Yunquera

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Yunquera ye un conceyu español de la provincia de Málaga n'Andalucía. Asitiáu al oeste de la provincia, estender dende'l Peñón de los Namoraos y el Tajo de la Caina, na Sierra de les Nieves, hasta la unión de los ríos Grande y Jorox. Nel añu 2016 cuntaba con 3.948 habitantes, siendo la llocalidá de mayor población de la contorna de la Sierra de les Nieves. Tien una densidá de 56,62 hab/km². Asítiase a una altitú de 681 metros y a 61 quilómetros de la capital de provincia, Málaga. Les sos coordenaes xeográfiques son 36º43' N, 4º 55' O.

Yunquera
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Yunquera José Antonio Víquez Ruiz
Nome oficial Yunquera (es)[1]
Códigu postal 29410
Xeografía
Coordenaes 36°44′12″N 4°55′14″W / 36.7368°N 4.9205°O / 36.7368; -4.9205
Yunquera alcuéntrase n'España
Yunquera
Yunquera
Yunquera (España)
Superficie 58 km²
Altitú 681 m
Llenda con Alozaina, Tolox, Ronda, El Burgo y Casarabonela
Demografía
Población 2823 hab. (2023)
- 1460 homes (2019)

- 1404 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 48,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
yunquera.es
Cambiar los datos en Wikidata

Fronteriza al NO col conceyu d'El Burgo, al NE, una pequeña parte de Casarabonela, al E, con Alozaina; al S con Tolox, y al O, el conceyu de Ronda.

Xeografía editar

El conceyu estender dende'l peñón de los Namoraos y el tayo de la Caina, na Sierra de les Nieves, hasta la unión de los ríos Grande y Jorox.

  • Tien una estensión de 55 km² .
  • En 2002 tenía una población de 3.284 habitantes.
  • El so xentiliciu ye Yunqueranos/as.

Poblaciones editar

Entidaes del conceyu
Nucleu de población Tipu d'entidá de población Entidaes menores Población
Yunquera Villa 3039
Tremáu Cruz del Pobre, Molino Plano, Carretera de Ronda, Cerro Pizano, Castillo, Río Grande, Jorox, Majada de Don Juan, Los Porqueros, La Lomilla de los Bueyes, Lagar de Álvarez, Alhovera, Fuente de la Reina, La Puente, Fontanilla, Los Viñazos, Los Atajos, Bacamón, Las Bañas, La Breña, Los Bujos, La Casilla, Los Corralones, Los Herrizos, Las Lomas, Majada Frontera, El Puerto de las Abejas, Umbria, El Ventorrillo, Alfaguara, El Campillo, Las Canchas, El Castaño, La Coscoja, El Coscojal, El Hornillo, El Horno, Los Labrados, Las Rezuelas, Sierra Blanquilla, Las Tobas, La Vega Marchán, La Sahurdilla, Cerro Pelado, La Loma Las Bañas, La Lomilla, El Membrillejo, Plano, Porticate, Los Tableros Bajos, Tapia, El Trojilar, El Molinillo, La Solana, Cortijo Chorrito 100
YUNQUERA 3139

La villa editar

Yunquera ye la única villa que forma parte del conceyu. Asítiase sobre una especie de depresión ente Sierra Cabrilla y la sierra de les Nieves. El nucleu ye igual qu'a toles poblaciones de Málaga. De cases blanques, y cais bien estreches, afataes con flores.

Historia editar

Yunquera debe'l so nome a la gran cantidá de xuncos qu'esistía nel so allugamientu, lo cual da idea de la bayura d'agua, bayura natural que s'enllarga hasta la sierra.

Posiblemente d'orixe romanu, anque nun se caltienen restos, los cristianos visigodos primero que llegaren les tropes berebéres yá s'asitiaben nestes tierres.

Na dómina romana foi pasu obligáu de les lexones na conquista de Hispania que pasaben de la Malaca (Málaga) a la serranía de Ronda.

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Yunquera vista dende'l SO dende la Sierra de les Nieves con Peña Prieta detrás.
 
Vigía de la Sierra de les Nieves, torre de Yunquera.

Según informa la Xunta d'Andalucía, la torre vigía o castiellu construyir mientres la dómina árabe, col fin d'avisar del avance tierra adientro de les tropes enemigues. Nel pueblu esta torre denominar La Torre Vigía o Castillo. El castiellu medieval taba no qu'anguaño ye'l pueblu, concretamente na zona onde ta l'actual ilesia.

