Xeografía de Burkina Fasu

Burkina Fasu parte con seis países. Al norte y al oeste, con Malí; al este, con Níxer; al sur, con Ghana; al sureste, con Togu y Benín, y al suroeste, con Costa de Marfil. El país atopar nel interior del Sahel, ente'l Golfu de Guinea y el desiertu d'El Sáḥara, al sur del gran arcu del ríu Níxer. El centru del país, n'otru tiempu'l Alto Volta, carauterizar poles sos grandes estensiones de sabana, que se topen a una altitú d'ente 200 y 300 m. Al sur, la tierra ye verde, con montes y árboles frutales, y el norte, sobremanera al nordeste, convertir nun desiertu. Les reserves de caza de Burkina —les más importante son el Parque nacional de Arli, la reserva de Nazinga y el Parque nacional de W— tienen lleones, elefantes, hipopótamos, monos, facoceros y antílopes, anque'l turismu nun ta bien desenvueltu nesti sentíu.

Xeografía de Burkina Fasu
Ficheru:Burkina Fasu Map.jpg
Burkina Fasu
Llocalización
Continente África
Rexón África Occidental
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 274 200 km²
  273 800 km² (tierra)
  400 km² (agua)
Carauterístiques singulares
Ríu más llargu Ríu Mouhoun (68o km)
Puntos estremos
Puntu más baxu Ríu Mouhoun 295 m
Puntu más altu Tenakourou 749 m
Fronteres territoriales
 • Benín 386 km
 • Costa de Marfil 545 km
 • Malí 1.325 km
 • Ghana 602 km
 • Níxer 622 km
 • Togu 121 km
 
[editar datos en Wikidata]

Relieve editar

 
Imaxe de satélite de Burkina Fasu en que s'aprecia la desertización progresiva escontra'l norte.
 
Topografía de Burkina Fasu

Burkina Fasu ye un país planu. La diferencia ente les altitúes máximo y mínimo ye inferior a 600 m. L'altitú media del país ye de menos de 400 m y la mayor parte atopar ente 250 y 300 m. Sía que non, la llanura nun ye homoxénea. Estremar nella dos dominios:

La penillanura, integrada nel senu del macizu precambrianu, ocupa los trés cuartes partes del país. Ye monótona, formada por ondulaciones herbales y amplios valles pocu relevantes, cola única visión de xemes en cuando d'un grupu aislláu de llombes alliniaes que s'alcen unes decenes de metros percima de la llanura. Les partes baxes tán compuestes por granito o gneis de zócalo, consolidaes pola erosión. Les llombes, restos de nueves series sedimentaries del Birrimiano (Paleoproterozoico), tán formaes por esquistos y grauvacas (arenisques con más de 15% de matriz)) o cuarzoarenitas, con más del 95% de cuarzu. A la fin de la oroxénesis birrimiana prodúcense intrusiones de granitos postectónicos que dan llugar a dalgún cuetu testigu graníticu ya inclusive hai dalgunos cuetos tabulares acorazaos .

El macizu d'arenisques ocupa la parte suroeste del país. Ye la rexón más elevada y accidentada de Burkina. Remata nel Tena Kourou, de 749 m d'altitú, na frontera con Mali. Tola rexón ta formada por una cobertoria sedimentaria d'arenisques primaries que se terminen abruptamente nun cantil que presenta dos formes distintos:

  • De la rexón de Bobu-Diulaso a la de Banfora, el cantil, rectilliniu, tien un altor de 150 m, empobináu de NE a SO. Escontra'l sur, el cantil camuda de forma, toma una orientación E a O ya inclusive SO a NO ente Beregadugú y la frontera de Malí. Equí yá nun ye rectilliniu, y ta derrotu por valles qu'aisllen los puexos.
  • Al sureste, los sedimentos d'arenisca formen un pequeñu macizu de direición SO-NE escontra les fronteres de Togu y Benín. Trátase de la cadena de Gobnangou, ente Arli y Kaabugú. Tien unos 80 km de llargor y un altor mediu de 365 m. Ente que nel sur baxa formando llombes, nel norte termina nun cantil d'un centenar de metros.

Hidrografía editar

La rede hidrográfica de Burkina Fasu ye relativamente importante, teniendo en cuenta la escasez de precipitaciones. Los ríos estremar en tres cuenques:

 
Cuenca del ríu Volta en Burkina Fasu y Ghana

La cuenca del ríu Volta. Ye la más importante. Ocupa'l centru y l'oeste del país y tien una estensión de 120.000 km². Ta formada poles cuenca de cuatro ríos principales, que camuden de nome cuando traviesen la frontera:

 
El ríu Mouhoun (lléase Muhún), cerca de Dédougou (lléase Dedugú), en Burkina Fasu
  • El ríu Mouhoun o Volta Negru traviesa l'oeste de Burkina dende Mali hasta Ghana. Naz na aguada norte de la rexón de les Cascaes, onde les precipitaciones superen los 1.000 mm, y diríxese escontra'l nor-nordeste, pero cuando ta cerca de la frontera de Malí, atopar col ríu Sourou, que yera la so antigua cuenca, y xira sópito al sur, prindáu por una cuenca inferior, y diríxese a Ghana. Una vegada en Ghana recibe al Nakambé y al Pendjari y conviértese nel ríu Volta.
  • El ríu Nakambé o Volta Blanco naz na frontera de Malí, al norte del país, pela redolada d'Uahiguya, onde les precipitaciones son de 600 a 700 mm, pasa al este d'Uagadugú, recibe les agua de dellos llagos, como'l Bam y el Dem, y sigue escontra'l sur pa entrar en Ghana, onde recibe al Nazinon (antiguu Volta Coloráu), que venía paralelu a él al oeste de Uagadugú, y desagua nel Maouhoun. Tres el banzáu de Akosombo, en Ghana, el ríu pasa a llamase Volta.
 
