de: Biodiversidá, Cambéu Climáticu, el Cambéu Climáticu - Protocolu de Kioto, Desertificación, Refugayes Peligroses, Llei del Mar, Proteición de la Capa d'Ozonu, Güelgues
Robláu pero ensin ratificar: nengún de los alcuerdos escoyíos

Xeografía - nota editar

Cercanu a los recursos petrolíferos de Mediu Oriente; situación estratéxica nel Golfu Pérsicu, yá que al traviés de la so xeografía circula gran parte del petroleu d'Occidente escontra mar abiertu.

Referencies editar

  • Esti artículu contién material estrayíu de documentos o páxina web de l'Axencia Central d'Intelixencia de los Estaos Xuníos (CIA World Factbook), que son publicaciones de dominiu públicu del Gobiernu de los Estaos Xuníos d'América.