Nel so estáu orixinal, la torre yera toa de piedra, circular con trés plantes. Na primera atopábase la puerta, a la que se xubía por aciu una escalera que se retiraba cuando esistía dalgún peligru. Les distintes plantes teníen una serie de buecos, les aspilleras, polos cualos los artilleros disparaben al enemigu. A la cubierta aportar dende l'interior de la torre por aciu una escalera de madera. L'aspeutu que presenta na actualidá difier abondo del orixinal. Dende la so construcción fai yá más de 500 años, sufrió 2 reconstrucciones.

La primera efectuóse va dos sieglos, mientres la guerra d'independencia (1808-1812), cuando s'instaló l'altu mandu del exércitu que defendió la Serranía de Ronda de la invasión francesa, sirviendo como torre de vixilancia a les tropes españoles pa combatir a Napoleón na guerra de la independencia española al mandu del xeneral Ballestero. .

La segunda remodelación, con fines más pacíficos, llevóse a cabu nos nuesos díes p'acondicionala como puntu d'información. Anguaño dispón d'un muséu, un mirador y ye la sede del Observatoriu Astronómicu de Yunquera.

La Ermita, asitiada a unos 500 m del pueblu. Esta ermita, antaño comunicábase por aciu un túnel col castiellu, asitiáu na parte más alta de la villa. Les muertes actuales son los restos d'una ermita o santuariu cristianu d'estilu y cultu barrocu (sieglos XVI-XVIII).

Foi llugar común indicar que tanto esta torre como la ermita yeren de dómina mora, como ye frecuente na mentalidá coleutiva de los pueblos andaluces; anque en realidá son bien posteriores.

Finca de La Ponte. Ta documentada la so esistencia dende'l sieglu XVI, xunto a una ponte nel vau del camín de Yunquera - Tolox (Llibru d'Apeos y Repoblación de Yunquera, sieglu XVI). Los sos edificios teníen acomuñada una ermita, que la so campana foi llevada a la Ilesia parroquial de Yunquera (vease los llibros de F. Doña Doña).

Casa de Sola. Casa d'arquiteutura barroca-palaciega según el modelu castellanu, de los sieglos XVII-XVIII, en Callar Calvariu. Presenta escudu heráldicu.

Ilesia parroquial de la Encarnación. Templu parroquial d'estilu barrocu reformáu nel sieglu XVIII. Ente los datos seguros ta en parte edificada sobre lo que foi l'antigua fortaleza de Yunquera.

Muralles medievales. Esisten muertes de les muralles pol caserío alredor de la Ilesia parroquial. La entrada a la cai Seminarista Duarte dende la Cai de l'Agua caltién el trazáu orixinariu d'una de les puertes d'entrada, mentada nel Llibru d'Apeos y Repartimientos del sieglu XVI. Gran númberu de sillares cuadrangulares procedentes de distintes fases de valtamientu de les muralles formen parte de los murosa de abancalimiento de distintes finques de regadío y sembradura na zona de Planos y anrededores del cascu urbanu modernu.

 
Yunquera.

Barriada de la Parada del Tren. Cera de cases construyíes na segunda metá del sieglu XIX pol maestru albañil Cristóbal Sánchez González, que dio en la so venta o arrendamientu. La denominación como "Para del Tren" ye una espresión de cultura popular pa denominar con una hipérbole a una serie de cases que'l so diseñu y arquiteutura yera idéntica nuna redolada agraria onde les edificaciones solíen ser distintes unes a otres, ensin repitise modelos, anque sí los conceutos de habitabilidad. El so fíu Rafael Sánchez García construyó la cera esquierda de l'actual cai Alfaguara. Este, en tornando de la Guerra de Cuba a la so Yunquera natal (tuvo nes unidaes d'artillería de la división de Santiago de Cuba) y casase con Dolores Duarte Corrolades, tornó de nuevu a la islla caribeña onde fundó colos sos dos hermanos una empresa de construcción; estos quedaron en Cuba y Rafael tornó de nuevu a Yunquera onde construyó la cera de cases de cai Alfaguara y una de les fases de construcción del Balneariu de Tolox, población onde s'asitió a empiezos de la década de 1920, onde construyó l'actual cai Encina, y llugar nel qu'instaló los sos negocios de carnicería, panadería y arriendu de cases pa los "bañistas" qu'allegaben tolos años; inda queda dalguna casa propiedá d'una de les cañes de los sos descendientes toloxeños. El so oficiu siguió col so fíu Alfonso Sánchez Duarte (1897-1966) y el so nietu Antonio Sánchez García (1931-2001). D'Alfonso Sánchez Duarte queda una escalera de cascoxu nel "Hostal Asensio". Con ellos esta saga de yunquerana de maestros de la construcción mientres sieglos sumió. Ente los sos herederos tresmitióse la noticia de que'l maestru constructor encargáu de llevar a cabu col so equipu la torre vigía mientres la Guerra de la Independencia foi'l güelu de Cristóbal Sánchez González, que trabayó a les órdenes de los inxenieros militares que proyeutaron la fortificación.