El ríu Oti nel Parque nacional Pendjari
  • El ríu Pendjari, conocíu como Oti cuando pasa por Togu y Ghana, naz nos montes d'Atakora, en Benín. Viaxa escontra'l norte, xira al oeste y mientres un tramu sirve de frontera ente Benín y el sureste de Burkina Fasu, onde sirve de llende a los Parques Nacionales d'Arli y de Pendjari. Recibe equí les agües del macizu de Gobnangou, anque les precipitaciones más abondoses dar na dómina d'agües na cadena d'Atakora y en Benín, faciendo que'l so caudal aumente extraordinariamente, de 10 a 1.900 m³/s, ente xineru y setiembre. Desagua pela esquierda nel gran llagu Volta.

La cuenca del ríu Comoé, de 18.000 km², al suroeste del país, aniciar na aguada sur de la rexón de les Cascaes, nos cantiles de Banfora, onde forma les cascaes de Karfiguéla. La primer parte del so percorríu escontra'l sur ta llena de rabiones y zones pantanoses a los pies de Banfora. Al llegar a Costa de Marfil, recibe les agües del ríu Léraba, que forma frontera con Burkina Fasu. Sigue formando frontera un centenar de quilómetros y enfusar en Costa de Marfil pol Parque nacional del Comoé.

La cuenca del ríu Níxer, de 72.000 km². Los ríos que nacen al norte y l'este de Burkina y que van desaguar nel ríu Níxer tienen poca importancia pola escasez de precipitaciones. Destaquen el Sirba al este y el Béli al norte.

Amás d'estes cuenques, esisten un gran númberu de zones endorreicas nes que se formen banzaos, permanentes o temporales, de gran importancia pal llendo, sobremanera al norte del país, más secu. Destaquen les güelgues de Soum, Oursi y Darkoy, nel estremu norte. Por cuenta de la irregularidá de les precipitaciones, construyéronse numberosos banzaos nel país, ente los que destaquen Bagré, Sourou, Kompienga y Ziga, esti postreru al este de la capital, pal so suministru d'agua potable.

Clima editar

Ta determináu pola llatitú, ente los 9º y los 15º de latitud norte, y la continentalidad, factores que converten a Burkina Fasu nun país tropical con climes que bazcuyen ente'l sudanés, al sur del país, y el saheliano, al norte.

Les estaciones tán condicionaes pol desplazamientu de la Zona de converxencia intertropical, que se mueve escontra'l norte pel branu y determina la estación de les agües, que dura unos cuatro meses al norte del país, de xunu a setiembre y unos seis meses al sur, d'abril a ochobre. Mientres la estación seca, predomina'l harmatán, vientu continental del nordeste procedente d'El Sáḥara, qu'ensuga la tierra.

Les rexones climátiques de Burkina Fasu estremar de manera progresiva de sur a norte, volviéndose más seques a midida que allóñense del Golfu de Guinea.

  • El sur pertenez al clima de tipu sudanés, con agües que bazcuyen ente los 900 y los 1.300 mm, con un máximu nel estremu suroeste y precipitaciones mientres seis meses.
  • La zona sudanesa-saheliana ( 11º a 13º de llatitú N) atopar ente les isoyetas de 900 y 600 mm, ye la más estensa y ocupa tol centru del país, con agües ente mayu y setiembre.
  • La zona saheliana ocupa la cuarta parte de Burkina, al norte del país, ente los 600 y los 300 mm añales. Les agües pueden producise en cualquier momentu y pueden ser intenses, acompañaes de fuertes vientos.

Les temperatures bazcuyen ente los 5 °C de mínima absoluta en Banankeledaga, en 1971, y los 46 °C de máxima absoluta en Markoye, n'abril de 1980, pero les medies a lo llargo del añu esviar pocu de los 25 °C de media diarios, con un máximu en marzu y dempués de les agües, y un mínimu en xunu y n'avientu xineru. Les mínimes bazcuyen ente los 10 y los 20 °C y les máximes ente los 35 y los 40 °C, con un aumentu de la oscilación diurna na zona saheliana.

Mientres los últimos años, el cambéu climáticu y la desapaición de la vexetación per medios humanos tán provocando un amenorgamientu de les precipitaciones en tol país, con una distribución más irregular qu'enantes. Les temperatures tienden a ser más estremes nes sos máximes y mínimes.

Referencies editar

  • Atles de l'Afrique, Burkina Fasu, Les Editions J.A.
  • Thomas Schlüter. Geological Atlas of Africa. Springer, 2008.
  • Vladimir Sattrán, Urbain Wenmenga. Geology du Burkina Fasu. , Czech Geological Survey, 2002
  • Claude Dejoux. Chironomides du lac de Bam (Haute Volta). Mission O.R.S.T.O.M., Laboratoire d'Hydrobiologie, B. P. 1434, Bouaké, Côte d'Ivoire.

13°N 2°W / 13°N 2°O / 13; -2