Caltiénense numberoses cases con portaes barroques de los sieglos XVII-XVIII. La so arquiteutura popular ye de gran interés cultural, etnolóxicu y históricu.

Ermita de la carretera.

Campusantu (fase antigua). D'interés caltener les llábanes, edificios mortuorios, verja, diseñu de xardín funerariu con cipreses y demás monumentos funerarios.

Herrajes con diseñu de les peslleres de distintes puertes antigües, producíes polos maestros artesanos ferreros de Yunquera mientres sieglos. Destaca la inscripción del maestru Juan Sánchez nun herraje na Cai Nueva.

Ermita de Porticate.

Central hidroeléctrica de San Pascual

Servicios editar

Por cuenta de que la Sierra de les Nieves toma media parte del conceyu, fai que la villa sía dafechu hostelera, llenu de cases rurales y hoteles. Al empar, sale dende la villa delles rutes senderistas que percuerre tola sierra de les Nieves

Patrimoniu natural editar

 
Monte de pinsapos de Yunquera.

Yunquera tien unu de los montes de Pinsapos (Abies pinsapo), con 1.050 ha. Ye una especie endémica d'esta rexón que s'estiende polos cumes de la Serranía de Ronda (Málaga) y la Sierra de Grazalema (Cádiz).

Redolada natural editar

La Sierra de les Nieves ye unos de los enclaves más importantes del conceyu, por cuenta de la bayura de pinsapos nel llugar. Atópesse delles elevaciones importantes, como'l peñón de Ronda y el de los Namoraos. Hai puertos de montes bien visitaos polos turistes; como'l de Saucillo.

Unu de los enclaves naturales más importante de la sierra d'esti conceyu, ye'l tayo de la Caina. Un gran escarpe caliar que s'asitia sobre'l valle de la Cuesta de los Hornillos.

Otres redolaes naturales ye'l valle del Zarrazolones y la sierra Cabrilla.

Política y alministración editar

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Yunquera mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[2] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Yunquera ta formada por 11 conceyales.

Deportes editar

En Yunquera celebra dende l'añu 2011 una de les carreres de monte más importantes d'Andalucía, la llamada Pinsapo Trail.

Gracies a un grupu de corredores aficionaos a les carreres de monte del pueblu, celebróse la primer edición en payares de 2011. Na 1ª edición la victoria foi para Federico Galera Díez y pa Mariola García Moreno. Tres l'ésitu de participación de corredores y lo que gustó a los mesmos, la carrera siguió celebrándose añu tres d'añu hasta l'actualidá, participando corredores tan importantes como Iván Ortiz, Daniel García, Antonio García, Bartolomé Inglés, Pedro Manuel Maldonado, o'l mesmu Zait Ait Malek. Anguaño la Pinsapo Trail ye una de les carreres de monte más importantes y guapes d'Andalucía, por cuenta de que ye la única carrera que pasa casi na so totalidá pol Pinsapar de Yunquera, lo que ye una verdadera guapura.

Esta carrera nun sería posible ensin l'esfuerzu del equipu de senderismo d'esti pueblu malagueñu, que convirtieron a la Pinsapo Trail nuna de les carreres de monte más destacaes d'Andalucía. Hai qu'estimar l'ésitu d'esta carrera a componentes d'esti equipu como son: Rafael Moreno, José Juan, Manuel García, José Martos, etc., y tamién a los numberosos voluntarios que collaboren cada añu pol bien d'esti deporte.[1]

Bibliografía sobre Yunquera editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.

Enllaces esternos editar